Jump to content
Annons

hjälp en nybörjare


02joohls (oregistrerad)

Recommended Posts

02joohls (oregistrerad)

Hej!

Jag sitter hemma och försöker knåpa ihop låtar hela dagarna och skulle gärna vilja kunna spela in dem också. Tyvärr har jag absolut ingen aning om vad som behövs.

Behöver inget avancerat och har inte råd med nåt jätteköp.

Jag skulle vara jättetacksam om jag fick tips på hur jag ska gå tillväga för att skaffa mig min lilla hemmastudio.

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena!

En hårddisk porta och en synt kanske?

Beror väll lite på vad du har tänkt dig för pris klass och vilken musik du sysslar med.

Men en mick, synt, hårddiskporta, gitarr, pod2 och ett par studiohögtalare...

...finns många tips.

Mvh/ Grahn

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis. 😎

Edit: Finns en massa bra musikprogram som t.ex Cubase SE (som inte är så dyrt heller) där man kan köra en massa mjukvaru syntar om man vill det.

Edit2: Eller Proppellerheads Reason 2.5 om du vill syssla med elektronisk musik.

Edit3: Ställ gärna fler frågor

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

02joohls (oregistrerad)

jag ska väl mest spela gitarr och synth.

hörde nånstans att mac är bästa datorn att använda för hemmastudios.

men jag vill i princip bara kunna spela in och kunna sitta och knåpa med det efteråt...

men en dator, en mick, ett musikprogram, en synth...

vad är en hårddisk porta och pod2?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Mac skulle vara generellt sett bättre är en ren lögn! 🙂

Man ska använda den plattformen som man behärskar och är van vid, för vid den jobbar man bäst, oavsett om det är en PC, Mac eller nått annat... Det som jag ser som skulle kunna ge Mac ett visst litet försprång är att Logic har slutat tillverkas till PC, men eftersom det finns en massa andra bra musikprogram som funkar på både Mac och PC så är det nog rätt strunt samma. 😎

Annat trevligt musikprogram (förutom dom som Grahn redan nämnt) är Fruity Loops. Jag skulle nog inte rekomendera dig att köpa Reason ifall du ska spela in mycket, eftersom man inte kan använda audiospår eller spela in i Reason. För övrigt är Reason trevligt! 😄

Gitarrbiten får nån annan svara på... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en hygglig PC+ Audiophile 2496 +Sonar.

Det funkar utmärkt,spelar in massor av gitarr.Audiophile 2496 är suveränt och kostade bara 1700 spänn+att man fick med en version av Reson ,man kan göra bra trumkomp på deras trummaskin.

Sonar har jag en äldre version,inte så dyr men kanon.

Sen är det bra med en preamp för att kunna reglera insignalen.jag köpte en sån för en femhundring,kanon den med.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ska väl mest spela gitarr och synth.

hörde nånstans att mac är bästa datorn att använda för hemmastudios.

men jag vill i princip bara kunna spela in och kunna sitta och knåpa med det efteråt...

men en dator, en mick, ett musikprogram, en synth...

vad är en hårddisk porta och pod2?

Tjallåbah!

Jo en hårddiskporta är i princip ett mixerbord med möjlighet att spela in på där du sedan lagrar musiken på en hårddisk. Dom har i regel oftast...en inbyggd CD brännare oxå...

...men jag har förövrigt ingen erfarenhet av dessa. Dom är iofs ganska dyra.

Pod2 är en sådan gitarr manick med olika ljud och gitarrförstärkar simuleringar. (En box med ljud) som du kan plugga in direkt i ljudkortet (eller annat) och lira in hyffsade gitarrljud. Du behöver alltså ingen riktig gitarrförstärkare. Kan vara bra i början iallafall när man vill skissa låtar.

Du har kanske sett Guitarporten? Det är princip likadan mojjäng. Guitarporten kanske är ett bättre alternativ då den är mycket billigare (runt 1800:-).

Spana runt på olika musikaffärer. (Kolla in min länksamling och spana. Där finns massor av affärer och annat skojj).

Ja det är bara att fråga på om det något mer du undrar över...

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Mac skulle vara generellt sett bättre är en ren lögn! 😎

Man ska använda den plattformen som man behärskar och är van vid, för vid den jobbar man bäst, oavsett om det är en PC, Mac eller nått annat... Det som jag ser som skulle kunna ge Mac ett visst litet försprång är att Logic har slutat tillverkas till PC, men eftersom det finns en massa andra bra musikprogram som funkar på både Mac och PC så är det nog rätt strunt samma. 😄

Tyvärr måste jag säga att du har fel. 🙂

Att man slipper Windows och dess interuptsystem är en STOR fördel med Mac.

Vill inte dra igång något krig angående PC kontra Mac men när det sprids felaktigheter så måste jag säga ifrån. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte dra igång något krig angående PC kontra Mac men när det sprids felaktigheter så måste jag säga ifrån.  😎

Nej, det vill inte jag heller... 🙂

Men, bara en fråga (för att jag ska veta vad som gäller), det har väl med Windows och göra och inte PC, och i så fall går inte det att stänga av dom interuptsystemen (vad det nu är? 😲 )?

Eller är det en sån där typisk jobbig Microsoftgrej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina standardtips brukar vara följande.

Hitta en kompis som gör ungefär det du vill göra. Lär av varandra.

Lägg mer pengar på kunskap än på utrustning. (Köp böcker, tidningar, gå på kurs)

1) köp billiga saker som du inte mår illa av att hyva iväg när du tröttnat på dem

2) lär dig använda dem så det låter bra

3) köp sen det du verkligen vill ha, oavsett vad det kostar.

Så några korta notiser:

PC eller MAC. Te eller Kaffe. Volvo eller Saab. Bägge funkar! Fundera inte för mycket. Det finns massa människor som tror sig veta men som inte har en aning i denna typ av frågor. Typexempel på människor som aldrig kan tänka sig, någonsin, under nåra som helst omständigheter att köpa en Volvo/Saab (välj själv) är människor som aldrig suttit i en. Om de gjorde det var det 10 år sen.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...