JayK47 Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Tänkte byta upp mig från min Studio Projects B1 till något trevligare. Har kollat lite på Röde och gillar deras krispiga high-end, men vill ha en mick med mer värme och karaktär än så. Finns det någon mick som kombinerar Rödes krispiga klarhet med mer värme och karaktär eller är det något som man helt enkelt får lägga på efter inspelningen med effekter? Kommer använda micken främst för sång, men också gitarr. Min budget är runt 5000kr... Tacksam för svar!
hegobald Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Om du gillar Rödes karaktär och vill ha lite värme så för det mina tankar osökt till att du vill ha en förförstärkare med karaktär också.. Beroende på din budget bör du titta på nån av följande förförstärkare.. Golden Age Project Pre 73 eller TK Audio DP-1 😄 Tänkte byta upp mig från min Studio Projects B1 till något trevligare. Har kollat lite på Röde och gillar deras krispiga high-end, men vill ha en mick med mer värme och karaktär än så. Finns det någon mick som kombinerar Rödes krispiga klarhet med mer värme och karaktär eller är det något som man helt enkelt får lägga på efter inspelningen med effekter? Kommer använda micken främst för sång, men också gitarr. Min budget är runt 5000kr... Tacksam för svar!
Analogfreak (oregistrerad) Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 (redigerat) Om du följer med mastringstråden kommer du snart inse att det inte spelar nån roll vad du använder för mick. 😄 Redigerat 25 september 2009 av Analogfreak
MattiasA Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Om du följer med mastringstråden kommer du snart inse att det inte spelar nån roll vad du använder för mick. 😆 Allt blir MP3 ändå.
Claes Holmerup Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 ...men om du trots allt är intresserad av hur det låter, så kan du titta in på min testsite och lyssna på smakprov på ett gäng olika micar. 😆
JayK47 Postat 25 september 2009 Trådstartare Postat 25 september 2009 Ok! Har hört mycket bra om Golden Age Project PRE-73, men är verkligen en preamp nödvändig om man kör med ett ljudkort en inbyggd preamp? Sjukt bra sida Claes! Men känner mig lite vilse bland alla olika märken. Har någon mer förslag på en mick?
engineer Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Då kommer jag dragandes med min gamla käpphäst eftersom du främst ska använda micken för sång. Välj en mic som passar rösten du ska spela in. Vissa röster är varma och behöver därför oftast inte en varm mic. Andra är kalla och behöver kanske då en varmare mic för det. Själv stod jag framför en U87a som min röst lät piss i, men när en C-414 kom fram blev det annat liv i skällan. Så plocka hem flera mickar och testa, alternativt handla på öppet köp....
MattiasA Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Får ursäkta mig för trådskaparen. Mitt inlägg var mer ironiskt till det cyniska inlägget före mig
Guitar Nilsson Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 (redigerat) Jag tycker mina Röde NT2-A har mycket värme. De låter som jag förr föreställt mig att bra rörmickar gör, fast utan brus. Kommer du åt att testa en sån, gör det. På Rödes hemsida kan man höra en snubbe sjunga just i en sån. De kanske använder en svindyr preamp på den inspelningen, men jag tycker mina låter lika bra med enkla preampar. http://uk.rodemic.com/microphone.php?product=NT2-A Röde bygger inte sina mickar in China, de gör dem själva i Australien. Jag gillade mina två NT2-A så mycket att jag även köpte två NT1-A. Det här är slutklämmen i Sound on Sounds test: "There are few multi-pattern mics at this price that could challenge the NT2A on sound, and none that I know of that could beat its low noise floor." Det tror även jag, att hitta en bättre mick för vad den här kostar går inte. SOS gillar den på ak gitarr också, eller framför gitarrstärkare på enorm volym. Läs testet noga: http://www.soundonsound.com/sos/mar05/articles/rodent2a.htm Fler test, alla säger samma sak, NT2-A är bäst: http://uk.rodemic.com/downloads/nt2-a/NT2-A_EQ_0605.JPG Det många prisar är att den inte har "fizzy top" eller "kinadiskant" på svenska http://uk.rodemic.com/downloads/nt2-a/NT2-...udioTech2pp.pdf Best sounding mic I've ever heard on my voice! by Christopher Scott Hamilton from Monroe,Louisiana, February 2007 Music Background: All of the above! Somliga anser den vara bättre än tex Neumann Had this mic,about a year now.I've used Neuman on my voice to no avail!Very flat response on the NT-2A.Add a tube pre amp,and there is really no equalizing needed.The pads on the front of the mic are very handy when recording yourself as I do.Don't have to run around to do this. http://www.sweetwater.com/store/detail/NT2A/reviews/#anchor Redigerat 26 september 2009 av Guitar Nilsson
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Jag håller med dig Nilsson att NT2-A är en riktigt bra mikrofon... men det är ingen rörmick som du skrev i början. 🙂
Ken Kängström Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Här har du top of the notch! http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vP...markID=20-95-38
Guitar Nilsson Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Jag håller med dig Nilsson att NT2-A är en riktigt bra mikrofon... men det är ingen rörmick som du skrev i början. 🙂 Det skrev jag inte. Ta en kurs i svenska.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Det skrev jag inte. Ta en kurs i svenska. Sorry... missförstod dig... 🙂
Larsson Postat 27 september 2009 Postat 27 september 2009 posta ett klipp på din röst, det blir lättare att tipsa om mick jag skulle spelaa in en tjej & var glad för att nu skulle jag få använda min nya röde k2 men det funkade inte & vi testade mick efter mick & slutade på shure sm57 som lät guld 🙂 engineer: har du någon myspace eller annan sida som man kan lyssna på dig inspelad med C-414 ? jag går i tankarna på att köpa en själv.. huvudsakligen för akustiskt gitarr men det vore coolt att höra vilken typ av röst den gör rättvisa! /Larsson
Omni Postat 27 september 2009 Postat 27 september 2009 Här har du en mkt bra mick med fett/varmt ljud som passar bra för sång: http://www.oktavamodshop.com/product_info....products_id=100 För pengarna är den löjligt bra. Röde NT2 är OK men efter ett tag brukar folk tröttna på den metalliska/vassa diskanten och dom jobbiga S-ljuden. Mvh Omni
Guitar Nilsson Postat 27 september 2009 Postat 27 september 2009 Sorry... missförstod dig... 🙂 Ok, ok. Jag har provat rtt par riktiga rörmickar i ungf samma prisklass, de tyckte jag lät bara dåligt. NT2-A är liksom ett sound jag gillar. Nån gång kanske jag skaffar en riktigt fin rör-preamp att köra Röden genom, men att skaffa någon dyrare mick överhuvudtaget är knappast värt pengarna som jag ser det.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 27 september 2009 Postat 27 september 2009 K2:an är annars inte så¨tokig 🙁
Anders F Postat 27 september 2009 Postat 27 september 2009 Här har du en mkt bra mick med fett/varmt ljud som passar bra för sång: http://www.oktavamodshop.com/product_info....products_id=100 För pengarna är den löjligt bra. Röde NT2 är OK men efter ett tag brukar folk tröttna på den metalliska/vassa diskanten och dom jobbiga S-ljuden. Mvh Omni Den där tyckte jag lät väldigt intressant. Har du testat att beställa därifrån? MVH Anders
JayK47 Postat 27 september 2009 Trådstartare Postat 27 september 2009 (redigerat) Ok! Har tagigt till mig av era åsikter och gjort lite mera research och börjat förstå att nt2-a inte är så vass som jag trodde... Visade sig att en polare hade en, så jag ska prova! Tror nog det blir en sådan ändå... Redigerat 27 september 2009 av JayK47
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.