Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
...men visst finns det ett demokratiskt moment 22 - även om jag är tveksam till att religionsfrihet tillhör den - i en sann demokrati har du rätt till åsikter - även odemokratiska sådana.

Jo, men se... Att Nisse i en sann demokrati har rätt till åsikter — även odemokratiska sådana —, det förstår jag med. Och jag syftade inte heller så mycket på på våld. Det är snarare när/om Nisse låter utöva sin religion såtillvida att han tillämpar element (åsikter) som i praktiken inskränker kvinnans rätt att få tycka, tänka, handla på samma sätt som mannen — det är då jag tycker det är fel. Helt åt helvete fel!

Och jag är fan inte arg alls!

Annons
  • Svar 253
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postat
fast nja, lite haltande analogi kanske 😄

BilISMen är ju hyggligt hårt statligt kollad med åldersgräns o halkkörningskompetenskoll o grejjer... Man måste ju inte vara 18 för att bli buddhist eller läsa på om Stalin.

Haha, sant 😆

Postat
Det är vad jag vet tillåtet att vara nazist, kommunist, bilist och evangelist i de flesta demokratier. Det är dock inte tillåtet att utföra olagliga handlingar som kan ingå i dessa "livsstilar", exempelvis sprida ett budskap som hetsar mot folkgrupper.

Är det en bug i demokratin att man kan vara bilist också? Man uppmuntras ju faktiskt köra för fort av de där höga siffrorna på hastighetsmätaren, vilket äventyrar livet på medmänniskorna som kanske befinner sig i närheten. Rent etiskt är det tveksamt också om man kör med bensinmotor.

Du slingrar dig. Vi provar igen:

Nisse har rätt att fritt välja vilken religion han vill tillhöra och utöva — denna rätt/frihet ryms inom ramarna för dagens demokrati. Men Nisses religion kan innehålla element som inskränker t.ex. kvinnans rätt att få tycka, tänka, handla på samma sätt som mannen...

Är du helt OK med det där?

Finns det enligt dig inga religioner (i demokratier) som utövas och innehåller element som inskränker t.ex. kvinnans rätt att få tycka, tänka, handla på samma sätt som mannen?

Postat
Du slingrar dig. Vi provar igen:

Nisse har rätt att fritt välja vilken religion han vill tillhöra och utöva — denna rätt/frihet ryms inom ramarna för dagens demokrati. Men Nisses religion kan innehålla element som inskränker t.ex. kvinnans rätt att få tycka, tänka, handla på samma sätt som mannen...

Är du helt OK med det där?

Finns det enligt dig inga religioner (i demokratier) som utövas och innehåller element som inskränker t.ex. kvinnans rätt att få tycka, tänka, handla på samma sätt som mannen?

Men för i helvete valle, det finns fullt med män i samhället som inskränker kvinnans rätt att få tycka, tänka, handla på samma sätt som mannen. Tror du feminismen är ett fucking anti-religionssamfund eller?

Är du OK med att det finns män?

Postat
Men för i helvete valle, det finns fullt med män i samhället som inskränker kvinnans rätt att få tycka, tänka, handla på samma sätt som mannen. Tror du feminismen är ett fucking anti-religionssamfund eller?

Är du OK med att det finns män?

Jag är OK med att det finns män. Och jag tror inte att feminismen är ett anti-religionssamfund.

Så, nu har jag svarat på dina frågor. Kan du svara på mina nu?

Postat (redigerat)
Jag är OK med att det finns män. Och jag tror inte att feminismen är ett anti-religionssamfund.

Så, nu har jag svarat på dina frågor. Kan du svara på mina nu?

Ok. Jag ska svara på dina frågor.

Det FINNS religioner med inslag av det du nämner. Absolut. Det FINNS också män som handlar som du nämner utan någon religion alls. Det finns även folk som tillhör ovan nämnda religioner som INTE handlar på sättet du nämner. Slutsats härav: Det finns inget givet samband mellan religionen och förtrycket.

Du undrar om jag är OK med att Nisse tillhör en religion. Det är jag. Jag är inte OK med att han förtrycker sin fru med stöd av religionen. Jag är inte heller OK med att Glenn förtrycker sin fru helt utan inslag av religion. Slutsats härav: religionen är irrelevant i din fråga.

Var det något mer?

Redigerat av Fidden
Postat
Du har så rätt. Jag är fortfarande hög. På Gud och som sådan ber jag om ursäkt för att jag startade den här tråden men jag la den i alla fall Off-topic.

Läser jag din text rätt!?

Du skriver att du är fortfarande hög!? 😆

/aROCKER

Postat
Vad är det som säger att människan ska ha några rättigheter överhuvudtaget?

Ingenting.

Vad säger att hon inte ska ha några rättigheter?

Postat
Vad är det som säger att människan ska ha några rättigheter överhuvudtaget?

Ingenting.

Tror du missade rätt många kapitel i filosofiboken. Som nybliven pol kandare har jag precis läst massa om just det och ganska många filosofer pratar om precis just det, att människan har vissa grundläggande rättigheter som man inte kan komma ifrån. Om det är rimligt är ju dock en annan fråga...

Just i det här sammanhanget dock förutsätter ju en demokrati att människan har vissa rättigheter. Här finns en lista på de krav som brukar ställas på en liberal demokrati http://sv.wikipedia.org/wiki/Polyarki

Postat
Livet är en gåva,

vi kan inte kräva nånting egentligen.

Vi lever dock i ett samhälle vilket vad jag förstår betyder ungefär att man håller samman..? (eller? dingbats eller någon annan lingvistiker?). Vi finns där för varandra och hjälper till och försöker hitta vår roll. Vi har bestämt att vi faktiskt har rättigheter, har till och med skrivit ner dem i lagtext. Vi kan faktiskt kräva ganska mycket.

Postat

Detta är en lite seg och kanske annan fråga och handlar om hur man tror Gud är.

Tycker vi släpper det.

Klart man ska hjälpa varandra och upprätthålla vettiga lagar.

Vi kan kräva en hel del av vårt samhälle om vi så vill,

men vi kan inte kräva något av Gud.

Inte den jag tror på iaf.

Postat
Ett annat ganska stort hinder är annars att man inte tror på gud 🙂

Det får mig osökt att tänka på vad det betyder egentligen!

Vad betyder att "tro på Gud"?

Är det att man tror eller inte tror att Gud existerar?

Eller är det att man förvisso tror att Gud existerar,

men man tror inte på eller håller inte med om hans idéer?

Ungefär som att man säger, jag tror inte på svenska landslaget.

Nähä, varför inte?

Ja, jag vet ju att de finns, men jag tror inte på deras 4-4-1-1 i

den kommande matchen borta.

Postat
Det betyder ungefär samma sak som att inte tro på tomten.

Tack! Det har jag funderat på hela livet.

När man inte tror på Gud så tror man alltså inte ens att Gud existerar.

🙂

Postat (redigerat)

gud tror på tomten.

edit: ah, just det. Och haschtomten tror på gud. Cirkeln är sluten. Lås tråden 🙂

Redigerat av Fidden
Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tror inte den här tråden mynnar ut i nåt vettigt om jag ska vara ärlig... 🙂

Redigerat av Analogfreak
DieHard (oregistrerad)
Postat
Det lustiga är att om man är satanist, så måste man tro på gud också, eftersom de är tätt sammanlänkade. Den ene kan inte finnas utan den andre, verkar det som - för då skulle ju inte kyrkorna ha något att skylla alla fel på... 🙂🙂

Nej det måste man inte. Vissa tror det men andra inte och tror inte heller på Satan som någon deitet utan som en symbol och inget mer. Vissa av dem tror inte heller på något mer än det materiella heller. Finns många olika där precis om i andra religioner.

Postat
När man inte tror på Gud så tror man alltså inte ens att Gud existerar.

🙂

Nej - det är ju faktiskt helt meningslöst att tro på något som inte finns, utan som i själva verket bara är ett begrepp som har skapats av människan. Det är lika meningsfullt som att tro på vättar, spöken och andra vidskepligheter.

Postat (redigerat)
Nej - det är ju faktiskt helt meningslöst att tro på något som inte finns, utan som i själva verket bara är ett begrepp som har skapats av människan. Det är lika meningsfullt som att tro på vättar, spöken och andra vidskepligheter.

Du är dum.

Redigerat av debatt
Postat
Verkar mina slutsatser vettiga?

Nej, jag kan knappast bry mig mindre om dina slutsatser — vi drar uppenbarligen olika. Jag var nöjd såtillvida att jag inte hade fler frågor (re: "Var det något mer? "). Du tog till en undvik-frågan-med-livet-som-insats-retorik som påminde om om den där Snusare vs Köttätare-diskussionen vi hade, och jag förstod att du aldrig någonsin tänkte svara på direkt fråga ändå.

För att köra din illustreringsteknik:

Olle: Är en blå himmel blå?

Pelle: Färg är relativt — vår färgperception har sin grund i [... utläggning ...]

Olle: M'kay... Men igen: Är en blå himmel blå??

Pelle: Jamen vafan! Är du dum i huvudet!? Är röda rosor röda?

Olle: Ja, röda rosor är röda. Så, för tredje gången, är en blå himmel blå?

Pelle: OK. OK. Ja, himlen KAN vara blå. Men hade vi bott på planeten mars så hade den INTE varit det, det är precis som att säga [... taskig liknelse och utläggning ...]

Olle: Whatever, Pelle. Whatever.

Postat
Nej, jag kan knappast bry mig mindre om dina slutsatser — vi drar uppenbarligen olika. Jag var nöjd såtillvida att jag inte hade fler frågor (re: "Var det något mer? "). Du tog till en undvik-frågan-med-livet-som-insats-retorik som påminde om om den där Snusare vs Köttätare-diskussionen vi hade, och jag förstod att du aldrig någonsin tänkte svara på direkt fråga ändå.

För att köra din illustreringsteknik:

Olle: Är en blå himmel blå?

Pelle: Färg är relativt — vår färgperception har sin grund i [... utläggning ...]

Olle: M'kay... Men igen: Är en blå himmel blå??

Pelle: Jamen vafan! Är du dum i huvudet!? Är röda rosor röda?

Olle: Ja, röda rosor är röda. Så, för tredje gången, är en blå himmel blå?

Pelle: OK. OK. Ja, himlen KAN vara blå. Men hade vi bott på planeten mars så hade den INTE varit det, det är precis som att säga [... taskig liknelse och utläggning ...]

Olle: Whatever, Pelle. Whatever.

haha, mm. jag försökte få dig att tänka själv med mina svar, men gav upp till slut och gav dig svar. Tolkar dina brist på motargument som att du bytt åsikt i frågan 🤪

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.