Guitar Nilsson Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Som en (f.d.) hängiven die hard KISS-fan kan jag bara säga att det förvånar mig till bristningsgränsen att cirkusen ännu rullar. Jag kan i och för sig aldrig göra mig av med KISS, jag är helt enkelt uppväxt med eländet, och jag älskar att nostalgi-lyssna på plattorna med jämna mellanrum. Men jag skruvar lite på mig när jag ser 60+ år gamla gubbar, vars kött håller på att lossna från dess skelettfäste, stå och kråmar sig i outfits som numera klassas som Halloween-kostymer. Jag har aldrig gillat dem. Men att de fortsätter rocka ungf likadant gillar jag. Många skulle gråta annars. Varför ska enbart jazzmusiker få hålla på tills de kolar av? 1
chrome5 Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Scenkläderna har justerats lite på sistone. Paul Stanleys u-ringning är klart dämpad för att dölja lite gubbamage och lite hängande bröst. Men, nej för att vara mer konstruktiv så får man nog säga att förra skivan Sonic Boom är riktigt bra. Hoppas nya nästa år blir lika bra.
pikzel Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Jag har aldrig gillat dem. Men att de fortsätter rocka ungf likadant gillar jag. Många skulle gråta annars. Varför ska enbart jazzmusiker få hålla på tills de kolar av? Det är väl lite attitydskillnad, jazz är ju inte så ungt direkt. Att se en gammal gubbe lira hårdrock eller punk och sjunga "fuck the system" eller nåt annat ungdomligt, det är ju inte så kul. Samma sak att se NKOTBSB. Folk får väl hålla på om dom tycker det är kul, men det blir lite pinsamt.
Valle Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Jag har aldrig gillat dem. Men att de fortsätter rocka ungf likadant gillar jag. Många skulle gråta annars. Varför ska enbart jazzmusiker få hålla på tills de kolar av? Medger att jag uttryckte mig lite oklart. Det är bara kul om KISS fortsätter med sin musik; det enda jag har lite svårt att smälta idag är kostymeringen och make-up:en. Jag förstår att det är ett vinstgivande koncept för tillfället, men det fanns säkert ett skäl till att Gene och Paul (den senare som drivande i frågan) inte ville befatta sig med konceptet under åren 1983-1996, och jag tror att det var att deras musik hamnade lite skymundan. Idag är ju KISS inte ens en avgörande del musik längre; det är maskeradkostymer, försäkringsbolag, kreditkort, reality TV, kondomer, bilar, kistor och lite annat smått och gott. Ace hatade det redan när det började bli en grej av det (1977 ungefär), Peter tyckte inte heller att det var Rock & Roll, Paul anser att Gene får göra vad han vill med sin "KISS-halva" så länge Paul inte behöver befatta sig, Gene... ja, Gene skulle säkert sälja sin urin på KISS-logotyp:ade flaskor om det hade genererat pengar. Men man måste ändå beundra Gene för hans näsa för business.
DigRules Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Som en (f.d.) hängiven die hard KISS-fan kan jag bara säga att det förvånar mig till bristningsgränsen att cirkusen ännu rullar. Jag kan i och för sig aldrig göra mig av med KISS, jag är helt enkelt uppväxt med eländet, och jag älskar att nostalgi-lyssna på plattorna med jämna mellanrum. Men jag skruvar lite på mig när jag ser 60+ år gamla gubbar, vars kött håller på att lossna från dess skelettfäste, stå och kråmar sig i outfits som numera klassas som Halloween-kostymer. 😆 :lol: 😆 Sant! Har förresten för mig att KISS själva påstod att de lade av med sminket och allt för att de ville undvika att bli karikatyrer av sig själva...
aROCKER Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Det tror jag nog att Wise gjorde! 🙂 Klart att Criss fuckade upp och fick lägga om. Inte bara det, han fick hjälp genom att producenterna klappade/stampade takten åt honom på än det ena än det andra uppfinningsrika sättet. Det finns dokumenterat i allehanda KISS-biografier att Peter hade timing-problem redan från begynnelsen. Demonproducentens antagande ovan är korrekt. Jag pratar live...hur dom sedan satt och slog på cardboxes etc för att hjälpa Peter...låter bara som ett skumt studioupplägg. Och där borde dom väl lägga allt live som Sweet ibland gjorde eller var Peter kanske inte den enda som "gick bort sig" i studion?
hakko504 Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Medger att jag uttryckte mig lite oklart. Det är bara kul om KISS fortsätter med sin musik; det enda jag har lite svårt att smälta idag är kostymeringen och make-up:en. Jag förstår att det är ett vinstgivande koncept för tillfället, men det fanns säkert ett skäl till att Gene och Paul (den senare som drivande i frågan) inte ville befatta sig med konceptet under åren 1983-1996, och jag tror att det var att deras musik hamnade lite skymundan. Idag är ju KISS inte ens en avgörande del musik längre; det är maskeradkostymer, försäkringsbolag, kreditkort, reality TV, kondomer, bilar, kistor och lite annat smått och gott. Ace hatade det redan när det började bli en grej av det (1977 ungefär), Peter tyckte inte heller att det var Rock & Roll, Paul anser att Gene får göra vad han vill med sin "KISS-halva" så länge Paul inte behöver befatta sig, Gene... ja, Gene skulle säkert sälja sin urin på KISS-logotyp:ade flaskor om det hade genererat pengar. Men man måste ändå beundra Gene för hans näsa för business. Fast samtidigt så är ju allt det där grejen som gör KISS till KISS. Diskuterade just det med frugan på Sweden Rock - av de drygt 10 band som vi såg hela så kändes det bara som ett par stycken hade lagt lite tid på att tänka igenom scenshowen. Nästan alla verkade bara dragit på sig lite kläder de hittat i nån garderob, och sen tagit gitarrerna och sprungit ut på scenen. Det enda band vi såg där hela bandet verkade ha speciella scenkläder var Stryper, och dom verkade ha blivit stuckna av bin eftersom allting gick i gulsvart. Eller om dom ville visa att dom var AIK:are. 😄 Medan när vi såg KISS (för 5e gången för min del) på Malmö Stadion förra året, så kändes det att hela grejen var 100% genomtänkt. Det var enheltig klädsel, videoskärmarna och fyrverkerierna var där för att förstärka upplevelsen och inte bara för att visa lite närbilder på bandet för de som stod för långt bak för att se ordentligt. Såg Iron Maiden på Ullevi, och visst dom hade lite effekter på scenen med Eddie och allt, men dom kändes ändå långt efter KISS vad gäller helheten. Bättre musiker, visst, men dom har mycket att lära fortfarande om hur man gör en scenshow. Disclaimer: Är KISS-fan sen snart 30år tillbaka - upptäckte dom nån gång i samband med Lick It Up/Animalize ungefär.
John NT Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Jag tycker tydligen tvärtemot de flesta här att KISS gjorde väldigt mycket bra grejer på 80-talet, och jag har alltid gillat Psycho Circus. Sonic Boom tycker jag är förvånansvärt bra men inget mästerverk på något sätt. Såg dom förra året på Stadion och som det tidigare nämnts så kan jag inte komma på nåt som skulle kunna toppa den showen... eventuellt Pink Floyd, fast på ett helt annat vis. Roger Waters The Wall var gripande tidigare i år men som sagt, en annan grej. Dock kan jag inte på något sätt hålla med om att Peter Criss är nån vidare trummis 😆 Hade han varit det hade han förmodligen blivit anlitad här och var efter avhoppet, med vad jag förstått så blev det väl i princip bara en handfull egna soloprojekt som aldrig tog fart riktigt. Singer däremot lirade ju förfan med Black Sabbath före KISS, och Alice Cooper på 90-talet, bland annat. Såna gigs får man inte om man inte kan sitt shit, så att säga. Criss hade (enligt wikipedia, skall tilläggas) tydligen en framgångsrik karriär som covermusiker före KISS. Sen hur creddigt det är e ju en annan femma, men man ska inte förneka att många coverband innehåller fantastiska musiker, åtminstone de som kommer nånstans. Dock tycker jag att det mest underskattade elementet i KISS är Paul Stanleys röst... karln har ju en pipa som står upp mot tamejfan samtliga kända frontmän inom rock/hårdrock/metal. (2:00... helvetes jävlar.) http://www.youtube.com/watch?v=CM7O0iuTZZU
Die Hard (oregistrerad) Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Jag har aldrig gillat dem. Men att de fortsätter rocka ungf likadant gillar jag. Många skulle gråta annars. Varför ska enbart jazzmusiker få hålla på tills de kolar av? Det är väl inte frågan om det. Självklart kan man hålla på hur länge som helst. Det är scenkläderna som patetiska på gubbarna.
KillwithSkill Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Det är väl inte frågan om det. Självklart kan man hålla på hur länge som helst. Det är scenkläderna som patetiska på gubbarna. Hehehe, ja det liknar mer å mer spinal tap.
Vallhagen Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Det är väl lite attitydskillnad, jazz är ju inte så ungt direkt. Att se en gammal gubbe lira hårdrock ... Ursäkta men det här är väl ett inlägg från stenåldern? Känner du inte till någon jazzmusiker som är yngre än 70? Och, har de alltid varit nästan 100? Och man måste sluta lira hårdrock när man är äldre än 27? Grabbarna i Haunted måste lägga av NU, därför att de är patetiska pga ålder? Jag var nyss på hårdrockfestival, och trots mina 40+ så är jag rätt säker på att jag sänkte medelåldern på de 30000 anlända. Musikgenres är inte styrda till ålder, men kanske till generation. Grabbarna som lyssnar på jazz som 14-åringar gör nog det resten av livet. Och gubbjävlarna som diggade KISS som blöjbarn diggar ju tydligen dem fortfarande. Inte mycket att yvas över (även om de sistnämnda naturligtvis är larvpottor, men det var de ju redan som små!). Och ja, hemska tanke, om ungefär 30 år kommer NKOTB att vara typisk gubbmusik!
KillwithSkill Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Jag kan ju inte Kiss så där jävla bra. Men jag minns att jag sett en musikvideo. En ballad, tror det INTE var "Beth" utan nåt annat. Det fick mig att storkna av skratt då det var en soft gullig låt och så gick dom omkring med sina stridsmunderingar! Det såg så jävla fel ut! 😄
Die Hard (oregistrerad) Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Och ja, hemska tanke, om ungefär 30 år kommer NKOTB att vara typisk gubbmusik! Och för att inte tala om alla syntgubbar, som det kommer att heta, som står där och plinkar på sina syntar med chaffismagar som hänger i vägen.
DigRules Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Jag kan ju inte Kiss så där jävla bra. Men jag minns att jag sett en musikvideo. En ballad, tror det INTE var "Beth" utan nåt annat. Det fick mig att storkna av skratt då det var en soft gullig låt och så gick dom omkring med sina stridsmunderingar! Det såg så jävla fel ut! 😄 Tror att det antagligen var låten Shandi du sett videon till.
pikzel Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Ursäkta men det här är väl ett inlägg från stenåldern? Känner du inte till någon jazzmusiker som är yngre än 70? Och, har de alltid varit nästan 100? Och man måste sluta lira hårdrock när man är äldre än 27? Grabbarna i Haunted måste lägga av NU, därför att de är patetiska pga ålder? Jag var nyss på hårdrockfestival, och trots mina 40+ så är jag rätt säker på att jag sänkte medelåldern på de 30000 anlända. Musikgenres är inte styrda till ålder, men kanske till generation. Grabbarna som lyssnar på jazz som 14-åringar gör nog det resten av livet. Och gubbjävlarna som diggade KISS som blöjbarn diggar ju tydligen dem fortfarande. Inte mycket att yvas över (även om de sistnämnda naturligtvis är larvpottor, men det var de ju redan som små!). Och ja, hemska tanke, om ungefär 30 år kommer NKOTB att vara typisk gubbmusik! Nej, jag håller inte med. Jag menar inte att rocken, hur hård den än är, inte är generationsmusik, jag menar att attityden inte passar på vilken ålder eller livssituation som helst. Det passar lika dåligt när en femtonåring sjunger blues om det hårda livet, som en stenrik punkare som sjunger om att krossa staten. Att leva rockerlivet gör sig inte så bra när man är 60+, det är det jag menar.
Die Hard (oregistrerad) Postat 13 augusti 2011 Postat 13 augusti 2011 Att leva rockerlivet gör sig inte så bra när man är 60+, det är det jag menar. Vad passar då? Dragspelsmusik, dansbandsmusik? Den där föreställningen att när man har uppnått en viss ålder ska man lägga av med vissa saker och ägna sig åt sånt som äldre förväntas göra, den föreställningen är borta. Hur gammal är du själv? 20?
John NT Postat 13 augusti 2011 Postat 13 augusti 2011 (redigerat) Nej, jag håller inte med. Jag menar inte att rocken, hur hård den än är, inte är generationsmusik, jag menar att attityden inte passar på vilken ålder eller livssituation som helst. Det passar lika dåligt när en femtonåring sjunger blues om det hårda livet, som en stenrik punkare som sjunger om att krossa staten. Att leva rockerlivet gör sig inte så bra när man är 60+, det är det jag menar. En femtonåring kan mycket väl ha levt det hårda livet, känner ett flertal som gör det just nu. Och en stenrik punkare kan ha blivit stenrik p.g.a. mycket annat än staten. Politisk ideologi kan sitta mycket djupt. Men ändå så är en låt i slutändan bara en låt, om du fått en radiohit menar du att man måste uppdatera texten för varje år som man blir lite äldre? Det tycker jag låter som en dödsstöt för allsången. Överhuvudtaget tycker jag det är löjligt att säga att man "måste" ändra uppfattning när man blir "vuxen". Det är ju bara vanligt svenskt skitsnack som betyder "Nu när jag aldrig nådde så långt vill jag åtminstone lägga mej i alla andras liv och hur de borde leva och tycka". Klippa av blommorna som växer högre än gräset. För övrigt är många rockers jag känner både 60 och 70 och de är jävligt respektingivande herrar vill jag lova. Redigerat 13 augusti 2011 av John NT 1
SadamJR Postat 1 juni 2013 Postat 1 juni 2013 Intervju med Paul Stanley. http://www.expressen.se/noje/paul-stanley-jag-hade-sex-varje-kvall/
Måsart Postat 1 juni 2013 Postat 1 juni 2013 Kul med ny scendesign, det var faaan på tiden! http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article16884382.ab
Soundprocessingstudio Postat 1 juni 2013 Postat 1 juni 2013 (redigerat) Missförstå mig rätt, jag har varit ett enormt stort fan tidigare i livet. Även när ingen brydde sig om kiss så älskade jag dom. Sen kom reunionturnen och det lät skit men det var kul att få se något som man aldrig trodde att jag skulle få se eftersom jag knappt var född när det begav sig. Jag fortsatte att gå på spelningarna men sen när det helt plötsligt blev ett coverband då kände jag bara att nej nu får det vara nog och det blev inte bättre när Bill Aucoin, Peter och Ace gick ut och berätta sin sanning om kiss. Det är ett band bestående av idioter och jag tänker inte ge en krona mer till dessa personer. Från att vara mina husgudar i lite mer än 20år så för mig är dagens kiss inte värda ett skit. Redigerat 1 juni 2013 av Soundprocessingstudio
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.