Jump to content
Annons

Mastring - kunden har alltid rätt?

ledzappa

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)

Med detta loudness-war blir det ingen skillnad om det är mixat genom ett Behringerbord eller ett SSL-bord, om man använt TSM-mickar eller Neumann-mickar.

Det är komiskt... 😉

Dela på andra sajter

Annons
Okej. Nu verkar det eventuellt få en lösning. Han har gått med på att pressa upp nivåerna mer, men vill inte ha sitt namn förknippat med skivan. Vill ha returnerad sin pre-master CD med gamla mastringen.

Undrade också vad det fanns för band i samma genre som hade mastrats på cutting room med högra nivå än hans mastring.

Hallelujah.

Skönt det löste sig!

MVH

Anders

Dela på andra sajter

Jag brukar aldrig lägga mig i dessa diskussioner men eftersom jag är en jävla amatör vad gäller mixa å mastra.... men jag är lite intresserad av om det är vi musiker/mixare/mastrare (som antagligen är en minoritet jämfört med stora massan som inte pysslar med musik) som hör skillnad på om man sabbat ljudet vid mastringen... i så fall kan väl vi gnälla om det i evigheter, för alla andra lär väl skita i det. Visst forum är väl mycket till för debatter fast jag gillar nog mer trådarna där folk delar med sig av erfarenheter och tips å trix så att jag lär mig nya grejer. Mastring blastring jag bryr mig nog inte så jävla mycket, bara inte mina ev skivsläpp låter demo.

Finns det något ypperligt ex på en låt som är bra mastrad (med dynamik så som det sägs) vs en söndersmashad så att jag kan lyssna och jämföra? Vart går gränsen?

Jag antar att många anser att jag mastrat sönder min låt: https://www.studio.se/index.php?showtopic...p;hl=complexity

Redigerat av evilrocker
Dela på andra sajter

Kundbemötande är A och O inom allt företagande och inget tyder på att det kommer bli mindre viktigt. Att man nu nått en uppgörelse är bra. De vill inte ha namnet på skivan, säger de... men finns det egentligen något som säger att de överhuvudtaget måste ha sitt namn på skivan? Tänk om du sagt, vi tänkte inte ha ditt namn på skivan i vilket fall... Det anmärkningsvärda är att företaget från början inte talade om förutsättningarna. Att säga att kunden ska gå till någon annan eller skulle ha gått till någon annan är blaha blaha. Hur ska kunden kunna veta hur alla företag mastrar på förhand?

Är kunden inte nöjd med resultatet har man rätt att få pengarna tillbaka, med avdrag för en administrativ avgift. Tror det bara är bilreparationer och juridiska ärenden där man kan bli "blåst" lagligt.

Sedan är det tragiskt i sig att allt ska låta så högt. Det påminner om rep i en replokal med dålig medhörning där alla höjer sitt instrument så att sångaren till slut blir hes.

Om 20 år kommer detta vara ute. Spara bägge versionerna av plattan... 😄

//:debatt

Dela på andra sajter

Hehe, du e rolig du;) Men jag håller faktiskt med dig vad gäller "loudkriget", lite överdrivet har det blivit. På bara 10 år har det gått från hållbart till total "crazyness".

Back to Analogue 😄

Redigerat av Analogfreak
Dela på andra sajter

burkish (oregistrerad)
Det finns iaf. en ljuspunkt, nu när nollan är slickad så kan det inte bli värre.

Är det någon som tänkt på att kanaler som rix fm har så högre volym än p3. Pressar rix fm låtarna ännu mer? Låtar låter iaf mkt bättre på p3.

Kan vara skillnad men p3 komprimerar nog duktigt de med. Vill du höra musik med dynamik får du lyssna på p1.

Dela på andra sajter

Jag här är dynamiken med i alla fall, trots att det är högt mastrat (L2a ?).. Låter betydligt mycket bättre än Europes exempel.. Fattar inte hur nollad en masteringstekniker kan vara för att göra ett sånt jobb?? Som sagt det känns prostituerat.. 😄

Exempel på välmastrad låt hittar du på http://open.spotify.com/track/0qiSSdeezubdYlSOeRW01j ( i princip bara inspelad och mixad bra) 😛

Back to Analogue 😎
Dela på andra sajter

Nej, man tycker ju att han borde erbjuda pengar tillbaks, men det verkar inte bli något sådant. Ingen sample erbjöds trots att de mailade och frågade efter en. Dagen därpå fick de ett svar om att allt var klart, redbook premaster hade skapats och en undran om vart skivan samt fakturan skulle skickas.

Då skulle jag välja att inte betala fakturan. Har man beställt en tjänst, inte fått något prov och sedan fått något som man inte godkänt/vill ha så har han ingen rätt att kräva betalt.

Dela på andra sajter

Nåja, man ska inte ropa hurra förrän allt är klart. Verkar eventuellt som att han ska ha mer betalt för att fixa nivån.

Du ska INTE betala mer. Hade jag varit du hade jag gått till nån annan.

Dela på andra sajter

Du ska INTE betala mer. Hade jag varit du hade jag gått till nån annan.

+1

Begär tillbaka pengarna och gå till någon annan nu. Skit i den här snubben. Jag vill också gärna veta vem det är så att man själv inte hamnar i samma sits. Om du inte vill skriva öppet så skicka gärna PM.

MVH

Anders

Dela på andra sajter

+1

Begär tillbaka pengarna och gå till någon annan nu. Skit i den här snubben. Jag vill också gärna veta vem det är så att man själv inte hamnar i samma sits. Om du inte vill skriva öppet så skicka gärna PM.

MVH

Anders

Som jag förstår har dom inte betalat utan fått en faktura. Det är bara bestrida fakturan och gå till nån annan eftersom de inte är nöjda.

Dela på andra sajter

Som jag förstår har dom inte betalat utan fått en faktura. Det är bara bestrida fakturan och gå till nån annan eftersom de inte är nöjda.

Nej de betalade fakturan, lite naivt gjort, och kom kort därefter på att slutnivån var lite låg.

Dela på andra sajter

Nej de betalade fakturan, lite naivt gjort, och kom kort därefter på att slutnivån var lite låg.

Ja då får dom nog skylla sig själv... Dom får prova vända sig till ARN och höra vad dom säger...

Dela på andra sajter

Ahhh.. Nu blev jag nostagiskt.. En sån Otari MTR90 är jag uppväxt med.. Fast då, då tiderna begav sig längtade man till den digitala framtiden. Vi hade en Sony (nånting) DAT recorder som vi körde in 2-kanalsmastern på.. Vi snackar 1985-86 nu 😏

Här är en av anledningarna till att Analogue med Aha låter så bra som den gör. 😛

Dela på andra sajter

Ahhh.. Nu blev jag nostagiskt.. En sån Otari MTR90 är jag uppväxt med.. Fast då, då tiderna begav sig längtade man till den digitala framtiden. Vi hade en Sony (nånting) DAT recorder som vi körde in 2-kanalsmastern på.. Vi snackar 1985-86 nu 😏

Bytte ni ut Otaris huvuden mot Studer?

Dela på andra sajter

Näe.. Inte vad jag minns. Men vi hade en 2+2 kanalig Studer som analog masterbandare 😛

Det är mumma det där.... 😏

Dela på andra sajter

jaha... här klarnar det bit för bit...

dom har alltså först godkänt jobbet genom att betala fakturan - sen ändrat sig?

är det nåt mer i storyn du inte delgett oss?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.