Jump to content
Annons

Dagens datorer uj uj vilken datakraft mot förr


anarkisten1 (oregistrerad)

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)

Har hjälpt en polare att mecka igång en gammal 1000 Mhz dator som rullar på Win98. Kort sagt han fick den gratis av mig och det var den vassaste jag hade att ge bort helt enkelt. Win98 för att ljudkortet Guillemot Maxi Studio Pro Isis som han får låna av mig inte funkar med WinXP. Jag lyckades oxå rädda hans gamla filer från en gammal 130 Mhzare som körde på ångmaskins OSet Win 3.11 så lyckan är total för honom.

Han är i 60 års åldern och gammal dansbands basist och lite halvintresserad ändå av musikinspelning så därför drog jag in Logic för PC oxå och testade att lira in en snutt. Det blev tre kanaler, två gura och en bas. Sen gick fan i mig och jag tänkte vi ska testa så Guitar Rig åkte in oxå och det funkade. Hmm på med lite effekter då typ ett gäng EQn, limiter och Compressor samt på med bussar på varje kanal. Sen dit med reverb (på bussen) och även lite smått och gott på mastern som några EQn, multibandskompressor (det lät lite dassigt så jag blev tvungen att kompensera lite) och Adlimiter. Klippte ut dom 8 bästa takterna och lät programmet räkna ut tempo och kopierade upp snutt så det hamnade på 1,5 minuter och det rullar på ganska ok ändå, det stånkar och stönar men det går.

Hade det varit utan GR (den typen av pluggar fanns ju inte på den tiden) och bara rena ljudspår så hade det nog gått med ganska många spår till. Men ändå, jag menar trotts att man kanske ändå på nåt sätt blir lite impad över att sånt gammalt skrot ändå kan rulla på så vettigt som det ändå gör i det här exemplet ovan så om man jämför med dagens grejor så är det ju en sån jäkla skillnad så det blir löjligt.

Om man då jämför:

Jag testade min dator här för et tag sedan (GA EP45-DS3, Q6600, 6 gig minne, två 7300 gs pcie grafikkort, Sata diskar) som då ändå är ganska lågbudget efter dagens mått mätt. Den fixar att lira upp en film på DVD skiva, ett 60 kanals musikprojekt med ett gäng tunga pluggar inklusive en musikvideo, köra ett par internetsidor, spela in en film med skrivbordsaktiviteter, spela in film med min Webcam och lira upp allt på mina tre skärmar (givetvis olika på alla tre utifrån hur jag vill ha det och jag kan dra allt/flytta runt det mellan dom hur jag vill) samtidigt utan problem.

Värre ändå blir det med dom nya processorerna och moderkorten som kommer, ja det är bara att tacka och ta emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)

Det var ju mindre att ta hänsyn till så det var väl lättare kanske men om man bara går tillbaka till win98 så kunde ju inte det per automatik hitta ett usb minne till exempel. Jag hittade en gammal drivrutin till mitt men det gick aldrig att få till det och inte går det att avinstallera drivrutinen heller. Eller det gör det väl om man letar i registren men....

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Sadam testa mac då kanske blir ett lyft, iofs så blir det hackvägen och lite plugga på om det inte ska kosta okristligt mycket och sen Logic som väl rullar bäst på mac men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Min bebis är en 486, win 3.11. 16Mhz, med en turbo-knapp som dubblar till 33Mhz 😕

Nä det måste väl vara 166 Mhz eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sadam testa mac då kanske blir ett lyft, iofs så blir det hackvägen och lite plugga på om det inte ska kosta okristligt mycket och sen Logic som väl rullar bäst på mac men ändå.

Skulle kanske köpa en mac om jag hade pengarna. Påminner den inte ganska mycket om en Atari?

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Skulle kanske köpa en mac om jag hade pengarna. Påminner den inte ganska mycket om en Atari?

Jag tror det men själv körde jag Amiga 500 så jag har ingen riktig koll dessvärre. Ja Macarna är för jäkla sanslöst dyra (om det ska vara nån fart i grejorna i alla fall) så det är därför jag leker lite med mac OS på PC hårdvara. Iofs så åker man ju då på att köpa själva Oset och att plugga på en del för att få det att rulla på en PC och sen tillkommer ju inköpskostnad för Logic oxå. Men kör man hela den vägen så tycker i alla fall jag att det hamnar i ett bra läge när man väl är framme.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Nej 😆

Ja men fanns det verkligen 486 i form av 16 Mhzare, jag tror att jag googlar på det ett ögonaböj. Jo jävlar du det ser ut till att det fanns. Uj uj det är långsamt, förmodligen baklänges världsrekord 🙂 . Häftigt.

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...