JJMusik Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 (redigerat) Gäller detta alla sorters guror eller är det bara dem med cellulosa-lack som tar skada? Förstod på artikeln att det rör sig om någon kemisk reaktion mellan gummit i gitarrstället och gitarrens lack. Gitarrer som har plastlack - akryl/polyuretan - klarar de sig eller det är samma risk med dem? Vad är det för slags reaktion? Blir det bara märken/avfärgningar eller rör det sig om värre skador? Hade varit intressant med en liten tråd om detta EDIT: vilka guror har cellulosa-lack? gamla strator? finare gibsons? Redigerat 5 oktober 2009 av hullan
Hellpig Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 Jag hade ingen aning om det där innan jag kollade efter nytt ställ på Thomann, där står det i produktinfon. Men fråga mig inte vilka guror som har vilken lacktyp - lost liksom. Och ibland verkar det ju som folk vill köpa gitarrer som är fabriksslitna, varför bry om vad stället ställer till med då? 😳
JJMusik Postat 5 oktober 2009 Trådstartare Postat 5 oktober 2009 hehe okej, jo men det finns ju vi som inte tycker slitna gitarrer är charmigt. Inte jag iaf. Tycker dem är finast när dem är oslitna och nya i utseendet.
JJMusik Postat 5 oktober 2009 Trådstartare Postat 5 oktober 2009 (redigerat) vet fler? Jag äger endast nyare gitarrer (efter -00), antar att dem väl har plastlack allihopa, men det är bara cellulosa-lack som är känslig eller? Redigerat 5 oktober 2009 av hullan
Fertan Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 Har hört mycket om det men aldrig sett en enda gitarr som fått märken... Så antingen är det bara en myt, eller så är det helt enkelt relativt ovanligt med cellulosalack 😉 Om någon har koll på vilka märken/modeller som brukar använda sig av det vore det hemskt intressant ;>
debatt Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 Gäller detta alla sorters guror eller är det bara dem med cellulosa-lack som tar skada? Förstod på artikeln att det rör sig om någon kemisk reaktion mellan gummit i gitarrstället och gitarrens lack. Gitarrer som har plastlack - akryl/polyuretan - klarar de sig eller det är samma risk med dem? Vad är det för slags reaktion? Blir det bara märken/avfärgningar eller rör det sig om värre skador? Hade varit intressant med en liten tråd om detta EDIT: vilka guror har cellulosa-lack? gamla strator? finare gibsons? Fender?
Guitar Nilsson Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 På Börsen sa de att just Highway One har en riktigt usel lack, den ramlar av ganska fort. Så det kanske inte har med nåt kemiskt i gummit att göra, den släpper hur som helst. Det gör väl att gitarren kan säljas billigare, plus att den snabbt får det råa Highway-utseendet. Fyra gig, sen ser det ut som att man turnerat som Neil Young. Eller Chuck Berry, han måste väl vara värst av alla nu levande.
Assar Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 Det är ingen myt. Min Gibson LP (2004) fick märken av gitarrstället. Inge kul. Jag har nu istället skaffat ställ och hängare av märket "Herkules", som inte gör märken på lacken. Finns hos Thomann och Rockshoppen.
Fertan Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 Det är ingen myt.Min Gibson LP (2004) fick märken av gitarrstället. Inge kul. Jag har nu istället skaffat ställ och hängare av märket "Herkules", som inte gör märken på lacken. Finns hos Thomann och Rockshoppen. Ett alternativ som jag läst att många har gjort är att göra "läderhylsor" och sätter på sina ställ, dvs klär in delarna som kommer i kontakt med gitarren i skinn/läder, ska fungera utmärkt.
laxlaxlax Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 (redigerat) Förstod på artikeln att det rör sig om någon kemisk reaktion mellan gummit i gitarrstället och gitarrens lack. Gitarrer som har plastlack - akryl/polyuretan - klarar de sig eller det är samma risk med dem? Ingen fara med de. Det är lösningsmedel i plasterna som reagerar med bindemedlet i cullolosalacken. Plastlackerade kan man såklart också hitta lösningsmedel som reagerar med - men de har kemiskt starkare bindningar. Däremot kan vax missfärga plastlacker, fråga mig inte hur.. Kanske inte aktuellt att vaxlacka gitarrer - men målningar med vaxlasyrer förändrar färgerna under kemiskt. ... eller om nån försöker rensa öronen med sin gibson från 50talet. Redigerat 5 oktober 2009 av laxlaxlax
joachime Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 ... eller om nån försöker rensa öronen med sin gibson från 50talet. Det vore fantastiskt med en bild på det! 😕
Tophe Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 (redigerat) En polares Bolin Altgitarr blev helt uppfrätt på baksidan. Han fick lämna in den för nylackering... Så har ni cellulosalack så kan det vara en bra idé att sätta på läder på stället eller ha nån duk emellan. Vet inte hur vanligt det är idag med sån lack, men många Svenskbyggda klassiska gitarrer (framför allt 80-tal och tidigare) har det. Redigerat 7 oktober 2009 av Tophe
DivineCo Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 Bolin hit och dit med många stavfel. Bra är det men inte allt.
Stinkey Zwei Postat 6 oktober 2009 Postat 6 oktober 2009 En gammal strumpa eller bitar av en t-shirt limmas där kontakt förekommer så är problemet löst. Syns inte när instrumentet står i stället.
Tophe Postat 6 oktober 2009 Postat 6 oktober 2009 Bolin hit och dit med många stavfel. Bra är det men inte allt. que?
JJMusik Postat 7 oktober 2009 Trådstartare Postat 7 oktober 2009 men vilka gitarrer idag har cellulosa-lack? Har dyrare ibanezer, esp och andra rockyxor det eller det är bara äldre strator? Alltså även dyrare gitarrer som ibanez prestige har polyuretan/plast-lack eller?
jossman Postat 7 oktober 2009 Postat 7 oktober 2009 men vilka gitarrer idag har cellulosa-lack? Har dyrare ibanezer, esp och andra rockyxor det eller det är bara äldre strator? Alltså även dyrare gitarrer som ibanez prestige har polyuretan/plast-lack eller? Enligt Luthmans katalog har alla Gibson V.O.S. modeller cellulosa-lack
JJMusik Postat 14 oktober 2009 Trådstartare Postat 14 oktober 2009 Okej, men nyare guror har plastlack eller? Ibanezer? ESPs etc...?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.