Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Som titeln förtäljer så har jag problem med mitt ljudkort Creative EMU 0404 USB. I OSX Snow Leopard körs kortet utan problem med en buffer på 100 samples (ca 7-8ms latency) och kristallklart ljud upp till ca 80% simulerad CPU användning (i Ableton Live, vid uppspelning).

När jag dock ska till att använda kortet i Windows XP (32bit) via bootcamp, så kajkar det ur totalt. Oavsett vilken buffer jag sätter så börjar det fint, men efter 3-4 sekunder så kommer knastret. Sedan ökar och ökar det tills ljudet totalt försvinner. Om jag (när det börjat knastra) ändrar buffern (oavsett om jag höjer eller sänker) så försvinner knastret, för att sedan efter 3-4 sekunder börja igen.

Jag har nyaste drivrutinerna till kortet installerade, samt nyaste Asio4All installerat. Jag har även ändrat i systemets inställningar för att prioritera bakgrundsprocesser.

Notera att det endast rör sig om uppspelning.

Har Ni någon aning om vad jag eventuellt gör för fel? Någon som stött på likartat fenomen?

Kommer i dagarna förmodligen köpa in ett Native Instruments Audio 8 Dj, men blir såklart skeptisk om problemet inte ligger hos EMU 0404 kortet i sig (alt. drivisar) utan att det är XP via bootcamp som är boven.

Alla tips mottages med glädje!

// Raddjuret

Annons
Postat

Skrev även denna fråga i Datorer/Tillbehör-avdelningen, men tänkte att den även hör hemma här!

----------------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Som titeln förtäljer så har jag problem med mitt ljudkort Creative EMU 0404 USB. I OSX Snow Leopard körs kortet utan problem med en buffer på 100 samples (ca 7-8ms latency) och kristallklart ljud upp till ca 80% simulerad CPU användning (i Ableton Live, vid uppspelning).

När jag dock ska till att använda kortet i Windows XP (32bit) via bootcamp, så kajkar det ur totalt. Oavsett vilken buffer jag sätter så börjar det fint, men efter 3-4 sekunder så kommer knastret. Sedan ökar och ökar det tills ljudet totalt försvinner. Om jag (när det börjat knastra) ändrar buffern (oavsett om jag höjer eller sänker) så försvinner knastret, för att sedan efter 3-4 sekunder börja igen.

Jag har nyaste drivrutinerna till kortet installerade, samt nyaste Asio4All installerat. Jag har även ändrat i systemets inställningar för att prioritera bakgrundsprocesser.

Notera att det endast rör sig om uppspelning.

Har Ni någon aning om vad jag eventuellt gör för fel? Någon som stött på likartat fenomen?

Kommer i dagarna förmodligen köpa in ett Native Instruments Audio 8 Dj, men blir såklart skeptisk om problemet inte ligger hos EMU 0404 kortet i sig (alt. drivisar) utan att det är XP via bootcamp som är boven.

Alla tips mottages med glädje!

// Raddjuret

Postat
[...] samt nyaste Asio4All installerat.

Fast du använder väl inte Asio4All? E-MU har egna ASIO-drivrutiner.

Förresten räcker det med en tråd i fortsättningen.

Postat
Fast du använder väl inte Asio4All? E-MU har egna ASIO-drivrutiner.

Jag tror inte ens att jag kan välja Asio4All då jag har ljudkortet ipluggat. Hade dock en fundering kring ifall att det kan vara drivrutinerna som installeras med bootcamp för XP som trasslar till det. Win XP använder någon slags Cirrus Logic drivrutin för systemljud etc.

Förresten räcker det med en tråd i fortsättningen.

Absolut. Blev osäker på vilken kategori den föll under.. Inte min mening att kladda ner forumet!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.