Janoos Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Hej, Jag har beslutat mig för att köpa lite nya grejer till min studio, bland annat en ny preamp. Preampen som jag använt i min studio hittills är en JOEMEEK THREEQ. Jag ska beställa från thomann.de och priset ska ligga på runt 3000:-. Har läst runder lite och blivit intresserad av denna preampen: Information om preampen Är detta ett bra köp? Tacksam för alla svar !! 😏
Waltzberger (oregistrerad) Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Försöker inte va nån forumspolis på nåt sätt. Men för de första kunde du slått ihop trådarna. För de andra hjälper det ofta att söka. Det finns 250.000 miljoner liknande trådar om vilken mick o preamp man ska köpa.
Janoos Postat 1 oktober 2009 Trådstartare Postat 1 oktober 2009 Försöker inte va nån forumspolis på nåt sätt. Men för de första kunde du slått ihop trådarna. För de andra hjälper det ofta att söka.Det finns 250.000 miljoner liknande trådar om vilken mick o preamp man ska köpa. Efter ditt misslyckandes med att inte försöka vara forumspolis tänker jag inte lägga ner mycket energi på att försöka vara trevlig mot dig. Helt ärligt, tror du inte jag har sökt efter informationen som jag vill ha, innan jag startade denna tråden?!! Självklart har jag det, jag har läst en jävla massa resencioner o.s.v men jag har endå inte lyckats bestämma mig för vad jag vill ha och vill därför ha hjälp av folk som vet mer än jag (vilket du förmodligen inte har eftersom du inte hade något vettigt att skriva) Så om du låtsas att du inte ser denna tråden i fortsättningen så kanske jag skulle kunna få hjälp av någon som har lust att hjälpa till 😱
iGnu Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Jag hade kollat in Golden Age PRE-73! Har dock inte testat varken den eller presonus-preampen men man läser mycket bra om pre-73
android Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Är du inte nöjd med din Joemeek, eller vill du bara ha ett komplement till den? Måste bara fråga eftersom jag själv funderar lite på preamps i ungefär samma prisklass och även kikar på Joemeek.
Waltzberger (oregistrerad) Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Efter ditt misslyckandes med att inte försöka vara forumspolis tänker jag inte lägga ner mycket energi på att försöka vara trevlig mot dig.Helt ärligt, tror du inte jag har sökt efter informationen som jag vill ha, innan jag startade denna tråden?!! Självklart har jag det, jag har läst en jävla massa resencioner o.s.v men jag har endå inte lyckats bestämma mig för vad jag vill ha och vill därför ha hjälp av folk som vet mer än jag (vilket du förmodligen inte har eftersom du inte hade något vettigt att skriva) Så om du låtsas att du inte ser denna tråden i fortsättningen så kanske jag skulle kunna få hjälp av någon som har lust att hjälpa till 🙂 hörrö hårding 😉 lugna dig lite.
Guitar Nilsson Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Jag hade kollat in Golden Age PRE-73! Har dock inte testat varken den eller presonus-preampen men man läser mycket bra om pre-73 Den har ju inte hela linan som Joemeeken har. Lär man sig kompressorn och rörfärgningen så kan man få fram många fina sound. Valen äro alltid outgrundligt svåra! Men kul att diskutera!
Claes Holmerup Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Den har ju inte hela linan som Joemeeken har. Lär man sig kompressorn och rörfärgningen så kan man få fram många fina sound. Valen äro alltid outgrundligt svåra!Men kul att diskutera! Varken Joemeek ThreeQ eller GoldenAge Pre-73 har rör, men ändå... 😕 Eq och kompressor har man möjlighet att lägga i DAW-programmet, så det är inget som är nödvändigt att ha externt, enligt min mening.
Janoos Postat 1 oktober 2009 Trådstartare Postat 1 oktober 2009 Jag hade kollat in Golden Age PRE-73! Har dock inte testat varken den eller presonus-preampen men man läser mycket bra om pre-73 Ska söka lite och läsa om den, tack för tipset 😕
Janoos Postat 1 oktober 2009 Trådstartare Postat 1 oktober 2009 Är du inte nöjd med din Joemeek, eller vill du bara ha ett komplement till den? Måste bara fråga eftersom jag själv funderar lite på preamps i ungefär samma prisklass och även kikar på Joemeek. Absolut, den har varit rolig och bra att jobba med men jag har haft den så länge nu så jag skulle vilja testa nya grejer. Har sålt den och en del andra grejer så jag kan köpa nya 😕
Janoos Postat 1 oktober 2009 Trådstartare Postat 1 oktober 2009 Varken Joemeek ThreeQ eller GoldenAge Pre-73 har rör, men ändå... 😕 Eq och kompressor har man möjlighet att lägga i DAW-programmet, så det är inget som är nödvändigt att ha externt, enligt min mening. Eq och kompressor är absolut inget jag tycker är nödvändigt, men jag läste lite om den preampen på lite olika sidor och den verkar bra, men jag vet inte 🙂
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Varken Joemeek ThreeQ eller GoldenAge Pre-73 har rör, men ändå... 😕 Eq och kompressor har man möjlighet att lägga i DAW-programmet, så det är inget som är nödvändigt att ha externt, enligt min mening. +1
Janoos Postat 1 oktober 2009 Trådstartare Postat 1 oktober 2009 Är det någon som vet något om denna preampen eller kan tipsa om någon annan bra i samma prisklass?
hwasser Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 (redigerat) Är det någon som vet något om denna preampen eller kan tipsa om någon annan bra i samma prisklass? Frågan är vad du är ute efter för sound på preampen. Transparant? 70-talsfärgat? 80-talsfärgat? Hybrid mellan färgning och "rent" kanske? PRE73 ska vara väldigt prisvärd, den har typiskt "brittiskt" sound. Redigerat 1 oktober 2009 av hwasser
iGnu Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Eq och kompressor har man möjlighet att lägga i DAW-programmet, så det är inget som är nödvändigt att ha externt, enligt min mening. +1
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Frågan är vad du är ute efter för sound på preampen. Transparant? 70-talsfärgat? 80-talsfärgat? Hybrid mellan färgning och "rent" kanske? PRE73 ska vara väldigt prisvärd, den har typiskt "brittiskt" sound. Det är ju en Neve-klon så den borde påminna om 1073:an.
Janoos Postat 1 oktober 2009 Trådstartare Postat 1 oktober 2009 Frågan är vad du är ute efter för sound på preampen. Transparant? 70-talsfärgat? 80-talsfärgat? Hybrid mellan färgning och "rent" kanske? PRE73 ska vara väldigt prisvärd, den har typiskt "brittiskt" sound. Transparant helst tror jag ..
Apep Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Transparant helst tror jag .. Transparent, kolla Line audios preampar.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 (redigerat) Transparant helst tror jag .. Transparent är inte alltid så lyckat. En akustisk gitarr kan låta "stålsträngad diskbänk" om dina mickar också är transparent och det är inte kul. Redigerat 1 oktober 2009 av Analogfreak
Janoos Postat 1 oktober 2009 Trådstartare Postat 1 oktober 2009 Transparent, kolla Line audios preampar. allright
DieHard (oregistrerad) Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 (redigerat) Alltså det här är som att fråga om matträtt. Vilken är godast? Allt som andra skriver blir ju bara deras personliga åsikter. Visst finns det bra kunskap i fråga om kvalitet, för och nackdelar med något. Men när det gäller upplevelsen blir det bara tomma ord. Ungefär som att försöka beskriva färger för en blind. Gå till närmsta butik och testa några av dem som du är intresserad av. Välj den du gillar bäst och ta den på öppet köp och gå hem och testa i lugn och ro. Redigerat 1 oktober 2009 av DieHard
Apep Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 allright Dears 2MP ligger i den prisklass du söker tror jag.
Janoos Postat 1 oktober 2009 Trådstartare Postat 1 oktober 2009 Transparent är inte alltid så lyckat. En akustisk gitarr kan låta "stålsträngad diskbänk" om dina mickar också är transparent och det är inte kul. Okej, men om jag har förstått rätt så betyder transparent att den inte färgar ljudet så mycket, right ? Men om vi säger att jag köper ett TC konnect 6 ljudkort, en se electronics 2200a mikrofon .. Så behöver jag en preamp som passar bra till dom .. 😉
Janoos Postat 1 oktober 2009 Trådstartare Postat 1 oktober 2009 Alltså det här är som att fråga om matträtt. Vilken är godast? Allt som andra skriver blir ju bara deras personliga åsikter. Visst finns det bra kunskap i fråga om kvalitet, för och nackdelar med något. Men när det gäller upplevelsen blir det bara tomma ord. Ungefär som att försöka beskriva färger för en blind. Gå till närmsta butik och testa några av dem som du är intresserad av. Välj den du gillar bäst och ta den på öppet köp och gå hem och testa i lugn och ro. Du har absolut rätt i det du säger, men har inget musikaffär som ligger i närheten av var jag bor så därför har jag valt att prata med folk och läsa en massa 😉
Apep Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Okej, men om jag har förstått rätt så betyder transparent att den inte färgar ljudet så mycket, right ? Men om vi säger att jag köper ett TC konnect 6 ljudkort, en se electronics 2200a mikrofon .. Så behöver jag en preamp som passar bra till dom .. 😉 Det ljudkortet har ju inbyggd preamp, det är inget du direkt behöver men det kan vara kul att komplettera med någon om du känner att du inte når riktigt ända fram med den inbyggda.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Om du ska spela in tex akustisk gitarr så får snabb transientrespons förödande konsekvenser anser jag och det går varken att EQ:a eller komprimera bort.
iGnu Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Okej, men om jag har förstått rätt så betyder transparent att den inte färgar ljudet så mycket, right ? Men om vi säger att jag köper ett TC konnect 6 ljudkort, en se electronics 2200a mikrofon .. Så behöver jag en preamp som passar bra till dom .. 😉 En transparant mickpreamp har du redan då i TC Konnekt kortet! ett tips är ju att testa med den först och se om du verkligen behöver en extern preamp! Som Diehard skriver så kan det ju vara lite trist med transparantljud men det är såklart en smaksak. Av de demos jag hört av PRE-73 så är det inte någon mastodont-färgning den ger, även när man trycke den hårt.. utan ger ett lite mer skönt neve-sound på det hela.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Som Diehard skriver så kan det ju vara lite trist med transparantljud Vars skrev han det nånstans?
Claes Holmerup Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Fördelen med att ha en transparent preamp, är att man aldrig behöver vara orolig för att någon mikrofon inte ska gå bra ihop med preampen, utan alla funkar bra. Med en färgande preamp, är det större risk att man råkar ut för kombinationer av mic+preamp som inte låter bra ihop. Det är alltid en smaksak vad man vill ha och vad man är ute efter för den aktuella inspelningen, men med en transparent preamp får man in ljudet så naturtroget som micen kan leverera det.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 med en transparent preamp får man in ljudet så naturtroget som micen kan leverera det. Men det betyder inte att det låter bra. Om du målar en vägg så vitt det bara går så betyder inte det att den blir vacker att se på.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.