Jump to content
Annons

Musikhandlarnas utveckling i Sverige


Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Att företag köper upp varandra är inget nytt, det sker i alla branscher, bilar, vitvaror, massafabriker osv.

Analogfreak gör här som många gånger förr, pekar med rubriken ut Musikbörsen som gangsters. Dåligt.

Ja jag ställer mig faktiskt också väldigt frågande till hela denna tråd! Om "analogfreak" känner sig orättvist behandlad Musikbörsen bör han vända sig direkt till dem, istället för att spekulera och förtala dem anonymt.

Jag personligen har bara positiva erfarenheter av musikaffärer i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Om "analogfreak" känner sig orättvist behandlad

Nej jag känner mig inte orättvist behandlad. Läs tråden innan du skriver dina inlägg så underlättar det. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag personligen har bara positiva erfarenheter av musikaffärer i Sverige.

Berätta lite om dina erfarenheter av musikaffärer och dela med dig av dina tips vars dom bästa finns. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta lite om dina erfarenheter av musikaffärer och dela med dig av dina tips vars dom bästa finns. 😄

Som sagt, mina erfarenheter är överlag positiva! Bäst var Fitzpatrick när han låg på Roslagsgatan, idag handlar jag gärna på Jam.

Jag kan inte se att företag som köper varandra och går samman skulle vara ohederliga eller maffialiknande, varför jag ifrågasatte ditt syfte med tråden.

Om du, som vanligt, till svar på detta inlägg tänker angripa min person eller posta ovidkommande bildlänkar eller på annat sätt söker privat konflikt föreslår jag att du skriver ett personligt meddelande istället för att uppta det offentliga rummet med ditt trams. Dessa personliga meddelanden kommer jag vidarebefordra till forumets ledning. Detta är första och sista gången jag ger dina barnsligheter uppmärksamhet i en öppen tråd. Hädanefter kommer jag inte att besvara frågor från eller på annat sätt delta i diskussion med dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

I en tid av webbhandel från utlandet, så är det väl inte så konstigt att svenska företag väljer och satsa och expandera för att behålla sin andel av marknaden. "Grow or go" heter det. Och varför skulle det innebära "maffiastrategier" om en kedja väljer att fortsätta expandera och gå med vinst istället för att skita i det och gå omkull?

Analogfreak har tydligen väldigt svårt för att MB börjat få lite mer Elgiganten-stuk på sistone. Det är väl bara att låta bli och handla där om man inte gillar det då?

Eller tänker du starta ett sånt där anti-musikaffärs-korståg igen som du har gjort så många gånger tidigare här?

Redigerat av godhead
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

När allt bara till slut handlar om pengar och inget annat (se bara på de kommersiella musikproduktionerna) så gynnar det aldrig slutkunden på något sätt utan bara aktieägarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Eller tänker du starta ett sånt där anti-musikaffärs-korståg igen som du har gjort så många gånger tidigare här?

Ja han har startat flera såna här trådar tidigare om MB. Det här var inget annat än en repristråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tolkning av maffiadelen, som alla verkar bli så upprörda över, är att de i stort sett bara expanderat genom att köpa upp andra butiker/kedjor istället för att starta egna nya butiker och bibehållit någon vettig konkurrens. Det råder ju fullständigt oligopol på den marknaden i Sverige idag, finns ett par små avstickare som inte är mycket att hänga upp i granen. Som tur är finns det nu en vettig konkurrens från resten av världen för att konkurrera med de större företagen i Sverige! Tror de större företagen i Sverige har skjutit sig själva i foten en skvätt när de köpt upp andra företag och ändrat på konkurrensnivån, så att de kunnat driva upp priserna en del(prisskillnaderna mellan Sverige och övriga länder i Europa beror ju knappast enbart på momsen) och sedan fått börja tävla med resten av Europa som i många fall har betydligt lägre priser.

Hur som haver, marknaden kommer att ordna upp sig själv med tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Självklart är det sunt att ha en kritisk inställning till rådande förhållande på den svenska musikmarknaden. Vi har ju i andra branscher sett hur det blir med ett fåtal ägare som dominerar marknaden. Dyra priser och skralt utbud. Det finns massor av prylar jag har sett på nätet, lyssnat på på t ex youtube och tyckt att den guran, den pedalen etc. vill jag testa för att den vill jag allra troligast ha. Och sedan kollar man runt på den svenska roliga marknaden....inte. 🥰 och givetvis finner man inte det man söker. Och skicka efter något som man inte är helt hundra på och ens fått testa är något som jag inte vill göra. De svenska musikbutikerna påminner mycket om ICA. Samma utbud i stort sett alla affärer. Det suger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Självklart är det sunt att ha en kritisk inställning till rådande förhållande på den svenska musikmarknaden. Vi har ju i andra branscher sett hur det blir med ett fåtal ägare som dominerar marknaden. Dyra priser och skralt utbud. Det finns massor av prylar jag har sett på nätet, lyssnat på på t ex youtube och tyckt att den guran, den pedalen etc. vill jag testa för att den vill jag allra troligast ha. Och sedan kollar man runt på den svenska roliga marknaden....inte. 🥰 och givetvis finner man inte det man söker. Och skicka efter något som man inte är helt hundra på och ens fått testa är något som jag inte vill göra. De svenska musikbutikerna påminner mycket om ICA. Samma utbud i stort sett alla affärer. Det suger.

Precis! Håller med dig DieHard... Så egentligen är det ju inget korståg jag drog igång eller hur? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har någon butik någonsin fortsatt satsa på en produkt som inte visat sig sälja bra? Svaret är nej. Om alla slutar köpa Wasa knäckebröd på ICA så nog kommer dom inte fortsätta ha kvar det i längden. Så enkelt är det - det musikaffärer väljer att ha i lager är troligen det som har störst potential att säljas i större kvantiteter. Att ha inne en dyr gitarr med konstig form av märket MonkeyMongo som säljs en gång vart tredje år är helt enkelt inte lönsamt för en butik. Ett dilemma förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har någon butik någonsin fortsatt satsa på en produkt som inte visat sig sälja bra? Svaret är nej. Om alla slutar köpa Wasa knäckebröd på ICA så nog kommer dom inte fortsätta ha kvar det i längden. Så enkelt är det - det musikaffärer väljer att ha i lager är troligen det som har störst potential att säljas i större kvantiteter. Att ha inne en dyr gitarr med konstig form av märket MonkeyMongo som säljs en gång vart tredje år är helt enkelt inte lönsamt för en butik. Ett dilemma förstås.

Problemet är att den här traditionella typen av ICA-Stig affärer med en föreståndare som vet vad kunderna efterfrågar alltmer håller på att försvinna. Istället blir det stora kedjor med inköpare på central nivå som vill prångla ut det som ger bäst marginaler.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Problemet är att den här traditionella typen av ICA-Stig affärer med en föreståndare som vet vad kunderna efterfrågar alltmer håller på att försvinna. Istället blir det stora kedjor med inköpare på central nivå som vill prångla ut det som ger bäst marginaler.

Åke

Exakt... Så för den som är en riktig ljudnörd och vill ha det bästa uppstår genast problem när han eller hon märker att en musikaffär inte är intresserad av att ta hem grejer för provlyssning. Däremot kan de kanske ta hem en sak om man bestämmer sig för att köpa den utan ångerrätt. Det är i det läget vi hamnat i nu och då kan vi lika gärna handla billigt över kontinenten när vi ändå måste köpa grisen i säcken.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt... Så för den som är en riktig ljudnörd och vill ha det bästa uppstår genast problem när han eller hon märker att en musikaffär inte är intresserad av att ta hem grejer för provlyssning. Däremot kan de kanske ta hem en sak om man bestämmer sig för att köpa den utan ångerrätt. Det är i det läget vi hamnat i nu och då kan vi lika gärna handla billigt över kontinenten när vi ändå måste köpa grisen i säcken.

Du har helt rätt AF. Det _är_ och förblir ett dilemma. Jag har själv jobbat i en större musikaffär och jag vet hur svårt det är när någon vill ta hem och "testa" en väldigt speciell pryl. Det är sällan lönsamt, om kunden inte köper den sen. Inte ens då är det lönsamt i en del fall, där marginalerna är väldigt låga pga att prylen kanske kommer från en liten distributör.

Tyvärr förblir det ett faktum att det inte är "ljudnördarna" som är den största kundkretsen för musikaffärerna, utan snarare "vanligt folk" som vill lära sig att spela ett instrument, köpa prylar till datorn för att spela in, eller barnfamiljer som vill ha ett digitalpiano i hemmet. Jag antar att det är fullt naturligt att man då satsar mest på prylar som den stora massan köper och som man kan sälja stora kvantiteter av. Det är så man tjänar pengar, oavsett verksamhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tyvärr förblir det ett faktum att det inte är "ljudnördarna" som är den största kundkretsen för musikaffärerna, utan snarare "vanligt folk" som vill lära sig att spela ett instrument, köpa prylar till datorn för att spela in, eller barnfamiljer som vill ha ett digitalpiano i hemmet. Jag antar att det är fullt naturligt att man då satsar mest på prylar som den stora massan köper och som man kan sälja stora kvantiteter av. Det är så man tjänar pengar, oavsett verksamhet.

Visserligen är det sant till största delen och självklart ska det finnas standardprylar. Men finns även vissa produkter från kända märken som inte finns i butikerna. Jag kollade på youtube någon Rocktrondistpedal. Den lät intressant så jag kollade runt. Men nä, inte en enda verkade ha den alls. 🙂 Och Rocktron är inget litet okänt företag. Problemet är även att ingen vågar chansa heller. Hellre satsa på det man redan kör med än att ta in något man inte haft förut som kan sälja bra. Och en distpedal från ett välkänt märke kan väl knappast bli en förlustaffär? Sen även vissa guramodeller som man sett från kända märken som jag inte har sett i butikerna här i Stockholm. Man kanske inte kan ta in alla på en gång och det har jag förståelse för. Men lite mera varierat över tiden är inte för mycket begärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen är det sant till största delen och självklart ska det finnas standardprylar. Men finns även vissa produkter från kända märken som inte finns i butikerna. Jag kollade på youtube någon Rocktrondistpedal. Den lät intressant så jag kollade runt. Men nä, inte en enda verkade ha den alls. 🙁 Och Rocktron är inget litet okänt företag. Problemet är även att ingen vågar chansa heller. Hellre satsa på det man redan kör med än att ta in något man inte haft förut som kan sälja bra. Och en distpedal från ett välkänt märke kan väl knappast bli en förlustaffär? Sen även vissa guramodeller som man sett från kända märken som jag inte har sett i butikerna här i Stockholm. Man kanske inte kan ta in alla på en gång och det har jag förståelse för. Men lite mera varierat över tiden är inte för mycket begärt.

Även det har sin förklaring är jag rädd. Först och främst så faller det sig naturligt för t ex MB och 4sound nu efter den stora fusionen att satsa på prylar av märken som kommer från de generalagenter som ingår i koncernen, dvs Luthman, Svensk Musik m fl. Marginalerna blir bättre, och leveranskapaciteten högre pga stora inköp. Sedan är det individuellt i varje butik vad för märken man väljer att satsa extra på. Det är ju förstås så att olika saker säljer olika bra i olika städer. En tumregel för sådana som driver butik (återigen oavsett verksamhet) är att satsa extra på ett fåtal konkurrerande märken inom samma produktgrupp snarare än att ha inne alla märken som finns. Försäljningspotentialen blir mycket högre om kunden har _få_ alternativ att välja på än om det finns flera. Merparten av kunderna är ändå sådana som går in i butiken för att köpa "en distpedal", och inte specifikt en "Rocktron-distpedal". För de flesta går det bra med Boss/Ibanez/Marshall eller vad som nu finns inne. Bara det låter bra.

Detta till förtret för er som är lite mer "finsmakare", så att säga. Och det är ju synd. Men då finns ju alltid möjligheten att specialbeställa grejer. Det finns ju dom som är schyssta och tar hem grejer åt kunder utan köptvång, men om butiker ständigt skulle göra så, så skulle butiken till slut stå där med mängder av prylar som man tvingas rea ut under inköpspris.

Redigerat av godhead
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja passa på att slå ett litet slag för en nystartad butik i Kristianstad då jag sett tendenser till att folk tycker om mindre "egna" instrumentaffärer, här finns kanske några som är från krokarna på forumet.

www.c4musik.se

Det är gamla Lasses Musik.

Nya ägare som tidigare drivit en webbutik men nu flyttat in i dessa lokaler som har kristianstads bästa läge.

Butiken är fylld med nya prylar, mycket gitarrer och stärkare. Ägaren själv är främst trummis så en del trumartiklar är på gång. Det finns även planer på en liten studio-avdelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...