Jump to content
Annons

Delat ämne från säljannons om Adam-monitorer


Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)
Om nåt år har alla insett att de inte låter nåt bra. Då går de beg för ett par tusen paret. Den där diskantmojängen låter inte normal alls.

Nä de är fortfarande väldigt poppis så där har du fel. Att du inte gillade dem det är en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nä de är fortfarande väldigt poppis så där har du fel. Att du inte gillade dem det är en annan femma.

Det är inte heller en slump att de belönades med MIPA-award som 2007 års bästa närfältare... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Eftersom tråden har handlat om allt annat än bud på monitorerna så undrar jag allmänt bara om det är någon mer som gillar sina ägg kokade i 13 minuter eller om det bara är jag?

Bra pris...by the way.

😕

Jag kokar mina i 8-9 minuter fast då lägger jag i dom när vattnet kokar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte heller en slump att de belönades med MIPA-award som 2007 års bästa närfältare... 😆

Kategorin som (bl a A7) ”vann” 2007 var: ”Best Innovative Product”…som egentligen inte säger någonting. Hur många fler studiomonitormodeller lanserades detta år? Troligtvis två (de andra nominerade…).

Så du har rätt; det var ingen slump att Adam fick utmärkelsen detta år…

Följande modeller har vunnit samma pris:

2001: Genelec 1031

2002: Mackie HR824

2003: Dynaudio Acoustics Air-Series

2004: Mackie HR824 (Ja, igen… )

2005: Genelec 8000 Series

2006: Genelec 8050A

2007: Adam A7

2008: Genelec 8240A DSP

Lägg märket till att Mackie vunnit två gånger (med samma modell) och Genelec vunnit fyra (!) gånger. Dessa borde alltså med detta resonemang vara betydligt bättre än Adam eller? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det ironiska är att många som sitter med tex A7 egentligen inte kan avgöra om dom låter bra eller inte... vissa skulle inte höra skillnad om man satte dit tex JBL om de skulle döljas under ett skynke. Hade dom inte vunnit priset så skulle dom ju låta betydligt sämre än vad dom gör i mångas öron.

😕

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja må så vara men det är väl inget som Claes skulle förneka heller. Eller att det finns andra riktigt bra med. Men nu handlar det ju trots allt om ADAM A7 som trådskaparen säljer och inga Genelec.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kategorin som (bl a A7) ”vann” 2007 var: ”Best Innovative Product”…som egentligen inte säger någonting. Hur många fler studiomonitormodeller lanserades detta år? Troligtvis två (de andra nominerade…).

Så du har rätt; det var ingen slump att Adam fick utmärkelsen detta år…

MIPA's hemsida står det att de över 100 tidningarna från runtom i världen, röstar fram de bästa produkterna inom olika kategorier varje år.

...och om du tittar där resultatet från 2007 års omröstning presenteras, så är det INTE som "Best innovative product", utan under "Studio": http://www1.mipa-award.de/2007/winner.htm#Studio .

Scrolla ner till "Studio monitor (nearfield)", så ser du att den vann kategorin, med Genelec 8200 och JBL LSR4326P akterseglade.

Ingen slump, som sagt. ☺️

"Best innovative product" var Fender VG Stratocaster, som vann över Korg MR1/MR1000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
MIPA's hemsida står det att de över 100 tidningarna från runtom i världen, röstar fram de bästa produkterna inom olika kategorier varje år.

...och om du tittar där resultatet från 2007 års omröstning presenteras, så är det INTE som "Best innovative product", utan under "Studio": http://www1.mipa-award.de/2007/winner.htm#Studio .

Scrolla ner till "Studio monitor (nearfield)", så ser du att den vann kategorin, med Genelec 8200 och JBL LSR4326P akterseglade.

Ingen slump, som sagt. ☺️

"Best innovative product" var Fender VG Stratocaster, som vann över Korg MR1/MR1000.

Midas XL-8 verkar vara en trevlig pjäs... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

...och om du tittar där resultatet från 2007 års omröstning presenteras, så är det INTE som "Best innovative product", utan under "Studio": http://www1.mipa-award.de/2007/winner.htm#Studio .

Det har du rätt i men faktum kvarstår: Adam har vunnit en gång medan Mackie vunnit två gånger och Genelec 4 gånger... Betyder detta att Genelec är den bästa monitorn? Knappast.

Det jag försöker säga är att dessa utmärkelser egentligen inte säger någonting men om du tycker det så tycker du (vare sig du vill eller inte) att Genelec är det bästa märket följt av Mackie...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det har du rätt i men faktum kvarstår: Adam har vunnit en gång medan Mackie vunnit två gånger och Genelec 4 gånger... Betyder detta att Genelec är den bästa monitorn? Knappast.

Det jag försöker säga är att dessa utmärkelser egentligen inte säger någonting men om du tycker det så tycker du (vare sig du vill eller inte) att Genelec är det bästa märket följt av Mackie...

Claes följer bara den kommersiella marknaden. ☺️

Vad tror du händer med hans åf-rabatt om han börjar "tycka annorlunda"?

Visst förstår du också Gilbert att han inte är storkund hos Septon?

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag är väl medveten om att Claes säljer Adam och det är såklart därför jag retas lite. 😕

Exakt... så därför skulle han aldrig erkänna att Genelec, Mackie eller JBL har en mer välljudande monitor än Adam. 😉

Frågan är om han ens jämfört dom...

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har du rätt i men faktum kvarstår: Adam har vunnit en gång medan Mackie vunnit två gånger och Genelec 4 gånger... Betyder detta att Genelec är den bästa monitorn? Knappast.

Det betyder egentligen bara att de andra har funnits längre och är "större" märken än ADAM - och därför har haft fler chanser att bli nominerade. 😕 Det är bra prylar allihopa (annars hade de inte nominerats), men faktum kvarstår att de över 100 tidningarna höll A7 högre än de monitorer som den bedömdes mot och alltså enligt MIPA var 2007 års bästa närfältare, precis som jag sade från början.

Exakt... så därför skulle han aldrig erkänna att Genelec, Mackie eller JBL har en mer välljudande monitor än Adam. 😉

Frågan är om han ens jämfört dom...

Visst har jag det. Genelec har jag aldrig gillat, även om 8k-serien är bättre än de tidigare. Ett fabrikat som jag också gillar, är Dynaudio - om jag nu måste nämna något som jag inte säljer... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det betyder egentligen bara att de andra har funnits längre och är "större" märken än ADAM - och därför har haft fler chanser att bli nominerade. 😕 Det är bra prylar allihopa (annars hade de inte nominerats), men faktum kvarstår att de över 100 tidningarna höll A7 högre än de monitorer som den bedömdes mot och alltså enligt MIPA var 2007 års bästa närfältare, precis som jag sade från början.

Visst har jag det. Genelec har jag aldrig gillat, även om 8k-serien är bättre än de tidigare. Ett fabrikat som jag också gillar, är Dynaudio - om jag nu måste nämna något som jag inte säljer... 😉

Har du provat Behringers nya monitorer med banddiskant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag skriver mitt inlägg vill jag först ursäkta inför trådskaparen: Det jag har att säga har tyvärr inget med din försäljning att göra. Adam A7 är bra monitorer att mixa i och jag hoppas att du kan sälja vidare dem snart.

Men! Att som Claes argumentera för deras förtäfflighet med att de har vunnit utmärkelsen MIPA 2007 säger inte mycket.

MIPA står alltså för Musikmesse International Press Award och är en samling tidningar framförallt i Europa som ska enas om en produkt inom varje kategori som vinner priset.

Att ADAM A7 vann år 2007 tycker jag framförallt visade att man det året ville ha fram en vinnare i lågbudgetklassen. De nomerade var: JBL LSR4326, ADAM A7 och hela Genelecs 8200-serie.

Året innan hade man nöjt sig med att nominera Genelec 8050 som då vann över Adam P33.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Innan jag skriver mitt inlägg vill jag först ursäkta inför trådskaparen: Det jag har att säga har tyvärr inget med din försäljning att göra. Adam A7 är bra monitorer att mixa i och jag hoppas att du kan sälja vidare dem snart.

Men! Att som Claes argumentera för deras förtäfflighet med att de har vunnit utmärkelsen MIPA 2007 säger inte mycket.

MIPA står alltså för Musikmesse International Press Award och är en samling tidningar framförallt i Europa som ska enas om en produkt inom varje kategori som vinner priset.

Att ADAM A7 vann år 2007 tycker jag framförallt visade att man det året ville ha fram en vinnare i lågbudgetklassen. De nomerade var: JBL LSR4326, ADAM A7 och hela Genelecs 8200-serie.

Året innan hade man nöjt sig med att nominera Genelec 8050 som då vann över Adam P33.

Monitorer som tyvärr hamnat lite i skymundan men som används av SR är Yamaha MSP7. Av vad jag hört ska dom låta mycket bra och vara väldigt neutrala i sin återgivning med hög upplösning. Jag hoppas jag snart får tillfälle att själv provlyssna ett par.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag skriver mitt inlägg vill jag först ursäkta inför trådskaparen: Det jag har att säga har tyvärr inget med din försäljning att göra. Adam A7 är bra monitorer att mixa i och jag hoppas att du kan sälja vidare dem snart.

Men! Att som Claes argumentera för deras förtäfflighet med att de har vunnit utmärkelsen MIPA 2007 säger inte mycket.

Det är en bekräftelse på att det är riktigt bra monitorer som har vunnit över andra vid en jämförelse. Det måste betyda en del, även om det förstås inte säger så mycket om vad varje enskild person föredrar. Det är över 100 tidningar som tillsammans har kommit fram till den bedömningen - och deras gemensamma bedömning måste trots allt tillskrivas en del vikt. Den vikten gäller förstås även när de gav Genelec priset i konkurrens med ADAM, i det andra exemplet du nämnde. Det är alltså inget man kan bortse från, men samtidigt säger det som sagt inte allt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ironiska är att många som sitter med tex A7 egentligen inte kan avgöra om dom låter bra eller inte... vissa skulle inte höra skillnad om man satte dit tex JBL om de skulle döljas under ett skynke. Hade dom inte vunnit priset så skulle dom ju låta betydligt sämre än vad dom gör i mångas öron.

😕

Vilka monitorer har du? har du testat Adam A7 i en egen miljö? bara undrar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det betyder egentligen bara att de andra har funnits längre och är "större" märken än ADAM - och därför har haft fler chanser att bli nominerade. 😉 Det är bra prylar allihopa (annars hade de inte nominerats), men faktum kvarstår att de över 100 tidningarna höll A7 högre än de monitorer som den bedömdes mot och alltså enligt MIPA var 2007 års bästa närfältare, precis som jag sade från början.

Rätta mig om jag har fel, men har inte Adam funnits precis 10 år*? MIPA har delats ut sedan 1999, d v s i 10 år...

* http://www.adam-audio.de/

Visst har jag det. Genelec har jag aldrig gillat, även om 8k-serien är bättre än de tidigare. Ett fabrikat som jag också gillar, är Dynaudio - om jag nu måste nämna något som jag inte säljer... 😉

Konstig då att Mackie tog hem segern när även Dynaudio var nominerade år 2002…

Återigen så får du nog välja att antingen vidhålla att MIPA-utmärkelser säger något om någonting och i så fall i samma veva tycka att t ex Mackie är bättre än Dynaudio, eller så kan du hålla med om att detta som försäljningsargument är ganska ihåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inget som är konstigt att olika fabrikat vinner? Det hade varit konstigare om samma alltid vann, eftersom det kunde tyda på att de hade favoriserat något märke. De som bedömer har olika smak, vilket också återspeglar sig i ders val av vinnare. Olika modeller från de olika fabrikaten, är olika bra jämfört med konkurrenterna - så om en annan modell hade tävlat mot andra, så hade kanske vinnaren blivit en annan.

Att ADAM har funnits i 10 år - lika länge som MIPA - är ett dåligt argument eftersom medtävlarna har funnits betydligt längre än så och därmed är mer välkända och har fler modeller etc - och det tar tid att komma in på marknaden med ett nytt märke.

Faktum kvarstår ändå att A7 utsågs till årets bästa närfältare 2007, av över 100 olika tidningars samlade bedömning. Det säger trots allt en del om att det är en väldigt bra monitor, precis som andra modeller som har vunnit andra år, har varit väldigt bra enligt bedömarna.

Jag säger inte att vinnarna garanterat är bättre än allt annat, eftersom det alltid är en smaksak med lyssningen - utan anledningen till att jag tog upp det alls, var att någon tyckte att det var skräp som inte skulle vara värt mer än en tusing om ett år, typ.

Nog tjafsat om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...