Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag och några polare brukar dra ihop fester där vi brukar låta de som är modiga nog sjunga karaoke. Vi brukar även i vissa fall spela in eländet, och lyssna på det dagen efter. Sällan har jag skrattat så mycket som till "tonerna" av min kompis sjungande Queens Who wants to live forever utan att träffa rätt ton en enda gång, eller samme person flrsiktigt viska fram I´m your lady, så att alla brister ut i tårar - av ren förskräckelse över att nåt kan låta så illa.

Vi använder ett program som heter VanBasco, och filerna är .kar eller .mid med text och allt. Problemet är att det låter 8-bitars tv-spel om det.

Finns det något sätt jag kan "skicka" ljudet via en synth eller nåt som får det att låta bra? Eller nåt annat tips? Jag vill att det ska låta riktigt om ni förstår vad jag menar.

/David

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kul med ljudteknikerutbilding!

Tänk vad man kan lära sig på ett år, hörrni!

Redigerat av Danny Cort
Postat

Jag hoppas att du under ett helt år på en ljudteknikerutbildning har lärt dig vad en MIDI/.mid fil gör. Annars kan du ju importera midi filerna in i Protools och koppla på en synth eller annat valfritt VST instrument så ska du nog se att det låter bättre.

God jul:)

Postat

Jag vet vad midi är, och jag vet hur jag ska göra om jag vill ha det i protools. Det jag bad om hjälp med var huruvida det gick att skicka det via en synth för att få bättre ljud än vad mitt ljudkort tillåter. Tydligen förstod ni inte min enkla fråga. Tack för en god ton grabbar! *ironi*

Seriöst, kan ni inte svara på min fråga kan ni låta bli att svara.

Btw, protools använder inte VST, utan RTAS. 😆

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Midi filer måste du väl kunna skcika ut genom gameporten till vilken synt som helst?

Postat
Finns det något sätt jag kan "skicka" ljudet via en synth eller nåt som får det att låta bra? Eller nåt annat tips? Jag vill att det ska låta riktigt om ni förstår vad jag menar.

/David

Även om du har världens fetaste GM-bank så lär du aldrig få det att låta bra. Dels beroende på att bakgrunderna förmodligen är ruttet gjorda och dels beroende på att du inte kan få en synth att låta som en gitarr så det duger.

Postat
Jag vet vad midi är, och jag vet hur jag ska göra om jag vill ha det i protools. Det jag bad om hjälp med var huruvida det gick att skicka det via en synth för att få bättre ljud än vad mitt ljudkort tillåter. Tydligen förstod ni inte min enkla fråga. Tack för en god ton grabbar! *ironi*

Btw, protools använder inte VST, utan RTAS. 😉

*sarkasm* menar du väl.

Om du visste hur man gjorde i PT borde du också veta att du kan skicka midi till en extern synth.

Det låter som om att du skolkade en hel del.

Postat (redigerat)

Min lilla erfarenhet av MIDI ger två saker vid handen. Det är skillnad som natt och dag mellan bra enheter för uppspelning och dåliga. Man tror, på fullt allvar, inte att det är samma midifil som spelas upp ibland. Det andra är att om midifilen är dåligt ihopkommen från början så blir det liksom kass i slutändan ändå. Många tar ju betalt för sina midifiler. Jag har hört några av dessa midifiler som kan köpas. Min uppfattning är att de generellt KAN låta bra men det finns inga garantier. I ett midiprogram och med schyssta synthar kan man ju dock göra editeringar av dessa midifiler och "snajsa" till det lite själv.

Ett litet tips: Har man någon som t ex kan spela lite gitarr eller något annat "levande" instrument så kan hela midiarrangemanget lyftas flera snäpp.

Redigerat av wonderboy
Postat

Btw, protools använder inte VST, utan RTAS. 😄

Pro Tools fixar det mesta VST formatet har att erbjuda genom Fxpansions Vst-Rtas wrapper. 😉

Upp med .mid i pro tools

skicka ut vi midi (väljs som vilken out som helst)

in som midi i synth (i gm läge eller vad det nu kan heta i din synth)

ut som audio från synth

in i pt som audio stereospår.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Det låter som om att du skolkade en hel del.

Word

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.