Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla studio-medlemmar!

Nu har jag suttit och toksökt på olika monitorer för en hyffsad peng.

Krk, Genelec och Adam är de monitorer som fått bäst omdömen som jag har förstått det!

Lyssnade på Genelec 8030 för något år sedan, och blev störtkär. Men jag har inte dessa pengar.

Därför kollade jag in Krk Vxt4orna, som också verkar riktigt bra!

Det jag undrar är om dessa räcker för att att få till en trevlig mix med, dvs utan någon extern bas.

För Genelec 8020 ska tydligen inte räcka till, utan bas. Är det likadant med Vxt4orna?

Tack på förhand!

Annons
maart (oregistrerad)
Postat

det är nog bara du som kan avgöra det. Du får provlyssna dom helt enkelt. Själv skulle jag hellre sparat ihop lite mer pengar och satsat på dom jag verkligen gillar (i ditt fall Genelec 8030). Det är väl ingen som tvingar dig att köpa monitorer just nu? Då är det bättre att vänta och spara ihop till något man vett att man blir nöjd med.

Postat
Hej alla studio-medlemmar!

Nu har jag suttit och toksökt på olika monitorer för en hyffsad peng.

Krk, Genelec och Adam är de monitorer som fått bäst omdömen som jag har förstått det!

Lyssnade på Genelec 8030 för något år sedan, och blev störtkär. Men jag har inte dessa pengar.

Därför kollade jag in Krk Vxt4orna, som också verkar riktigt bra!

Det jag undrar är om dessa räcker för att att få till en trevlig mix med, dvs utan någon extern bas.

För Genelec 8020 ska tydligen inte räcka till, utan bas. Är det likadant med Vxt4orna?

Tack på förhand!

Jag valde Vxt6, tyckte 4:an inte riktigt räckte till, men det är min personliga åsikt.

Sen beror det ju lite på rummets storlek också.

Det är grymt bra ljud i båda modellerna.

Mvh

Björn

Postat

Var inne på 4Sound nyligen och provade alla Vxt-modeller och även Genelec. Av det jag hörde tyckte jag att Vxt-modellerna var klena i basen, dock väldigt klart ljud. Jämförde Vxt-4 samt Genelec 8020 och tyckte att 8020:n lät riktigt bra. Valet är svårt just nu. Som sagt så tyckte jag att Vxt:n hade klen bas.

Ska även tillägga att jag kommer använda monitorerna i ett icke dämpat/isolerat rum.

Postat

Förlåt mig, jag trodde att det var VXT-serien jag lyssnade på i butiken. Men det var tydligen KRK RP5G2. Besviken nu i efterhand. Ville ju höra Vxt-4an.

Postat
Förlåt mig, jag trodde att det var VXT-serien jag lyssnade på i butiken. Men det var tydligen KRK RP5G2. Besviken nu i efterhand. Ville ju höra Vxt-4an.

Inte att sörja. Rokit serien är fantastisk. Ska själv köpa RP8 G2 till studion inom den närmsta veckan.

Riktigt klart mellanregister, och väldigt snabb respons i basregistret. Just as i like it.

Postat

2 utgångar.. Vänster och höger för dina monitorer :rolleyes:

Måste bara fråga vad som krävs för att koppla monitorer, vet att ljudkort krävs, men hur många in/utgångar osv.
Postat

Tack så mycket!

Någon som har erfarenhet av Genelec 8020 eller Krk Vxt4?

Hur fungerar de när det kommer till mixning, kräver Vxt:n någon extern bas? Räcker 8020:n till att mixa med?

maart (oregistrerad)
Postat
Fungerar det att koppla monitorer till Apogee Duet?

NEJ

Eller... jo... fast kanske. det beror lite på...

det ska gå (även om jag aldrig förstått mig på såna där saker med äpplen på. Fast det kanske inte är nått äpple på Duet?

Glöm det. Det går att koppla monitorer till Apogee Duet

Postat

Går att koppla men det är väl inte balanserad utgång bara...

drloop (oregistrerad)
Postat

För att skapa lite förvirring tänkte jag helt fräckt föreslå dessa monitorer istället:

http://www.thomann.de/se/blue_sky_mediadesk_21.htm

Kostar som VXT4 men är ett sub/sat system. Jag tittade på föregångarna till VXT4 och var nära att slå till innan jag lyssnade på Blue Sky Mediadesk.

Har inte ångrat mig, slutna lådor som ger botten även när man spelar svagt tack vare subben. Kanon helt enkelt.

Jag köpte mina Blue Sky beggade för 3 500:- en av mina bättre investeringar i hemstudion.

Jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till ett system där man får gissa vad som händer i botten.

Men monitorer är en smaksak, så du måste nog lyssna själv.

Postat

med icke balanserad menar han att det inte är XLR kontakter men det kan vara balanserade ändå, tror det är trs pluggar istället för xlr, blir samma sak i slutändan.

Balanserad betyder att den är skärmad och därför inte är känslig för störningar som obalanserade kan vara, xlr kablar är alltid balanserade, mono tele, alltså ts är inte det, dock stereo tele, alltså trs är det.

Postat

För den pengen skulle jag rekomendera yamaha HS80M jag tycker verkligen de låter bra för de pengarna, har inte stött på några i samma prisklass som slår dem i min mening. Det är en väldigt bra balans mellan ljudkvalite och dynamik, de trycker på bra men med finess.

Varsegod till mer förvirring!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.