Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag undrar om man kan använda en annan firewire kabel från ljudkortet till macbooken. För när jag väl skulle koppla in ljudkortet, såg jag att det inte hade samma firewire koppling. Jag har läst lite om 4 piggar och 6 piggar eller något sånt men förstår inte riktigt.

Det som är logiskt är väl då att jag har firewire 800 i min macbook pro, och ljudkortet har säkerligen firewire 400?

Va ska man göra? Och "pajjar" man inte ljudkortet om man har en annan firewire kabel.. ?

Kan jag:

- Köpa någon sorts adapter från firewire 800 i macen till en 400 anslutning? går det? och försämrar man kvaliten då?

- Köpa en sladd från firewire 400 TILL 800 , dvs och koppla som vanligt, från ljudkort till mac.

eller finns det några andra alternativ? förutom att köpa nytt ljudkort?

UTAN att försämra ljudkvaliten? Tror ni Phase 24FW pallar med en 800?

Jätte tacksam för svar, vill börja arbeta lite 🙂

Annons
Postat

Jag har haft samma ljudkort tidigare. Fungerar klockrent. Micpreampen är diskantrik och en aning vass men det fungerar. Nog om det.

Skillnaden mellan 4pin och 6pin är förutom storleken att 4pin inte kan strömförsörja ljudkortet. 6pin klarar av detta.

Du får med andra ord köra med en nätdel till ljudkortet om du har det kopplat till en 4pins kontakt. Jag har för mig att en adapter följer med i ljudkortspaketet.

Det finns adaptrar för att koppla in fw400 till fw800. Kolla http://www.kjell.com/ och macoteket som ex.

Ljudkvalitén kommer inte att försämras.

GL!

Postat
Jag har haft samma ljudkort tidigare. Fungerar klockrent. Micpreampen är diskantrik och en aning vass men det fungerar. Nog om det.

Skillnaden mellan 4pin och 6pin är förutom storleken att 4pin inte kan strömförsörja ljudkortet. 6pin klarar av detta.

Du får med andra ord köra med en nätdel till ljudkortet om du har det kopplat till en 4pins kontakt. Jag har för mig att en adapter följer med i ljudkortspaketet.

Det finns adaptrar för att koppla in fw400 till fw800. Kolla http://www.kjell.com/ och macoteket som ex.

Ljudkvalitén kommer inte att försämras.

GL!

I just det här fallet handlar det inte om 4-pin eller 6-pin utan FW400 och FW800. Köp en sladd med en FW400-kontakt i ena änden och en FW800 i den andra så är du hemma. Inget kan gå sönder och FW-formaten är kompatibla med varandra.

Strömförsörjningen borde fungera som vanligt också för den delen.

Postat
I just det här fallet handlar det inte om 4-pin eller 6-pin utan FW400 och FW800. Köp en sladd med en FW400-kontakt i ena änden och en FW800 i den andra så är du hemma. Inget kan gå sönder och FW-formaten är kompatibla med varandra.

tack så jättemycket för dom snabba svaren! 🙁

Postat

Precis det jag också svarade.

Fast på allt han undrade 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.