Jump to content
Annons

"Rita" trummor i Cubase VST 5.1?

möken

Recommended Posts

Hej hej, newbie fråga igen då...

Om jag vill programmera trummor direkt i cubase, hur gör jag då?

Har Lagt ett miditrack som trumtrack och dragit ut en area som jag kan öppna i drumeditor.

Där har jag lyckats öppna några trumljud och kan rita pluttar i ett rutat papper, men sen då?

Det låter ingenting om mina pluttar när jag spelar upp min låt, kan man göra så här eller måste jag ha ett midi keyboard eller nåt?

Har det med ngn konfigurering att göra ?

Kan välja mellan dessa outputs, ljudkortet jag har lurarna inkopplade till heter US 428...

lägger med en bild på vad jag kan välja mellan.

post-23106-1254773177.jpg

Hoppas på hjälp.

Dela på andra sajter

Annons

Du måste välja en trumplugin alltså själva instrumentet som output. Du får först ladda in instrumentet typ Lm4 eller vad det kan heta (i cubase sx är det via F11, men vet inte på 5.1) och sedan välja det som output annars spelar Cubase inte trumljuden.

Dela på andra sajter

• 2 månader senare...
Tjena, ikväll lyckades jag faktiskt få till ljud och provade att rita lite, men gud vad svårt 🙁

Finns det inget lättare sätt, man kan inte "spela" på tangentbordet tex???

Drumeditor istället för Keyeditor och en trum-mapp...eller lira på midiklaviaturet om du har ett sånt. Vilket jag antar att du inte har eftersom du skrev som du gjorde... 😳😛

Dela på andra sajter

Man är ju egentligen en analog kille 🙂 har alltså inget midiklav.

Hm, var nog drumeditor jag var i och plickade in fyrkanter med en trumpinne, det sög 🙁

Har du ingen analogsynth med midi-utgång?

Dela på andra sajter

hehe, ok egentligen är jag en analog punkare/hårdrockare så jag har ett gäng elguror, en elbas, en ackegitarr, en lagom gitarrigg och en sångmick men har då även "hädat" med anskaffningen av ett tascam kort och cubase eftersom sambon inte skulle uppskatta rullbandare och stort mixerbord och massa rackeffekter 🙁

Näe, har ingen synth alltså, men tittade lite på blocket och det finns ju midikeyboards för trehundringen typ. Fast helst skulle jag nog vilja ha ett miditrumset så man får banka själv men det finns inga vad jag kan se (kanske kan ta ett digitaltrumset som har en ljudmodul med midi ut men då börjar det bli lite dyrt).

Tack för alla svar iallafall.

Dela på andra sajter

hehe, ok egentligen är jag en analog punkare/hårdrockare så jag har ett gäng elguror, en elbas, en ackegitarr, en lagom gitarrigg och en sångmick men har då även "hädat" med anskaffningen av ett tascam kort och cubase eftersom sambon inte skulle uppskatta rullbandare och stort mixerbord och massa rackeffekter ☺️

Näe, har ingen synth alltså, men tittade lite på blocket och det finns ju midikeyboards för trehundringen typ. Fast helst skulle jag nog vilja ha ett miditrumset så man får banka själv men det finns inga vad jag kan se (kanske kan ta ett digitaltrumset som har en ljudmodul med midi ut men då börjar det bli lite dyrt).

Tack för alla svar iallafall.

Annars har AKAI och andra märken (Edirol, tror jag?) smidiga midi-interfaces med trumpads. Kolla AKAI MPD-24 eller MPD-32. Det är ju ett lite billigare alternativ än ett digitalt trumset, men såklart inte riktigt samma sak. 😄

Sen har väl flera märken, som Yamaha, prylar som dessa, där man kan använda trumpinnar vilket inte går på MPD-maskinerna:

YDD60.jpg

Redigerat av desvaenger
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.