Jump to content
Annons

Mastring - kunden har alltid rätt?


ledzappa

Recommended Posts

det du inte greppar alls är att man ibland ber om en sak å vägrar inse vad det leder till

får man inte det man ber om så klagar man

får man en vattenläcka klagar man

får man en cd som låter skit - klagar man

jag förstår fortfarande inte problemet att gå dit man får det man ber om

De skulle nog inte ha klagat. Han sa att det gick att dra upp nivån ytterligare men att han vägrade delta i loudness-kriget. De bad ju om en högre slutnivå, de fick inte det trots att han bevisligen kan fixa det, så de blir besvikna såklart, precis som du skriver att man blir när man inte får det man vill ha. Spciellt när man betalar för det.

De visste in att han skulle totalvägra att delta i loudness-kriget när de skickade in låten för mastring. Jag tycker inte man ska behöva kolla upp dett heller eftersom det varken är konstigt eller udda att arbeta så idag. Snarare så borde han vara tydlig med att han inte följer det arbetssättet innan han börjar mastra något, just eftersom det är allmänt vedertaget idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja. Eller en "amatör" som mastringsteknikern i fråga kallade en sådan tekniker för. De kommer inte att gå till samma mastringsfirma i framtiden, och inte heller rekommendera den till någon pga. deras totala vägran till att delta i loudness-kriget trots önskemål från en betalande kund.

Nej jag ber inte om bakhjulsdrivna bilar hos SAAB för där står det säkert klart från början att de inte erbjuder såna.

En bättre liknelse är en motortrimmare, om vi nu ska hålla oss till bilvärlden. Han pressar ut ett antal extra hästkrafter ur din B20:a som du ska köra folkrace med. Du är dock inte nöjd, då du vet att det FINNS faktiskt B20 som ger lite mer. Trimmaren säger då helt enkelt "Sorry, jag vet att det GÅR, men motorn kommer rasa halvvägs in i första loppet. Det kommer ge MIG dåligt rykte, trots att du bett om det. Jag kan inte göra det".

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen expert i ämnet med deltog i ett seminarium som egentligen handlade om Logic,

och det första som tutades in i oss var just att man skulle hålla sig en bra bit under nollan.

Det hörde egentligen inte till seminariet men företagaren ansåg att det missbrukades så

grovt på den punkten att han tog upp det som första ämne. För övrigt avslutade han rundan

med samma budskap. "What ever you do or play; leave headroom. It doesn´t mutter what

music you play; just leave headroom. It´s the most important thing to remember while recording

mastering. Leave for God´s sake headroom."

Föredragaren har hållit på med musikproduktion sedan 70-talet så jag förmodar att han har en

hum om vad han snackar om.

Recording mastering? Det fanns gott om headroom på den omastrade versionen. Det var säkert det han menade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att det är försvarbart med produktioner som har så hög rms-nivå att det inte finns utrymme för dynamik?

Sätt på vilken rockplatta som helst. Det finns nästan ingen dynamik! Det är allt eller inget. Det är ju ett känt faktum idag. Hur många produktioner som helst är maxade för att delta i loudness-kriget, därav är det försvarbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det finns ett tak, men det var inte nått i det här fallet. Han skrev att det gick att höja nivån, men att han vägrar att delta i loudness-kriget.

det går alltid att höja

men det finns ändå ett tak

är du med?

har du nån susning om vilka nivåer det gällde?

jag antar dom inte behövde betala?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Recording mastering? Det fanns gott om headroom på den omastrade versionen. Det var säkert det han menade.

Jag tycker du ska mastra själv... du som är en riktig expert på området.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

De skulle nog inte ha klagat. Han sa att det gick att dra upp nivån ytterligare men att han vägrade delta i loudness-kriget. De bad ju om en högre slutnivå, de fick inte det trots att han bevisligen kan fixa det, så de blir besvikna såklart, precis som du skriver att man blir när man inte får det man vill ha. Spciellt när man betalar för det.

De visste in att han skulle totalvägra att delta i loudness-kriget när de skickade in låten för mastring. Jag tycker inte man ska behöva kolla upp dett heller eftersom det varken är konstigt eller udda att arbeta så idag. Snarare så borde han vara tydlig med att han inte följer det arbetssättet innan han börjar mastra något, just eftersom det är allmänt vedertaget idag.

det kommer i ett annat läge när det gäller betalningen helt klart

om han inte vill pressa ljudet så kan han givetvis vägra

men då bryts samarbetet å han kan inte ta betalt tycker jag

man ska inte behöva betala för ogjort arbete - jag skulle aldrig tagit betalt iaf

allmänt vedertaget är också att göra en provmastering - gjordes ingen sån?

Link to comment
Dela på andra sajter

burkish (oregistrerad)

Tycker hela diskussionen börjar urarta med enbart en massa liknelser nu. Slutsatsen blir hur som helst att mastringsföretaget gjorde ett jobb som kunden inte blev nöjd med, kunden bad om en ändring men fick inte det. Nu står kunden handlös och får inte sina pengar tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska mastra själv... du som är en riktig expert på området.. 😕

Jag har mastrat en version själv (kommer lägga upp den på min hemsida snart), men bandet ville testa något annat. De blev jättenöjda med hans mastering spektralmässigt och så. Bara kräma på slutnivån lite till så hade de varit "jävla-kuknöjda" för att citera en bandmedlem. Det gick att ordna sa mastringsteknikern, men att han vägrar. Jävligt synd, och taskig attityd. Nu blev han en missnöjd kund rikare.

Link to comment
Dela på andra sajter

De blev jättenöjda med hans mastering spektralmässigt och så. Bara kräma på slutnivån lite till så hade de varit "jävla-kuknöjda" för att citera en bandmedlem.

vilket kanske hade förstört det dom var nöjda med

tror inte vi kommer så mycket längre i detta utan att höra resultatet eller ha lite mer spec

Link to comment
Dela på andra sajter

det kommer i ett annat läge när det gäller betalningen helt klart

om han inte vill pressa ljudet så kan han givetvis vägra

men då bryts samarbetet å han kan inte ta betalt tycker jag

man ska inte behöva betala för ogjort arbete - jag skulle aldrig tagit betalt iaf

allmänt vedertaget är också att göra en provmastering - gjordes ingen sån?

Nej, man tycker ju att han borde erbjuda pengar tillbaks, men det verkar inte bli något sådant. Ingen sample erbjöds trots att de mailade och frågade efter en. Dagen därpå fick de ett svar om att allt var klart, redbook premaster hade skapats och en undran om vart skivan samt fakturan skulle skickas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har mastrat en version själv (kommer lägga upp den på min hemsida snart), men bandet ville testa något annat. De blev jättenöjda med hans mastering spektralmässigt och så. Bara kräma på slutnivån lite till så hade de varit "jävla-kuknöjda" för att citera en bandmedlem.

Du verkar inte fatta att det inte är så "bara" att kräma på slutnivån för då faller allt annat och allt måste komprimeras hårdare för att inte gå över nollan.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, man tycker ju att han borde erbjuda pengar tillbaks, men det verkar inte bli något sådant. Ingen sample erbjöds trots att de mailade och frågade efter en. Dagen därpå fick de ett svar om att allt var klart, redbook premaster hade skapats och en undran om vart skivan samt fakturan skulle skickas.

om det du beskriver stämmer så finns inget försvar för den hanteringen iaf

själva ljudfrågan är en annan

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske det.. Men för mig känns det som om teknikern ändå vill ha hedern i behåll.. I dagens läge kunde man gott och väl köra 24 bitar och 96 Khz i stället för det urgamla formatet 16 bitar och 44.1 khz.. Förstår inte varför utvecklingen stannat så?

Lyssnade på Europes senaste skiva och blev helt förstörd.. fy fanken vad masteringstekniker har förstört den.. Vet att slutmixen lät bra men sen blev det bajs av hela fadderullan sen ett USA företag matrade eländet.. Nästan lika illa som Metallicas senaste.. Så kan det ändå inte få fortsätta? Jag menar.. Jag har spenderat tusentals kronor på att få en bra musikutrustning och bra akustik.. Gillar rock.. Men sån här skit går ju inte att lyssna på. Lyssna t.ex på http://open.spotify.com/track/2kNqmUB4JLOSv7or2eMJrR från senaste CDn och jämför med http://open.spotify.com/track/6hsFgLDTsIdpOWWymT4fa3 så hör du själv hur loudnesskriget förstört musiken.

Kolla även på

så får du en bra beskrivning på problemet som masteringteknikern inte vill ställa upp på 😉
Snarare så borde han vara tydlig med att han inte följer det arbetssättet innan han börjar mastra något, just eftersom det är allmänt vedertaget idag.
Link to comment
Dela på andra sajter

vilket kanske hade förstört det dom var nöjda med

tror inte vi kommer så mycket längre i detta utan att höra resultatet eller ha lite mer spec

Ja, det hade det säkert gjort till viss del. Ett pris som man får vara beredd att betala när man krigar i loudness, men det är ju upp till kunden om man vill betala det och inte mastringteknikern. Så borde det iallafall vara. Mastringsteknikern kan ju be om att de inte sätter hans namn på skivan om det är det det handlar om. Men att bara totalvägra tillmötesgå ett önskemål från en kund, som faktiskt inte på något sätt är udda eller konstigt, är lite konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte läst hela tråden men, ... är det något man som egenföretagare helt enkelt måste infinna sig i är att kunden alltid har rätt. That's it. Att denna masteringtekniker totalvägrar är väldigt oproffsigt. Vad jag förstått så vill det här hårdrocksbandet lyckas mer på ett kommersiellt plan och då är det ju "0"an som gäller. Av egen erfarenhet så skulle jag rekommendera att gå till Peter på "Tailormaid". Han var delägare i Cuttingroom förut, men har nu eget. Han har ett otroligt bra kundbemötande och vill kundens bästa, bra priser också. Annars är ju Cuttingroom väldigt bra, och de flesta högljudda kommersiella skivor mastras där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Nu verkar det eventuellt få en lösning. Han har gått med på att pressa upp nivåerna mer, men vill inte ha sitt namn förknippat med skivan. Vill ha returnerad sin pre-master CD med gamla mastringen.

Undrade också vad det fanns för band i samma genre som hade mastrats på cutting room med högra nivå än hans mastring.

Hallelujah.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
är det något man som egenföretagare helt enkelt måste infinna sig i är att kunden alltid har rätt.

Kunden har ofta fel och då är det viktigt att kunden får veta det och varför han/hon har fel!

Att denna masteringtekniker totalvägrar är väldigt oproffsigt.

Jag tycker det är väldigt professionellt av mastringsföretaget som gör klart att gränsen är nådd enligt företagets etik och moral.

Vad jag förstått så vill det här hårdrocksbandet lyckas mer på ett kommersiellt plan och då är det ju "0"an som gäller

Vad får dig att tro att det är så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar aldrig lägga mig i dessa diskussioner men eftersom jag är en jävla amatör vad gäller mixa å mastra.... men jag är lite intresserad av om det är vi musiker/mixare/mastrare (som antagligen är en minoritet jämfört med stora massan som inte pysslar med musik) som hör skillnad på om man sabbat ljudet vid mastringen... i så fall kan väl vi gnälla om det i evigheter, för alla andra lär väl skita i det. Visst forum är väl mycket till för debatter fast jag gillar nog mer trådarna där folk delar med sig av erfarenheter och tips å trix så att jag lär mig nya grejer. Mastring blastring jag bryr mig nog inte så jävla mycket, bara inte mina ev skivsläpp låter demo.

Finns det något ypperligt ex på en låt som är bra mastrad (med dynamik så som det sägs) vs en söndersmashad så att jag kan lyssna och jämföra? Vart går gränsen?

Jag antar att många anser att jag mastrat sönder min låt: https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=6403

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

"Litar vi blint på alla "proffesionella" masteringsföretag?"

Tillåt mig säga att det är fortfarande människor som gör arbetet, med ett företag bakom/framför sig.

Jag kan förstå att man som den betalande kunden i det här fallet blir lite småsur över att de tvärvägrar gör ändringar.

Men eftersom varken jag själv (eller andra) hört det faktiskta samtalet både innan och efter mastering så kan vi inte mer än att utgå från vad som sagts av ledzappa.

Finns det någon klasul mellan kunden och företaget som säger att företaget faktiskt har rätten till att "se till musikens bästa", oavsett vad artisten säger?

Annars tycker jag ju att man själv får välja om man vill leka i loudness-wars eller bara rent av vill ha det på ett visst sätt.

Säg att låten hade varit på tok för låg, men företaget anser att det är för låtens bästa och för att företaget vill uppträtthålla en viss klass.

Har vi rätt att säga ifrån? Självklart, men vad har sagts innan mastering?

Om jag gör en hemsida åt en kund så är det jag som gör designen. Om inget annat sägs.

De litar på mig eftersom jag kan och har gjort det länge. Så mitt öga är vad de litar på.

Men skulle de hata sidan, och vill ha grönt, lila, rosa, beige och små älgar som springer i bakgrunden på en företagssida så kommer jag inte stå för det.

Så antingen ger jag dem sidan som den är, eller så gör jag som de vill och sätter INTE mitt namn på sidan.

Så precis som i början av mitt inlägg, så förstår jag masteringsfirman också.

Kontentan av det hela är att innan man ger sig in i någonting, se till att ha koll på vad som kan gå fel och ställ frågorna innan det händer.

We've all been there, done that.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunden har ofta fel och då är det viktigt att kunden får veta det och varför han/hon har fel!

Jo, precis. Man ska få information och rådgivning av mastringsteknikern, men i slutändan är det kundens val eftersom det är kunden som betalar. Sen behöver ju mastringsteknikern inte sätta sitt namn på skivan om han inte känner att han kan stå för det, alternativt tacka nej till jobbet och erbjuda pengar tillbaks.

Nu gick han ju med på att loudness-kriga men vill inte ha sitt namn på skivan. Bra lösning tycker jag, och förhoppningsvis gör även teknikern det. Och förhoppningsvis även du!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Vad jag förstått av dina svar så har du aldrig blivit utbildad i kundbemötande eller arbetat på professionell nivå vad gäller försäljning.

Jag är inte beredd att prostituera mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...