Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan!

Göra musik ska vara enkelt! Tryck pÄ rött och gapa pÄ av hjÀrtats lust! De senaste Ärens tekniska landvinningar har gjort det som förut var avancerad och dyrbar studioteknik tillgÀnglig för i stort sett vem som helst, nÀr som helst, var som helst. Det Àr en fantastisk utveckling som ingen kunde ens drömma om pÄ den tid för runt 20-25 Är sen dÄ jag for runt i Skandinavien som frilansande gitarrist som bÀst. Och en utveckling som förstÄs som all annan förÀndring för med sig bÄde positiva och negativa saker.

Om det Ă€r positivt att studioteknik hamnar i var mans hand sĂ„ Ă€r det Ă„ andra sidan en negativ utveckling för Ă€gare av pĂ„kostade inspelningsstudior. MĂ„nga fina etablissemang dĂ€r man fick sin första erfarenhet av professionell musikinspelning har lagts ner eller förĂ€ndrat sin verksamhet de senaste Ă„rtiodena - Polar, KMH, EMI, Europafilm (Sonetstudion), Soundtrade, Bastun etc. Det Ă€r inte utan att man undrar vad de mĂ„nga rent briljanta tekniker som jobbade pĂ„ dessa stĂ€llen anvĂ€nder sin kunskap till idag... Leffe Allansson, Åke Grahn, Lennart Karlsmyr, Peter Olsson, Alar Suurna med flera. Ett uppslag till en reportageserie i tidningen kanske, om det inte redan Ă€r gjort.

En annan aspekt Àr att utvecklingen öppnar en helt ny och bredare marknad för kvalitetsaudioprodukter, som tidigare var förbehÄllen de specialintresserade. Och ett behov av informationsflöde som kan fyllas av nya tidskrifter och diskussionsforum. För Àven om det ska vara enkelt att göra musik sÄ vet vi nog alla att ibland skiter man i det blÄ skÄpet. DÄ Àr det viktigt med sajter som denna, och folk som ni, som redan stÀdat ur skÄpet och minns hur ni gjorde. Tack till alla er som delar med er av era erfarenheter!

Mina egna ambitioner vad gÀller inspelningar Àr numera ganska fjÀrran frÄn de forna professionella. Visst, det ska lÄta sÄ bra som möjligt, men tekniken ska helst inte hamna i fokus och stÄ i vÀgen för den musik jag vill fÄ ur mig. Jag började mycket blygsamt mitt första helt egna inspelningsprojekt med en laptop och en mic pÄ ett campingbord inne i vÄr bastu för lite drygt ett och ett halvt Är sedan. Resultatet blev en platta - "The Sauna Tapes" som gavs ut som en del av "The RPM Challenge". Sajten rpmchallenge.com utmanar musiker och lÄtskrivare att producera ett eget album under Ärets kortaste mÄnad. Jag tyckte att det var en lagom spark i baken för att komma igÄng, samla erfarenheter och göra ett projekt med en början och ett slut.

Datorn och micken Àr kvar men bastuinredningen Àr numera utriven och de senaste mÄnaderna har jag arbetat med att bygga nÄgot som nÀstan börjar likna en hemstudio dÀrinne. Lite ny studioutrustning har det blivit pö om pö, och de senaste tillskotten Àr ett nytt audiointerface, Lexicon U42S, version 5 av Cubase och en Presonus Faderport för att kunna kontrollera de allra enklaste rutinÄtgÀrderna utan att behöva vara fjÀttrad vid ett tangentbord. Det blir ocksÄ lite enklare med en sÄn att lÀra mina mycket musikintresserade tonÄrsdöttrar att sjÀlva anvÀnda inspelningsmöjligheterna. Jag hoppas ÀndÄ att jag ska lyckas klÀmma in Ànnu ett rpmchallenge-projekt kommande februari, i sÄ fall det tredje i raden. De tvÄ tidigare - "Writing On The Wall" heter det andra - finns tillgÀngliga pÄ min sajt strummindude.com om nÄgon nu skulle ha lÀst sÄ hÀr lÄngt och blivit nyfiken pÄ vad för slags musik jag sysslar med.

VÀl mött pÄ forumet!

Jana Persson

Redigerat av Strummindude
Annons
Postat

Hej, Jana ! Kul att du hittat hit. Bra med en gitarrspelare med "Licence" 😕

Har du "FrÄgor" och "Funderingar" sÄ kan man hÀr fÄr "VÀnliga ord" och bli "Helt nöjd"

(mkt mkt internt försök till att vitsa)

robc

Postat
Hej, Jana ! Kul att du hittat hit. Bra med en gitarrspelare med "Licence" 😕

Har du "FrÄgor" och "Funderingar" sÄ kan man hÀr fÄr "VÀnliga ord" och bli "Helt nöjd"

(mkt mkt internt försök till att vitsa)

robc

:rolleyes:

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Tjenare! :rolleyes:

Intressant presentation...

Jag skulle ocksÄ vilja veta hur det gÄr för dom gamla veteranerna nu som du nÀmnde.

Har dom fogden i hasorna som vill ta deras grejer eller gÄr det runt för dom trots utvecklingen?

Hoppas du fĂ„r kul hĂ€r 😕

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

HallÄ vÀlkommen till stugan.

GIGAN (oregistrerad)
Postat

Intressant & vĂ€lskrivet 🙁

VĂ€lkommen hit!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.