Demonproducenten Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Vad menade du med val av mick? att man väljer den mick som tillsammans med den preamp man har eller väljer å den placering man väljer för att få det ljud man eftersträvar med hänsyn till vad som spelas av vem å rummets ev inverkan
Claes Holmerup Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Allt jag säger om sound är min personliga åsikt. 🙂 Precis - men då kan du inte komma med så generella påståenden, utan bör förtydliga genom att säga att "jag tycker" eller "min uppfattning är" etc... Du har faktiskt själv kritiserat mig när jag har kommit med liknande generella påståenden i andra trådar, men det är ju alltid lättare att se fel hos andra än hos sig själv... 😱
Claes Holmerup Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Vill du att det ska låta sterilt och hårt så ska du ju välja en transparent preamp som du säger.Om du sen tycker att det låter ok så är ju det din personliga åsikt. Tycker du att en gitarr som spelas live i ett rum, låter sterilt och hårt, så gillar du nog egentligen inte ljudet från en acke alls - och då förstår jag att du tvunget vill färga ljudet... 😱 Jag tycker att gitarren låter snyggt som den är och spelar gärna in den transparent. 🙂
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 att man väljer den mick som tillsammans med den preamp man har eller väljer å den placering man väljer för att få det ljud man eftersträvar med hänsyn till vad som spelas av vem å rummets ev inverkan och då är det helt plötsligt ok med olika färgningar?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Tycker du att en gitarr som spelas live i ett rum, låter sterilt och hårt, så gillar du nog egentligen inte ljudet från en acke alls - och då förstår jag att du tvunget vill färga ljudet... 😱 Jag tycker att gitarren låter snyggt som den är och spelar gärna in den transparent. 🙂 En 12:a upplever jag mjukare än en 6:a så en 12:a funkar något bättre genom en transparent preamp. Sen får vi inte glömma att det örat hör i ett rum är inte detsamma som det micken tar upp.
Gilbert Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Vill du att det ska låta sterilt och hårt så ska du ju välja en transparent preamp som du säger.Om du sen tycker att det låter ok så är ju det din personliga åsikt. Vadå hårt? En transparant preamp låter inte (om den är bra).
Demonproducenten Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 (redigerat) Vill du att det ska låta sterilt och hårt så ska du ju välja en transparent preamp som du säger.Om du sen tycker att det låter ok så är ju det din personliga åsikt. felet i ditt sätt att formulera dig även om du hävdar att du bara lyfter fram din åsikt är att du presenterar vissa aspekter som ett faktum medan andra läggs fram som en åsikt du kan med en färgande preamp mycket väl få fram ett sterilt å hårt ljud å ett mjukt ljud med en transparent trots att vi redan dryftat detta å du säger att du fattat så likställer du fortfarande transparent med hårt/sterilt å färgande med varmt/mjukt vilket är inkorrekt även om du "tycker" detta ditt tyckande är isf baserad på bristfällig insikt det ljudideal du tycker om är det ingen som ifrågsaätter däremot Redigerat 21 oktober 2009 av Demonproducenten
Gilbert Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 och då är det helt plötsligt ok med olika färgningar? Vill du inte förstå? Allt är ok så länge man vet vad man sysslar med.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Vadå hårt? En transparant preamp låter inte (om den är bra). Hur menar du?
Demonproducenten Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 och då är det helt plötsligt ok med olika färgningar? whatever floats your boat mannen 😱 det är ingen här som diskuterar vilket ljudideal som är bäst eller vilken metod man ska eller inte ska använda - mer än du själv möjligen invändningen ligger som sagt i hur du konsekvent hävdar att en sak ger en annan utan undantag
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 felet i ditt sätt att formulera dig även om du hävdar att du bara lyfter fram din åsikt är att du presenterar vissa aspekter som ett faktum medan andra läggs fram som en åsikt du kan med en färgande preamp mycket väl få fram ett sterilt å hårt ljud å ett mjukt ljud med en transparent trots att vi redan dryftat detta å du säger att du fattat så likställer du fortfarande transparent med hårt/sterilt å färgande med varmt/mjukt vilket är inkorrekt även om du "tycker" detta ditt tyckande är isf baserad på bristfällig insikt det ljudideal du tycker om är det ingen som ifrågsaätter däremot Hur får du en stålsträngad gitarr behaglig med kondingar (vi kan ta Line Audio CM3 som exempel då de är väldigt neutrala) genom en transparent preamp? Det skulle jag vilja lära mig i så fall för det har jag missat.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 ok, du vill inte... Berätta!
Claes Holmerup Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 En 12:a upplever jag mjukare än en 6:a så en 12:a funkar något bättre genom en transparent preamp. 12:an kan bli mjukare också för att man kanske brukar spela lite annorlunda på den än på en 6:a - och så kan den upplevas mjukare för att det blir en fylligare klang. Sen får vi inte glömma att det örat hör i ett rum är inte detsamma som det micken tar upp. Så är det förstås, men det beror på micen, micplacering och rummets eventuella påverkan. Lyssnar du där du sedan placerar micen, så är det inte mycket som skiljer ljudmässigt om du kör med transparent mic+preamp, om du har ett hyggligt dämpat rum.
Demonproducenten Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Hur menar du? han menar att preampen inte låter på nåt särskilt sätt utan bara förmedlar vidare det som kommer in med förstärkt signal men visst förstod du det om du vet vad transparent betyder
Gilbert Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 (vi kan ta Line Audio CM3 som exempel då de är väldigt neutrala) hm... nja... 😱
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Lyssnar du där du sedan placerar micen, så är det inte mycket som skiljer ljudmässigt om du kör med transparent mic+preamp, om du har ett hyggligt dämpat rum. En preamp som inte svarar så snabbt på transientresponsen kommer upplevas behagligare enligt mina ideal.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 han menar att preampen inte låter på nåt särskilt sätt utan bara förmedlar vidare det som kommer in med förstärkt signalmen visst förstod du det om du vet vad transparent betyder Jag undrade vad han ifrågasatte...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 hm... nja... 😱 Tycker du att dom färgar?
Demonproducenten Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Hur får du en stålsträngad gitarr behaglig med kondingar (vi kan ta Line Audio CM3 som exempel då de är väldigt neutrala) genom en transparent preamp? Det skulle jag vilja lära mig i så fall för det har jag missat. lektion 1B? 😱 vi kan ju börja med "få en stålsträngad behaglig" som pekar på att du inte tycker den är behaglig från början? väldigt enkelt förklarat så lyssnar man efter var instrumentet ger ifrån sig det ljud man vill ha å om det är nåt man ogillar med ljudet varifrån det låter minst isf gillar man inte massa attacker behöver man ju inte placera micken 5cm från strängarna pekandes bort från resonanslådan i vilket fall som helst när man sen mixar så är det inga som helst problem att dämpa ner attackerna om man vill ha mjukare ljud svårare isf att lyfta fram nåt som saknas
Demonproducenten Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Jag undrade vad han ifrågasatte... nej du undrade faktiskt vad han menade med att transparens inte är detsamma som hårt
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 nejdu undrade faktiskt vad han menade med att transparens inte är detsamma som hårt Det var inte det jag ifrågasatte!
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Måste vi diskutera i sandlådan?
Claes Holmerup Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 En preamp som inte svarar så snabbt på transientresponsen kommer upplevas behagligare enligt mina ideal. Visst - enligt DINA ideal, men det är ju inte säkert att alla håller med. Det är ditt sätt att uttrycka din åsikt som en allmängiltig sanning (på samma sätt som du har kritiserat mig vid något tillfälle för exakt samma sak, så det blir lite komiskt när man tänker tillbaks... 😉 ), som får kritik i tråden - inte ditt ljudideal, eftersom det ju handlar om smak och är "rätt" om DU tycker att det är "rätt", men "fel" om någon tycker att det är "fel". Konsensus kan aldrig nås när det handlar om tycke och smak. Det är inget annat än ditt envisa påstående om att en transparent kedja alltid låter skit med acke, som är grunden till sandlådan i denna tråden.
Demonproducenten Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Det var inte det jag ifrågasatte! är det du eller han som ifrågasätter? nu börjar det bli komplicerat här 😉 du undrade ju vad han menade när han sa "Vadå hårt? En transparant preamp låter inte (om den är bra)." https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry956455 ska vi kapa det sidospåret eller ska vi vara kvar i sandlådan dit den lett?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Hur som helst så tycker jag att det låter hårt med transparent signalkedja för acke. Sen vad ni andra tycker är säkert bra för er det också.
Demonproducenten Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Hur som helst så tycker jag att det låter hårt med transparent signalkedja för acke. Sen vad ni andra tycker är säkert bra för er det också. lite frågor till dig då: hur tycker du en ackegura låter när du lyssnar rent akustiskt?hur mickar du denna?varför?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 lite frågor till dig då: hur tycker du en ackegura låter när du lyssnar rent akustiskt? Jag tycker det låter hårt på nära håll men lite bättre på längre håll. Men det metalliska är svårt att komma ifrån. hur mickar du denna? Ofta sätter jag upp en M-S konfiguration ca 40-80cm framför beroende på rummet. varför? Därför att då upplever jag inte gitarren lika trängd och hård. Men den metalliska hårdheten finns där ändå men den kan jag i efterhand släta ut en aning genom saturation och bandkompression.
Demonproducenten Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Jag tycker det låter hårt på nära håll men lite bättre på längre håll. Men det metalliska är svårt att komma ifrån. Ofta sätter jag upp en M-S konfiguration ca 40-80cm framför beroende på rummet. Därför att då upplever jag inte gitarren lika trängd och hård. Men den metalliska hårdheten finns där ändå men den kan jag i efterhand släta ut en aning genom saturation och bandkompression. ok tack 😉 då vet jag lite bättre hur du upplever det hela å hur du gör
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 (redigerat) Hur gör du? Varför gör du det? Redigerat 21 oktober 2009 av Analogfreak
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.