iGnu Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Vars skrev han det nånstans? ...eller var det du som skrev det:)
Janoos Postat 1 oktober 2009 Trådstartare Postat 1 oktober 2009 (redigerat) En transparant mickpreamp har du redan då i TC Konnekt kortet! ett tips är ju att testa med den först och se om du verkligen behöver en extern preamp! Som Diehard skriver så kan det ju vara lite trist med transparantljud men det är såklart en smaksak. Av de demos jag hört av PRE-73 så är det inte någon mastodont-färgning den ger, även när man trycke den hårt.. utan ger ett lite mer skönt neve-sound på det hela. Okej, så jag får inte bättre ljud av att köpa en preamp ? Redigerat 1 oktober 2009 av Janoos
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Okej, så jag får inte bättre ljud av att köpa en preamp ? Det får du garanterat om du köper de bättre (läs dyra)
iGnu Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 (redigerat) Okej, så jag får inte bättre ljud av att köpa en preamp ? Definiera "bättre ljud" 😕 Jag hade gjort så här: Köp ljudkortet först. Testa hur det låter att använda den inbyggda preampen. Sen HAR du ju en preamp. testa koppla in den och se vilken skillnad det blir på ljudet. Är du fortfarande inte nöjd så måste du nog fundera på vad du saknar. Kanske lite färgning på ljudet? Du kanske kan låna hem en preamp med karaktär av någon musikaffär eller kanske en polare. Du kan även testa någon "analog"/saturation-plugg! URS Saturation rekommenderar jag varmt om du vill ha lite karaktär på ljudet. Och om du nu måste köpa en preamp med karaktär, utan att kunna testa den först, så hade jag valt en PRE-73. Och då för att den låter bra på tester, har bra rykte och framförallt inte kostar lika mycket som te.x vintage design om du nu inte skulle vara nöjd med den.. och den är nog rätt lättsåld isf! Redigerat 1 oktober 2009 av iGnu
Janoos Postat 1 oktober 2009 Trådstartare Postat 1 oktober 2009 Det får du garanterat om du köper de bättre (läs dyra) Eller det kanske är bättre att köpa ett bra ljudkort för ca 5000 istället för att köpa en preamp och ett ljudkort ?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Det finns inga ljudkort som har högklassiga preamps. Dom är godkända men inte riktigt bra.
iGnu Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Eller det kanske är bättre att köpa ett bra ljudkort för ca 5000 istället för att köpa en preamp och ett ljudkort ? Nja det tror jag inte.. Min uppfattning är att det inte är någon större skillnad på preampsen mellan olika ljudkort (om de inte är overkligt dyra). Jag skulle anta att om du hittar ett ljudkort för 5000kr så är det nog fler ingångar/utgångar och andra funktioner du betalar för.
Claes Holmerup Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 med en transparent preamp får man in ljudet så naturtroget som micen kan leverera det. Men det betyder inte att det låter bra. Om du målar en vägg så vitt det bara går så betyder inte det att den blir vacker att se på. Jo - om det är så man vill ha det, så blir det bra. Blått är inte snyggare än vitt bara för att det är mer färgpigment i det, utan det ger bara ett annat utseende - och vitt kan dessutom lika gärna vara snyggare än blått, för att det är vitt man vill ha på den aktuella väggen. Vill man ha ett färgat ljud så låter det inte "bra" med transparent preamp och transparent mic, men vill man ha in det med bara micens färgning, så låter det "bra" med en transparent preamp men "dåligt" med en färgande preamp. Bara för att en preamp är färgande, så innebär det inte automatiskt att ljudet blir "bättre" - likadant som en transparent preamp inte automatiskt blir "bättre" bara för att den är transparent, utan det beror på hur man vill ha det. Den transparenta kedjan ger däremot ett mer verklighetstroget ljud. Det finns alltså inga absoluta sanningar angående detta, utan det handlar alltid om personlig smak.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 (redigerat) Varför krånglar du till det när du förstår vad jag menar? Redigerat 1 oktober 2009 av Analogfreak
Claes Holmerup Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Varför krånglar du till det när du förstår vad jag menar? Just för att JAG förstår det, men inte kan vara säker på att frågeställaren eller andra som läser, förstår... 🙁
DieHard (oregistrerad) Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Som Diehard skriver så kan det ju vara lite trist med transparantljud men det är såklart en smaksak. Nä det skrev jag inte.
JonasW Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Jag håller med Claes, om man ska ha en preamp så kan det vara riskabelt med en färgande sådan då man dels kan få dålig kombo med mickar och det blir också snabbt tårta på tårta i mixen då allt får samma färgning. Mycket av färgningen som en preamp tillför är "svår" att få bort i efterhand, det är däremot inga problem att få till färgning med diverse pluggar (visst det är inte riktigt samma sak men det är definitivt lättare att gå åt det hållet). Jag har inget emot förgande preamps, kan vara riktigt trevliga, men jag skulle inte ha det som mitt enda alternativ, men smaken är ju å andra sidan som den berömda baken...
Guitar Nilsson Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 (redigerat) För mig som spelar in med digitalporta kan det förstås vara intressant att färga ljudet på väg in i hårddisken, men vad är vitsen med det för alla er som har DAW i datorer? Varför inte ta den bästa ofärgade tystaste micken, likadant med preampen, sen kan nu väl om ni vill, kleta på med rörsimuleringar, lofi och vad som helst för pluggar i datorn? Med färgning från början är det ju kört för er, ungefär som Claes varnar för komprimering innan DAWen. Edit: Ser att JonasW skriver samma sak ungefär...! Redigerat 1 oktober 2009 av Guitar Nilsson
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Nu ska jag visa skillnaden mellan en i mina öron bra (läs färgad) preamp och en dålig (läs transparent) preamp. Den dåliga, hårda och som jag upplever steril och känslokall ser ut så här under skalet: Som ni ser är det bara transistorer och IC-kretsar. Den som jag upplever musikalisk, mjuk men ändå transientrik med mycket dynamik och värme ser ut så här under skalet: Här ser vi istället transformatorer. Transformerbased Preamps is the Shit! 🙁
DieHard (oregistrerad) Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Ja du måste bara hålla på för att få rätt oavsett det inte finns något rätt.
Guitar Nilsson Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Ja du måste bara hålla på för att få rätt oavsett det inte finns något rätt. AL skrev faktiskt "i mina öron"!
Claes Holmerup Postat 2 oktober 2009 Postat 2 oktober 2009 Det luriga med resonemanget är att det finns både färgande och transparenta transistor/IC preamps - både färgande och transparenta rörpreamps - och både färgande och transparenta transformatorer. Det finns också bättre/sämre preamps med de olika teknikerna och en billig preamp är inte samma sak som en dyr preamp med samma teknik eller med samma intention att ha färgning alternativt transparens. Under flera år har "rörvärme" varit hype nummer ett - och på senare tid har marknadsföringen börjat skrika "transformatorvärme". Det gäller att sila alla buzzwords och försöka hitta det som är relevant i informationsflödet - och det är inte lätt, speciellt inte för alla nybörjare som läser i forumet...
DieHard (oregistrerad) Postat 2 oktober 2009 Postat 2 oktober 2009 Nej det är mycket förvirrande. Och får man läsa som nybörjare att det här är det som gäller går många på det också. Alltid lätt pracka på någon novis. Och är man ung är det än lättare. Och sen sitter folk och säger ja för fan det är det som gäller och det ska du ha. Nästa kontrar med nä inte alls. Det är det här du ska ha.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 2 oktober 2009 Postat 2 oktober 2009 Men för enkelhets skull kanske vi i fortsättningen kan göra så att det är Claes som bestämmer vad n00barna ska köpa så blir det inga konflikter. 🙂
Claes Holmerup Postat 2 oktober 2009 Postat 2 oktober 2009 Men för enkelhets skull kanske vi i fortsättningen kan göra så att det är Claes som bestämmer vad n00barna ska köpa så blir det inga konflikter. 🙂 Inga konflikter här, utan jag vill bara få folk att bortse från alla buzzwords som öses över dem i reklamen. Att då hävda att allt med audiotransformator är bättre än allt som är transparent - eller för den delen, att allt transparent är bättre än allt med rör etc, är väldigt olämpligt. Det är bättre att undvika sådana generellt svepande uttalanden, eftersom det som sagt finns stora variationer inte bara mellan teknikerna utan också inom de olika teknikerna.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 2 oktober 2009 Postat 2 oktober 2009 Jag har aldrig sagt att alla låter bra. Men alla transistor-amps jag hört låter elakt, sterilt och hårt. En stålsträngad gitarr låter diskbänk.
JonasW Postat 2 oktober 2009 Postat 2 oktober 2009 Jag har aldrig sagt att alla låter bra. Men alla transistor-amps jag hört låter elakt, sterilt och hårt. En stålsträngad gitarr låter diskbänk. Testar du bara med stålsträngad gitarr på dina preamps? 😛 Ofta det exemplet som kommer. Till just stålsträngad gitarr skulle nog jag med ta en lite varmare preamp, eller snarare en varmare mik genom en elak, steril och hård preamp 🙂
Analogfreak (oregistrerad) Postat 2 oktober 2009 Postat 2 oktober 2009 Testar du bara med stålsträngad gitarr på dina preamps? 🙂 Jag tar upp en kritisk applikation som ställer högre krav på transientegenskaperna än vid vocalinspelning.
Claes Holmerup Postat 2 oktober 2009 Postat 2 oktober 2009 Jag har aldrig sagt att alla låter bra. Men alla transistor-amps jag hört låter elakt, sterilt och hårt. En stålsträngad gitarr låter diskbänk. Inte för att jag har hört något "diskbänks-ljud" bland mina testinspelningar av Svens stålsträngade Martin, men du är ju glad för att överdriva, så... 🙂
Analogfreak (oregistrerad) Postat 2 oktober 2009 Postat 2 oktober 2009 Inte för att jag har hört något "diskbänks-ljud" bland mina testinspelningar av Svens stålsträngade Martin, men du är ju glad för att överdriva, så... Jag är väldigt kräsen på ljudkvalitet och nöjer mig bara med det som är riktigt bra. Dina testinspelningar tar jag med en nypa salt och det har jag sagt förut. Du är försäljare och vill kränga grejer för det är det du lever på. En n00b kommer ju ändå inte höra nån skillnad eller hur?
MattiasA Postat 2 oktober 2009 Postat 2 oktober 2009 Jag tar upp en kritisk applikation som ställer högre krav på transientegenskaperna än vid vocalinspelning. Jag är besviken på dig. Tycker inte du ska göra sådana typ av inlägg. Tycker du ska använda dig av dina"måla vägg" liknelser. Dom är mycket enklare att förstå. Fattar inte ord som "applikation" och "transientegenskaperna" och speciellt inte "vocalinspelning". Är det svenska eller engelska
Claes Holmerup Postat 2 oktober 2009 Postat 2 oktober 2009 Jag är väldigt kräsen på ljudkvalitet och nöjer mig bara med det som är riktigt bra. Dina testinspelningar tar jag med en nypa salt och det har jag sagt förut. ...men du hör inget "diskbänkljud" på gitarrinspelningarna, som du påstår att ALLA transparenta preampar ger. Det kvittar hur stor nypa salt du tar mina testinspelningar med. Om det verkligen är det "diskbänksljud" som du säger att det alltid blir när man kör med en transparent preamp till stålsträngad gitarr, så skulle det definitivt vara det där - så där kan man låta lyssnarna avgöra vilket uttalande som de vill tro på. Du är försäljare och vill kränga grejer för det är det du lever på. En n00b kommer ju ändå inte höra nån skillnad eller hur? Jag lever inte på att sälja musikprylar. Jag driver firman bredvid ett heltidsjobb, så det är en väldigt liten del av min inkomst. Det har jag berättat massor med gånger, men du drar ändå gärna fram det som någon sorts slagträ när du absolut vill "vinna" en diskussion med mig... Trist att du inte kan argumentera på ett mer sakligt sätt. Testsiten innehåller dessutom micar som jag inte säljer också, men jag erbjuder folk att jämföra inspelningarna förutsättningslöst, utan att berätta vilka micar de "ska" tycka om.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 2 oktober 2009 Postat 2 oktober 2009 ...men du hör inget "diskbänkljud" på gitarrinspelningarna, som du påstår att ALLA transparenta preampar ger. Det kvittar hur stor nypa salt du tar mina testinspelningar med. Om det verkligen är det "diskbänksljud" som du säger att det alltid blir när man kör med en transparent preamp till stålsträngad gitarr, så skulle det definitivt vara det där - så där kan man låta lyssnarna avgöra vilket uttalande som de vill tro på. Jag lever inte på att sälja musikprylar. Jag driver firman bredvid ett heltidsjobb, så det är en väldigt liten del av min inkomst. Det har jag berättat massor med gånger, men du drar ändå gärna fram det som någon sorts slagträ när du absolut vill "vinna" en diskussion med mig... Trist att du inte kan argumentera på ett mer sakligt sätt. Testsiten innehåller dessutom micar som jag inte säljer också, men jag erbjuder folk att jämföra inspelningarna förutsättningslöst, utan att berätta vilka micar de "ska" tycka om. Du kanske har nedsatt hörsel då om du inte hör att det låter hårt...
Claes Holmerup Postat 2 oktober 2009 Postat 2 oktober 2009 Du kanske har nedsatt hörsel då om du inte hör att det låter hårt... Det har jag inte, men besökarna till min testsite kan som sagt lyssna själva, så kan de höra om de tycker att det låter "diskbänk" om alla gitarrinspelningarna eller inte. 😄 Detta är en totalt meningslös diskussion som du uppenbarligen bara fortsätter med för att det är så otroligt viktigt för dig att få sista ordet och därmed kan tro att du "vinner" diskussionen. Får väl se om du svarar igen (förmodligen kan du inte låta bli...) trots att allt redan är sagt och trots att det handlar om din personliga smak som du vill upphöja till allmän "sanning"... 😄
Analogfreak (oregistrerad) Postat 2 oktober 2009 Postat 2 oktober 2009 (redigerat) Det har jag inte, men besökarna till min testsite kan som sagt lyssna själva, så kan de höra om de tycker att det låter "diskbänk" om alla gitarrinspelningarna eller inte. 😄Detta är en totalt meningslös diskussion som du uppenbarligen bara fortsätter med för att det är så otroligt viktigt för dig att få sista ordet och därmed kan tro att du "vinner" diskussionen. Får väl se om du svarar igen (förmodligen kan du inte låta bli...) trots att allt redan är sagt och trots att det handlar om din personliga smak som du vill upphöja till allmän "sanning"... 😄 Varför vill du höja din tro till en allmän sanning och själv alltid måste få sista ordet? Det finns fler än jag som också har anmärkt på ditt diktatiska sätt att argumentera på. Du vill framstå som forumets messersmith och du tillåter aldrig att nån annans åsikt än din egen får lyftas fram för då är du snabbt framme och försöker slå undan benen på den personen. Men jag litar mer på mina öron än på ditt svammel. För dina acapella-läten duger dina transparenta preamps kanske... men inte för en musikalisk inspelning av akustiska instrument där man vill förmedla en känsla. Jag tror du ser för mycket ettor och nollor och glömmer det musikaliska intrycket. Redigerat 2 oktober 2009 av Analogfreak
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.