Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nån som byggt nåt liknande de här? Den kraftigaste av 18-tummarna ger max 140 db påstås, snuskigt lättdrivna. Ska man få fram samma ljudtryck med vanliga baslådor måste man väl ha typ tio stycken? Kan det finnas någonting effektivare än de här om jämför ljudtryck med storlek och vikt? Och med enbart ett enda element? Scrollar man ner ser man en sidoskiss på konstruktionen, skriver man ut den bilden på ett papper kan man snart med noggranhet mäta fram måtten, sen borde det gå att bygga likadana själv.

http://www.cerwinvega.com/Vegabass.php

På sena sjuttitalet var jag med och byggde andra modeller av exponentialhorn, vi hade bara ritningen, plywood och cirkelsåg, skruvdragare och snickarlim, det var ganska enkelt. Verkningsgraden på dem var också helt enorm. Två lådor och ett steg på 2ggr 500 watt räckte lätt utomhus, vi körde så inför 10.000 pers på Smokey Camping i Anderstorp, alla dansade, flera hundra meter ut från scenen. Att man som man gör idag, köper fem ggr så många lådor med kanske dubbla element, mångdubbelt dyrare och tungre slutsteg, sen fraktar runt dem med alla kilona och storleken i stället för att använda två såna här horn och ett mindre steg är helt obegripligt. Ljudet blir ju inte hifi på samma vis, men med en bra eq med många band kan man få ett väldigt fint ljud ändå. Sen blir ljudet helt annorlunda än tex de vanliga aktiva bandpasslådorna. Lyssnar man på en vanlig låda hör man att att den låter snyggt därborta där den står, en bit bort. Med hornet får man en fysisk smäll i hela kroppen för varje kaggetramp, ljudet hoppar upp i ansiktet på en. Att få en hel lokal och dess publik att gunga måste vara enklare med bashorn än med "moderna" värdelösa baslådor. En vanlig sluten, eller portad låda klarar fan inte av den attack en baskagge har. Hornet gör attacken blir sjufallt värre. Ingen kan stå still till dessa toner! Mindre hifi, mycket bättre rocknroll!!!

Vore wery wärst kul att höra andras tankar om detta! 😆

post-8284-1254477436.jpg

post-8284-1254477459.gif

Annons
Postat

Dom där basarna är helt galna! En kollega köpte in 4 sycken Wega beggagnat från en konkurs till sin krog för en 8-10 årsen. 4 stycken varav en var trasig. Och det är helt jävla galet vad dom spelar mycket. Jordbävning! Inte så mycket distikt bas som i en vanlig portad 2x18" utan mest bara chockvågor. Tyvärr så gav han bort dom till en ljudfirma som sen senare eldade upp skiten. Tyckte att det inte var nåt att ha, vilket gjorde mig förbannad. Tänk att bara köpa in nya JBL-element till dom lådorna. Köra dom på separat utgång från mixerbordet till kraftiga steg och dela från 60Hz och neråt. Som ett komplement till dom vanliga basarna. Naturligtvis kalibrera bort ev fasfel osv.

Det roliga med dessa basar är att dom inte alls är ute ur leken. Nexo jobbade vidare och kom fram till klassiska alphasystemet där det är 2x18" hornladdad lågsub(25-Hz-63Hz). Plus 15" midsub(90Hz-150) sen två olika toppar beroende vinkel. med 2X10" och 3" driver!

Så om du ska snickra ihop en hornlåda liknande Wega så passa på att även kolla in Nexo S2

Påminner lite som Wega i design fast med två 18"

Postat

Elda upp! Stön...

Jag själv gjorde samma idiotgrej när det var tunt med spelningar, jag slängde bort mina EV-horn som de kallades, jag tyckte de var otympliga. De hade samma proportioner som en normaltjock bok, 15" element och ca 170 cm hög. Nästan lika smala som enbart elementet. Högtalaren satt i en mkt liten låda i mitten, riktad framåt, därifrån gick det två gångar på hela tre meter uppåt och neråt, fy fan vad det lät mycket och bra. Och då hade vi bara pissmixer och dyngskitskalkonmickar. De var lite bystiga, men ett horn gav samma tryck som kanske sju vanliga enkelfemtons lådor. När jag efter ritning byggt fina enkelarton DAS-lådor, kvalitets DAS element, vanliga lådor med portar så tyckte jag de blev ganska fina i storlek. Men när jag försökte få trummorna att låta på samma vis, med samma steg jag hade förut blev jag gråtfärdig, vilken idiot jag var.

Postat

Jag har märkt att inte så många här pysslar med PA-system, det är ju ett studioforum...

Vet ni något annat forum där folk är mer besatta av Hornbasar och Fläsksmällsbaskaggar?

Postat
Jag har märkt att inte så många här pysslar med PA-system, det är ju ett studioforum...

Vet ni något annat forum där folk är mer besatta av Hornbasar och Fläsksmällsbaskaggar?

Prova http://www.ljudoljus.net/

Hänger inte själv där. Är trött på att gagga PA 🤪

Men har polare som gör det och dom tycker att det är helt okej ställe, dock inte värst så mycket action!

Postat (redigerat)

Jag facebookar med en gammal PA-räv, Hans "Surte" Norin. Han föreslog att jag skulle leta upp ett par gamla 4530-horn JBLs konstruktion. I såna sitter högtalaren helt synlig framåtriktad upptill, sen går det en gång bakåt/neråt/framåt, den kommer ut under i en snygg sväng. Jag antar att de här kanske sprider ljudet nära scenen ganska bra, men blir det inte lite fasfel eller nåt? Horntrattsljudet, det är väl det som låter starkast, måste ju komma ut i det fria lite senare pga horngångens längd? Och därmed i otakt med direktljudet???

Ett par gamla skamfilade såna där lådor utan element kan inte vara omöjligt att få tag i nästan gratis. Sen sätter man i ett par riktigt grymma element som tål en 1000 watt, å ett lämpligt heavy steg, sen kör jag de här två ihop med den aktiva monosub jag redan har. Då blir det nog bas så det räcker skapligt även utomhus.

Vad säger ni om JBL 4530? En sån här rad på varje sida?

post-8284-1254653373.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.