Lewt_Mothafuckah Postat 21 december 2004 Postat 21 december 2004 (redigerat) Jag har köpt en sån här till min videokamera: http://www.audio-technica.com/guide/line/atr/ATR25.html Det är 3,5m kontakter på den, så jag trodde givetvis att jag skulle kunna använda den till datorn också. Men av nån anledning är det jätte tyst när jag kopplar in den till datorn, jag kan maxa upp alla inställningar totalt men min röst låter ändå väldigt lite i den, nästan som om strömmen inte var på (det är en strömswitch på micen). På kameran funkar den utmärkt dock, och ljudkvaliten är otrolig. Kan ni förstå hur det kan komma sej? 😠 Datorn är ett Audigy 2 ZS för bärbar dator (3,4ghz HT, 1gb ram, 0.5TB HDD, 256mb radeon9800). Använder "mic boost +20" det hjälper på volym lite. Jag har även testat på en stationär dator med Audigy 2 ljudkort. Kameran är en Sony TR-V18E (umgefär 10000kr prisklass) och ingången på den står det "Mic (plug in Power)". Redigerat 21 december 2004 av Lewt_Mothafuckah
Tokas Postat 21 december 2004 Postat 21 december 2004 Dem micken måste nog köras med fantominmatning. Och mickpreamp, men det kanske är det som "mic boost +20" är.
jakeass Postat 22 december 2004 Postat 22 december 2004 Wey! Jag är inte riktigt haj på det här med fantominmatning men jag tror inte det har med det att göra. Eftersom det flesta kameror har ganska klen strömförsörjning, och det skulle förvåna mig om en mic med 3,5 mm teleplugg som (enligt audiotechnica sidan) är ideal för videokameror skulle kräva så hög ström. ____________________ jake the phantomcake
Tokas Postat 22 december 2004 Postat 22 december 2004 Wey! Jag är inte riktigt haj på det här med fantominmatning men jag tror inte det har med det att göra. Eftersom det flesta kameror har ganska klen strömförsörjning, och det skulle förvåna mig om en mic med 3,5 mm teleplugg som (enligt audiotechnica sidan) är ideal för videokameror skulle kräva så hög ström. ____________________ jake the phantomcake Hehe, okej, jag läste inte riktigt alla detaljer.
Chrille Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Hur funkar det egentligen, skulle man kunna koppla in sin Shure SM57 till min DV-kamera och filma en repning? Jag har en adapter som kopplar från Micingång till 3,5mm! Eller riskerar man något slags överslag?
jakeass Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Ja det borde fungera aldeles utmärkt. Och nåt slags överslag skulle du omöjligt kunna få på grund av micken, för det är ju inte från den som strömmen kommer. Problemet skulle isåfall ligga på andra sidan, att micken skulle få för lite ström av kameran och då inte fungera. Men då vi snackar en SM57 så har inte den speciellt höga krav på ström så det borde fjonka without problems. Du kan hur som helst testa utan att vara rädd för att nåt ska paja! Vad har du för kamera förresten? 😳
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.