Jump to content
Annons

5900 rpm som systemdisk


anarkisten1 (oregistrerad)

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)

Hade ett par 5900 rmp USB diskar inköpta på Elgiganten iom ett bra pris. Fick för mig att testa en av dom som Systemdisk och det verkar funka bra. Gjorde ett test där jag körde en DVD film på min usb dvd brännare, ett musikprojekt i Logic på 60 spår med ett gäng ganska tunga pluggar där det oxå ingår en video, hade quicktime igång med två grejor på inspelning, var ute på nätet med minst fyra olika sidor igång i min webläsare allt detta på samma gång (har två grafikkort och tre skärmar) utan att det kroknade.

Givetvis vill man ju kanske inte ha ljuddata på en sån här men som systemdisk borde det ju vara mindre känsligt. Upplysningsvis så tog jag ju givetvis ur den ur USB låddan och monterade den internt (Sata disk) men jag testade den oxå innan jag demonterade den och den rullade på riktigt bra som systemdisk även i USB läget.

Vad tror man hur känsligt är det/måste en systemdisk vara minst 7200 rpm eller kan man köra snikvarianten så länge? Jag menar det är ju nytt på g när det gäller hårddiskar/lagring/teknik så det blir ju ändå att byta så småningom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)

Nu är vi trötta va eller har alla gått i svara på anarkisten1s frågor strejk? Nämnda hårddisk Iomega Prestige ((Sata Seagate inside) iom att jag köpte två) funkar helt ok som Time machine backup HD oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rotiationshastigheten har ganska stor betydelse för prestanda, men är du nöjd så måste det ju vara bra.

Én anledning till att bärbara alltid känns lite såpiga är just den långsamma interna disken.

Har du hyfsat med minne kommer du ju inte behöva "swappa" särskilt ofta och dessutom har en separat disk för audio får du nog inga större problem. Det du märker det mest på är förmodligen windows uppstartstid, att ladda program tar ju inte så lång tid.

Du kan ju alltid testa att lägga swappfilen på den snabba disken istället.

Själv kommer jag att köpa en flashdisk till operativet nästa gång, då startar datorn grymt snabbt.

Nu kör jag iofs Windows 7 och där har man lyckats få ner starttiden en del, men XP kan vara hemskt.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Tack för svar glömde ju att säga att jag kör Snow Leo på den här datorn för tillfället. Ville ju testa lite snabbt så därför tog jag första bästa hårddisk jag hade på hyllan och sen efter ett tag så ville jag kolla hur snabb den var iom att det inte står nåt på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Har du 2 lika stora så kanske du kan köra dom i RAID 0... 😏

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag har funderat på det men det har varit så mycket teknik meckande nu så musik skapandet har i princip stått helt stilla. Det är också ganska mycket att läsa på för att få det att rulla bra iom att det är lite special så att säga. Dom har också om jag har fattat det hela rätt nån slags mjukvaruraid och jag är ärligt talat värdelös på datorer så jag vet inte om jag är beredd att lägga så mycket tid som förmodligen krävs för min del att sätta mig in i det.

Kan det vara så att ett unixbaserat os som rullar på 64 bitar gör att det faktiskt går att få ganska bra prestanda med en långsammare disk? Jag menar normalt sett så borde väl hårddisken storkna av all den där datatrafiken i ett test som ovan. Det är ju ganska mycket grafik som både spelas up och spelas in (i tre olika program) ink en ganska stor mängd ljuddata från 60 spår som spelas upp, allt på på samma gång. Jag var ju ute på nätet samtidigt oxå men det belastar inte hårddiskarna på samma sätt kan jag tänka.

Nåväl frågan är ju om jag ska köra på den här disken eller ändå ta en 7200 rpmare, usb hårddiskarna var ju från början mest för lagring/Bakup av foton, färdiga låtar och sånt.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du 2 lika stora så kanske du kan köra dom i RAID 0... 😄

Inget jag skulle vilja rekommendera för systemdisken, eftersom man förlorar all data om bara den ena disken kraschar - så teoretiskt är Raid0 egentligen mer osäkert än en ensam disk.

Till ljudbiblioteken är det däremot bra med Raid0 eftersom man kan klämma fram fler samtidiga toner från de streamande biblioteken då. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag tolkar det som att det skulle kunna funka ganska bra med dom här två 5900 rpmarna i raid 0 till ljudbibliotek då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Det blir ju snabbare då. Sedan beror det på Raidcontrollern också. Vissa inbyggda controllers på moderkorten funkar skitbra och ger i princip dubbla hastigheten med Raid0, medan andra bara blir marginellt snabbare än en ensam disk - och har man det senare, så får man sätta in ett separat Raidcontroller-kort för att få någon riktig nytta med Raid0.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Hmm kom att tänka på att det nog inte finns så värst mycket av det på mitt GA EP45-DS3 skulle nog varit ett R efter där då 🙂 men som sagt mjukvaru raid kanske går ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat på det men det har varit så mycket teknik meckande nu så musik skapandet har i princip stått helt stilla. Det är också ganska mycket att läsa på för att få det att rulla bra iom att det är lite special så att säga. Dom har också om jag har fattat det hela rätt nån slags mjukvaruraid och jag är ärligt talat värdelös på datorer så jag vet inte om jag är beredd att lägga så mycket tid som förmodligen krävs för min del att sätta mig in i det.

Kan det vara så att ett unixbaserat os som rullar på 64 bitar gör att det faktiskt går att få ganska bra prestanda med en långsammare disk? Jag menar normalt sett så borde väl hårddisken storkna av all den där datatrafiken i ett test som ovan. Det är ju ganska mycket grafik som både spelas up och spelas in (i tre olika program) ink en ganska stor mängd ljuddata från 60 spår som spelas upp, allt på på samma gång. Jag var ju ute på nätet samtidigt oxå men det belastar inte hårddiskarna på samma sätt kan jag tänka.

Nåväl frågan är ju om jag ska köra på den här disken eller ändå ta en 7200 rpmare, usb hårddiskarna var ju från början mest för lagring/Bakup av foton, färdiga låtar och sånt.

Hej

64 bitar går inte fortare, det ger bara större adressrymd. CPU optimeringar och liknande kan snabba upp lite, men generellt inte.

En modern 7000+ varvare klarar lätt 100 audiokanaler så det finns inte så strt behov av att ha en separat audiodisk längre.

Har du två stycken diskar bör det inte bli något som helst problem.

Raid 0 (stripe) skall inte behövas, såvida du inte kör typ 20-30 samtidiga 24bit/96khz spår.

Börja göra musik istället för att strula med datorn :-) Har hamnat där själv

Just nu sitter jag i windows 7 träsket, och det visade sig att vistadrivarna för mitt interface inte funkar

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Hej

64 bitar går inte fortare, det ger bara större adressrymd. CPU optimeringar och liknande kan snabba upp lite, men generellt inte.

En modern 7000+ varvare klarar lätt 100 audiokanaler så det finns inte så strt behov av att ha en separat audiodisk längre.

Har du två stycken diskar bör det inte bli något som helst problem.

Raid 0 (stripe) skall inte behövas, såvida du inte kör typ 20-30 samtidiga 24bit/96khz spår.

Börja göra musik istället för att strula med datorn :-) Har hamnat där själv

Just nu sitter jag i windows 7 träsket, och det visade sig att vistadrivarna för mitt interface inte funkar

Hallå

Tack för bra info igen, även i den andra tråden.

Jo jag har meckat en hel del men det är mest för att jag tycker det är skoj så det är lite lek och avkoppling för mig. Samtidigt är det häftigt eller hur man ska uttrycka sig att få bekanta sig med ett helt annat os. Synd och skam bara att dom är så dyra på sina datorer dom rackarna. Nåväl jag köper allt mitt av dom utom just datorn och sen är det som sagt bara lek för mig, skulle jag tjäna pengar på det så blev det ju ett annat läge. Det finns ju en del billigare alternativ/datorer i deras utbud men prestandan räcker inte åt mig (har två olika modeller så jag vet) så därför bygger jag och därför tar det lite tid att få ordning på det.

En sak är säker som gammal windows fan så blir jag minst positivt överraskad av oset och det senaste är verkligen grädde på moset och jo det går fortare faktiskt grafik och allting.

Det måste vara fråga om tid bara innan allt finns för win 7 så lugn bara du kommer nog att få till det så småningom. Det jag har sett utifrån det lilla jag vet om datorer tyder på att win 7 kommer att bli bra förmodligen väl så häftigt i alla avseenden som osx.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste vara fråga om tid bara innan allt finns för win 7 så lugn bara du kommer nog att få till det så småningom. Det jag har sett utifrån det lilla jag vet om datorer tyder på att win 7 kommer att bli bra förmodligen väl så häftigt i alla avseenden som osx.

Har använt Win 7 sen i somras och jag måste säga att jag faktiskt är riktigt imponerad. Det klart bästa MS har spottat ur sig hittils. Snabbt och smidigt. Känns "lätt" på nåt sätt. Krashar aldrig. Allt funkar. Ingen drivrutin har krånglat för mig, för de enheter som inte har Win7 drivers än funkar Vistas dito hur bra som helst. Skulle nåt inte funka så är det bara att köra vad det nu är som inte funkar i kompabilitetsläge med Vista eller XP så är problemet bortblåst (en av dom absolut bästa sakerna i 7:an). Kör på 5400rpm som systemdisk och 5400 USB som mediadisk. Inga problem whatsoever. Så länge allt funkar så är jag nöjd. Den dagen 5400 varvare skulle visa sig vara otilräckliga för min del, om den nu kommer, då kan man börja fundera på att byta upp sig. Att sitta i förväg å teoretiskt funderar över vad som är bäst faller mig helt ointressant.

Jag har verkligen försökt gilla OS X, men jag vet inte vad det är, jag känner mig inte bekväm me det. Det kanske bara är en vanesak men nu när Win 7 visar sig vara ett såpass bra OS vet jag inte riktigt om jag har så stor lust att gå över.

Kanske lite offtopic inlägg men men 😄

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Nej för hundan det är inte off topic, det vi tycker funkar bäst det är det vi ska köra på. Musiken i första hand men vägen dit kan variera, mångfald är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...