Jump to content
Annons

70 talets bästa platta?

Recommended Posts

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Hammond: Hammond Pop Party med Zygmunt Jankowski - töntigt, men massor med Hammond...

Tyvärr inte de grymma Hammondsounden, utan mer frikyrkligt... 😉

//nemo

• 3 veckor senare...
Annons
  • Svar 133
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
...Fanny Addams...

Gamla goa Sweet ja... På en lista med bortglömda UNDERSKATTADE band borde dom komma riktigt högt. FA, Desolation Boulevard, Strung Up o några till är ju helt fenomenala...

Set me free fan fan... *springer genast iväg och knäpper igång vinylen.

Tack för inspirationen Ham.

Postat

Vallis, glöm inte att lyssna igenom hela titellåten "Sweet F.A." på djävulskt hög volym. En ständig party-crasher när det är fest hemma hos mig.

Postat (redigerat)

Bland alla kandidater finns enbart en vinnare. Blåset och körerna på

"Another Star" avgör: Stevie Wonder, Songs in the key of life.

Åtta o en halv minut ös. Fy fan vad jag gillar det.

Redigerat av milton
  • 3 veckor senare...
Postat

allt var bra innan all media tjänade pengar på det nu sitter det idioter och skriver "hittar" utan någon som helst själ inblandat. Musik är en konst ingen mass produktion av stora tuttar och fina rumpor men visst det är väl kul att de det med men musiken lider hoppas ni håller med.

men man ska inte dra alla över en kant det finns faktist bra musik idag med även fast det är svårare att hitta 😎

godscent (oregistrerad)
Postat (redigerat)

lou reed "transformer"

sabbath´s "black sabbath" kom väl typ -68 men den är också kunglig

måste hålla med milton också, "songs in the key of life" är fantastisk!

Redigerat av godscent
  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)
Dubbel-LP'n  "The Lamb Lies Down on Broadway" med Genesis.

Det är definitivt den bästa som spelades in under 70-talet. En milstolpe!

All progressiv konceptmusik sammanfattas i detta mästerverk.

Peter Gabriel är i sitt esse, storyn är väldigt spännande och de spelar fantastiskt.

Tony Banks har också två, tre av världens snygga moogsolon på denna platta.

KÖP DEN!

Håller fullkomligt med. Den och Elton Johns "svarta" platta från 1970.

Den som innehåller Your Song, Take Me To The Pilot, Border Song etc.

Genesis överträffade sig själva med The Lamb och de flesta vet ju vart det

bar efter att Peter Gabriel hoppade av. 2 mycket bra plattor kom efteråt med Collins som sångare (A trick Of The Tail och Wind & Wuthering)...men sedan sakta utför tycker jag. En liten liten rättelse om jag får; Tony Banks använde aldrig någon moog, utan Arp Pro Soloist (på The Lamb). Sedan skaffade han även Arp 2600. Däremot användes Moog Taurus baspedaler flitigt genom åren. KULT!

Nad

Ps. Den 30/4 åker jag till Glasgow för att se The Musical Box (världens bästa Genesis tributeband) göra "The Lamb". De är ute på världsturne och Phil Collins själv gästade dem på trummor i Geneve för ett par veckor sedan. Steve Hackett gjorde det samma i Albert hall för ett par år sedan. TMB är kända för att göra Genesis ala 1972-1975-shower till en exakt kopia i alla avseenden.

The Musical Box Website

Redigerat av Nad Sylvan
Postat

Måste ju nämna Ramones 3 första plattor + It´s Alive.

Dessa milstolpar i musik historien bör ingen missa!

Postat
Måste nog säga Toto´s debutalbum -78.

Jag håller fullkomligt med! halleluja 🙂

Postat
Jag måste dra till med Weather Reports "Heavy Weather" också... från det gyllene året 1977.

där har vi en till ja

yeahright (oregistrerad)
Postat

David Bowie med plattan hunky dory och då speciellt låten life on mars förståss. Eller var det 60-tal?

• 1 månad senare...
Postat
Okej om man bara får välja en:

Gentle Giant - Aquiring the taste

Gentle Giant -- helt kanon. Letar efter The Last Giant Step från 1980 men bara hittat den till överpris. Octopus är en annan "favvis".

Postat
Saga - Saga

Kansas - Kansas

Kansas - Masque

Kansas - Song Of America

Kansas - Point Of Known Return

Eloy - Silent Cries And Mighty Echoes

Pink Floyd - Animals

Dire Straits - Dire Straits

City Boy - City Boy

Är det nån som har nåt tips på bra plattor som innehåller en massa Hammond....rätt så förekommande instrument på 70 talet som ni alla känner till ?

En majoritet av 70-talsbanden inom alla stilar från reggie till hårdrock körde med Hammond. Det berömda ljudet kommer inte bara av orgeln i sig. Köpte man en Hammond (Nån som kommer ihåg bröderna Hammond i "Arvingarna"?) så köpte man också ett Lesliekabinett. Detta är högtalare som fysiskt roterar för att skapa dopplereffekten (ett förbirusande tåg), dvs en typ av fasförskjutning. Vanligt var också att överstyra dessa Leslie kabinett för att få ett smutsigare ljud. Hammondkungen är väl ofelbart Keith Emerson, Lyssna på både "the Nice" och "ELP".

Om du får chansen så kolla in NI B4; alla över fyrtio verkar älska den. 😏

Inklusive mig själv även om jag inte hittills kommit på nåt sätt att använda den.

From med punken var det andra orgelljud som gällde - Farfisor och Vox rätt in i mixern. Till mina personliga favoritorglar (vete fan om det är Hammond) hör tidiga Pink Floyd (Rick Wright) vilket gav bandet rykte om att spela elektronisk musik. :rolleyes:

De två första (tror jag) uppsättningarna av Deep Purple=kraftig Hammond.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

70-talet ja...ett mycket bra decennium ur denna aspekt. Jag bidrar med ett solklart val. Utslitna LP-skivor, 3 st, cd... Säkert kört hela skivan mer än 1000 (!) gånger.:

BTO-Not fragile

Till de som nämnt Sparks vill jag framhålla att "Kimono my house" är outstanding bland deras produktioner. "Crime of the century" med Supertramp, "Sabotage" med Black Sabbath (deras i särklass bästa), "Parallell lines med Blondie, "Young and rich" med Tubes (suveränt outstanding), "Best of Redbone" med Redbone.

Många fler...kan nämnas.

:musik

Johan Ekströmer (oregistrerad)
Postat

Black Sabbaths Paranoid, Made In Japan med Purple och 3:an med Led.......

Postat
...

Till de som nämnt Sparks vill jag framhålla att "Kimono my house" är outstanding bland deras produktioner.

...

Ja "Kimono my house" är verkligen klockren! 🙂

Postat

Då säger jag en skiva som varit viktig för mig.. Deep Purple - Made in Japan Jag säger bara en sak.. John Lord.. Mm.. Hans Hammondlir.. Favvisen är Higway Star

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Stevie Wonder - Music Of My Mind

Om jag dör inatt, lovar ni att se till så att dom spelar "superwoman" på min begravning?

Postat
...

Till de som nämnt Sparks vill jag framhålla att "Kimono my house" är outstanding bland deras produktioner.

...

Ja "Kimono my house" är verkligen klockren! :rolleyes:

...fast jag tycker nog "Propaganda" är vassare. Fortfarande en av mina mest lirade plattor......

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
men frågan var: VILKEN VAR 70-TALETS BÄSTA PLATTA?

Inte räkna upp 11 bra plattor från 70-talet... 🙂

Music of my mind.

Postat

RUSH - All the World's A Stage (1976)

RUSH - A Farewell To Kings (1977)

RUSH - Hemispheres (1978)

Thin Lizzy - Live and Dangerous

RUSH - All the World's A Stage förändrade mitt liv totalt. Lyssnade dessförinnan på dansbandsmusik... 😄 Jag vill nog påstå att den skivan är grundstenen till hela mitt musikintresse. Trummisen Neil Pearts texter och det ordförråd han använde sig av bidrog också till att inspirera mig som textförfattare.

Postat

David Bowie - HEROES inspelad i Hansa Studio i Berlin, producerad av Brian Eno. Kan det bli bättre och mer råare sound?

En platta som jag kan lyssna på hur många gånger som helst utan att tröttna och upptäcker nya saker vaje gång.

Postat
ujuj..all reggae, all bra funk också! all bra rock... usch.. hjälp mig, ge mig lite inspiration!

tycker UFO är de bästa 70-tals rock bandet iaf.

gillar speciellt deras första skiva som jag inte minns vad den heter just nu :rolleyes:

• 1 månad senare...
Postat
Förlåt. alla! Jag måste bara.....

Sparks - Propaganda, kan det bli bättre? Nej!

Supertramp- Crime Of The Century, kan det bli bättre? Nej!

Tack för dessa, Hammagrella!

Sen måste UK nämnas. Deras "Danger Money" kom mitt i värsta punkvågen och dog en grym drunkningsdöd. Musiken är fantastisk, bättre än första skivan. Sen begav de sig ut på turné. Då spelades liven "Night After Night" in och då får man verkligen höra herrar Jobson, Wetton och Bozzio gå loss. Tre gubbar, ingen gitarr, massa oändligt bra musik och artig japansk publik som är i extas!

Jag tror att Danger money var deras andra, men den första med "In the dead of night" vände ju uppoch ner på allt....Jag vet inte om den bara hette UK, Bruford,Wetton,Holdsworth& Jobson...Satan vilket band 🙂

Men bästa plattan för mig var nog The Lamb Lies Down On Broadway 😄😄 Den går varm än idag....

Sedan hade Hammagrella 8:a godingar jag kan skriva under på 😉😛

Är det inte läge för en vinylkväll där alla tar med sig sin favvis för lyssnande och analyserande bira drickande nördar??? 😉musik14.gif

Postat
[

Är det inte läge för en vinylkväll där alla tar med sig sin favvis för lyssnande och analyserande bira drickande nördar??? 😉musik14.gif

Jag och 4 andra nördar har faktiskt en popnördklubb. Vi träffas sådär 3-4 gånger om året och har med oss varsin favorit-gammal-goding och varsin hyfsat färsk + en kasse blandade plattor och en bag med bärs. Mötets värd har fixat en qwiz i förväg och kör den under kvällen; "vem lirar bas på den här låten", eller "vilket år är den här inspelad och vem gjorde orginalet" ja ni vet. Sen käkar vi nåt manligt och lirar plattorna; gamla godingar och dom nya, kör nån typ av "flip eller flop" jury och snackar igenom skiten.

Om vi inte har hunnit bli allt för packade brukar vi köra en omgång POP GENI oxå, men det brukar spåra ur...

Det är absolut förbjudet att snacka jobb, familj, bilar, sport eller annat trams under kvällen. BARA musiknörderi ska det vara. Första gången vi träffades var det flera som efteråt inte visste vad dom andra jobbade med eller var dom bodde eller knappt vad dom hette - men nog fan hade dom koll på att killen som hade med sig en Jobriath platta också varit på en konsert med Gino Vannelli och att snubben som hade en kasse Spock's Beard och Yes också hade en udda platta med Ian Gomm hemma och att han skattade T Rex TANK som bästa plattan fast han hade med sig Brendan Bensons nya....osv.

Senaste mötet hade värden fixat biff och ett whisky-bord så vid gamla godingar-högen var vi så förvirrade att vi tappade konceptet helt och nåt POP GENI blev det inte.. Nästa morgon hittar jag en Spandau Ballet-platta i mitt Joe Walsh-omslag och en Lustans Lakejer-skiva i Primal Scream-omslaget: vi hade en gästdeltagare som dödade oss med 80-talspjopp mellan varven innan han slocknade....

Nördigt? Jo... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.