Jump to content
Annons

Asio4all istället för line6 drivare till min dator/toneport

Recommended Posts

visningsnamn (oregistrerad)
Postat

Tja, jag testade att byta till Asio4all istället för mina Line6-drivrutiner till min Toneport UX2. Reason har uppgett att jag haft 12ms latency, men den sjönk till 3ms 😉😄 och det knastrar inte när jag spelar upp ljudet.

Men, en sak fattar jag inte och det är att om jag har Reason uppe och spelar och sen öppnar Winamp, så får jag inget ljud i Winamp om jag inte klickar på Asio4all-ikonen i "tray" och sen stänger dess "kontrollpanel"... Har jag gjort nåt fel eller?

Sen undrar jag vad som är dom bästa inställningarna man ska ha. Jag har inställningarna som syns på bilden jag bifogar:

asio4All.png

Annons
Postat

ASIO4ALL är ju en generell driver som inte tar hänsyn till eventuella specialfunktioner i ASIO-enheten, så det kan vara därför du får problem.

Generellt är det inte att rekommendera att köra med ASIO4ALL om ljudkortstillverkaren har gjort en specifik ASIO-driver för det aktuella ljudkortet. Kolla alltså om det finns någon uppdaterad driver hos Line6.

Postat

Okej, kan det vara skadligt eller vaddå? Jag brukar kolla updates på line6 men dom är as-sega med support och skriver inga bra drivrutiner. Tog en evighet innan dom fixade stöd för Vista t.ex.

Sen undrar jag om du eller nån annan kan säga nåt om inställningarna på bilden. Jag vet inte mer än att det var samma inställningar jag hade ställt in när jag körde line6's drivrutiner och att jag hade valt dom för att det gav lägst latency utan att det sprakar fast jag har skitmånga spår. Jag vet alltså inte vad det betyder det jag har valt (samples och grejer m.a.o)

Postat
Okej, kan det vara skadligt eller vaddå?

Nej - absolut inte att det är skadligt, utan bara att det kanske inte fungerar som man förväntar sig eftersom det är en generell drivrutin.

Jag brukar kolla updates på line6 men dom är as-sega med support och skriver inga bra drivrutiner. Tog en evighet innan dom fixade stöd för Vista t.ex.

Tråkigt att de inte uppdaterar snabbare och bättre. 😉

Sen undrar jag om du eller nån annan kan säga nåt om inställningarna på bilden. Jag vet inte mer än att det var samma inställningar jag hade ställt in när jag körde line6's drivrutiner och att jag hade valt dom för att det gav lägst latency utan att det sprakar fast jag har skitmånga spår. Jag vet alltså inte vad det betyder det jag har valt (samples och grejer m.a.o)

Det är väl inget som ser fel ut, tycker jag... Jag har dock aldrig kört med någon Line6-pryl så jag vet inte hur bra/dåligt de ska funka som ljdkort - men det finns säkert andra som kan komma med tips. 😄

Postat

Okej tack för infon! Fråga min brorsa och han sa att det kunde vara nåt med att reason mäter fel och jag läste nåt om äkta asio... så jag vet inte om asio4all är äkta eller om latencyn verkligen blev så mkt mindre... Tillbaka på ruta ett 🙂

Postat

Är 12 ms dåligt när man har 8 Gb RAM, Raptordiskar och en Quadprocessor?

Postat
Är 12 ms dåligt när man har 8 Gb RAM, Raptordiskar och en Quadprocessor?

Stirra dig inte blind på de där siffrorna! Vissa störs av lite medans andra kan tåla lite mer! Grejen med Lin6 är att de har "Direct monitoring" på ljudkortet som du ställer in i Gearbox. Då kan du stänga av monitoring i programmet (i vart fall i Cubase) för den kanalen du ska använda och få i princip noll latency oavsett vad som står i controllpanelen! Rätt använt är det inga som helst problem. Jag har kört projekt med uppemot 100 spår på detta sätt.

/Jocke

Postat (redigerat)
Stirra dig inte blind på de där siffrorna! Vissa störs av lite medans andra kan tåla lite mer! Grejen med Lin6 är att de har "Direct monitoring" på ljudkortet som du ställer in i Gearbox. Då kan du stänga av monitoring i programmet (i vart fall i Cubase) för den kanalen du ska använda och få i princip noll latency oavsett vad som står i controllpanelen! Rätt använt är det inga som helst problem. Jag har kört projekt med uppemot 100 spår på detta sätt.

/Jocke

Åh tack, det där ska jag kolla upp, det ar nåt nytt, ska kolla i gearbox då 😳 Tack så hemskt mkt med tipset!

EDIT: aha du menade den här slidern, ja den har jag näst längst till vänster, hade inte lagt på minnet bara att den hette direct monitoring. Jag använder ju min toneport som default ljudkort för hela min setup dock, så det är ju inte mic eller gura jag tänker på, utan latencyn för min synth. Den är ju inte störande, men för en så bra dator så tycker jag man borde ha lägre latency.

Redigerat av visningsnamn

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.