Jump to content
Annons

Program för att ta ut tempot i en låt

Recommended Posts

jesper (oregistrerad)
Postat

Är ute och letar efter ett program som kan ta ut tempot (bpm) i en mp3-låt. Har för mig att det fanns en plugin till winamp för detta. Någon som kan minnas vad den hette eller någon som vet ett litet program för detta. Kör även cubase, det kanske finns en sån funktion. Syftet är att kunna göra en cover i samma tempo som originalet, typ Green days "Good riddance"

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Acid är bra på att ta ut tempot.

Fast jag brukar knacka in det manuellt på min DJ-mixer.

jesper (oregistrerad)
Postat

Ok, ACID funkar säkert men jag hade tänkt mig bara ett litet program eller en bra plugin till winamp... ACID e ju så stort bara för en sån liten grej! Tack iaf! Ingen annan?

Postat

Upp med favvosequencern. Saxa audiospåret på en "etta" nånstans i början på låten. Stoppa in spåret i början på en takt. På med metronomen och hitta rätt tempo. Det går på ett kick.

Postat

Eller ta någon effekt som har tap-funktion. Dra igång låten och håll takten med musen. Håll ögonen i bpm-rutan. Efter någon minuts tappande, knappt, kommer Du ha bra koll på medelvärdet. Skriv in det i Din nya session och börja planka!

jesper (oregistrerad)
Postat

Tack för alla svar. Det jag var ute efter var ett program som fixade detta självt. Har svårt att klicka takten själv på t.ex. en helt akustisk låt med bara gitarr och sång. Hittade två olika plugins till winamp som fixar detta. Atomixmp3 och djhelper 2.51. Vet inte hur pålitliga dessa är dock. Låten Elegi med Lasse W visar den vissa partier av låten 90bpm medan vissa delar visar den 155bpm, tycker det låter "fort", kan detta vara rimligt ni som kan ta ut tempo "manuellt"?

Postat
Tack för alla svar. Det jag var ute efter var ett program som fixade detta självt. Har svårt att klicka takten själv på t.ex. en helt akustisk låt med bara gitarr och sång. Hittade två olika plugins till winamp som fixar detta. Atomixmp3 och djhelper 2.51. Vet inte hur pålitliga dessa är dock. Låten Elegi med Lasse W visar den vissa partier av låten 90bpm medan vissa delar visar den 155bpm, tycker det låter "fort", kan detta vara rimligt ni som kan ta ut tempo "manuellt"?

Du får lära dig att knacka pulsen helt enkelt. Dom där programmen behöver nåt som är väldigt tydligt om dom ska snappa rätt tempo. Dessutom svänger förmodligen tempot lite om det är akustiskt (om dom nu inte spelat till klick). Vad ska du göra egentligen? Planka? Då är det bara att börja på ewn tempolist och se till att låten ligger i takt med klicket i sequencern. Går smidigare än vad man tror att ordna faktiskt.

jesper (oregistrerad)
Postat

Planka och planka, jag vill bara kunna lära mig att lira i "originaltempo". Har en förmåga att öka upp tempot när jag spelar med mig själv...

Postat

Då kan du ju börja med att försöka knacka pulsen till orginalet. Om inte annat är det ju en ganska grundläggande grej som kan va bra att kunna.

• 4 månader senare...
  • 5 månader senare...
Postat

DEt vettigaste tips jag har till dig om du vill lära dig att inte öka i tempo när du spelar är att öva med en metronom. Börja med att ha klick på alla fyra taktslag (om det är 4/4-takt alltså) och sen kan du ta klicken på 1 och 3 och till sist 2 och 4.

DEtta är det absolut bästa sättet att öva sig att hå¨lla takten. spelar man mycket MED metronom så spelar man SOM en metronom sen även när man inte spelar MED en metronom :rolleyes:.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.