Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Ligger lite efter i utvecklingen, men nu håller iaf en kille på att göra en hemsida åt mig. Finally 😕

Men då tänkte jag att jag kanske ville ha ett intro till sidan och skrev lite musik till det idag. Min fråga är om det funkar? Syftet med musiken är att det ska kännas spännande att få komma in till sidan, det ska kännas maffigt och ja, ni förstår. Man ska bli sugen helt enkelt.

En fråga jag tänker på är dock. Tror ni man förlorar en kundkrets som inte gillar genren? När man sedan kommer in på sidan så kommer det ju finnas ljudexempel från alla genrer som jag jobbat med. Men man kanske tappar någon direkt vid introt.

Har ännu inte bestämt hur introt ska se ut, men det ska matcha musiken iaf 🙂

Musiken jag tänkt: http://www.speedyshare.com/925801135.html

Lite tillägg på musiken http://www.speedyshare.com/661829393.html

EDIT: Slutmix http://www.speedyshare.com/943924676.html

Kan ju även säga att det inte är en enda gitarrplugg eller cabimpuls på gitarrerna. Ren traditionell uppmickning med en 57:a. Borde väll ge något pluspoäng, eller? 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
GIGAN (oregistrerad)
Postat

Hej Anders 🙂

Låter fett & bra!

Det finns kanske en liten risk, att ngn inte går vidare på hemsidan, för att de inte gillar introt.

Men det finns ingen möjlighet för dig att täcka in alla stilar du jobbat med på så kort tid.

Som du skriver, kommer du att visa exempel på det inne på hemsidan.

Kör på det där.

Det är maffigt så det räcker & blir över 😕

Postat
Hej Anders 🙂

Låter fett & bra!

Det finns kanske en liten risk, att ngn inte går vidare på hemsidan, för att de inte gillar introt.

Men det finns ingen möjlighet för dig att täcka in alla stilar du jobbat med på så kort tid.

Som du skriver, kommer du att visa exempel på det inne på hemsidan.

Kör på det där.

Det är maffigt så det räcker & blir över 😕

Ja, risken finns ju, men samtidigt kanske man fångar några som inte hade brytt sig annars. Svårt att väga för och nackdelar. Men en tanke jag fick när jag lyssnade på musiken va att jag skulle kontakta min kompis som är filmregissör och kanske göra introt med honom. Kanske att det är en kille/tjej som springer (i mörkret såklart) med en skiva i handen. Springer förbi hus/klubbar där det står kanske jazz only, metal only osv tills han eller hon kommer fram till sista stället där alla genrer står och kastar in skivan som blir uppfångad och trycks mot kameran precis i slutet och det är min logga på fodralet.

Töntigt, jag vet inte, men det blev en tanke iaf 🙂

MVH

Anders

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Det känns oseriöst tycker jag.... Jag skulle kört utan...

Postat

Nja... En god grundregel är att inte ha ljud/musik igång som default på förstasidan. Om det ändå skall vara med skall besökaren göra ett aktivt val för att spela upp musiken.

//KG

Postat

Håller med KaptenGnissel. Kan tänka mig reaktionen som uppstår om man besöker sidan på jobbet och det dundrar igång vare sig man vill eller inte. Annars lät det bra.. Kanske lite väl lång som intro dock..

Postat
Håller med KaptenGnissel. Kan tänka mig reaktionen som uppstår om man besöker sidan på jobbet och det dundrar igång vare sig man vill eller inte. Annars lät det bra.. Kanske lite väl lång som intro dock..

Jo, det hart jag också funderat på. Men m man ställer in som default rätt låg volym så ingen får en chock när man kommer, vad tror ni om det? Det jag vill är ju som sagt att fånga ett intresse bland alla j-vla hemsidor som ligger uppe å nätet idag 😕

AF: Vad kändes oseriöst? Musiken eller idén på att ha ett intro?

MVH

Anders

DieHard (oregistrerad)
Postat
Hejsan

Ligger lite efter i utvecklingen, men nu håller iaf en kille på att göra en hemsida åt mig. Finally ☺️

Men då tänkte jag att jag kanske ville ha ett intro till sidan och skrev lite musik till det idag. Min fråga är om det funkar? Syftet med musiken är att det ska kännas spännande att få komma in till sidan, det ska kännas maffigt och ja, ni förstår. Man ska bli sugen helt enkelt.

En fråga jag tänker på är dock. Tror ni man förlorar en kundkrets som inte gillar genren? När man sedan kommer in på sidan så kommer det ju finnas ljudexempel från alla genrer som jag jobbat med. Men man kanske tappar någon direkt vid introt.

Har ännu inte bestämt hur introt ska se ut, men det ska matcha musiken iaf 😮

Musiken jag tänkt: http://www.speedyshare.com/925801135.html

MVH

Anders

Självklart är det god idé ha ett intro. Det ska finnas något som lockar. Nä varför skulle du tappa direkt vid introt? Om det var avgörande vilken stil du använder till introt så skulle det inte spela någon roll eftersom alla ändå inte gillar samma sak och skulle klicka vidare 😛 Låter det bara bra gjort kommer de som är intresserade att vilja klicka in vidare på sidan. De kommer kolla det som ligger de närmast och när de ser att det de gillar bäst finns där så... Men som sagt var ett bra intro och passande musik gör att oavsett om det är musik de inte gillar så kommer de kolla vidare för att sevad du har att erbjuda när introt är intressant och inbjudande. Det är alltid viktigare än valet av musiken.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Jo, det hart jag också funderat på. Men m man ställer in som default rätt låg volym så ingen får en chock när man kommer, vad tror ni om det? Det jag vill är ju som sagt att fånga ett intresse bland alla j-vla hemsidor som ligger uppe å nätet idag 😛

MVH

Anders

Det där är svårt med volym eftersom man inte vet hur hög volym andra sitter med som klickar sig in. Men visst inte allt för högt i alla fall som vissa kör med. Vad kan vara lagom? Tja ungefär som på Sound on Sounds demosidor kan ju vara lämpligt tycker jag i alla fall.

maart (oregistrerad)
Postat

jag tror det kan vara en bra idé med introt för att inte bli en hemsida "i mängden" utan sticka ut lite. Däremot håller jag med hegobald om att musiken kändes lite lång, men det kanske inte kommer kännas lika långt om man har ett videoklipp till...

I vilket fall tycker jag du ska ha en funktion att man kan skippa introt och komma direkt till hemsidan.

Postat

Den som kanske sitter och lyssnar på sin musik på datorn och kommer till en hemsida som default spelar upp musik kommer bli irriterad och gå därifrån.

Postat

Är det så viktigt för dig att nåt från din satudio ska låta på hemsidan default?

GIGAN (oregistrerad)
Postat
Ja, risken finns ju, men samtidigt kanske man fångar några som inte hade brytt sig annars. Svårt att väga för och nackdelar. Men en tanke jag fick när jag lyssnade på musiken va att jag skulle kontakta min kompis som är filmregissör och kanske göra introt med honom. Kanske att det är en kille/tjej som springer (i mörkret såklart) med en skiva i handen. Springer förbi hus/klubbar där det står kanske jazz only, metal only osv tills han eller hon kommer fram till sista stället där alla genrer står och kastar in skivan som blir uppfångad och trycks mot kameran precis i slutet och det är min logga på fodralet.

Töntigt, jag vet inte, men det blev en tanke iaf ☺️

MVH

Anders

DET TYCKER JAG LÅTER SKITBRA!

😛

Postat

Tack för alla svar!

Dir Hard: tycker du att musiken jag gjort är tillräckligt intressant för att ha som intro?

Att ha "skip intro" är självklart att det ska finnas med, sedan ska jag höra med regissören om vad som är möjligt och om man kan få det som det är i mitt huvud (det brukar oftast vara svårt) 😛

På slutet ska det vara liten ljudeffekt också /klisskern som låter "schwiiischboooooom", och sedan så tillkommer lite ljudeffekter ifrån klippet, exempelvis hundskall eller liknande beroende på hur filmen kan gå att få. Så då kanske det inte känns lika långt längre. Men det upptäcker man nog när helheten sitter ihop.

MVH

Anders

Postat
Tack för alla svar!

Dir Hard: tycker du att musiken jag gjort är tillräckligt intressant för att ha som intro?

Att ha "skip intro" är självklart att det ska finnas med, sedan ska jag höra med regissören om vad som är möjligt och om man kan få det som det är i mitt huvud (det brukar oftast vara svårt) ☺️

På slutet ska det vara liten ljudeffekt också /klisskern som låter "schwiiischboooooom", och sedan så tillkommer lite ljudeffekter ifrån klippet, exempelvis hundskall eller liknande beroende på hur filmen kan gå att få. Så då kanske det inte känns lika långt längre. Men det upptäcker man nog när helheten sitter ihop.

MVH

Anders

Är du seriös eller? 😛

Postat
Är det så viktigt för dig att nåt från din satudio ska låta på hemsidan default?

NEj, men det som är viktigt är att fånga intresse. Känns som man måste ha något som sticker ut idag bland alla hemsidor. Har du eller någon annan bättre förslag så är jag all ears 😛

MVH

Anders

Postat (redigerat)
Är du seriös eller? 😛

ja, hur så?

EDIT: svårt att förklara hur det ser ut i ens huvud, och kan förstå det framstår lite som töntigt.

MEn som jag skrev innan. Kom gärna med egna förslag hur DU skulle fånga ett intresse när folk klickar runt bland sidor. Jag lyssnar självklart på alla förslag, och denna idé va bara något som kom i stundens hetta. Ej genomtänkt alltså.

Redigerat av Gizmozis
Postat
DET TYCKER JAG LÅTER SKITBRA!

😛

hm...med tanke på LOL så kanske du också tänker det låter töntigt, ja, som sagt det är inte så genomtänkt ☺️

Men om vi börjar från början så verkar det vara delat läger.

Ena sidan säger, nej ingen musik eller intro. Direkt på sidan bara.

Andra sidan säger, klart det ska vara ett intro så du sticker ut från mängden.

Om man inte har ett intro, vad kan man då ha för att inte bli en i mängden?

MVH

Anders

maart (oregistrerad)
Postat
[...]

Kanske att det är en kille/tjej som springer (i mörkret såklart) med en skiva i handen. Springer förbi hus/klubbar där det står kanske jazz only, metal only osv tills han eller hon kommer fram till sista stället där alla genrer står och kastar in skivan som blir uppfångad och trycks mot kameran precis i slutet och det är min logga på fodralet.

varför inte spela den genren som står, alltså jazz only=jazz, metal only=metal o.s.v och mixa övergångarna på något snyggt sätt? Kanske kräver för mycket arbete men vore lite fräckt.

Postat

Spela in rummet när allt är igång och ha det istället!

Postat
varför inte spela den genren som står, alltså jazz only=jazz, metal only=metal o.s.v och mixa övergångarna på något snyggt sätt? Kanske kräver för mycket arbete men vore lite fräckt.

Det där lät om grymt mycket arbete 😛 Har nog inte den tiden tror jag att få ihop något sådant på ett snyggt sätt. Sedan kanske den här idén är lam och/eller ej genomförbar.

En annan tanke är ju att man på första sidan kan välja om man vill se sidan med intro eller utan.

MVH

Anders

Postat
Spela in rummet när allt är igång och ha det istället!

hm..intressant, menar du då att filma mig själv när jag sitter med musiken igång? eller bara musiken som jag spelar in ljudet från monitorerna?

MVH

Anders

Postat

Nä bara ljudet från fläktar och transformatorbrum

DieHard (oregistrerad)
Postat
Tack för alla svar!

MVH

Anders

Jodå den funkar. Har hört bra mycket sämre på andra sidor så kör på.

maart (oregistrerad)
Postat
Det där lät om grymt mycket arbete 😛 Har nog inte den tiden tror jag att få ihop något sådant på ett snyggt sätt. Sedan kanske den här idén är lam och/eller ej genomförbar.

Själva komponerandet innebär nog inte så mycket jobb, det räcker ju gott med 10 sek. där du fångar "groovet" inom genren. T.ex. inom jazz (eftersom det är det jag kan bäst) behöver man bara några II-V:or i shuffle och med lite färgningar, det räcker gott för att man ska förstå att det är jazz. Det är nog inte heller så jätteklurigt att mixa ihop dom med varandra men kanske svårt att få det snyggt ihop med videon...

Postat

Tycker att låten som intro låter mycket bra, men själv finner jag det störande när musik eller ljud är påslaget som standard på en sida. Mitt val skulle vara att hoppa över alla former av intro-ljud, och istället lita på att människor är intresserade av att lyssna på den "riktiga" musiken istället.

Postat
Tycker att låten som intro låter mycket bra, men själv finner jag det störande när musik eller ljud är påslaget som standard på en sida. Mitt val skulle vara att hoppa över alla former av intro-ljud, och istället lita på att människor är intresserade av att lyssna på den "riktiga" musiken istället.

Men om man kanske kör på tanken att man som första sida kan välja "intro" eller "skip intro" så man gör valet innan. Det kanske skulle vara det bästa. Då får de som vill se introt göra det och de som inte vill kan skippa innan det ens gått igång.

La till lite mer på musiken nu, dock blir jag tveksam då det nu börjar låta som en låt jag känner igen 😄 MEn vi får se om det får vara kvar.

http://www.speedyshare.com/661829393.html

MVH

Anders

Postat
Nä bara ljudet från fläktar och transformatorbrum

Inte som ett intro kan jag tänka mig det, men kanske skulle vara coolt om man byggde upp sidan att se ut som ett kontrollrum när man väl är inne på den. Men samtidigt kanske man skulle bli galen på det ljudet efter ett tag 😄

MVH

Anders

Postat
Inte som ett intro kan jag tänka mig det, men kanske skulle vara coolt om man byggde upp sidan att se ut som ett kontrollrum när man väl är inne på den. Men samtidigt kanske man skulle bli galen på det ljudet efter ett tag 😄

MVH

Anders

Precis så jag tänkte... Bara en bild på ditt kontrollrum utan intro med ljudet av bara rummet. Men självklart ska du ha länkar. Du kan ju göra länkar av dina outboards, monitorer etc.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.