Overkill Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Det finns ett gäng på Kjell och Company för runt en tusing, till exempel den här som jag tänkte köpa. Jag har den här, funkar ypperligt!
Dingbats Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 SN >50dB. Är det så himla farligt då? Jag hade inte tänkt föra över till datorn, bara lyssna. De andra spelarna står det inte några SN-förhållanden på.
debatt Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Liknande sån här kör(de) jag med... fast modellen "under" Jaha, ni ska satsa på en usb-variant. Det kan vara praktiskt nuförtiden!
debatt Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Är det så himla farligt då? Jag hade inte tänkt föra över till datorn, bara lyssna. De andra spelarna står det inte några SN-förhållanden på. Nej, det kan vara bra. Det är ju ett större än-tecken. De andra spelarna har nog ingen angivelse för det alls, eftersom de skäms. Den kan vara bra den du tittat på, kan ju kopplas till förstärkare direkt också! Overkills var jäkligt snygg!
debatt Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 I värsta fall får de skrota min... men jag är beredd att lägga en tusing på reparation helt klart. Det är nog bara en säkring som behöver bytas.
SadamJR Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Jag har den här, funkar ypperligt! Bra att den levereras med "skivnål". Är intresserad av att föra över till cd. Har du testat det?
debatt Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 (redigerat) Moving coil-pickuper är ju bättre än moving magnet, men kräver en speciell ingång på förstärkaren för rätt utnivå. Men moving coliare är så mycket dyrareeeee.... Då är det så att Ortofon har gjort speciella movingmagnet med moving coil-egenskaper. Mer än så tekniskt kan jag inte berätta. De kör jag med! Jäkligt prisvärda pickuper. X1-MC och liknande beteckningar har dessa simulerade moving magnet till moving coil-pickuper. Redigerat 4 oktober 2009 av debatt
SadamJR Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Det man måste tänka på när man köper skivspelare är att man oxå köper ett sånt där litet bord från ikea att ställa den på. Det har jag läst i hifi&musik.
SadamJR Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Moving coil-pickuper är ju bättre än moving magnet, men kräver en speciell ingång på förstärkaren för rätt utnivå.Då är det så att Ortofon har gjort speciella movingmagnet med moving coil-egenskaper. Mer än så tekniskt kan jag inte berätta. De kör jag med! Jäkligt prisvärda pickuper. X1-MC och liknande beteckningar har dessa simulerade moving magnet till moving coil-pickuper. Känner igen begreppen men har inte en susning om vad de betyder längre.
Dingbats Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Hmm, kanske ska köra på den som Killis har då. Står det "DJ-Tech" under som på bilden?
debatt Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Det man måste tänka på när man köper skivspelare är att man oxå köper ett såntdär litet bord från ikea att ställa den på. Det har jag läst i hifi&musik. Jaså
debatt Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Har den usb? 😄😎 Man kan gå från förstärkaren till ljudkortet in i datorn. Ingen usb.
debatt Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Hmm, kanske ska köra på den som Killis har då. Står det "DJ-Tech" under som på bilden? Nej, jag tycker du ska spara till en referensskivspelare för 200.000 kr och skita i det med usb... Skämt åsido, den du kollade in hade ju möjlighet att kopplas till vanlig förstärkare också, förutom usb. Har Overkills det? Overkill? 😎
SadamJR Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 En kompis köpte en linn skivspelare för ca 10 000 i början på 80talet, men den var inte komplett utan det där bordet.
debatt Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Känner igen begreppen men har inte en susning om vad de betyder längre. rörlig magnet resp rörlig spole. Det senare ger ett mer nyanserat ljud. Dyrare. Köper man simulerad moving coil från Ortofon är man klok.
debatt Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 En kompis köpte en linn skivspelare för ca 10 000 i början på 80talet, men den varinte komplett utan det där bordet. Thorens Dual Linn goa märken en klassiker är ju annars den där Technics med stroboskopet som funnits i mer än 30 år. X1000 eller vad heter den???
debatt Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Värk i örat idag. 😎 Nu ska jag slänga skräp och handla mat. Roma-Napoli vankas på tv.
Overkill Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Tyvärr står det DJ-tech ja, men låter man en skiva ligga i så syns det inte direkt. Här kan ni höra hur det låter efter att man för över via USB: http://www.speedyshare.com/937627260.html Tror det var typ andra gången jag lyssnade på skivan när jag spelade in den på datorn, så skivan var rätt fräsch.
Dingbats Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Tyvärr står det DJ-tech ja, men låter man en skiva ligga i så syns det inte direkt. Här kan ni höra hur det låter efter att man för över via USB: http://www.speedyshare.com/937627260.html Tror det var typ andra gången jag lyssnade på skivan när jag spelade in den på datorn, så skivan var rätt fräsch. Går det att kloppla direkt till en förstärkare? Och om man har aktiva monitorer, behöver man någon förstärkare?
SadamJR Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 (redigerat) "Tips! Det kommer att låta ännu bättre om du sågar ur botten på Ikea Lack-bordet och tar bort pappret som ligger emellan de två skivorna. Dessutom ska du dra åt bene stenhårt och ställa bordet i våg med vattenpass. Synd att du inte hann prova Arcam-RIAAn innan du köpte MF:en. Carl Michael Engvall, Ljudtema" Redigerat 4 oktober 2009 av SadamJR
Overkill Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 kan man tejpa på tapeter eller fastnar tejpen så hårt sen till slut att man rycker bort den?
Overkill Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Går det att kloppla direkt till en förstärkare? Och om man har aktiva monitorer, behöver man någon förstärkare? Min är kopplad direkt till förstärkare. Det finns en knapp på baksidan som i ena läget är för förstärkare, andra för USB. Min är alltså kopplad till min förstärkare via RCA och sen är det bara att köra. På din andra fråga har jag ingen aning.
Overkill Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 satte death cab-vinylen på väggen nu, bredvid en reklamposter för skivan 😎
Dingbats Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Jag har inget att göra så jag kan lika gärna plugga matte.
Recommended Posts