Tophe Postat 20 december 2004 Postat 20 december 2004 Jag ska köpa ljudkort, mickar och grejer till en hemstudio. Men jag funderar också över lurar. Jag vill ha ett par riktigt bra monitorlurar. Helst väldigt billiga naturligtvis, och jag vet redan att man inte för det bästa för lite pengar. Har ni några tips?
Claes Holmerup Postat 20 december 2004 Postat 20 december 2004 Ska de vara för att göra halvbra mixar i - eller ska de vara för sånginspelning...?
wicked_s Postat 20 december 2004 Postat 20 december 2004 Hmm, jag var på Ge-kås (Ullared) förra veckan och där hittade jag ett par Philips lurar, kostade typ 300 spänn, som inte lät dumt alls.
Claes Holmerup Postat 20 december 2004 Postat 20 december 2004 För sånginspelning behöver du slutna lurar för att lyssningen inte ska läcka in i micen. Sennheiser HD280 Pro eller ännu hellre Ultrasone HFI-650 är mina första val där. För mixning behövs ett par öppna lurar för att det ska bli bästa möjliga resultat - men det blir ändå inte så bra som med ett par monitorer. Grado labs SR-80 har fått mycket beröm på många håll och kanske kan vara ett alternaiv. Sennheiser HD650 är ett annat bra alternativ, liksom Ultrasone PRoline 2500. Jag skulle dock rekommendera att du också tittar på ett par studiomonitorer, eftersom det är lättare att jobba med sådana än att jobba med lurar...
Chrille Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 En allmän fråga - tänkte själv införskaffa ett par Sennheiser HD-280 då de verkar riktigt sjyssta för studiomiljön, men går de även att använda till Ipoden? Hur funkar slutna lurar generellt att lyssna vanlig musik på?
Claes Holmerup Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Slutna lurar fungerar utmärkt att lyssna på musik med - men eftersom de är slutna, så kan det kännas lite instängt i längden. Till längre tids lyssning skulle jag hellre ha halvöppna eller öppna lurar...
Chrille Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Tack för det svaret. Har du någon halvöppen lur du kan rekommendera, för ändamålet att såväl kunna monitorlyssna som lyssna bärbar musik. Men en vanlig mp3-spelare har alltså kraft nog att driva en hörlur som HD 280 Pro?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.