Demonproducenten Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 (redigerat) Hur gör du? Varför gör du det? använder oftast en neutral konding eller stormembranare som jag riktar mot det ställe på gitarren som ger det ljud jag helst vill ha det kan väldigt vanlig vara 15-20cm från halsen pekandes ner mot kroppen ungefär vid tolfte bandet (basic 1A typ för ackegura men funkar oftast väldigt bra i ett sammanhang) eller ibland framifrån 'nedanför' stallet pekandes snett upp mot stallet i riktning mot hålet för att få ganska mycket knorr å trä har också testat ibland ställa stativet bakom den som spelar å liksom riktat ner mot gitarrkroppen på ungefär samma avstånd som gitarristens öra befinner sig - kan va ett bra sätt om man vill få fram det ljud som gitarristen själv hör när han/hon spelar å vill ha det jag brukar rikta ena örat mot instrumentet å hålla för det andra för att få ett bättre hum om hur en mick kommer "höra" vid en viss placering har man neutrala lurar så kan man givetvis använda dom medans man riktar runt micken alla dom här passar nog bäst i ett sammanhang där man lägger instrumnetet ihop i en större mix vill jag ha stereobredd så dubbar jag dom, inte sällan med två olika mickningar om det är mer avskalat å ett bra rum (vilket jag oftast har turen att få jobba med) så blir det oftast ortf 1-2m rakt framifrån brukar sätta mig på golvet framför, blunda å lyssna på det som ska spelas å flytta mig lite tills jag tycker det låter som jag vill - där mickar jag jag har ofta en klar bild för mig vilket ljud jag strävar efter å försöker hitta det så det handlar inte om att i alla lägen hitta en neutral transparent ljudbild - även om en transparent preamp används jag tycker stålsträngat kan låta allt från mjukt å luftigt till nasalt knorrigt å hårt - allt beroende på instrument å musiker, fingerspel eller val av plektrum jag anser det är mycket mer avgörande än vilken preamp man använder faktiskt sen är det också väldigt olika vilket ljud man strävar efter beroende på sammanhang Redigerat 21 oktober 2009 av Demonproducenten
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 använder oftast en neutral konding eller stormembranare som jag riktar mot det ställe på gitarren som ger det ljud jag helst vill hadet kan väldigt vanlig vara 15-20cm från halsen pekandes ner mot kroppen ungefär vid tolfte bandet (basic 1A typ för ackegura men funkar oftast väldigt bra i ett sammanhang) eller ibland framifrån 'nedanför' stallet pekandes snett upp mot stallet i riktning mot hålet för att få ganska mycket knorr å trä har också testat ibland ställa stativet bakom den som spelar å liksom riktat ner mot gitarrkroppen på ungefär samma avstånd som gitarristens öra befinner sig - kan va ett bra sätt om man vill få fram det ljud som gitarristen själv hör när han/hon spelar å vill ha det jag brukar rikta ena örat mot instrumentet å hålla för det andra för att få ett bättre hum om hur en mick kommer "höra" vid en viss placering har man neutrala lurar så kan man givetvis använda dom medans man riktar runt micken alla dom här passar nog bäst i ett sammanhang där man lägger instrumnetet ihop i en större mix vill jag ha stereobredd så dubbar jag dom, inte sällan med två olika mickningar om det är mer avskalat å ett bra rum (vilket jag oftast har turen att få jobba med) så blir det oftast ortf 1-2m rakt framifrån brukar sätta mig på golvet framför, blunda å lyssna på det som ska spelas å flytta mig lite tills jag tycker det låter som jag vill - där mickar jag jag har ofta en klar bild för mig vilket ljud jag strävar efter å försöker hitta det så det handlar inte om att i alla lägen hitta en neutral transparent ljudbild - även om en transparent preamp används jag tycker stålsträngat kan låta allt från mjukt å luftigt till nasalt knorrigt å hårt - allt beroende på instrument å musiker, fingerspel eller val av plektrum jag anser det är mycket mer avgörande än vilken preamp man använder faktiskt sen är det också väldigt olika vilket ljud man strävar efter beroende på sammanhang Intressant utlägg. Men det förutsätter att man är minst 2 (musiker + ljudtekniker) då det finns utrymme för varianter. Att på egen hand uppnå det otimala är inte alltid det lättaste.
Demonproducenten Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 (redigerat) Att på egen hand uppnå det otimala är inte alltid det lättaste. lätt är ointressant Redigerat 21 oktober 2009 av Demonproducenten
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.