Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är ju van vid att mikrofoner är vända uppåt vid inspelning av sång. Dvs sladden går in på undersidan.

Typ:

RebeccahKaufmann.jpg

Men så finns det mickar som är monterade upp och ner? Varför gör man så?

468_10011635Fotostation2Fyrisradio.jpg

Annons
Postat

Står stativet på golvet är det enklare att micken är som på övre bilden.

Sitter stativet i taket kan det vara lättare att ha den uppochner.

Ska man komma åt nåt på tex ett trumset med en stor otymplig mick kan det oxå vara fördel att vrida den lite hipp som happ, liggande kanske. Men de låter ju inte annorlunda. Om nu en mick låter?

Postat (redigerat)

Har det inte något att göra med att äldre rörmickar genererade en del värme som kunde vara skadligt för membranet på sikt, genom att hänga micken upp och ner förhindrade man således detta, har hört det någonstans men vet inte? 😉

Redigerat av Lithium
Postat

Det handlar säkert mycket om hur man enklast kan rikta mikrofonen. I ovan exempel så riktar de mikrofonen mot personernas haka för att fånga upp eller undvika ett visst ljud i sångarnas röst.

Men det finns nog ingen ljudmässig fördel av att ha mikrofonen upp och ner.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Men det finns nog ingen ljudmässig fördel av att ha mikrofonen upp och ner.

Tror du inte? Kan det inte vara så att om man har micken uppochner så upplever lyssnaren att diskanten kommer underifrån och killar honom/henne på halsen?

Postat
Ska man komma åt nåt på tex ett trumset med en stor otymplig mick kan det oxå vara fördel att vrida den lite hipp som happ, liggande kanske.

Ja, det är ju ofta radiostationer som har micken upp och ner. De vill väl kunna ha plats för papper och annat på skrivbordet kan man tänka.

Postat
Det handlar säkert mycket om hur man enklast kan rikta mikrofonen. I ovan exempel så riktar de mikrofonen mot personernas haka för att fånga upp eller undvika ett visst ljud i sångarnas röst.

Är sångljudet från hakan bättre? 😉

Postat (redigerat)

om man har en rörmikrofon som man skall använda bör den vara på minst 30 minuter innan man spelar in med den. då hela konstruktionen blir varm och förändrar ljudkaraktären då rören blir varma. och som dom flesta vet så stiger värmen, och om mikrofonen är upp och ner så passerar inte all värme förbi membranet. "och kanske kan orsaka skada <--- vet ej?"

Redigerat av kakelugn
Postat
Tror du inte? Kan det inte vara så att om man har micken uppochner så upplever lyssnaren att diskanten kommer underifrån och killar honom/henne på halsen?

ja ungefär så.Sätter man en U/D decoder så kan man vända på det.

Jättebra... 😆

Postat
Det kan ju låta ut genom näsan? Och öronen? Och baktill, strax nedanför ryggslutet.

Beror på vad man är ute efter men jag hade nog föredragit hakan framför nedanför ryggslutet som du så fint sa det. 😆

Postat (redigerat)
jag hade nog föredragit hakan framför nedanför ryggslutet

Vad ska du med hakan där å göra? 😆

Redigerat av Analogfreak
Postat (redigerat)
...plus ännu värre upp, käpprätt åt helvete fel oxå!!!

skrattaat.giftotaltgalen.giffane.gifchockadskeptisk.gifhihihi.gif

Ja den där är fin...

Det hade lika gärna kunnat vara mitt ex för hon fattar inget...

Redigerat av Analogfreak
Postat

Efter allt detta trams, som inte precis hjälper till med frågeställningen, så kommer här två gamla trådar med lite seriös diskussion kring ämnet:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=5473

https://www.studio.se/index.php?showtopic=7683

Postat
En tjej med väldigt stora tuttar behöver nog också ha den uppochner så hon inte river omkull stativet... :rolleyes:

Påminner om en spelning jag såg för ett par år sedan då den kvinnliga gitarristen klagade på att hennes akustiska gitarr "helt klart var konstruerad av män", för mick-kontrollerna på ovansidan av gitarren satt i ett utsatt läge för hennes "kvinnliga behag".

Postat
Påminner om en spelning jag såg för ett par år sedan då den kvinnliga gitarristen klagade på att hennes akustiska gitarr "helt klart var konstruerad av män", för mick-kontrollerna på ovansidan av gitarren satt i ett utsatt läge för hennes "kvinnliga behag".

Jaha så hon lät dom vila på sargen? :rolleyes:

Postat (redigerat)

Risken för puffar och s-ljud minskar. Klart man har micken fr taket !

Bilden är tagen fr Studios "inspelning special 2005"

post-995-1254489869.jpg

Redigerat av robc
Postat

Men Claes, tänk dig att du sjunger rakt fram. Visst är då risken större att huvudet riktas neråt ibland (kollar i textbladet mm) än uppåt ?!

robc

Postat
Men Claes, tänk dig att du sjunger rakt fram. Visst är då risken större att huvudet riktas neråt ibland (kollar i textbladet mm) än uppåt ?!

robc

Vad är det för skillnad? Jag har micens membran på samma ställe och med samma vinkling som på din bild. Enda skillnaden är att mikrofonkroppen är ovanför eller under membranet...

Postat (redigerat)

Ville bara bidra med vad jag tycker/läst. Såg denna bild i går, därför tänkte jag att det kunde hjälpa någon. Jag har den i taket pga av jag ej har nåt mikställ. Det går lika bra att ha den på golvet bara man tänker på att minska risken för puffar och s-ljud så blir det lättare att jobba med filen senare......

robc

Redigerat av robc
Postat
Ville bara bidra med vad jag tycker/läst. Såg denna bild i går, därför tänkte jag att det kunde hjälpa någon. Jag har den i taket pga av jag ej har nåt mikställ. Det går lika bra att ha den på golvet bara man tänker på att minska risken för puffar och s-ljud så blir det lättare att jobba med filen senare......

robc

...men det BLIR ju ingen skillnad, utan det blir precis lika mycket reduktion av puffar och sibilanser om man har micen stående och vinklar den neråt, som om man har den hängande i samma höjd och vinkel. Man måste ju inte ha micen längre ner bara för att den sitter i ett golvstativ.

Sedan kan det vara smart att ha micen hängande från taket om man har möjlighet till det, eftersom man slipper ha ett platskrävande stativ på golvet då - och slipper risken att man sparkar till stativet i stridens hetta och förstör dagens bästa tagning, slipper ifrån vibrationer som går upp till micen genom stativet om man stampar takten etc, men det är ju en annan fråga... 😉

• 1 månad senare...
Postat

Ni har alla fel! Svaret är, det ser bara koolare ut, speciellt om man har en snygg kabel som är eler nåt som löper längs ovansidan av micken. så enkelt äre, brukar göra så när jag ska impa på mina vänner!

okej nej det är inte sant, Min gissning skulle också vara pga texter och sånt, lättare när stativet inte är ivägen!

k9 (oregistrerad)
Postat

Eftersom Kina ligger på andra sidan jorden så tillverkas mikrofonerna upp och ner där. Så Kina-mickar ska man väl alltid hänga just så? Så vi kan ju gissa att tjejen på bild ett spelar in någonstans i Australien. För det är väl en Röde hon har ståendes där?

sry kunde inte låta bli.

Men jag själv brukar hänga dem upp och ner när jag spelar in av samma orsak som bla Claes nämner. För att få bort stativet och upp teleskopbommen en bit extra. Oftast för att jag måste springa mellan inspelningspallen och datastolen när jag jobbar själv. Det är ju annars lätt hänt att man har omkull stativet med hörlurskabeln med. Dessutom så har jag ju ofta en gitarr som jag viftar med också.

Postat
Eftersom Kina ligger på andra sidan jorden så tillverkas mikrofonerna upp och ner där. Så Kina-mickar ska man väl alltid hänga just så? Så vi kan ju gissa att tjejen på bild ett spelar in någonstans i Australien. För det är väl en Röde hon har ståendes där?

Hahahahaha!!! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.