zeppelino Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 Hej allihoppa. Jag tänker digitalisera en massa ovärderliga musikkassetter. Just nu är jag på jakt efter ett riktigt bra och prisvärt ljudkort för det ändamålet. Någon som har tips? M-Audio verkar vara populärt, vad tror ni? Jag blir bara förvirrad av alla de hundratals olika ljudkorten som finns upplistade på prisjakt.se, och de skiljer sig alla penningmässigt. Vad är det för skillnad egentligen mellan en som går för 7000 och en som går för 2000? Spelar det nån egentlig roll i mitt fall?
Slakteri Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 Jag har ett M-Audio Audiophile 2496 som jag använt för att digitalisera kassetter med. Själva digitaliseringen är inte det svåra, det är bara att koppla in och spela av, däremot ger inte mina gamla kassetter så bra ljud ifrån sig, så brusreducering och viss mastering har jag fått använda. Vid själva brusreuduceringen använde jag programmet Z-Noise ( http://www.waves.com/content.aspx?id=259 ) och resten sköter jag i ProTools.
laxlaxlax Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 Var försiktig med att ta bort brus.. för mycket och andra frekvenser ryker med - och själv tycker jag brus är en viktig ingrediens i gamla inspelningar, även om det bara är subtilt.
Slakteri Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 Var försiktig med att ta bort brus.. för mycket och andra frekvenser ryker med - och själv tycker jag brus är en viktig ingrediens i gamla inspelningar, även om det bara är subtilt. Sant, har varit med om att tappa bort vissa frekvenser själv.. Men just z-noise förvånade mig. Jag och en god vän satt och försökte jämföra en brusig inspelning med och utan z-noise-pluggen och jag vill påstå att den är sjukligt välkonstruerad. Men jag håller ändå med dig, man skall vara försiktig. Och just feelingen av brus är ju individuellt, själv tycker jag kassettbands-brus är mindre populärt medan vinyl-knaster är underbart.
jockmic Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 Hej allihoppa. Jag tänker digitalisera en massa ovärderliga musikkassetter. Just nu är jag på jakt efter ett riktigt bra och prisvärt ljudkort för det ändamålet. Någon som har tips? M-Audio verkar vara populärt, vad tror ni? Jag blir bara förvirrad av alla de hundratals olika ljudkorten som finns upplistade på prisjakt.se, och de skiljer sig alla penningmässigt. Vad är det för skillnad egentligen mellan en som går för 7000 och en som går för 2000? Spelar det nån egentlig roll i mitt fall? Ljudkortet är väl det minsta problemet! Skulle våga påstå att du i princip kan använda vad som helst. Viktigare då är att ha en kassetspelare som kan "krama ur" banden det allra mesta! /Jocke
Claes Holmerup Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 Ljudkortet är väl det minsta problemet! Skulle våga påstå att du i princip kan använda vad som helst. Viktigare då är att ha en kassetspelare som kan "krama ur" banden det allra mesta! /Jocke Jäpp! Alla dagens ljudkort (utom kanske sådana som är inbyggda på moderkortet) har nog bättre signal/brusförhållande än det är på kassettbanden, så det är bara att tuta och köra.
zeppelino Postat 5 oktober 2009 Trådstartare Postat 5 oktober 2009 Tack för tipsen. Kollade snabbt upp M-Audio Delta Audiophile 2496 på prisjakt. Den ser ut att vara lite "billig". 900 kr. D/A för ljud 24 bit / 96 kHz. Rekommenderar ni nån "bättre"?
drloop (oregistrerad) Postat 6 oktober 2009 Postat 6 oktober 2009 Tack för tipsen. Kollade snabbt upp M-Audio Delta Audiophile 2496 på prisjakt. Den ser ut att vara lite "billig". 900 kr. D/A för ljud 24 bit / 96 kHz. Rekommenderar ni nån "bättre"? Ljudkortet påverkar ganska lite ljudet. Du får nog slanga upp 3-4 gånger mer om du skall märka någon som helst skillnad på ljudet. Kassettdäcken kommer att göra större skillnad på ljudet. Jag har använt det kortet under många år. Låter bra och funkar bra. Största fördelen med detta kort som jag ser är att det funkar bra även när man inte spelar in. Inget krångel med att mediaspelare inte vill spela upp musik etc.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.