Guitar Nilsson Postat 30 september 2009 Postat 30 september 2009 Jag kanske borde skaffa en sån här mickscreen till kommande sångpålägg, en stormembranare som NT2-A tar ju upp en hel del rum. Är det nån skillnad alls på dem, eller är det bara att leta den som är billigast? Micken är ju hyfsat stor med upphängningen. Vad har ni för såna grejer? E-music gör ju reklam för en mickscreen här på forumet, högst upp, kan den vara nåt?
Claes Holmerup Postat 30 september 2009 Postat 30 september 2009 Dämpskärmen dämpar det som kommer tillbaks utifrån rummet (som kommer från "fel" sida och därför normalt inte tas upp jättemycket), men inte det som reflekteras på väggen bakom din rygg (som kommer in från det håll som micen tar upp ljud ifrån). Som en nödlösning om man är ute och ska spela in på obekanta platser, så kan den vara till nytta. Till inspelning hemma eller i studio, skulle jag betrakta den mer som ett komplement till annan behandling av rummet. Det ger mer effekt att sätta upp absorbenter i ett hörn, ställa sig i hörnet och sjunga ut mot rummet. Då dämpas reflexer som kommer tillbaks från väggen bakom din rygg, så att de blir mycket svagare än direktljudet när du sjunger. Sätter du sedan upp någon absorbent i taket där du står, så blir det ännu bättre dämpat. Först därefter är det dags att ta in dämpskärmen, för att reducera det lilla som är kvar. Det finns några olika varianter, som sE Reflexion Filter (som var först), SM Pro Audio MicThing, Vicoustic Flexiscreen och Flexiscreen Light - och säkert flera andra...
Guitar Nilsson Postat 30 september 2009 Trådstartare Postat 30 september 2009 Dämpskärmen dämpar det som kommer tillbaks utifrån rummet (som kommer från "fel" sida och därför normalt inte tas upp jättemycket), men inte det som reflekteras på väggen bakom din rygg (som kommer in från det håll som micen tar upp ljud ifrån). Som en nödlösning om man är ute och ska spela in på obekanta platser, så kan den vara till nytta. Till inspelning hemma eller i studio, skulle jag betrakta den mer som ett komplement till annan behandling av rummet.Det ger mer effekt att sätta upp absorbenter i ett hörn, ställa sig i hörnet och sjunga ut mot rummet. Då dämpas reflexer som kommer tillbaks från väggen bakom din rygg, så att de blir mycket svagare än direktljudet när du sjunger. Sätter du sedan upp någon absorbent i taket där du står, så blir det ännu bättre dämpat. Först därefter är det dags att ta in dämpskärmen, för att reducera det lilla som är kvar. Det finns några olika varianter, som sE Reflexion Filter (som var först), SM Pro Audio MicThing, Vicoustic Flexiscreen och Flexiscreen Light - och säkert flera andra... Jag är ju en ambulerande inspelningsman, med portastudio, så att akustikbehandla de replokaler jag kommer till blir ju inte aktuellt. Skärmen borde väl ändå göra en hel del nytta? Kanske jag borde ha en så stor som möjligt så den som sjunger kan försvinna in så mycket som möjligt? Som ett snik-knep till förbättring kanske man kan lägga en bit rockwoll löst ovanpå skärmen?
Guitar Nilsson Postat 30 september 2009 Trådstartare Postat 30 september 2009 Är "dämpskärm" det vanligaste ord man kallar de här grunkorna? Jag googlade på mick screen, det gick inte alls, haha. Jag hittade ett litet test på en här, först elgitarr, där tyckte jag inte skillnaden blev särskilt stor, på sången blev det rejält märkbar skillnad, till det bättre.
Fertan Postat 30 september 2009 Postat 30 september 2009 Är "dämpskärm" det vanligaste ord man kallar de här grunkorna? Jag googlade på mick screen, det gick inte alls, haha.Jag hittade ett litet test på en här, först elgitarr, där tyckte jag inte skillnaden blev särskilt stor, på sången blev det rejält märkbar skillnad, till det bättre. Prova 'mic screen' istället så ska du se att det ger resultat, antagligen mest på utrikiska dock!
Guitar Nilsson Postat 30 september 2009 Trådstartare Postat 30 september 2009 Ska prova det, Mick är ju ett förnamn, det var nog därför jag fick upp lite grejer om Jagger, haha.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.