D Vibe Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 På 70-talet fanns en variant av större kassettband. (Jag kommer inte ihåg vad de kallades.) Blev dock ingen succé och försvann därmed rätt fort. Menar du 8 tracks ? Slösurfade på Tradera en gång och kikade nyfiket in i den avdelningen.. fick då för mig att söka upp lite mer information om det... http://www.tradera.com/8-tracks-c3_210202
D Vibe Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 (redigerat) En sån här goding (Super Metal Master Type IV), fast 60 minuter lång, har jag liggande här hemma. Alldeles ny (förutom ett par kortare inspelningar jag gjort på den...)! Men jag har ingen kassettbandspelare alls för tillfället .. Sparar den till något trevligt tillfälle.. Har en rullbandare i källarn med ett antal rullband dock, men den är för klumpig för att ha i min lilla hemstudio just nu.. Redigerat 16 oktober 2009 av D Vibe
oioioi Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Menar du 8 tracks ? Nej, mer som vanliga kassettband (fast större) med två kanaler i respektive riktning. Jag snubblade på annons i en tidining från 70-talet som jag hittade då jag rotade i en gammal sommarstuga.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Ja - Betamax var ju egentligen den videon som hade bäst ljud, men den försvann eftersom VHS fick bättre genomslag bland videouthyrarna. Video2000 hade bättre bild än VHS, men konkurrerades också ut av samma orsak. Men jag menade Beta inom Broadcast där den användes under väldigt lång period innan den ersattes av Digibeta.
Claes Holmerup Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Men jag menade Beta inom Broadcast där den användes under väldigt lång period innan den ersattes av Digibeta. 😄 😄 Skit när de använder (nästan) samma namn på olika prylar - perfekt läge för missförstånd... 😄
Burn Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Man får lite bättre frekvensomfång med högre hastighet, men inte så mycket bättre - och 8 spår tror jag inte får plats på kassettbandet, utan det blir antagligen för tätt för att få en vettig kanalseparation. Jo Tascam hade faktiskt en maskin som klämde in 8 spår på kassett. Tascam 238
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.