Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Varför vill du höja din tro till en allmän sanning och själv alltid måste få sista ordet? Det finns fler än jag som också har anmärkt på ditt diktatiska sätt att argumentera på.

Du vill framstå som forumets messersmith och du tillåter aldrig att nån annans åsikt än din egen får lyftas fram för då är du snabbt framme och försöker slå undan benen på den personen.

Jag hoppas att du är medveten om att du precis beskrev dig själv väldigt bra här... 😏

Det enda jag har anmärkt på i denna tråden, är att du kommer med osakliga påståenden om att transparenta preamps alltid är skit och att alla transformatorbestyckade preamps är suveräna till allt, medan jag försöker nyansera diskussionen lite mer. Du kan inte ens erkänna att det finns både transparenta och färgande transformatorer, utan fortsätter ändå tjafsa om det på samma sätt.

Du erkänner inte heller att det bara handlar om din personliga smak, utan du lämnar inget utrymme för att det du säger kanske inte gäller för alla andra också. Jag brukar i alla fall nämna att det handlar om min egen smak när denna typen av smak-diskussioner kommer upp.

Eftersom du tycker att alla preamps med transistorer eller IC är skit, så tycker du med andra ord att majoriteten av alla mixerbord också är skit, eftersom de flesta är elektroniskt balanserade och inte transformatorbalanserade...

Färgande och transparenta preamps har båda sin plats, annars hade det inte funnits annat än en sort på marknaden - och som jag sade tidigare så finns det både mer färgande och mer transparenta preamps med antingen transistorer/IC, rör eller transformatorer. Olika människor föredrar olika alternativ till olika ljudkällor och/eller micar, helt enkelt.

Men jag litar mer på mina öron än på ditt svammel. För dina acapella-läten duger dina transparenta preamps kanske... men inte för en musikalisk inspelning av akustiska instrument där man vill förmedla en känsla. Jag tror du ser för mycket ettor och nollor och glömmer det musikaliska intrycket.

Känslan kommer främst av framförandet och inte av prylarna, men du vill väl tro annorlunda - och då får du gärna göra det... 😛

Slutdiskuterat i denna tråden för min del nu.

Annons
  • Svar 122
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Känslan kommer främst av framförandet och inte av prylarna, men du vill väl tro annorlunda - och då får du gärna göra det... 😏

Slutdiskuterat i denna tråden för min del nu.

Så du menar att du skulle kunna sova skönt på en kall likbår... naken hud mot den blanka rostfria plåten?

Nejdu Claes... känslan kan inte förmedlas genom sterila grejer punkt slut.

Postat (redigerat)
Eftersom du tycker att alla preamps med transistorer eller IC är skit, så tycker du med andra ord att majoriteten av alla mixerbord också är skit, eftersom de flesta är elektroniskt balanserade och inte transformatorbalanserade...

Ja det tycker jag! Dom välljudande mixerborden är inte så många faktiskt. Börjar du förstå nu? 😏

Du tror väl inte så många studios använder outboards bara för att dom är dumma i huvudet?

Redigerat av Analogfreak
  • 3 veckor senare...
Postat

Ett litet, litet vänligt förslag från mig: Kan inte ni som mest använder denna tråd till att tjafsa om vem som har rätt/vem som har fel ta det genom PM? Killen som startade tråden får väl inte mer hjälp genom att behöäva plöja sida upp och ned med "jag har rätt du har fel, plutta dig" snack... 🙂

Spelade själv in en sångare härrom veckan med en Neuman TLM 103 och UA Solo/610 och den låter jäkligt bra! Testade att använda den på en Hagström Super Swede också och det lät kanon. Man kan få fram mycket olika stuk på ljudet. Ganska dyr, men fortfarande OK pris för den kvaliteten tycker jag...

Sen skulle jag vilja, inte rekommendera för jag har inte använt denna pre-amp själv, tipsa om

Black Lion Audio Auteur Preamp. Den ser sjukt välbyggd ut och verkar vara en pre-amp som inte färgar ljudet så mycket. Någon som provat som kan kommentera lite om hur den låter?

Postat
Spelade själv in en sångare härrom veckan med en Neuman TLM 103 och UA Solo/610 och den låter jäkligt bra!

Se där... en kombination som inte alltid är så lyckad enligt många men funkar säkert kanon på vissa sångare.

Postat
Se där... en kombination som inte alltid är så lyckad enligt många men funkar säkert kanon på vissa sångare.

Jag tyckte det funkade kanon, men det var mest pre-ampen jag tänkte på. Jag tycker att den är extremt välbyggd och man kan få fram massor med olika ljud från den. Skulle väl knappast kalla den transparent, den färgar ganska mycket i och med att den är rör baserad, men ack så bra det låter. Ska ta och testa den på virveltrumma nästa gång...

Gilbert, har du hört mycket gnäll angående just TLM/UA 610 kombinationen eller är det din egna åsikt? Är bara nyfiken på om många tycker det låter kaka...

Postat
Gilbert, har du hört mycket gnäll angående just TLM/UA 610 kombinationen eller är det din egna åsikt? Är bara nyfiken på om många tycker det låter kaka...

Jo det är nog den kombination jag hört mest om (minst 3st som sagt samma sak) men det betyder inte att den är dålig på allt förstås.

Postat
Nu ska jag visa skillnaden mellan en i mina öron bra (läs färgad) preamp och en dålig (läs transparent) preamp.

Den dåliga, hårda och som jag upplever steril och känslokall ser ut så här under skalet:

Som ni ser är det bara transistorer och IC-kretsar.

Den som jag upplever musikalisk, mjuk men ändå transientrik med mycket dynamik och värme ser ut så här under skalet:

Här ser vi istället transformatorer.

kvalificerat trams 😉

slår vad om att du i ett a/b-test inte kan skilja ut det ena från det andra

transparent betyder att påverkan på ljudet är så liten som möjligt

färgande betyder att man påverkar det mer

nåt som får dina akustiska guror att låta diskbänk är knappast transparent om inte den redan från början låter diskbänk eller ett olyckligt mickval eller olycklig uppmickning

Postat (redigerat)

"Another textbook design uses a single IC opamp; often preceded by a transformer. Chips such as the venerable 5534A exhibit good gain-bandwidth, low noise, and excellent THD numbers. Better front end specifications can be achieved on these designs by the inclusion of an input coupling transformer in which the microphone is correctly bridged. If the secondary impedance of the transformer is well matched to the noise resistance of the IC, acceptable technical performance can be achieved; especially if a superior transformer is used.

Our tests with mid-line transformers ($20-$40) proved disappointing. Low frequencies, such as found in bass drum or large organ (60 Hz and below) especially suffered. Even the finest transformers we tested nevertheless lent a certain character which was immediately recognizable, though the better transformers were much better behaved than their budget counterparts. Such transformer coloration was immediately apparent on larger dynamic excursions and deep frequency extensions.

Ironically, transformer coloration, whether slight or drastic, is often artistically desirable. In Neve Retro (article, R-E-P Magazine), the process of rebuilding old Neve console strips was explained. Rupert Neve has said that the harmonic distortion produced by those 1960’s era "class-A biased" designs contributed to his console’s unmistakable sonic character. Old Neve’s, as well as modern transformer-coupled designs, are sought out continually by top engineers for this reason.

___

Transformers again revealed their subtle colorations and were rejected in favor of capacitive and servo coupling.

___

While transformers offer better circuit protection and isolation than transformerless designs, they nevertheless present one additional layer of sonic personality. The best transformers are quite subtle at low to medium levels. Yet there is no transformer we've used which can rival the transparency of well-designed transformerless inputs & especially under higher dynamic range. Of course, sometimes transformers can offer a very desirable coloration. Some good examples are found in Rupert Neve's original Class-A designs (models 1073, 1272...) and a number of vintage and modern tube preamps. However, a transformer-coupled mic preamp, EQ, or any other signal path claiming "accuracy" should be approached with caution."

http://www.mil-media.com/preamps.html

Redigerat av Gilbert
Postat

"It’s true that in the early days of integrated circuits, it was better to design a discrete circuit because it was

not yet possible to create transistors and resistors of the same quality as discrete devices. But

today the quality of integrated transistors and resistors allows integrated circuits to achieve a

much higher level of sonic purity than even the best discrete designs."

http://www.gracedesign.com/support/whitepaper08.pdf

Postat

M a o: Trafos är kul för färg eller när man måste isolera utrustning galvaniskt men om man är ute efter "transparent" återgivning så undviker man transformatorer (hur bra de än är).

Postat
transparent betyder att påverkan på ljudet är så liten som möjligt

färgande betyder att man påverkar det mer

Exakt! Jag har aldrig påstått nåt annat heller :rolleyes:

Postat
Exakt! Jag har aldrig påstått nåt annat heller :rolleyes:

då måste ju slutsatsen bli att ljud låter dåligt alt diskbänk innan man spelar in det

eftersom en transparent preamp ger det resultatet

oder?

Postat
då måste ju slutsatsen bli att ljud låter dåligt alt diskbänk innan man spelar in det

eftersom en transparent preamp ger det resultatet

oder?

En stålsträngad gitarr har rent akustiskt hårda transienter som inte bör mickas och förstärkas transparent.

Postat
En stålsträngad gitarr har rent akustiskt hårda transienter som inte bör mickas och förstärkas transparent.

Va?

Så alla perfektionister som spelar in med DPA 4003 och Millennia HV-3R har inte fattat någonting då eller...?

Postat

trams

men gör som du vill :rolleyes:

Postat (redigerat)
Va?

Så alla perfektionister som spelar in med DPA 4003 och Millennia HV-3R har inte fattat någonting då eller...?

Dom kanske tycker om det stela, kliniska, hårda ljud det ger.

Men jag tycker att en stålsträngad gitarr oavsett kvalité och fabrikat behöver färgas för att inte låta illa.

Redigerat av Analogfreak
Postat (redigerat)
Dom kanske tycker om det stela, kliniska, hårda ljud det ger.

Men jag tycker att en stålsträngad gitarr oavsett kvalité och fabrikat behöver färgas för att inte låta illa.

Jo, det var det jag ville få fram; du tycker...

Jag tycker det beror helt på vilken gitarr det är, vem som spelar (och hur) och vad man vill göra med detta.

Redigerat av Gilbert
Postat
trams

men gör som du vill :rolleyes:

Ja jag kanske är en idiot som tycker 1073:an är helt underbar för acke.

Postat (redigerat)

Edit:Angående Gilberts inlägg om DPA och Millenia:

Förmodligen så har perfektionisterna helt rätt och det passar dom bra. Jag är absolut inte med på linjen att transparent är värdelöst. Dock tror jag att analog kan ha en poäng. Då det gäller närmickning så är det inte alltid dom rena ofta hårda transparenta transienterna man vill ha. Närmickning är väll närmast att jämföra med att trycka örat allt för nära en ljudkälla. Balansen mellan grundljud och transient är där mycket skev i förhållande till hur man normalt upplever ljudet. Då kan det vara bra med en preamp som knycklar till transienterna snarare än att dom återges as is.

Använder gärna både transparenta och färgande pres då jag inte ser någon motsättning.

Redigerat av DivineCo
Postat

Vad vi (eller de flesta) försöker säga är just detta. Använd vad du vill så länge du får fram det resultat du vill ha. Vad jag vänder mig emot är påståenden som ”det måste vara trafos annars låter det skit” (ungefär…). Färg är bra ibland och ibland inte, så länge man vet vad man gör och varför.

Postat
Ja jag kanske är en idiot som tycker 1073:an är helt underbar för acke.

nej

du är möjligen idiot för att du tycker att en stålsträngad gitarr oavsett kvalité och fabrikat behöver färgas för att inte låta illa å inte tar hänsyn till att det beror helt på vilken gitarr det är, vem som spelar (och hur) och vad man vill göra med detta - å att du lägger fram detta som ett faktum

eller så har du aldrig hört en ackegura som i sig låter bra

Då det gäller närmickning så är det inte alltid dom rena ofta hårda transparenta transienterna man vill ha. Närmickning är väll närmast att jämföra med att trycka örat allt för nära en ljudkälla. Balansen mellan grundljud och transient är där mycket skev i förhållande till hur man normalt upplever ljudet.

du har ju inte helt fel men du glömmer helt bort inverkan dels från vilken mick du väljer, hur instrumentet låter å hur å var du mickar å vilket avstånd

det låter i ditt resnoemang som om en närmickad ackegura bara kan låta på ett sätt

ett å samma instrument kan låta både hårt å spretigt - eller mjukt å varmt

beroende på varifrån man mickar etc etc etc etc som jag inte ens borde behöva påpeka på ett sånt här forum

otrolig basal nivå

å då har vi inte ens tagit upp vem som spelar

Postat (redigerat)
du har ju inte helt fel men du glömmer helt bort inverkan dels från vilken mick du väljer

Nu börjar du ju komma på rätt spår! 😱

Micken innehåller elektronik som också preampen gör. Nånstans i signalvägen behöver det mjukas upp vilket du gör genom att välja en annan mick

medan jag tycker att man kan välja en annan preamp.

Redigerat av Analogfreak
Postat

Micken innehåller elektronik som också preampen gör. Nånstans i signalvägen behöver det mjukas upp vilket du gör genom att välja en annan mick

...men det är ju fortfarande enbart en smaksak och din personliga åsikt.

Om man vill att acken ska låta precis som den gör i rummet där man spelar, så väljer man en transparent mic och en transparent preamp.

Vill man färga för att man tycker att det låter trevligare, så gör man det med mic eller preamp - eller båda delar - eller genom att spela in transparent och leka med färgningar i sin DAW.

Postat

nej

det behöver inte alls alltid mjukas upp

Postat
nej

det behöver inte alls alltid mjukas upp

Vad menade du med val av mick?

Postat (redigerat)

Om man vill att acken ska låta precis som den gör i rummet där man spelar, så väljer man en transparent mic och en transparent preamp.

Vill man färga för att man tycker att det låter trevligare, så gör man det med mic eller preamp - eller båda delar - eller genom att spela in transparent och leka med färgningar i sin DAW.

Allt jag säger om sound är min personliga åsikt. 😱

Redigerat av Analogfreak
Postat

Vill du att det ska låta sterilt och hårt så ska du ju välja en transparent preamp som du säger.

Om du sen tycker att det låter ok så är ju det din personliga åsikt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.