Mats Stålbröst Postat 21 december 2004 Dela Postat 21 december 2004 Japanska Yamaha köper Cubase-tillverkaren Steinberg för 28,5 miljoner dollar. Detta efter en överenskommelse med Pinnacle Systems, som ägt Steinberg i knappt två år: Pressmeddelanden: www.global.yamaha.com/news/2004/20041221.html & www.pinnaclesys.com/aboutus/IR/News.asp?NewsID=3753&Langue_ID=7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 21 december 2004 Dela Postat 21 december 2004 Aha..det är därför Yamaha trummat så mycket på Studioconnections..bara dom inte tvingar oss att använda Cubase enbart ihop med mLan 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 21 december 2004 Dela Postat 21 december 2004 Wooohooo! En av de bästa musikföretagen nånsin tar över Steinberg. Dåligt kan det ju knappast bli 😆 - Ser fram emot en samplebaserad inbyggd VST synt och lite nya effekter. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L.C Postat 21 december 2004 Dela Postat 21 december 2004 Hoppas att dom kan fixa lika feta syntar til Cubase som typ Logic har. Hoppas kan man ju alltid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bonzo Postat 21 december 2004 Dela Postat 21 december 2004 Aha..det är därför Yamaha trummat så mycket på Studioconnections..bara dom inte tvingar oss att använda Cubase enbart ihop med mLan 😠 Jag har lurat på en Yamaha 01X länge. Nu kanske det börjar bli läge. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
scrub Postat 21 december 2004 Dela Postat 21 december 2004 😠 Låter mycket lovande. Har redan mina kort på mlan (yamaha 01x) och det här ger .. tillförsikt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wonderboy Postat 21 december 2004 Dela Postat 21 december 2004 Det ska komma en första plugg från Yamaha för Cubase efter nyår, Virtual Motorcycle. Tyvärr kommer det inte att få till ett fett HD-ljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ChrisSnyder (oregistrerad) Postat 21 december 2004 Dela Postat 21 december 2004 No ASIO support, only MLan ...står det i en av pressmeddelandena. Dom är ju inte dumma. Dom kör en liknande Emagic/Apple grej av det här, skillnaden är bara att dom gräver en fet grav till Cubase istället för att lyfta det som Apples köp av Emagic gjorde. Dom säljer väl ett par hundra mLan interface sen är dom nöjda och säljer det vidare, och då kommer säkert ASIO supporten tebax. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bonzo Postat 22 december 2004 Dela Postat 22 december 2004 No ASIO support, only MLan ...står det i en av pressmeddelandena. Var har du sett det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wicked_s Postat 22 december 2004 Dela Postat 22 december 2004 *gulp*... fick en smärre panikångest attack när jag läste detta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 22 december 2004 Dela Postat 22 december 2004 Yamaha är balla! =D Säljer allt från trumpeter till båtmotorer till norska räkor... Jag tror att Yamaha har en listig strategi och kommer utveckla Cubase lite i den riktningen de redan satt, nämligen att göra smarta prylar som är direktintegrerade i programmet - som t.ex mixrar, ljudkort, rattar, et.c. Ska bli spännande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 22 december 2004 Dela Postat 22 december 2004 Hoppas Yamaha tar bort dongletekniken. Jag har underskott på USB portar och är trött på att krypa på golvet. Det går att göra CB säkert utan tysk 90tals rocketsience iform av gammalmodiga donglar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 22 december 2004 Dela Postat 22 december 2004 Ahmeeen... FY FA&%¤@N om dom gör en Apple av Cubase... men att dom kör mLan ihop med studioconnections kan jag kanske förstå..annars får man ju kasta alla sina VST effekter / VSTi's för x antal tusen kronor... och ljudkorten dessutom...så korkade kan dom väl inte vara? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rojk Postat 22 december 2004 Dela Postat 22 december 2004 Yamaha kommer säkert pajja hela skiten 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 22 december 2004 Dela Postat 22 december 2004 Va pess alla är...varför oroa sig i onödan ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 22 december 2004 Dela Postat 22 december 2004 Skönt att man kör Cakewalk Sonar =D Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BackHand Postat 22 december 2004 Dela Postat 22 december 2004 (redigerat) No ASIO support, only MLan ...står det i en av pressmeddelandena. Dom är ju inte dumma. Dom kör en liknande Emagic/Apple grej av det här, skillnaden är bara att dom gräver en fet grav till Cubase istället för att lyfta det som Apples köp av Emagic gjorde. Dom säljer väl ett par hundra mLan interface sen är dom nöjda och säljer det vidare, och då kommer säkert ASIO supporten tebax. Hörrö, är du bara rolig eller är de de gammla forumtroll(eri) ränder(na) som står i? Kan du vara snäll och skicka en länk alternativt en komplett kopia av dettta pressmedelande som du tydligen har tillgång till? 😛 Redigerat 22 december 2004 av BackHand Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 22 december 2004 Dela Postat 22 december 2004 Det här bådar gott! Bättre än det där som Roland bufflar ut med sina Cakewalk-allianser... (Kinetic, Virtual Sound Canvas och allt vad de nu heter 😉 )... Yamaha och Steinberg kan bli en bra kombination. Och vad säger att Yamaha skulle lägga ner Cubase på Macen, bara för att Apple lade ner PC-Logic? Inget. Undrar när Yamahas kontrollenhet för HALion kommer? Och hur lång tid det tar för Cubase-mixern att se ut som en O2R? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wonderboy Postat 22 december 2004 Dela Postat 22 december 2004 Tror Ni snarare inte att Yamaha kommer att titta på de fina grejor som har hänt nu när Apple integrerat Logic 7 så snyggt ihop med G5, OS X och AppleLoops och komma med "mothugg"? Jag förstår besvikelsen bland dem som vill jobba vidare med Logic i pc-miljö så det är inte det jag menar. Läs istället recensionen av Logic 7 i senaste Studio så förstår Ni kanske vad jag menar. Jag tror att Yamaha kommer att bjuda på många rejäla lyft i nästa stora Cubase-uppdatering till allas fromma. Yamaha är nog kända som ett seriöst företag med mycket produktutveckling, speciellt på synthsidan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tokas Postat 22 december 2004 Dela Postat 22 december 2004 Jag tycker det låter schysst. Ser ni inte annonserna framför er? "Köp Cubase SX 4 och få en Yamaha båtmotor för bara halva priset!!" 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rojk Postat 23 december 2004 Dela Postat 23 december 2004 No ASIO support, only MLan Nä nu blir jag rädd. Vad händer nu med ljudkorten eller är det bara jag som är dum? Förresten...vad är Mlan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karl Postat 23 december 2004 Dela Postat 23 december 2004 Yamaha är balla! =DSäljer allt från trumpeter till båtmotorer till norska räkor... Jag tror att Yamaha har en listig strategi och kommer utveckla Cubase lite i den riktningen de redan satt, nämligen att göra smarta prylar som är direktintegrerade i programmet - som t.ex mixrar, ljudkort, rattar, et.c. Ska bli spännande. Yamaha började med pianon och flyglar för över hundra år sedan...även motorcycklar och båtmotorer har logon med korslagda stämgafflar... Jag vet inte vad som är bäst men föredrar nog att Steinberg fortsätter... Fazer "chokladen" har också sitt ursprung i Finlänska musikindustrin Karl Fazer ett ganska mediokert pianofabrikat..... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hwagang Postat 27 december 2004 Dela Postat 27 december 2004 -jag har precis köpt Cubase SL-klart att man oroar sej lite, men jag hoppas att Yamaha är kloka och tar hand om Steinberg på ett bra sätt. Vår första sequenser(hårdvara va`de`då) var en Yamaha... qx21 eller nåt... /Hwagang Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 27 december 2004 Dela Postat 27 december 2004 Jag tycker det låter schysst. Ser ni inte annonserna framför er? "Köp Cubase SX 4 och få en Yamaha båtmotor för bara halva priset!!" 🙂 😳 Fast jag skulle hellre köpa en motorcykel till halva priset då 🙂 /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hwagang Postat 27 december 2004 Dela Postat 27 december 2004 Japanska Yamaha köper Cubase-tillverkaren Steinberg för 28,5 miljoner dollar. Detta efter en överenskommelse med Pinnacle Systems, som ägt Steinberg i knappt två år:Pressmeddelanden: www.global.yamaha.com/news/2004/20041221.html & www.pinnaclesys.com/aboutus/IR/News.asp?NewsID=3753&Langue_ID=7 ...hmmm-jag läser vidare... Att Pinnacle ägt Steinberg så kort tid kan ju tyda på flera saker, men jag hoppas ju att det tidigare samarbetet med Yamaha är orsaken till ägarbytet (som dom verkar antyda) och inte en historia av uppköp/nedläggning...men så tåssiga kan dom väl inte va?...eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindeberg Postat 27 december 2004 Dela Postat 27 december 2004 Tycker inte riktigt om dom här sammanslagningarna. Eller så är jag bara paranoid och pessimistisk när jag tänker att detta betyder ännu färre aktörer på en ganska liten marknad och att vi som köper grejerna sällan vinner på dylikt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 27 december 2004 Dela Postat 27 december 2004 Det här är nästan som ett Seinfeldavsnitt. Ni vet, en hel debatt om ingenting. 🙂 Skillnaden är väl att man gott kan skratta åt Seinfeld, men er vet jag inte om jag skratta eller gråta för... För jag har inte sett så mycket bullshit och folk som tar det på allvar! Det finns ingen anledning för dig att klanka ner på vare sig Yamaha eller Steinberg, ingen anledning att oroa dig över vilket ljudkort/interface du har och ingen anledning att oroa dig överhuvudtaget. Så lägg ner... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindeberg Postat 27 december 2004 Dela Postat 27 december 2004 Skillnaden är väl att man gott kan skratta åt Seinfeld, men er vet jag inte om jag skratta eller gråta för... För jag har inte sett så mycket bullshit och folk som tar det på allvar! Bullshit? Där ser man. Jag tycker det är rimligt att fundera över om sammanslagningar av denna typ är till godo för oss konsumenter - min erfarenhet är att det sällan är så. Förresten är detta knappast det enda forum i världen där folk funderar över vad affären innebär, och sist jag kollade var det ok att diskutera på ett diskussionsforum. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
beat mastern Postat 27 december 2005 Dela Postat 27 december 2005 Wooohooo! En av de bästa musikföretagen nånsin tar över Steinberg. Dåligt kan det ju knappast bli 😲 - Ser fram emot en samplebaserad inbyggd VST synt och lite nya effekter. håller med majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.