Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Så. Storyn klippt från ett annat forum som är värdelöst (förhoppningsvis) i förhållande till detta.

Det går att missa ganska mycket av denna infon:

Jag har precis köpt en ny subwoofer av modellen XTZ 99 W10.16.

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/Trad...w.aspx?Key=4913

Kort sagt är det en aktiv subwoofer med RCA kontakter.

Jag räknade kallt med att mitt Creative E-MU 0404 kort (ej USB) skulle kunna använda sina S/PDIF kontakter som uppspelning till subben. Jag använder båda mina teleutgångar till mina studiomonitorer och de spelar musik hela tiden när jag meckar med att få igång ljudet i subben. Jag har inte fått ljud i bara subben, men kan inte koppla in telekontakterna direkt i den.

Subben ger av muller om man rör kontakterna på sladdarna så den verkar helt okej. Sen kan jag ibland få ett muller som går konstant men utan att följa signalen jag spelar upp. Kan bero på vad som dock.

Har pillat på alla spakar på subben som kan ha någon påverkan massvis av olika sätt men ljuden övergår aldrig till en seriös volym.

Programmet man ska kunna styra själva ljudkortet igenom är Creatives egna "mixer". Det är ett bra program men det är extremt svårt att få igenom några seriösa protokollförändringar i vad som är vad. Har länge misstänkt att den fortfarande använder S/PDIFen som in-kanal men jag kan inte ändra det någonstans i programmet.

Efter ett par timmar kopplandes och googlandes så har det poppat upp ett par gånger att det kan krävas en DAC. Jag är inte säker på vad det är, det är också mycket möjligt något som används när man använder sig av S/PDIF kanal. Vet inte ens om det är hårdvara eller mjukvara...

Jag vill bara kryssa bort så mycket som möjligt från listan.

Vi är tre rätt seriösa datanördar här och har till och med en kodare. Vi har med andra ord pillat på det mesta. Även om jag har ganska nice ljud så är jag inte expert på hur dessa sakerna egentligen funkar. Ljudnördar behövs!

Tacksam för alla svar!

Senare skrev jag:

Problemet ligger här alltså i att jag pga. detta behöver koppla in subben igenom S/PDIF kontaker. Det är också mycket troligt att det är här problemet ligger. Alltså behövs en DAC. Och frågan kvarstår, eftersom dom finns i massor av olika teknik, hur jag billigast och enklast gör om min digitala signal till analog.

Alltså:

Har funderat på att köpa en mixer, men behöver veta att jag kan koppla in ljudkortet i den och sedan vidare till monitorerna, hörlurar och subwoofern. Hade varit nice att kunna spela in med flera mickar på flera kanaler ändå även om det inte är nått jag tänkt lägga pengar på just nu.

Alltså vill jag åt något billigt.

Lite surt att jag sitter på en 3 000kr subwoofer som inte vill låta... (Det är fett ljud för mig iaf)

Tackar för alla svar!

Annons
Postat (redigerat)

om du vill koppla subben till s/pdif så behöver du som sagt en d/A-omvandlare

dels är det dyrt men jag skulle inte rekommendera det ändå

din sub har ingen inbyggd delning så det du behöver är ett delningsfilter(det är ingen studiosub)

då kopplar du signalen i stereo från ljudkortet och sen delas signalen och du kopplar sen både högtalare och sub dit

edit: http://www.musikborsen.se/section.aspx?id=6010001

Redigerat av spass
Postat
om du vill koppla subben till s/pdif så behöver du som sagt en d/A-omvandlare

dels är det dyrt men jag skulle inte rekommendera det ändå

din sub har ingen inbyggd delning så det du behöver är ett delningsfilter(det är ingen studiosub)

då kopplar du signalen i stereo från ljudkortet och sen delas signalen och du kopplar sen både högtalare och sub dit

edit: http://www.musikborsen.se/section.aspx?id=6010001

Så mixer är ingen idé eller?

Att köpa en sån converter känns lite overkill när den kostar en tredjedel av subben. Det måste väl finnas nått enkelt sätt att konvertera det som nu är XLR signalen till båda monitorerna till XLR till monitorerna och RCA till subben?

Postat

Att köpa en sån converter känns lite overkill när den kostar en tredjedel av subben. Det måste väl finnas nått enkelt sätt att konvertera det som nu är XLR signalen till båda monitorerna till XLR till monitorerna och RCA till subben?

Att skaffa en DA-omvandlare löser inte heller ditt problem, eftersom du får ut en vanlig stereosignal från SPDIF-utgången, så det är alltså inte en separat utgång för suben.

Du behöver lösa det med ett externt aktivt delningsfilter, eftersom du inte har något sådant inbyggt i suben, som det normala är på subar som är avsedda för studiobruk i stället för hembio-bruk...

Jag har för mig att Behringer har något sådant delningsfilter till hyggligt pris. Vet dock inte hur de är eftersom jag inte har testat deras delningsfilter själv.

Postat

Jag rekommenderar att du köper ett delningsfilter om du vill kunna använda din sub.

Ett mixerbord ser jag ingen mening med, du får visserligen en mixer att spela in med o så, men du har ju bara 2kanaler i ljudkortet så allt summeras till dessa två ändå.

Subwofern måste som sagt ha delningsfilter och det får du heller inte för att du köper en mixer.

Det finns subs med inbyggd delning men de e kanske lite sent tips :-p

Postat
Att skaffa en DA-omvandlare löser inte heller ditt problem, eftersom du får ut en vanlig stereosignal från SPDIF-utgången, så det är alltså inte en separat utgång för suben.

Du behöver lösa det med ett externt aktivt delningsfilter, eftersom du inte har något sådant inbyggt i suben, som det normala är på subar som är avsedda för studiobruk i stället för hembio-bruk...

Jag har för mig att Behringer har något sådant delningsfilter till hyggligt pris. Vet dock inte hur de är eftersom jag inte har testat deras delningsfilter själv.

Letade upp det, så vet du vad du ska fråga efter: http://www.behringer.com/EN/Products/CX2310.aspx

1079:- kostar det och går nog att köpa från de flesta handlare.

Postat

jo en mixer kan ju vara en idé; de flesta mixerbord har flera utgångar så om du kopplar högtalarna till tex main out och subben till ctrl-room

men detta är inte att rekommendera om man ska mixa musik eftersom du inte vet exakt vilka nivåer som är riktiga

men att lyssna vanligt går ju bra

det går även tex att skicka signalen från hörlursutgången till subben(inte riktigt men funkar)

som jag skrev rekommenderar jag ingen converter utan ett delningsfilter som jag även länkade till...

till denna sub kan du koppla en stereosignal så det är alltså inget problem

annars finns ju även billiga stereo-mono-adaptrar

som jag redan länkade till ovan så har musikbörsen ett delningsfilter för 950:-

Postat (redigerat)
jo en mixer kan ju vara en idé; de flesta mixerbord har flera utgångar så om du kopplar högtalarna till tex main out och subben till ctrl-room

men detta är inte att rekommendera om man ska mixa musik eftersom du inte vet exakt vilka nivåer som är riktiga

men att lyssna vanligt går ju bra

det går även tex att skicka signalen från hörlursutgången till subben(inte riktigt men funkar)

som jag skrev rekommenderar jag ingen converter utan ett delningsfilter som jag även länkade till...

till denna sub kan du koppla en stereosignal så det är alltså inget problem

annars finns ju även billiga stereo-mono-adaptrar

som jag redan länkade till ovan så har musikbörsen ett delningsfilter för 950:-

Måste bara klargöra att jag har tele ut från mitt ljudkort inte XLR.

Kommer det alltså funka att köpa en mixer, koppla in telekablarna L/R från ljudkortet till mixern, från mixern genom telesladdar till mina monitorer samt RCA kontakter till min sub? Jag behöver ändå manuellt ställa in volym och filter på min sub "där bak"? Jag skulle så klart ha användning för infunktionerna i mixern så det skulle nog vara bästa lösningen om det går. Tror att jag kanske kör utan den när jag mixar ändå. Tänkte att det vore nice att ha lite extra bas på festerna bara.

Kan ju också passa på att fråga om det skulle gå fint att koppla in andra datorer och/eller LP(eller CD) i mixern samtidigt? Vore grymt. (Börjar bli lite sugen...)

Problemet är alltså inte längre nödvändigtvis att spela upp genom S/PDIF utan bara att få ljud direkt. Då känns det onödigt att köra på en converter för endast det ändamålet. Tredubblade redan min budget för denna subben så jag vill gärna att det ska vara ett bra system om jag behöver lägga några tusen till på hemmastudion nu. Är student så det är surt förvärvt...

Tacksam för alla svar!

Redigerat av eudaimonism
Postat
Måste bara klargöra att jag har tele ut från mitt ljudkort inte XLR.

Kommer det alltså funka att köpa en mixer, koppla in telekablarna L/R från ljudkortet till mixern, från mixern genom telesladdar till mina monitorer samt RCA kontakter till min sub? Jag behöver ändå manuellt ställa in volym och filter på min sub "där bak"? Jag skulle så klart ha användning för infunktionerna i mixern så det skulle nog vara bästa lösningen om det går. Tror att jag kanske kör utan den när jag mixar ändå. Tänkte att det vore nice att ha lite extra bas på festerna bara.

Kan ju också passa på att fråga om det skulle gå fint att koppla in andra datorer och/eller LP(eller CD) i mixern samtidigt? Vore grymt. (Börjar bli lite sugen...)

Problemet är alltså inte längre nödvändigtvis att spela upp genom S/PDIF utan bara att få ljud direkt. Då känns det onödigt att köra på en converter för endast det ändamålet. Tredubblade redan min budget för denna subben så jag vill gärna att det ska vara ett bra system om jag behöver lägga några tusen till på hemmastudion nu. Är student så det är surt förvärvt...

det är inte viktigt om det är tele eller rca för det finns billiga adaptrar mellan allting

däremot är s/pdif ett digitalt format(som ibland har rca-kontakter) och för att lyssna på det behövs en omvandlare

till en mixer kan du ju koppla nästan vad som helst beroende på hur många ingångar du har

för att koppla en skivspelare(vinyl) så krävs en speciell riia-avkodare

ett annat förslag är att du borde byta din sub till en annan med inbyggd delning...

drloop (oregistrerad)
Postat

Subben har ett lågpassfilter inbyggt.

Postat

Du måste inte ha ett delningsfilter men jag skulle samtidigt inte rekommendera någon att köra en sub odelad då subben och satelliterna kommer at spela samma sak över ett visst frekvensområde och detta är naturligtvis inte positivt. I ett korrekt system så skickas signalen till subben där den delas upp i lågbas (som suben ska spela) och resten som skickas vidare till satelliterna. Om du kör din sub utan delningsfilter så kommer subben att spela bas upp till low pass frekvensen men satelliterna kommer att spela allt (så djupt de klarar) och kommer därför troligtvis att spela lite av det basregister som redan spelas av suben. Problemet med detta är inte bara risken för en puckel vid detta område utan även otrevliga fasproblem mellan de tre ljudkällorna om man inte har exakt samma radiala avstånd mellan sweet spot och högtalarna (som man sällan har om man använder sub).

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Förstår inte riktigt varför det måste krånglas till, allt du egentligen behöver är en kabeladapter som dubblar de ANALOGA utgångarna från ljudkortet så att utgångarna kan driva både monitorerna och subben sådana adapters finns att få tag på från en del musikbutiker eller så gör du en själv. Sen justerar du in subbens inbyggda Aktiva FILTER så att den kompletterar dina andra monitorer.

Redigerat av Glaskatten
Postat (redigerat)
ett annat förslag är att du borde byta din sub till en annan med inbyggd delning...

Subben har ju faktiskt inbyggt variabelt lågpass och fast högpassfilter vilket gör att det går att justera in den så att den spelar de frekvenser som monitorerna inte klarar av = bra komplement.

Redigerat av Glaskatten
Postat

eudaimonism:

Köp ett delningsfilter och koppla vidare från detta till sub och satelliter för korrekt (och troligtvis ställbar) delning mellan dessa.

Postat
http://www.xtz.se/manualer/xtz_99w1016_manual_svensk.pdf

Den har bara ett low pass filter (se sid 9 & 13). Det s k ”högpassfiltret” är inte kopplat till delningen utan bara ett filter som skär den lägsta basen (står inte vid vilken frekvens dock…).

Detta är problemet som sagt.

Inget större problem som sagt eftersom man ställer in subbens filter så att den kompletterar monitorerna vid deras bas-avrullningsfrekvens, kanske har dessutom hans monitorer inbyggda ställbara basfilter/dämpare som många aktiva monitorer har så att det går att justera ännu bättre.

Postat

Det var detta jag menade med mitt första inlägg (att man kan köra en sub odelad (uppåt)) men man förlorar många fördelar med en sub, bl a så är en av fördelarna med en sub att avlägsna de djupaste frekvenserna från satelliterna vilket innebär att de kan spela starkare och med lägre distorsion. Om man inte delar uppåt så kommer den ”naturliga” delningen aldrig att bli perfekt då det är osannolikt att brantheten på den naturliga avrullningen hos satelliterna matchar subens (18 dB/okt i detta fall) men åter igen; det går absolut att använda den…

Postat (redigerat)
Det var detta jag menade med mitt första inlägg (att man kan köra en sub odelad (uppåt)) men man förlorar många fördelar med en sub, bl a så är en av fördelarna med en sub att avlägsna de djupaste frekvenserna från satelliterna vilket innebär att de kan spela starkare och med lägre distorsion. Om man inte delar uppåt så kommer den ”naturliga” delningen aldrig att bli perfekt då det är osannolikt att brantheten på den naturliga avrullningen hos satelliterna matchar subens (18 dB/okt i detta fall) men åter igen; det går absolut att använda den…

Med tanke på att hans monitorer antagligen är små och av basreflextyp så faller de nog garanterat tillräckligt brant i den djupaste basen och kanske de dessutom har någon switch inbyggd för att rulla av basen ännu mer...

Redigerat av Glaskatten
Postat (redigerat)
Du måste inte ha ett delningsfilter men jag skulle samtidigt inte rekommendera någon att köra en sub odelad då subben och satelliterna kommer at spela samma sak över ett visst frekvensområde och detta är naturligtvis inte positivt. I ett korrekt system så skickas signalen till subben där den delas upp i lågbas (som suben ska spela) och resten som skickas vidare till satelliterna. Om du kör din sub utan delningsfilter så kommer subben att spela bas upp till low pass frekvensen men satelliterna kommer att spela allt (så djupt de klarar) och kommer därför troligtvis att spela lite av det basregister som redan spelas av suben. Problemet med detta är inte bara risken för en puckel vid detta område utan även otrevliga fasproblem mellan de tre ljudkällorna om man inte har exakt samma radiala avstånd mellan sweet spot och högtalarna (som man sällan har om man använder sub).

Okej. Men jag tror jag ofta kommer mixa utan subben för jag har bra låg frekvens på mina monitorer. Basen hänger inte med i högre volymer bara.

Subben var mest för att kunna köra musik riktigt högt på fester och för att pusha när jag mixar dubstep. ;P Men sen är det ju vissa frekvenser i allt ljud som kommer igenom när man har sub, så det är det enda egentliga komplementet till uppspelningen av mitt ljud så det kändes som en värd investering.

Kommer nog först gå till en affär och snacka med nån om vad jag tjänar på dom olika valen och vilka priser jag har att jobba med. Ni har alla gett mig bra tips, nu ska jag bara välja produkt... Det lutar åt ett mindre mixerbord eftersom jag spelar in ganska mycket. Delningsfiltret har definitivt sina fördelar också dock. Bästa vore kanske combo...

Tack för allas hjälp i alla fall!

Redigerat av eudaimonism
Postat
Med tanke på att hans monitorer antagligen är små och av basreflextyp så faller de nog garanterat tillräckligt brant i den djupaste basen och kanske de dessutom har någon switch inbyggd för att rulla av basen ännu mer...

Om han inte har filter på satelliterna så måste han skaffa ett delningsfilter med tanke på den senaste informationen (att han vill kunna spela starkt).

Problemet med olika branthet består även om han har filter på högtalarna (då dessa troligtvis är 24dB/okt eller brantare). Samtidigt så förlorar han bekvämligheten att kunna smidigt bypassa suben om han måste använda sig av ev. filter på satelliterna. Klar bäst är att införskaffa ett delningsfilter och dela på rätt sätt.

Postat
Om han inte har filter på satelliterna så måste han skaffa ett delningsfilter med tanke på den senaste informationen (att han vill kunna spela starkt).

Problemet med olika branthet består även om han har filter på högtalarna (då dessa troligtvis är 24dB/okt eller brantare). Samtidigt så förlorar han bekvämligheten att kunna smidigt bypassa suben om han måste använda sig av ev. filter på satelliterna. Klar bäst är att införskaffa ett delningsfilter och dela på rätt sätt.

Låter ganska rimligt det där. Har aldrig tänkt på att monitorernas ljud påverkar på det sättet. Problemet är väl att jag har massor av saker jag behöver till min hemmastudio och jag undrar om det verkligen känns intressant nog att lägga tusenlappen på att kunna spela upp ljudet så extremt precist när det finns andra saker jag också behöver till min hemmastudio, mixer inräknat. Just nu kan jag liksom inte ens få ljud i subben.

Postat

Problemet i ditt fall är att om du vill använda subben för att kunna gasa på så måste du se till att satelliterna inte får den lägsta basen. De flesta studiosubar (och bättre HiFi också för den delen) ser till att signalen delas åt båda hållen så suben får basen och satelliterna resten (och inte alltihopa inkl. basen). Om dina satelliter fortfarande får hela registret så kommer de inte att kunna spela starkare än innan.

Postat (redigerat)

Det finns utgångar på baksidan av subben som är till för andra satteliter. Det är "sånna kontakter man måste skruva ut och sen sätta in kopparen och skruva tillbaka." Sen har jag också en balanserad XLR ingång.

Genon XLR eller RCA från Tele, in i subben, genom dessa kanaler ut till monitorerna?

Låter bra?

Redigerat av eudaimonism
Postat (redigerat)
Det finns utgångar på baksidan av subben som är till för andra satteliter. Det är "sånna kontakter man måste skruva ut och sen sätta in kopparen och skruva tillbaka."

Är det sådana skruvterminaler, så är de avsedda för passiva högtalare och inte aktiva - så det går inte att använda.

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)
Det finns utgångar på baksidan av subben som är till för andra satteliter. Det är "sånna kontakter man måste skruva ut och sen sätta in kopparen och skruva tillbaka." Sen har jag också en balanserad XLR ingång.

du menar nog speaker in och det är en ingång om du kopplar in subben från en förstärkare

och inte att koppla in satelliter

Redigerat av spass
Postat
du menar nog speaker in och det är en ingång om du kopplar in subben från en förstärkare

och inte att koppla in satelliter

Ja - det är nog troligare, eftersom det ju inte fanns något inbyggt filter till satelliterna.

Tänkte inte på det... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.