Jump to content
Annons

Har ni någonsin blivit helt

Kill All Autotuner

Recommended Posts

Annons
En tidigare tjej var helt frälst i Carola, Gyllenetider och romaniska college komerier från USA... det höll inte länge 😛

Men kan ha berott på att jag är ganska inne i min musik och dess kultur *hehe*

Tjejen nu har jag varit ihop ett bra tag med nu, allt flyer på och livet leker =)

Träffade henne på en psy-trance fest som jag spelade på...

Hon har grym-musiksmak =)

Inte helt exakt som min... utan liknande, men lite motsatta åsikter inom vissa delar... lite lagom så båda kan lyssna på varandras smak, men även småkivas lite.

Samt att man upptäcker massa ny musik genom varann =)

//En glad, kär och lycklig patbos

Word! 🙂

Dela på andra sajter

....på grund av hennes skivsamling ?

Kan tala om att det har hänt mig 2 gånger.

Inledningsskede på en romans : Du sitter i hennes lilla söta etta , där luktar så gott och är så rent så man kan äta från golvet. I din egen svinkvart ligger Pizzakartonger travade ovanpå dina tekniska manualer och en och en annan gammal prilla ligger bredvid mixern, man har inte "hunnit" städa. Intorkade vinglas x5 står bredvid datorn, ingen disk på en vecka - man har ju så mycket att göra.

Känner igen mig i det där med lyorna 🙂 fast i min lya så kröp det till och med fluglarver i glasen 😛

...och skivsamlingen är väl det andra man spanar in!!?

Dela på andra sajter

Jag har det bäst!

Min fru tjatar om att vi måste bygga en hemstudio.. Hon köper ständigt nya obskyra

plattor från skumma affärer. Om det nånsin saknats nån platta i min skivsamling så

ser hon till att fixa till det. Alla våra Jethro Tull-plattor har hon köpt.

Det känns för bra för att vara sant egentligen. Huset är proppat med instrument och mer än hälften är hennes...

Redigerat av Tophe
Dela på andra sajter

Jag har det bäst!

Min fru tjatar om att vi måste bygga en hemstudio.. Hon köper ständigt nya obskyra

plattor från skumma affärer. Om det nånsin saknats nån platta i min skivsamling så

ser hon till att fixa till det. Alla våra Jethro Tull-plattor har hon köpt.

Det känns för bra för att vara sant egentligen. Huset är proppat med instrument och mer än hälften är hennes...

Men skiljs ni åt så vill hon ta allt det fina ifrån dig också 😉

Dela på andra sajter

Men man kan faktiskt utbilda de "små liven"! 😉 En av mina flickvänner var helfrälst i The Boppers! 😉 Hon och hennes kompisar hade till och med stormat Studio Bohus i Kungälv när de fick reda på att Boppers var där och spelade in!. Hon hade skivor med deras autografer på och allt! Så illa var det. 😳

Jag började lite försiktigt med de lite rakare och snällare låtarna av artister som jag gillade. Closer To The Heart med Rush, Stone Cold med Rainbow, Blindman med Whitesnake, ja ungefär så. En del som Motorhead och så fick stå över. Jag spelade in ett blandat band med denna musik utan att någonsin tracka ner på hennes musiksmak. Jag tvingade henne aldrig heller att spela bandet. Det gick några veckor, kanske någon månad med sen började hon gnola låtar som jag kände igen och hennes intresse för grupperna växte. 😉 Till slut blev det så illa att hon och hennes lillasyster gick med i Rush Backstage Club, nåt som aldrig jag kommit mig för att göra! 😉 Ett par gånger om året fick hom brev från Neil Peart där han berättade vad som hänt sen sist! Fy fasiken vad sotis jag var! Jag fick knappt läsa breven för jag "var ju inte medlem"! 🙁

Dela på andra sajter

Jag började lite försiktigt med de lite rakare och snällare låtarna av artister som jag gillade. Closer To The Heart med Rush, Stone Cold med Rainbow, Blindman med Whitesnake, ja ungefär så. En del som Motorhead och så fick stå över. Jag spelade in ett blandat band med denna musik utan att någonsin tracka ner på hennes musiksmak. Jag tvingade henne aldrig heller att spela bandet. Det gick några veckor, kanske någon månad med sen började hon gnola låtar som jag kände igen och hennes intresse för grupperna växte. 🙂 Till slut blev det så illa att hon och hennes lillasyster gick med i Rush Backstage Club, nåt som aldrig jag kommit mig för att göra! 😄 Ett par gånger om året fick hom brev från Neil Peart där han berättade vad som hänt sen sist! Fy fasiken vad sotis jag var! Jag fick knappt läsa breven för jag "var ju inte medlem"! 🙂

😳 Där får man för att man försöker vara duktig.

Dela på andra sajter

😄 Oh SHIT! Jag fick precis en CD med en låt som mitt x har skrivit... och den handlar helt om MIG!!! Skum känsla...

Är det en "Hata, döda, bränna, utrota alla killar, jag hatar honom så!" eller "Jösses, jag ångrar mig, jag saknar honom!"-låt? 😉

Jag har lite tur iochmed att min tjej gärna tar åt sig vad jag lyssnar på. Det enda hon inte pallar är jazz som hon beskriver som "en enda röra av ljud". 🙂

Dela på andra sajter

Tänkte skriva att jag inte dumpar (dumpade) pga musiksmak, men så kom jag ihåg en tjej som alltid deppade till Ulf Lundells plattor. Har inte kunnat lyssna på varken henne eller Lundell sedan dess. 🙂

Men det ligger mig närmare till hands att dumpa en tjej för att hon inte har någon rytm i kroppen och inte kan dansa. Lika tänd som man kan bli på en tjej för att hon dansar som en gudinna, lika avtänd kan man bli på en som dansar som en sopa.

Dela på andra sajter

Nej det är inte ok med fel musiksmak. men jag råkade ut för en tjej som bara hade bestoffsar framme så jag vart lite irriterad. hade som tur kommit direkt från en studioinspelning så vi "älskade" till min musik. Men sen en vecka senare eller så så hittade jag hennes riktiga skivsamling (hade inte sagt ngt innan, det fick bli radio...) och tamejfan om hon inte hade varje lite bootleg och livekasett och allt vad det heter med REM, hon hade visst smak! Hallelujah sa jag och ångrade inte en sekund att jag smittade henne med klamydia från hennes kompis.

Jobbigt att jag inte hann bränna av något dock..

Så kan det gå..

Dela på andra sajter

Hmm...det där med flicka och musik samtidigt, är det verkligen nån bra idé? Det blir så lätt:

- "Åh David, vad jag tycker om dig..."

- "Åh, snygg övergång från Am9 ner till D9. Men de borde komprimera trummorna lite bättre."

🙂

// David

Dela på andra sajter

Killian (oregistrerad)

Dålig musiksmak är inget mot enformig musiksmak. Att snöa in på en enda genre är dunderfel.

Sambon gillar texter, jag gillar ljud, vilket kan resultera i konversationer av typ:

"Ååååh, den här textraden är så bra!"

"Textrad? Det är ju [valfritt instrument/sampling] som är grym."

"Vadå, du spelar ju den här så gott som dagligen, har du aldrig lyssnat på texten?"

"Nej, vad handlar den om?"

En kompis hade en inneboende som i princip bara ägde en skiva - No doubt. Den spelades på repeat när hon skulle ut på krogen (och såvitt jag vet gäller detta än idag).

En annan kompis ex-kille lyssnade BARA på Lundell. Allt annat var skräp.

Skönt att man själv är så fulländad... 😉

//Killian

Dela på andra sajter

Hon valde Gyllene Tider istället och du blev plötsligt så trött så trött , så man går hem istället .   

Någon som har upplevt nåt liknande ?

Det här är troligen ett psykologiskt fenomen hos oss människor som säkerligen har helt andra orsaker än (i just ditt fall) hennes inställning till Massive Attack.

Utan att bli allt för djuplodande med risk att övergeneralisera och -övertolka kan jag bara säga att jag såklart kan känna mig in i situationen men jag skulle inte reagera så (fast det har kanske med min ålder att göra). Egentligen, när det kommer till kritan, är det ju precis som någon annan skrev här: tjejen är viktigare än musiken.

Trots detta har jag i val av livskamrat varit -- tidigare kanske omedvetet, nu vet jag att det har varit viktigt för mig -- att välja någon som accepterar min skivsamling. Kvinnor har en tendens att ta makt i privatsfären och i hemmet och bestämma "var skåpet skall stå"; det gäller allt från gardiner till högtalares storlek och musik. Jag har alltid varit tydlig med att säga att om min musik åker ut gör jag det också. Följaktligen valde jag som min första sambo en döv tjej. Helt perfekt! Inte brydde hon sig om ifall jag spelade Karlheinz Stockhausen eller Iannis Xenakis! Min hustru (en "ny" kvinna, alltså) är hörande men har aldrig någonsin försökt styra musiken hemma trots att hon egentligen bara gillar glada pop- och schlagerlåtar från 60-talet (!) med Time is on my side av Stones som favvolåt (usch!). Frågar jag henne vad hon vill höra säger hon bara glatt "Asch, det väljer du så bra, älskling". Visst har vi konflikter precis som i alla andras förhållanden men detta är en ovärderlig och ovanlig sak.

Till och med min multikanalanläggning -- jag har inrett lägenhetens vardagsrum efter ljudaxlarna från högtalarsystemet för att multi-SACD skall låta optimalt -- istället för klagomål säger hon bara om jag frågar om hon störs av det att: "Jamen, det har ju jag också glädje av." Fantastiskt, vad?

Mindre glad är hon när jag sitter vid min Gigastudio. Hon avskyr datorer och tycker att jag är tråkig när jag prövar kompositioner med ännu en samplad stråksektion. Det är heller inte utan att jag håller med henne. Datorer i stora doser gör att man blir socialt handikappad men de kräver ju så mycket uppmärksamhet för att fungera. Faktum är: kan någon hjälpa mig med...men det är en fråga för ett annat forum.

Kill all Autotuner! Ring henne igen! Även om tjejer avskyr osäkra killar eller killar som agerar som om de inte vet vad de vill, gillar de killar som går försiktigt fram (ofta ingen skillnad på de beteendena men du vet...så tänker de, helt enkelt). [Who's a sexist? Moi??? 😉 ]

Dela på andra sajter

Fredrikmo , tack för ditt råd . Men det jag beskrev hände länge,länge sedan... 🙂

Jag ska inte sticka under stol med att det sedan dess har funnits bekantskaper som utan omsvep accepterat mina musikaliska kräftgånger . Kanske mest beroende på att jag tagit på mig rollen som den som skaffar ny spännande musik till hushållet , att se till att ett förhållande inte cementeras i ett par glada örhängen till musikstycken.

Men det som hände då , är fortfarande helt sant. Jag kunde bara inte förmå mig ,tänkte bara på hennes skivsamling 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.