Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 oktober 2009 Postat 9 oktober 2009 Ahaa man kan plocka isär den ser jag... Vad smart... då slipper man bära den som ett granatgevär 😛
Pernilla Postat 9 oktober 2009 Trådstartare Postat 9 oktober 2009 Ahaa man kan plocka isär den ser jag... 🙂 Vad smart... då slipper man bära den som ett granatgevär 🙂 Visst är det fiffigt 😄 Kanske man kan blåsa såpbubblor med den 😛 Eller kanske som vattenpipa om man behöver en sådan
DieHard (oregistrerad) Postat 9 oktober 2009 Postat 9 oktober 2009 Vi funderar på att knåpa ihop ett mail till Heckel nere i Tyskland, de kanske är intresserade. Absolut ska ni göra det med. Den ser riktigt snygg ut också.
Pernilla Postat 9 oktober 2009 Trådstartare Postat 9 oktober 2009 Absolut ska ni göra det med. Den ser riktigt snygg ut också. Vad kul att du tycker att den ser okej ut 🙂 Jag har ingen aning om sådant. Vi har precis knåpat ihop ett mail till Tyskland. Får väl se om de svarar 🙂
trombonisten Postat 9 oktober 2009 Postat 9 oktober 2009 Hmm. Den där var svår. Kan du ta bild från andra sidan också? Det är ett gammalt instrument, lite svårt att säga exakt hur gammalt. En hel del saker som är standard på moderna instrument saknas. Men det har troligen gjorts en större renovering relativt nyligen. Trät ser närmast nylackat ut, korkarna är nästa nya och det finns inga märken efter fingrar på knapparna. Detta pekar mot att det var värt att göra renoveringen, med andra ord att det är ett någorlunda bra instrument. Möjligen, alternativt att det inte spelats särskilt mycket vilket då skulle peka mot att det är ett billigare instrument. Men jag är mycket tveksam till att det skulle vara en Heckel. I sådana fall har det gjorts ett antal modifieringar någonstans på vägen. Ett antal detaljer här och där skiljer. Men jag har ingen riktig aning om vad det kan vara för tillverkare. Alla kopierade ju Heckels design, något många fortfarande gör. Två saker kan man ta bort direkt. Lådan är ju mer eller mindre ny. Lådor köper man ofta separat till fagotter. S-röret är ju tillknycklat och därför utan värde, men det är nog inte original. S-rör byter man tills man hittar ett som passar, mycket personligt. I det fallet tror jag han som lämnade in den till försäljning tog det sämsta S-rör han kunde hitta och satte i lådan. Leta efter något firmanamn nånstans på själva fagotten, inte på S-röret. Det brukar stå på klockan numera, men på bilden syns inget. Det kan finnas under koppen längst ner på stöveln. Den går att lirka loss, det är också där serienumret står. Finns det inget firmanamn alls, så är det nog tyvärr en kinesisk kopia. I stort sett värdelös då. Möjligen är detta ett hyfsat bra instrument, men det kan också vara ett ganska billigt skolinstrument. Jag vet inte nog mycket för att kunna svara på vilket. Men stäng inte dörren än, det kan finnas ett värde så ta kontakt med någon erfaren instrumentreparatör och låt han/hon göra en värdering. Tyvörr lutar jag nog just nu mest mot att det är en billig kopia, idag i princip utan värde. Gunnar
DieHard (oregistrerad) Postat 9 oktober 2009 Postat 9 oktober 2009 (redigerat) Tyvörr lutar jag nog just nu mest mot att det är en billig kopia, idag i princip utan värde. Kanske det, kanske det. Men om de har tur så. Vad vet man. Såg en gång ett program om Stradivarius. En snubbe köpte en fiol på gatan av någon skum lirare för 50 dollar och sade det var en äkta Stradivarius och ville nu få den undersökt. Han som skulle kolla det skrattade och sade du har bara gått på en blåsning. Men kan kolla den ändå och se om den kan vara värd en liten slant i alla fall. Och vad hände? Jo det var en äkta Stradivarius som värderades till 8 mille (kr). Båda fick en smärre chock när de insåg det var en äkta. Redigerat 9 oktober 2009 av DieHard
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 oktober 2009 Postat 9 oktober 2009 Är det detta nummer du menar? Kopparmössor? eller vad är det för nåt?
trombonisten Postat 11 oktober 2009 Postat 11 oktober 2009 Japp. Där är serienumret. Men ingen tillverkare. Du måste helt enkelt kontakt nån som har expertis. // Gunnar
Sdhoirm Postat 11 oktober 2009 Postat 11 oktober 2009 (redigerat) Inte för att jag har nånting att tillföra till tråden. Men väldigt spännande tråd det här Redigerat 11 oktober 2009 av Sdhoirm
ptr Postat 11 oktober 2009 Postat 11 oktober 2009 Om du har tid att åka upp till Göteborg, så slå symfonikernas förstefagotist Arne Nilsson en signal, han kan säkert hjälpa dig! .. Om inte med värdering så i alla fall utvärdering om instrumentet är nått att ha! Konserthusets växel (031-726 53 00) -- Du kan hitta hans e-mail på www.gso.se! /ptr
Pernilla Postat 11 oktober 2009 Trådstartare Postat 11 oktober 2009 Om du har tid att åka upp till Göteborg, så slå symfonikernas förstefagotist Arne Nilsson en signal, han kan säkert hjälpa dig! .. Om inte med värdering så i alla fall utvärdering om instrumentet är nått att ha!Konserthusets växel (031-726 53 00) -- Du kan hitta hans e-mail på www.gso.se! /ptr Ja det vore ju bra att veta! Tack för tipset ☺️
YogSothoth Postat 11 oktober 2009 Postat 11 oktober 2009 S-röret är ju tillknycklat och därför utan värde, men det är nog inte original. Nu är jag helt nollställd vad det gäller fagotter, men om "S-röret" är det böjda röret i lådans lock tyckte jag också det såg misshandlat ut först, men vid närmare titt ser bucklan mer ut som en blixtreflex? Pernilla kanske kan verifiera? Eller dom kanske inte ska se ut så, vad vet jag... Det ser ut att vara genuint hantverk, men bara nån som är insatt kan avgöra om det är nåt att ha. På koppardetaljerna ser den ju gammal ut, men det säger väl inte så mycket heller antar jag. Förresten är skruvarna runt "mössan" i metall? Ser nästan ut som trä, men "ådringen" kanske är slipspår. Mycket spännande det här, hoppas det är en raritet! /Andreas
danielssondesign Postat 20 oktober 2009 Postat 20 oktober 2009 Nu vill man ju veta! Vad är den egentligen värd? Sjukt spännande 😉
Pernilla Postat 21 oktober 2009 Trådstartare Postat 21 oktober 2009 Den är lagad på ett ställe men det du menar är en reflex. om vi menar samma förståss 😄 Ja jag är också nyfiken men har inte kommit fram till något än. Skrev till fabriken men de svarade vänligt men bestämt att de hanterade inte begagnat och att värdet int var så stort. Men nu vet ju inte jag vad de jämför med 😆 Klart att om det nu är en Heckel så är den ju gammal och inte ny. Vet ju inte heller om eller hur den låter. Så jag får väl skicka ut frågor till varenda fagottist i sverige eller något 😆 Trägen vinner eller vad det nu heter 🙂 Tror på Karma *L* Vad man än kan få för den så är det mer än jag hade innan 😄
Pernilla Postat 21 oktober 2009 Trådstartare Postat 21 oktober 2009 Fast risken finns ju att ingen vill ha den 😄
Dots Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 Skicka den till mig för värdering Jag tar inte något ansvar för att ge den part som skickat instrumentet något vettigt svar. Jag tar heller inte något ansvar för att den kommer att skickas tillbaka utan jag kommer att njuta av att ha fått en fagott! Hoppas allt går bra
Wetter Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 Jag följer också den här tråden med nyfikenhet 😳 Kom precis på den här sajten http://www.antikviteter.net/cgi-bin/discus/discus.cgi Där finns det både såna som TROR sig veta allt om det mesta men även såna som faktiskt är duktiga inom sina områden så testa att lägga upp bilder och frågor där så kanske du kan få nåt bra svar. Kanske svar på var du kan vända dig också! Lycka till 🙁
Pernilla Postat 22 oktober 2009 Trådstartare Postat 22 oktober 2009 Tack för tipset det ska jag göra 😱
dannepop (oregistrerad) Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 Det var den mest rafflande tråden jag läst någonsin! Tänk den skulle kunna vara värd 300 000 SEK, va! Vilket fynd! Önskar lycka till och håller tummarna. Danne/
joachime Postat 11 november 2009 Postat 11 november 2009 jag är också nyfiken men har inte kommit fram till något än. Bump! Jag är också nyfiken. Har du kommit fram till något än? 🙂
Pernilla Postat 11 november 2009 Trådstartare Postat 11 november 2009 Nope! 🙂 Jag har inte kommit någonstans......fick kontakt via e-mail med en kille som spelar i gbg. Hans spelarkompis höll tydligen på med fagotter, skulle höra av sig skrev han men jag har inte hört någonting....... 🙁 Skrev till en annan i gbg som spelar fagott, han sa att vi var i goda händer på han som inte hört av sig. Kontaktade fabriken i tyskland och de svarade artigt att de inte hanterade begagnade instrument. Och att värdet inte var så stort i ett så pass gammalt. ( men det beror ju på vad de jämnför med 😛 ). Skrev till en firma som restaurerar fagotter i stockholm och han svarade....... men det är ju en bit att åka för att få reda på om den överhuvudtaget går att spela på!? Kontaktade en kille som spelar på musikskolan här och han svarade att han hade tid först i februari........ 🙂 Jag vet inte riktigt vad jag ska göra mer 😳 Pernilla
godhead Postat 11 november 2009 Postat 11 november 2009 Har du varit förbi Windcorp i Gbg än och frågat dom?
spaceman Postat 11 november 2009 Postat 11 november 2009 På Musikmuseet i Sthlm har man en person anställd som intendent för blåsinstrument, Nicholas Eastop. Ta kontakt med honom om du har frågor kring Heckel Biebrich fagotten. Kontaktuppgifter: http://www.musikmuseet.se/ommuseet/persona...amp;ommu_open=1
Pernilla Postat 11 november 2009 Trådstartare Postat 11 november 2009 --Hej Pernilla Vi fick en förfrågning per telefon på en Heickel-fagott i veckan. Jag gissar att det är samma instrument (nästan 100 år gammalt). Mitt tips var att kontakta Heickel och se om de har några tips vart man ska sälja den. Att hitta en säljare i Sverige är nog inte lätt. Hälsningar FredrikWINDCORP -- Det var det svar jag fick av dem. 🙂
Pernilla Postat 11 november 2009 Trådstartare Postat 11 november 2009 På Musikmuseet i Sthlm har man en person anställd som intendent förblåsinstrument, Nicholas Eastop. Ta kontakt med honom om du har frågor kring Heckel Biebrich fagotten. Kontaktuppgifter: http://www.musikmuseet.se/ommuseet/persona...amp;ommu_open=1 Tackar det ska jag genast göra 🙂
trombonisten Postat 11 november 2009 Postat 11 november 2009 Problemet är vi inte vet om det är ett instrument eller bara passar som lampfot. Steg 1 är väl att någon som förstår sig på sånt här tar en titt: - vem kan ha gjort instrumentet? (jag tror inte det är Heckel, men gissar på någon verkstad på gränsen mellan tyskland och tjeckien, det fanns och finns ett helt gäng) - när är det gjort? (gissar på perioden 1920 till 1940, men det kan vara äldre vilket inte är någon fördel) - hur är skicket? (finns det röta, hur ser gummit ut inuti, hur sliten är mekaniken, lagningar mm) - finns det sannolikhet att det kan bli ett härligt instrument? Nästa steg är väl att gissa värdet efter att instrumentet renoverats upp till spelbart skick. Som jämförelse kan sägas att fullt spelbara begagnade fagotter finns att få från sådär 20.000 kronor. Kolla till exempel hos http://www.howarth.uk.com/ som har en list på used bassoons (en musikhandlare måste lägga på så priserna där börjar kring 30.000). Den här fagotten saknar dock några klaffar som man numera brukar vilja ha vilket minskar målgruppen en hel del. Men är instrumentet riktigt bra av en känd tillverkare och man hittar rätt köpare (vilket inte är helt lätt) så kan priset stiga en hel del. Därefter får man jämföra kostnaden mellan att göra renovering och marknadsvärdet. Kanske är det inte värt jobbet trots allt. Jag ställer gärna upp och hjälper till så gott jag kan. Har du lust kan du posta / bussgods fagotten till mig. Jag tar med den till Sven Aarflot på Jonas Näslund som servar min Yamaha så får vi se vad han säger. Skicka ett PM här i forumet eller mail till ghellquist som finns på yahaoo.se så utbyter vi adresser och annan information. Mina gamla föräldrar bor i Skene så jag passerar Borås nång gång om året, troligen dock inte denna jul. Jag har personligen inget intresse av att köpa den, har för mycket projekt på gång ändå. Vore det en kontrafagott så vore situationen annorlunda, har börjat fundera på att införskaffa en sån inom några år. // Gunnar Hellquist, enklast på mobilen 073-9641575
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.