Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har hört/läst att man inte skall använda kondensatormick till inspelning av ljudkällor med hög volym, tex gitarrförstärkare och sånt, för att micken tydligen kan gå sönder av för höga signaler. Är det så eller är det bara en överdriven "kan hända" grej.

Jag har alltid trott att kondensatormick är det bästa att micka upp allt möjligt med, inklusive gitarrförstärkare med hög volym å bra tryck, men ska man istället använda en dynamisk mick?

Tacksam för svar och tips!

Annons
Postat
Jag har hört/läst att man inte skall använda kondensatormick till inspelning av ljudkällor med hög volym, tex gitarrförstärkare och sånt, för att micken tydligen kan gå sönder av för höga signaler. Är det så eller är det bara en överdriven "kan hända" grej.

Jag har alltid trott att kondensatormick är det bästa att micka upp allt möjligt med, inklusive gitarrförstärkare med hög volym å bra tryck, men ska man istället använda en dynamisk mick?

Tacksam för svar och tips!

Beror på vilken mik det är givetvis.

Kolla på specen hur stor ljudtryck den tål....anges i dBSPL

Postat
Jag har alltid trott att kondensatormick är det bästa att micka upp allt möjligt med, inklusive gitarrförstärkare med hög volym å bra tryck, men ska man istället använda en dynamisk mick?

jag tycker allt låter bättre med en kondensator. hade jag haft råd hade jag köpt in ett antal kondensator mikrofoner till och bara använt det till t.ex. trummor. SKippat sm57orna och beta 52an

Postat
Jag har alltid trott att kondensatormick är det bästa att micka upp allt möjligt med, inklusive gitarrförstärkare med hög volym å bra tryck, men ska man istället använda en dynamisk mick?

jag tycker allt låter bättre med en kondensator. hade jag haft råd hade jag köpt in ett antal kondensator mikrofoner till och bara använt det till t.ex. trummor. SKippat sm57orna och beta 52an

Som sagt det beror ju helt på vad man är ute efter för ljud.

Givetvis så kondensatorn känsligare och "renare" i ljudet (linjär) medan dynamiska mikar ofta är färgade i ljudet.

Jag brukar använda både och vid uppmikning av trummor. Kagge brukar jag sätta en konding en meter ifrån ungefär, samtidigt som jag har en D112:a eller liknande väldigt nära.

Ambience mikar jag givetvis upp med kondingar också.

Postat (redigerat)

Det går helt enkelt inte att ha förutfattade meningar om mikrofoner förrän man testat dem. På musikhögskolan hade vi en gång en gästföreläsare från USA som var professor i ljudteknik. Vi skulle göra en inspeningssession med honom å då ville en klasskamrat prova att sätta en Neuman U-87 (klassisk kondingmik som används frekvent av SR och SVT) till baskaggen. Proffesorn slog bakut och tyckte det var det dummaste han hört, man kunde ju inte ha kondingmikar på en kagge, där skulle man ha en dynamisk!!!! Men polaren gav sig inte och vi hejade på honom så till slut fick han prova med U-87:an bara för att vi skulle få se att så kan man bara inte göra.... gissa vad paff han blev när det absolut bästa kaggeljudet jag nånsin hört ljöd från högtalarna. Mitt bästa kaggeljud fick jag med en Neuman M-49 (rörmik från 50 talet som man minst måste pröja 50 papp för beggad) dock tålde den inte så mycket ljudtryck så jag fick ha micken en halvmeter framför. Å andra sidan skall inte tro att kondensator är alltid bäst. Senaste skivprojektet (Rockabilly) slutade med att jag använde dynamiska på nästan allt, t.o.m på sång (SM-57). Man får enkelt prova sig fram med olika mikrofoner. Dagens kondensatormikrofoner (typ ADK mm) tål dock en hel del ljudtryck så jag har aldrig varit med om att de distat i försteget.

våga bryta regler.... då går utvecklingen framåt!!

Mattias

Redigerat av Audiorent
Postat
Det går helt enkelt inte att ha förutfattade meningar om mikrofoner förrän man testat dem. På musikhögskolan hade vi en gång en gästföreläsare från USA som var professor i ljudteknik. Vi skulle göra en inspeningssession med honom å då ville en klasskamrat prova att sätta en Neuman U-87 (klassisk kondingmik som används frekvent av SR och SVT) till baskaggen. Proffesorn slog bakut och tyckte det var det dummaste han hört, man kunde ju inte ha kondingmikar på en kagge, där skulle man ha en dynamisk!!!! Men polaren gav sig inte och vi hejade på honom så till slut fick han prova med U-87:an bara för att vi skulle få se att så kan man bara inte göra.... gissa vad paff han blev när det absolut bästa kaggeljudet jag nånsin hört ljöd från högtalarna. Mitt bästa kaggeljud fick jag med en Neuman M-49 (rörmik från 50 talet som man minst måste pröja 50 papp för beggad) dock tålde den inte så mycket ljudtryck så jag fick ha micken en halvmeter framför. Å andra sidan skall inte tro att kondensator är alltid bäst. Senaste skivprojektet (Rockabilly) slutade med att jag använde dynamiska på nästan allt, t.o.m på sång (SM-57). Man får enkelt prova sig fram med olika mikrofoner. Dagens kondensatormikrofoner (typ ADK mm) tål dock en hel del ljudtryck så jag har aldrig varit med om att de distat i försteget.

våga bryta regler.... då går utvecklingen framåt!!

Mattias

WORD!

(förövrigt många som använder U-87:or till kicken så den där professorn var nog ute o cyklade!!)

Postat
Det går helt enkelt inte att ha förutfattade meningar om mikrofoner förrän man testat dem. På musikhögskolan hade vi en gång en gästföreläsare från USA som var professor i ljudteknik. Vi skulle göra en inspeningssession med honom å då ville en klasskamrat prova att sätta en Neuman U-87 (klassisk kondingmik som används frekvent av SR och SVT) till baskaggen. Proffesorn slog bakut och tyckte det var det dummaste han hört, man kunde ju inte ha kondingmikar på en kagge, där skulle man ha en dynamisk!!!! Men polaren gav sig inte och vi hejade på honom så till slut fick han prova med U-87:an bara för att vi skulle få se att så kan man bara inte göra.... gissa vad paff han blev när det absolut bästa kaggeljudet jag nånsin hört ljöd från högtalarna. Mitt bästa kaggeljud fick jag med en Neuman M-49 (rörmik från 50 talet som man minst måste pröja 50 papp för beggad) dock tålde den inte så mycket ljudtryck så jag fick ha micken en halvmeter framför. Å andra sidan skall inte tro att kondensator är alltid bäst. Senaste skivprojektet (Rockabilly) slutade med att jag använde dynamiska på nästan allt, t.o.m på sång (SM-57). Man får enkelt prova sig fram med olika mikrofoner. Dagens kondensatormikrofoner (typ ADK mm) tål dock en hel del ljudtryck så jag har aldrig varit med om att de distat i försteget.

våga bryta regler.... då går utvecklingen framåt!!

Mattias

WORD.. Hela vägen.

Postat
Det går helt enkelt inte att ha förutfattade meningar om mikrofoner förrän man testat dem. På musikhögskolan hade vi en gång en gästföreläsare från USA som var professor i ljudteknik. Vi skulle göra en inspeningssession med honom å då ville en klasskamrat prova att sätta en Neuman U-87 (klassisk kondingmik som används frekvent av SR och SVT) till baskaggen. Proffesorn slog bakut och tyckte det var det dummaste han hört, man kunde ju inte ha kondingmikar på en kagge, där skulle man ha en dynamisk!!!! Men polaren gav sig inte och vi hejade på honom så till slut fick han prova med U-87:an bara för att vi skulle få se att så kan man bara inte göra.... gissa vad paff han blev när det absolut bästa kaggeljudet jag nånsin hört ljöd från högtalarna. Mitt bästa kaggeljud fick jag med en Neuman M-49 (rörmik från 50 talet som man minst måste pröja 50 papp för beggad) dock tålde den inte så mycket ljudtryck så jag fick ha micken en halvmeter framför. Å andra sidan skall inte tro att kondensator är alltid bäst. Senaste skivprojektet (Rockabilly) slutade med att jag använde dynamiska på nästan allt, t.o.m på sång (SM-57). Man får enkelt prova sig fram med olika mikrofoner. Dagens kondensatormikrofoner (typ ADK mm) tål dock en hel del ljudtryck så jag har aldrig varit med om att de distat i försteget.

våga bryta regler.... då går utvecklingen framåt!!

Mattias

WORD!

(förövrigt många som använder U-87:or till kicken så den där professorn var nog ute o cyklade!!)

Först och främst tack för alla svar och tankar 8).

Sen tål micken jag använder 130db, måste man köpa en dbmätare för att kolla om man kan spela in källan eller är 130db tillräckligt mycket för att slippa oroa sig? 😆

Postat
Sen tål micken jag använder 130db, måste man köpa en dbmätare för att kolla om man kan spela in källan eller är 130db tillräckligt mycket för att slippa oroa sig? 😛

http://www.entusa.com/noise_hearing_loss.htm

Smärtgränsen ligger omkring 130dB - så i de flesta fall behöver du nog inte oroa dig... 😠

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.