Jump to content
Annons

Musikhandlarnas utveckling i Sverige


Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)

Följande citat är ett urklipp från denna länk:

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=28181

Hej,

Detta är en mycket lång historia som sträcker sig över många år.

I korthet är det så här (i kronologisk ordning så gott jag kommer ihåg, har vart många turer).

- Music House köper Musikbörsen och kallar alla butiker för Musikbörsen (länge sedan)

- Luthman Scandinavia köper Estrad Musik i Stockholm och Estrad Musik i Karlstad.

- Musibörsen expanderar. De köper majoritetsägande av butiker runt om i Sverige men låter de förra ägarna alternativt butikspersonalen köpa in sig för att trygga kontinuitet och kundkontakterna på orten samtidigt som man som majoritetsägare har fullständig kontroll på vilka varor man skall lagerföra samt vilken typ av profil och marknadsföring man vill ha.

- De stora handlarna i Sverige (som t.ex. Halmens Musik, Andereasson, m.fl) slår sig ihop i en kedja som inte går jättebra som organisation.

- Musikbörsen köper generalagenten TTS.

- Musikbörsen köper generalagenten Svensk Musik och slår ihop TTS och Svensk Musik till ett bolag.

- Samma handlare skapar en ny kedja där bland annat Estrad Msuik går in. Handlarna behåller sina butiker men skapar tillsammans ett franshiseägande företag med namnet 4Sound. Samtliga butiker som köper in sig i detta franshise byter namn till 4Sound. Luthman står bakom 4Sound.

- Norska Musik Retail Holding (MRH) köper Luthman och 4Sound i Sverige.

- Ett antal stora musikaffärer i Norge låter sig köpas för att ingå i 4Sound. Bl.a. Imerslund i Oslo och 345.

- MRH köper Aage Jensen i Danmark som är en stor butik och även grossist.

- Musikbörsen kontrar genom att öppna butik i Norge.

- MRH köper Musikbörsen i Sverige och för då kontroll över både 4Sound och Musikbörsen, d.v.s. mer än 50% av alla butiker i Sverige. Plus att de kontrollerar flera generalagenter och produktlinjer som Mesa/Boogie, Peavey, Pearl, Gibson, Mackie, M-Audio.

- MRH försöker köpa en del av danska generalagenten Musikpartner (som bl.a. har Marshall, BBE, G&L) och har planer på att lägga det danska lagret av Marshall i Göteborg hos Svensk Musik). Om detta blev av vet jag inte.

- Många av de normgivande handlarna inom 4Sound gillade inte att styras så hårt som de blev beslutade sig för att gå tillbaka till sina gamla namn (t.ex. Uppsala Musikverkstad, Halméns Musik,) Andreassons Musik) men hålla ihop som en inköpsorganisation under namnet Order Music.

Personligen tycker jag som följt branschen sedan 1978 med stort intresse tycker att det är bra att dessa handlare nu är individer igen och hoppas att detta skall leda till en mer dynamisk marknad med ett större utbud av produkter till nöje för oss musiker. Jag kommer att stötta mångfalden så ofta jag kan.

Observera att denna historik är som jag minns den och den ÄR i korthet och är långt ifrån komplett. Är det så att jag feluppfattat något så ber jag om ursäkt redan nu.

Om nu bara vi kunde få en svensk butik som fungerade som norska Godlyd så skulle jag bli riktigt glad.

Må väl!

Mats N

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Krillo (oregistrerad)

Sen har vi e-handel som thomann, lär ju inte göra det lättare för mindre butiker i Sverige. Jag var själv på Birkas konkurs utförsäljning 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
4Sound måste vara ett av de sämsta och anonymaste musikinstrumentsbutiksnamnen i världshistorien ....

Jag skulle nog vilja likna 4sound med en sekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte på maffiaformationer. Var istället glad för de musikbutiker vi fortfarande har. Har handlat saker från många ställen och även betalat tull och avgifter för detta. Dock har jag aldrig handlat från Thomann och har svårt att se varför. Dom flesta lokala handlare har en bättre deal. Om du vill ha något som inte har agentur i sverige gå till nätet eller köp begagnat. Annars gynna din lokala musikaffär. Eller MB eller varför inte Claes.

Att tro att nätet alltid är billigast är nys. Dubbel punkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tror inte på maffiaformationer. Var istället glad för de musikbutiker vi fortfarande har. Har handlat saker från många ställen och även betalat tull och avgifter för detta. Dock har jag aldrig handlat från Thomann och har svårt att se varför. Dom flesta lokala handlare har en bättre deal. Om du vill ha något som inte har agentur i sverige gå till nätet eller köp begagnat. Annars gynna din lokala musikaffär. Eller MB eller varför inte Claes.

Att tro att nätet alltid är billigast är nys. Dubbel punkt.

Hade du druckit nu igen innan ditt inlägg? 🙁 Svårt ta dig på allvar och det du skriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Har pratat med några fd 4soundbutiker som nu efteråt berättade hur maffiatyrt det var från Luthmans håll. Jag trodde inte att sånt förekom i Sverige faktiskt.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det verkar inte särskilt genomtänkt att som anonym beskylla ett företag för att syssla med maffiametoder. Trovärdighet noll, förtalsfaktor hög.

Läste du citatet högst upp eller kollade länken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Har pratat med några fd 4soundbutiker som nu efteråt berättade hur maffiatyrt det var från Luthmans håll. Jag trodde inte att sånt förekom i Sverige faktiskt.

Ja, Luthman har man ju hört en del mindre trevliga historier om...Ta bara JAM-incidenten där Luthman totalt leveransvägrade JAM under många år, det lustiga är att det tilltaget antagligen gjorde JAM och deras leverantörer mer framgångsrika än vad de annars skulle ha blivit på Luthmans bekostnad, Luthman bet alltså sig själva i svansen den gången.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ja, Nicklas L. har man ju hört en del mindre trevliga historier om...Ta bara JAM-incidenten där Luthman totalt leveransvägrade JAM under många år, det lustiga är att det tilltaget antagligen gjorde JAM och deras leverantörer mer framgånsrika än vad de annars skulle ha blivit på Luthmans bekostnad, Luthman bet alltså sig själva i svansen den gången.

Dom står inte länge till nu. Dom kommer inte få behålla Gibson som agentur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Dom står inte länge till nu. Dom kommer inte få behålla Gibson som agentur.

Om det skulle ske så har dom ju iofs en hel del andra bra agenturer kvar...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om det skulle ske så har dom ju iofs en hel del andra bra agenturer kvar...

Soundware har tex hela Apogees produktlinje och inte bara homestudiobiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Soundware har tex hela Apogees produktlinje och inte bara homestudiobiten.

Luthman har väl iofs också möjlighet att ta in allt från Apogee...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Luthman har väl iofs också möjlighet att ta in allt från Apogee...

Luthman hade möjligheten att sköta saker snyggare än dom gjort... tex det du nämnde om JAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Luthman hade möjligheten att sköta saker snyggare än dom gjort... tex det du nämnde om JAM.

Det var många som bojkottade Jam i början. Inte bara Luthman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det var många som bojkottade Jam i början. Inte bara Luthman.

Det var nog så att det var Jam som bojkottade distributörer för deras maffiastrategi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Intressant men föga förvånande och inte heller ovanligt även om några verkar tro det. Kalla det "maffiametoder" eller "business as usual" ...

Men du ser ju vad det har lett till... ingen konkurrens och kunder börjar handla utomlands till låga priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...