Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Vad menade du med val av mick?

att man väljer den mick som tillsammans med den preamp man har eller väljer å den placering man väljer för att få det ljud man eftersträvar med hänsyn till vad som spelas av vem å rummets ev inverkan

Annons
  • Svar 122
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Allt jag säger om sound är min personliga åsikt. 🙂

Precis - men då kan du inte komma med så generella påståenden, utan bör förtydliga genom att säga att "jag tycker" eller "min uppfattning är" etc...

Du har faktiskt själv kritiserat mig när jag har kommit med liknande generella påståenden i andra trådar, men det är ju alltid lättare att se fel hos andra än hos sig själv... 😱

Postat
Vill du att det ska låta sterilt och hårt så ska du ju välja en transparent preamp som du säger.

Om du sen tycker att det låter ok så är ju det din personliga åsikt.

Tycker du att en gitarr som spelas live i ett rum, låter sterilt och hårt, så gillar du nog egentligen inte ljudet från en acke alls - och då förstår jag att du tvunget vill färga ljudet... 😱 Jag tycker att gitarren låter snyggt som den är och spelar gärna in den transparent. 🙂

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
att man väljer den mick som tillsammans med den preamp man har eller väljer å den placering man väljer för att få det ljud man eftersträvar med hänsyn till vad som spelas av vem å rummets ev inverkan

och då är det helt plötsligt ok med olika färgningar?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Tycker du att en gitarr som spelas live i ett rum, låter sterilt och hårt, så gillar du nog egentligen inte ljudet från en acke alls - och då förstår jag att du tvunget vill färga ljudet... 😱 Jag tycker att gitarren låter snyggt som den är och spelar gärna in den transparent. 🙂

En 12:a upplever jag mjukare än en 6:a så en 12:a funkar något bättre genom en transparent preamp.

Sen får vi inte glömma att det örat hör i ett rum är inte detsamma som det micken tar upp.

Postat
Vill du att det ska låta sterilt och hårt så ska du ju välja en transparent preamp som du säger.

Om du sen tycker att det låter ok så är ju det din personliga åsikt.

Vadå hårt? En transparant preamp låter inte (om den är bra).

Postat (redigerat)
Vill du att det ska låta sterilt och hårt ska du ju välja en transparent preamp som du säger.

Om du sen tycker att det låter ok så är ju det din personliga åsikt.

felet i ditt sätt att formulera dig även om du hävdar att du bara lyfter fram din åsikt är att du presenterar vissa aspekter som ett faktum medan andra läggs fram som en åsikt

du kan med en färgande preamp mycket väl få fram ett sterilt å hårt ljud å ett mjukt ljud med en transparent

trots att vi redan dryftat detta å du säger att du fattat så likställer du fortfarande transparent med hårt/sterilt å färgande med varmt/mjukt

vilket är inkorrekt även om du "tycker" detta

ditt tyckande är isf baserad på bristfällig insikt

det ljudideal du tycker om är det ingen som ifrågsaätter däremot

Redigerat av Demonproducenten
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Vadå hårt? En transparant preamp låter inte (om den är bra).

Hur menar du?

Postat
och då är det helt plötsligt ok med olika färgningar?

whatever floats your boat mannen 😱

det är ingen här som diskuterar vilket ljudideal som är bäst eller vilken metod man ska eller inte ska använda - mer än du själv möjligen

invändningen ligger som sagt i hur du konsekvent hävdar att en sak ger en annan utan undantag

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
felet i ditt sätt att formulera dig även om du hävdar att du bara lyfter fram din åsikt är att du presenterar vissa aspekter som ett faktum medan andra läggs fram som en åsikt

du kan med en färgande preamp mycket väl få fram ett sterilt å hårt ljud å ett mjukt ljud med en transparent

trots att vi redan dryftat detta å du säger att du fattat så likställer du fortfarande transparent med hårt/sterilt å färgande med varmt/mjukt

vilket är inkorrekt även om du "tycker" detta

ditt tyckande är isf baserad på bristfällig insikt

det ljudideal du tycker om är det ingen som ifrågsaätter däremot

Hur får du en stålsträngad gitarr behaglig med kondingar (vi kan ta Line Audio CM3 som exempel då de är väldigt neutrala) genom en transparent preamp?

Det skulle jag vilja lära mig i så fall för det har jag missat.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
ok, du vill inte...

Berätta!

Postat
En 12:a upplever jag mjukare än en 6:a så en 12:a funkar något bättre genom en transparent preamp.

12:an kan bli mjukare också för att man kanske brukar spela lite annorlunda på den än på en 6:a - och så kan den upplevas mjukare för att det blir en fylligare klang.

Sen får vi inte glömma att det örat hör i ett rum är inte detsamma som det micken tar upp.

Så är det förstås, men det beror på micen, micplacering och rummets eventuella påverkan. Lyssnar du där du sedan placerar micen, så är det inte mycket som skiljer ljudmässigt om du kör med transparent mic+preamp, om du har ett hyggligt dämpat rum.

Postat
Hur menar du?

han menar att preampen inte låter på nåt särskilt sätt utan bara förmedlar vidare det som kommer in med förstärkt signal

men visst förstod du det om du vet vad transparent betyder

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Lyssnar du där du sedan placerar micen, så är det inte mycket som skiljer ljudmässigt om du kör med transparent mic+preamp, om du har ett hyggligt dämpat rum.

En preamp som inte svarar så snabbt på transientresponsen kommer upplevas behagligare enligt mina ideal.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
han menar att preampen inte låter på nåt särskilt sätt utan bara förmedlar vidare det som kommer in med förstärkt signal

men visst förstod du det om du vet vad transparent betyder

Jag undrade vad han ifrågasatte...

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
hm... nja... 😱

Tycker du att dom färgar?

Postat
Hur får du en stålsträngad gitarr behaglig med kondingar (vi kan ta Line Audio CM3 som exempel då de är väldigt neutrala) genom en transparent preamp?

Det skulle jag vilja lära mig i så fall för det har jag missat.

lektion 1B?

😱

vi kan ju börja med "få en stålsträngad behaglig" som pekar på att du inte tycker den är behaglig från början?

väldigt enkelt förklarat så lyssnar man efter var instrumentet ger ifrån sig det ljud man vill ha å om det är nåt man ogillar med ljudet varifrån det låter minst isf

gillar man inte massa attacker behöver man ju inte placera micken 5cm från strängarna pekandes bort från resonanslådan

i vilket fall som helst när man sen mixar så är det inga som helst problem att dämpa ner attackerna om man vill ha mjukare ljud

svårare isf att lyfta fram nåt som saknas

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
nej

du undrade faktiskt vad han menade med att transparens inte är detsamma som hårt

Det var inte det jag ifrågasatte!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Måste vi diskutera i sandlådan?

Postat
En preamp som inte svarar så snabbt på transientresponsen kommer upplevas behagligare enligt mina ideal.

Visst - enligt DINA ideal, men det är ju inte säkert att alla håller med. Det är ditt sätt att uttrycka din åsikt som en allmängiltig sanning (på samma sätt som du har kritiserat mig vid något tillfälle för exakt samma sak, så det blir lite komiskt när man tänker tillbaks... 😉 ), som får kritik i tråden - inte ditt ljudideal, eftersom det ju handlar om smak och är "rätt" om DU tycker att det är "rätt", men "fel" om någon tycker att det är "fel". Konsensus kan aldrig nås när det handlar om tycke och smak.

Det är inget annat än ditt envisa påstående om att en transparent kedja alltid låter skit med acke, som är grunden till sandlådan i denna tråden.

Postat
Det var inte det jag ifrågasatte!

är det du eller han som ifrågasätter?

nu börjar det bli komplicerat här 😉

du undrade ju vad han menade när han sa "Vadå hårt? En transparant preamp låter inte (om den är bra)."

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry956455

ska vi kapa det sidospåret eller ska vi vara kvar i sandlådan dit den lett?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Hur som helst så tycker jag att det låter hårt med transparent signalkedja för acke.

Sen vad ni andra tycker är säkert bra för er det också.

Postat
Hur som helst så tycker jag att det låter hårt med transparent signalkedja för acke.

Sen vad ni andra tycker är säkert bra för er det också.

lite frågor till dig då:

  • hur tycker du en ackegura låter när du lyssnar rent akustiskt?
    hur mickar du denna?
    varför?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
lite frågor till dig då:

  • hur tycker du en ackegura låter när du lyssnar rent akustiskt?

Jag tycker det låter hårt på nära håll men lite bättre på längre håll. Men det metalliska är svårt att komma ifrån.

hur mickar du denna?

Ofta sätter jag upp en M-S konfiguration ca 40-80cm framför beroende på rummet.

varför?

Därför att då upplever jag inte gitarren lika trängd och hård.

Men den metalliska hårdheten finns där ändå men den kan jag i efterhand släta ut en aning genom saturation och bandkompression.

Postat
Jag tycker det låter hårt på nära håll men lite bättre på längre håll. Men det metalliska är svårt att komma ifrån.

Ofta sätter jag upp en M-S konfiguration ca 40-80cm framför beroende på rummet.

Därför att då upplever jag inte gitarren lika trängd och hård.

Men den metalliska hårdheten finns där ändå men den kan jag i efterhand släta ut en aning genom saturation och bandkompression.

ok tack 😉

då vet jag lite bättre hur du upplever det hela å hur du gör

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hur gör du?

Varför gör du det?

Redigerat av Analogfreak

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.