RoBERT Postat 24 september 2009 Postat 24 september 2009 Tycker det är självklart att kunden ska få säga sitt, vill teknikern inte veta av sådan nivå så be kunden att inte skriva hans namn på skivan, svårare än så är det ju inte. Ett jobb är ett jobb, den som betalar är den som bestämmer. Hur skulle du känna dig om du betalar en hantverkare för att göra om badrummet för att sedan upptäcka att han bytt ut duschen mot ett badkar med resonemanget "jag vägrar installera duschar, gå till nån annan om det inte passar" Sen kan man tycka vad som helst om kunders ideér, vet att jag själv tycker det är jobbigt att bli "bossad" men det är ju något man får ta... utan kunder inget jobb... + sjuttioelva.. 🙂
Linus Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 (redigerat) Visst fattar man om kunden vill att de ska dista sönder allt så det låter paprika. Klart man inte vill lämna ifrån sig något sånt och sätta sitt namn på det som mastringsfirma. Men nu handlade det om att få upp nivån lite. Hade inte den "välrenommerade mastringsteknikern" höjt nivån då? Var skivan pressad med limiter? I dennes öron lät det kanske paprika om det höjdes några dB till på nivåerna. Alla i den här tråden förväntar sig att det alltid går att höja några dB utan att det distar. 🙂 Man betalar mastringsteknikern för att han/hon, med sina öron och sin expertis, ska putsa till ljudet så gott det går. Är man osäker på om teknikern levererar det man vill ha, då finns det faktiskt möjlighet att provmastra ett spår/en singel på flera håll och den man gillar bäst låter man mastra hela albumet. Kan vi få höra ett 30s smakprov från skivan? Före och efter mastring. Först därefter kan vi fortsätta diskussionen om kunden alltid har rätt. Redigerat 25 september 2009 av Linus
Göran Ewertsson Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Alla i den här tråden förväntar sig att det alltid går att höja några dB utan att det distar. Om man får tro referatet så var det inte i första hand möjligheterna som saknades, bara viljan.
JonasW Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Hade inte den "välrenommerade mastringsteknikern" höjt nivån då? Var skivan pressad med limiter? I dennes öron lät det kanske paprika om det höjdes några dB till på nivåerna. Alla i den här tråden förväntar sig att det alltid går att höja några dB utan att det distar. 🥰 Då är det ju enkelt för teknikern att förklara det på ett vänligt sätt: "om jag pushar nivåerna mer kommer det medföra hörbar dist" och vips så fattar kunde varför och kanske omvärderar sitt önskemål. I detta fallet var ju svaret att "jag vägrar pusha nivåerna" vilket kan tyckas något drygt.
Demonproducenten Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Är det bara amatörer som som lyssnar på sina kunder och pressar upp nivåerna lite till? Är t.ex. cutting room amatörer? Jag blev nästan lite chockad. Dåligt kundbemötande! tvärtom äntligen nån som tar ansvar för kvalitet annars är det alltid ett jävla tjafs om att det mastras sönder vill man äta på lyxkrog ska man inte beställa korv med mos
JonasW Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 vill man äta på lyxkrog ska man inte beställa korv med mos Men oavsett vad du beställer på lyxkrogen så kan du alltid skicka tillbaks maten om du inte är nöjd så gör de om det 🥰
Göran Ewertsson Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 vill man äta på lyxkrog ska man inte beställa korv med mos Det känns spontant som ett väldigt svenskt sätt att resonera, att lyxkrogen inte är till för att göra sin betalande gäst nöjd utan att vi som går dit ängsligt bör följa kyparens rekommendationer utan invändning. Jag har själv beställt pasta med ketchup åt mina barn på krogar med stjärna och aldrig reflekterat över om det är passande, eftersom det är jag som betalar. Som musikarbetare i ett pressat klimat tror jag dessutom att det är viktigare än någonsin att lämna gamla tiders "vi-och-dom"-tänkande bakom sig. Vi ska absolut vara stolta över våra erfarenheter och kunskaper, men det finns ingen anledning att slå kunderna i huvudet med dem i rät vinkel, ovanifrån.
maart (oregistrerad) Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Det känns spontant som ett väldigt svenskt sätt att resonera, att lyxkrogen inte är till för att göra sin betalande gäst nöjd utan att vi som går dit ängsligt bör följa kyparens rekommendationer utan invändning. Jag har själv beställt pasta med ketchup åt mina barn på krogar med stjärna och aldrig reflekterat över om det är passande, eftersom det är jag som betalar. det är svårt att utveckla en vettig diskussion om man hela tiden slår ifrån sig de argument man inte håller med om (gäller såklart inte bara inlägget jag citerar). Tycker det känns som trådskaparen kände sig trampad på och därför tycker synd om sig och gärna vill ha medhåll från folk här. Vissa, däribland jag, tyckte kanske inte så synd om honom/henne och är därför inte intressanta för trådens innehåll, då detta inte är tänkt att vara en disskussionstråd utan en tycka-synd-om-tråd. Så känner jag. Och det vore fortfarande intressant att få höra den elaka teknikerns version av händelsen.
Göran Ewertsson Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 det är svårt att utveckla en vettig diskussion om man hela tiden slår ifrån sig de argument man inte håller med om (gäller såklart inte bara inlägget jag citerar).Tycker det känns som trådskaparen kände sig trampad på och därför tycker synd om sig och gärna vill ha medhåll från folk här. Vissa, däribland jag, tyckte kanske inte så synd om honom/henne och är därför inte intressanta för trådens innehåll, då detta inte är tänkt att vara en disskussionstråd utan en tycka-synd-om-tråd. Så känner jag. Och det vore fortfarande intressant att få höra den elaka teknikerns version av händelsen. Som jag ser det handlar tråden om ifall det är rimligt av en masteringstekniker att vägra delta i "the loudness race" trots att kunden önskar detta. Om du tycker att mina inlägg inte bidrar till "en vettig diskussion" är det tråkigt. Är det för att du inte håller med om mina åsiker eller har jag på annat sätt trampat på någon här? I så fall ber jag om ursäkt, det var inte min avsikt.
burkish (oregistrerad) Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 (redigerat) Där är du ute och cyklar 🤪 Live är konsten att hålla ner monitorlyssningen det som är A & O för en lyckad spelning. 😄 Så med andra ord så har du aldrig agerat PA-tekniker när sångaren säger "jag vill ha mer sång i monitorn" trots pressade nivåer och förhållanden? Det jag menar är att du lär ju fortfarande försöka möta artistens villkor så långt det går. Sen är det en annan femma om artistens begäran, som jag tidigare försökte referera till men som du inte verkar ha förstått, provocerar en rundgång i PA-sammanhang. Precis som en mastringstekniker inte tänker släppa ut ett distande material. Det tror jag även att artisten sväljer. Teknikern jobbar faktiskt med människor och har tekniken som ett verktyg och inte tvärtom. Redigerat 25 september 2009 av burkish
ledzappa Postat 25 september 2009 Trådstartare Postat 25 september 2009 Som jag ser det handlar tråden om ifall det är rimligt av en masteringstekniker att vägra delta i "the loudness race" trots att kunden önskar detta.Om du tycker att mina inlägg inte bidrar till "en vettig diskussion" är det tråkigt. Är det för att du inte håller med om mina åsiker eller har jag på annat sätt trampat på någon här? I så fall ber jag om ursäkt, det var inte min avsikt. Det är precis som du skriver Göran. Jag har läst alla dina inlägg och håller helt och hållet med dig i ditt resonemang. Det känns ju tämligen självklart. Säg att man går på restaurang. Man beställer en oxfilé. När den kommer så är den alldeles för blodig i ens tycke, så man frågar om kocken kan steka den lite mer mot well done istället. Tänk om kocken då skulle vägra? "Det förstör smaken och dynamiken i köttet. Det är blodigt som gäller. PUNKT!". Det skulle aldrig hända.
Demonproducenten Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Men för att återgå till frågeställning, ja, kunden har alltid rätt, tyvärr kan man inte som "proffs" vägra göra en "dålig mastring"... nej kunden har inte alltid rätt kunden har faktiskt ofta fel men det är kunden som betalar å det är det man som proffs måste avväga för att göra dåliga jobb å få betalt kan i förlängningen göra att man ses som oprofessionell å då får man inte så mycket betalt i längden att ha en nöjd kundbas betyder oftast inte att alla är nöjda som kund går man givetvis till nån annan om man inte är nöjd - vad är problemet?
burkish (oregistrerad) Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Det är precis som du skriver Göran. Jag har läst alla dina inlägg och håller helt och hållet med dig i ditt resonemang. Det känns ju tämligen självklart. Säg att man går på restaurang. Man beställer en oxfilé. När den kommer så är den alldeles för blodig i ens tycke, så man frågar om kocken kan steka den lite mer mot well done istället. Tänk om kocken då skulle vägra? "Det förstör smaken och dynamiken i köttet. Det är blodigt som gäller. PUNKT!". Det skulle aldrig hända. Möjligtvis att det skulle kunna hända på någon snobbig fransk resturang men till sammanhanget tror jag inte att det lockar fler kunder om man som tekniker är egocentrisk och högmodig.
Demonproducenten Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Hur skulle du känna dig om du betalar en hantverkare för att göra om badrummet för att sedan upptäcka att han bytt ut duschen mot ett badkar med resonemanget "jag vägrar installera duschar, gå till nån annan om det inte passar" en mer adekvat liknelse är väl om kunden ber hantverkaren göra en lösning som han vet kommer orsaka en vattenläcka
burkish (oregistrerad) Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 nejkunden har inte alltid rätt kunden har faktiskt ofta fel men det är kunden som betalar å det är det man som proffs måste avväga för att göra dåliga jobb å få betalt kan i förlängningen göra att man ses som oprofessionell å då får man inte så mycket betalt i längden att ha en nöjd kundbas betyder oftast inte att alla är nöjda som kund går man givetvis till nån annan om man inte är nöjd - vad är problemet? Tycker vi ska skilja på "dåligt jobb" och slicka nollan vid mastering i det här fallet. Bara för att du slickar nollan betyder inte detta att det är ett dåligt jobb. Ett dåligt jobb för mig är ett jobb där slutprodukten blir otydlig och kanske även distad, personen i fråga som har mastrat vet helt enkelt inte vad han gör. Du kan fortfarande slicka nollan och utföra ett bra masteringjobb, sedan om detta inte faller alla i smaken är en annan sak men då är vi inne på musikalisk gestaltning och uppfattning som är väldigt individualiserat.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Om man får tro referatet så var det inte i första hand möjligheterna som saknades, bara viljan. Tro? Tänk om kunden redan tidigare önskat få upp nivåerna och masteringsteknikern gjort det.... för att kunden efter det fortfarande märker att det faktiskt finns produktioner som är ett par dBFS starkare i nivå och påtalar detta. Då masteringsteknikern inser att hans limit är nådd och vägrar pressa ytterligare så får kunden rätta sig efter det.
Demonproducenten Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Men oavsett vad du beställer på lyxkrogen så kan du alltid skicka tillbaks maten om du inte är nöjd så gör de om det 😄 försök skicka tillbaka entrecoten med motiveringen att det inte smakar korv med mos 🤪
Demonproducenten Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 men det finns ingen anledning att slå kunderna i huvudet med dem i rät vinkel, ovanifrån. vilket du har bestämt dig för har skett i detta fallet
Analogfreak (oregistrerad) Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Tycker vi ska skilja på "dåligt jobb" och slicka nollan vid mastering i det här fallet. Bara för att du slickar nollan betyder inte detta att det är ett dåligt jobb. Hur vet du att peakarna i det här fallet inte når upp till nollan och matseringsteknikern vägra pressa upp nivåerna mer?
ledzappa Postat 25 september 2009 Trådstartare Postat 25 september 2009 det är svårt att utveckla en vettig diskussion om man hela tiden slår ifrån sig de argument man inte håller med om (gäller såklart inte bara inlägget jag citerar).Tycker det känns som trådskaparen kände sig trampad på och därför tycker synd om sig och gärna vill ha medhåll från folk här. Vissa, däribland jag, tyckte kanske inte så synd om honom/henne och är därför inte intressanta för trådens innehåll, då detta inte är tänkt att vara en disskussionstråd utan en tycka-synd-om-tråd. Så känner jag. Och det vore fortfarande intressant att få höra den elaka teknikerns version av händelsen. Precis som Göran uttryckte det så var min intention med tråden att se ifall det är rimligt av en mastringstekniker att vägra delta i the loudness race trots önskemål från kundens sida. Och om man nu har en total vägran för det så kanske man borde vara tydlig med sitt arbetssätt mot sina kunder innan man börjar mastra något, för återigen, som Björn Engelmann (cutting room) uttryckte det i svenska dagbladet: "9 av 10 gånger som någon kommer tillbaks och vill ha något åtgärdat så handlar det just om slutnivån." Som mastringstekniker får man alltså vara medveten om att man kan få önskemål om att nivån ska upp, och om man då har intentionerna att vägra redan från början så bör det stå klart från början.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 (redigerat) en mer adekvat liknelse är väl om kunden ber hantverkaren göra en lösning som han vet kommer orsaka en vattenläcka Exakt! 😛 Som jag sa tidigare så har masteringsteknikern ett ansvar för vad han släpper igenom precis som en besiktningsman som besiktar bilen. Redigerat 25 september 2009 av Analogfreak
Demonproducenten Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 till sammanhanget tror jag inte att det lockar fler kunder om man som tekniker är egocentrisk och högmodig. vilket du vet var fallet
burkish (oregistrerad) Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Hur vet du att peakarna i det här fallet inte når upp till nollan och matseringsteknikern vägra pressa upp nivåerna mer? Det vet inte jag och inte heller någon annan i den här diskussionen. Jag kan bara utgå ifrån den informationen som finns. Skulle så vara fallet så tror jag att artisten/kunden skulle hålla med om att det är bättre hålla lite headroom än att provocera digital distortion. Tror ändå att folk har sunt förnuft.
Demonproducenten Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Tycker vi ska skilja på "dåligt jobb" och slicka nollan vid mastering i det här fallet. just när det gäller det här fallet - vet du vilket det rörde sig om då? var du med?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 En företagare har sin fulla rätt att tacka nej till jobb ifall det strider mot hans etik och moral.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Det vet inte jag och inte heller någon annan i den här diskussionen. Jag kan bara utgå ifrån den informationen som finns. Skulle så vara fallet så tror jag att artisten/kunden skulle hålla med om att det är bättre hålla lite headroom än att provocera digital distortion. Tror ändå att folk har sunt förnuft. Vi får utgå från att masteringsteknikern har sina skäl till varför han inte pressar upp nivåerna ytterligare.... dvs att han kan sitt jobb och vet vars gränsen går.
burkish (oregistrerad) Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 vilket du vet var fallet Refererar inte till det egentliga fallet, påvisar inställningen angående mastringteknikerns roll.
Demonproducenten Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Precis som Göran uttryckte det så var min intention med tråden att se ifall det är rimligt av en mastringstekniker att vägra delta i the loudness race trots önskemål från kundens sida. men va fan! 😛 vad är det som är så jävla svårt att fatta?? om man inte är överens så avbryter man samarbetet vem fan kan tvinga nån annan att göra nåt? är man som kund inte nöjd så går man väl till nån annan som gör precis det man vill det här är ju lite som att jag går å ska köpa en volvo men gnäller över att det inte är en peugeot jag får väl isf köpa en peugeot då - inte envisas med att volvon ska vara en eller menar du att kunden tvingats betala en mastring han inte är nöjd med? DET är en helt annan sak
burkish (oregistrerad) Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 En företagare har sin fulla rätt att tacka nej till jobb ifall det strider mot hans etik och moral. Självfallet men då bör detta vara klart och man kan inte ta betalt för ett jobb som inte kunden är nöjd med.
ledzappa Postat 25 september 2009 Trådstartare Postat 25 september 2009 Hur vet du att peakarna i det här fallet inte når upp till nollan och matseringsteknikern vägra pressa upp nivåerna mer? Det handlar inte om att enstaka peakar ska slå mot noll när man mastrar för hög nivå. Hört talas om RMS och upplevd ljudstyrka?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.