Jump to content
Annons

Ska köpa en studio, vad tycker ni?

Recommended Posts

PeterJW (oregistrerad)
Postat

Nu är det så att jag ska köpa en studio och jag har ringt runder och pratat med bland annat musikbörsen och jam och fått lite tips och ideér på vad jag ska införskaffa mig.

post-23171-1254567898_thumb.jpg

Det första i min lista är en Se Electronics 2200a mikrofon

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=2...mp;artno=179326

och ett 2-kanaligt audio interface med 24bit/96kHz och spdif.

EDIROL UA-25 EX

http://store.apple.com/se-business/product/TU884ZM/A

sen har jag tänkt köpa en preamp mic med A/D converter (upp till24-bit/192kHz), low jitter internal clock, external Word Clock input (BNC with switchable termination), AES/EBU, S/PDIF (coaxial and TOSlink).

http://www.thomann.de/se/audient_mico.htm

Och till sist en T-bone micscreen:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_micscreen.htm

Vad tycker ni om denna uppsättningen?, Är det något som jag glömt/bör tänka på, byta ut?

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja du har glömt att ljudkortet är en preamp också och behöver ingen till preamp för ditt ändamål. Om du tittar på baksidan av EDIROLEN så ser du två ingångar för mic. 😎

Redigerat av DieHard
PeterJW (oregistrerad)
Postat
Ja du har glömt att ljudkortet är en preamp också och behöver ingen till preamp för ditt ändamål. Om du tittar på baksidan av EDIROLEN så ser du två ingångar för mic. 😎

Jaha!, men den andra preampen lär vara mycket mycket bättre, eller det spelar ingen roll?

Postat

Precis som poängterats så har det kortet en egen preamp med fantommatning, som klarar att driva den micen. Det som du bör passa på för att kunna köra igång med den setupen direkt är väl i stort sett bara ett puffskydd och ett micstativ. Men det kanske redan är planerat. Lycka till.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Audient verkar trevligt. :rolleyes: Bra grejer!

Säkert men som nybörjare räcker det för honom med edirolen.

Postat (redigerat)
Säkert men som nybörjare räcker det för honom med edirolen.

Absolut! Audient gör skitbra prylar, men det är bättre att köpa till lite dyrare prylar efter att man har lärt sig använda det som finns från början, så jag skulle föreslå att man väntar åtminstone något år med den bättre preampen.

Tänk också på att mikrofonskärmen inte är att betrakta som ersättning för akustikbehandling, utan som ett komplement till annat. Bygg en sånghörna i första hand.

Redigerat av Claes
Postat

Strunta i Audient prén och köp ett par bra monitorer och akustikmaterial. Kolla in Clas hemsida, finns mycket bra, gillar Auralex.

ta även en titt på www.diffusor.com "SMT" tycker jag hör till det absolut bästa inom akustik.

Titta på Adam A5/A7, Genlec 8020/8030.

Postat
Absolut! Audient gör skitbra prylar, men det är bättre att köpa till lite dyrare prylar efter att man har lärt sig använda det som finns från början, så jag skulle föreslå att man väntar åtminstone något år med den bättre preampen.

Tänk också på att mikrofonskärmen inte är att betrakta som ersättning för akustikbehandling, utan som ett komplement till annat. Bygg en sånghörna i första hand.

Word. Vet inte hur många polare jag hjälpt att få igång sina setups som gett upp och sålt grejerna efter en månad "för att det inte låter bra" eller liknande förklaring. Se till att kunna dina grejer utan och innan så du vet vad du behöver innan du börjar köpa dyrare prylar, annars kommer du bara bli besviken på att det "låter illa" trots dyra prylar. Akustik och kunskap är 90 %, sen kommer grejerna. Men innan du börjat kunna göra bra grejer med billiga grejer är dyrare grejer tämligen överflödiga, har du ordnat akustik osv kan du lägga dem på en ny gitarr eller vad du nu är sugen på istället.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Det finns ett axiom i musikvärlden, "skit in, skit ut." Det första misstaget nybörjare gör är att de tror de behöver dyra och bra saker och tror bara man använder dem ska det låta bra. Och blir snabbt besvikna och börjar fråga här eller på andra forum varför det låter dåligt. Bra och dyra saker är till för dem som har bra grundkunskaper. Då och inte först då är värt att börja uppgradera och veta vad som låter bra och inte och vad man verkligen behöver. Och som någon sade här monitorer. Det är verkligen ingen vits köpa dyra saker för att sen sitta med kassa högtalare. Och givetvis bra akustik. Köp edirolen och en hyfsad mic som en B1 och lägg de övriga stålarna på monitorer och akustik. Du kommer mycket längre med det och bättre resultat när du börjar lära dig än bara en dyr mic och preamp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.