Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Ny medlem, och nybörjare.

Har ett problem (såklart)

Har köpt ett USB ljudkort/fjärrkontroll för att styra Cubase, orginal levereras detta ljudkort (Tascam US 418) med Cubasis LE men det medföljde inte, dock har jag Cubase SX 3.

Detta funkade såklart inte bra ihop, "fjärrkontrollen" rör inte reglar o rattar i cubase.

Läste i manualen tex detta:

"6.1.3 VST Remote

In Cubasis, the program will

automatically recognize the US-428 as a

remote controller unit. In most other

applications, you will need to select the

US-428 as the program’s remote

control. To do this in Cubase (full

versions), for example, select the VST

Remote option from the Audio menu,

and choose the US-428 option"

Jag har inte något val under audio options till att börja med, så här sket det sig.

Senare i manualen står följande:

8.1 Cubase VST - Windows

The US-428 is fully supported under

Cubase v5.xx for Windows.

In the previous version (v3.7x), partial

functionality of the controller surface is

supported; however, to fully utilize the

features of the US-428 under Cubase

VST, it is necessary to run v5.00 or

later.

Sen står det massa annat som inte heller stämmer med SX 3 och sist står detta:

Full control will only

be available in VST 5.0 and later.

Är det alltså ett cubase program som heter CUBASE VST 5.0 eller är det CUBASE 5.0 med ngn VST plugin som jag ska ha eller vaddå?

Jag har inte lyckats förstå alla olika versioner det verkar finnas av cubase, eller cubasis som det verkar heta ibland?

Hjälp en stackars man som vill börja spela in musik i datorn utan att lyckas så bra.

Vill ngn läsa i manualen finns den här

Annons
Postat

Ja, innan jag började med SX3 så körde jag med Cubasis VST 5.0.

Postat

Hej, och tack för era svar.

Så om jag förstår allt rätt så är alltså SX3 nyare än VST 5.1, och man verkar då tagit bort vissa funktioner gentemot min pryttel... Det var ju taskigt gjort av dom :rolleyes:

Postat (redigerat)

Nu har jag inte SX3 utan cubase 4 men det borde finnas under Devices/devicesetup/remote eller liknande.

Åke

Redigerat av ake
Postat

Hej igen.

Jag lånade VST 5.1 och installerade, och nu börjar saker och ting rocka, men nästa problem (det största av dem iallafall) är att när jag spelar in så spelas det bara in några sekunder, sen övergår programmet i play enbart!?? Vet inte vad jag kan ändra på för att rätta till detta, vill kunna spela in hela låtar inte bara ngn takt. har försökt läsa i hjälpfilen som finns i programmet, men jag hittar ingenting 😊

Postat

Hej igen.

Nu hittade jag att man kan dra bort ett streck i fönstret för att få mer tid, kan man justera default värdet på detta ngnstans, vill inte att en inspelning avbryts mitt i pga ett streck...

Ber om ursäkt för mina dumma frågor, fler lär det komma tyvärr.

Postat

Aha, ja det låter lättare 🥰 Nu sitter jag på jobbet så jag har inte cubase öppet, hittar man igen den knappen/inställningen lätt eller ligger den dold?

Återigen tack för all hjälp av er samtliga!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.