Jump to content
Annons

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
När jag läser "ledzappas" beskrivning tycker jag nästan att kunden blivit lite illa behandlad.

På vilket sätt?

Annons
Postat
Lustigt, jag läste nyss en helt annan tråd här på forumet där det sades att det vissa kallar "the loudness war" är masteringsteknikernas fel. Men läser man inläggen här får man snarast intryck av att det är precis tvärtom, kunden vill ha extrema nivåer och digital överstyrning!!

Som svar på frågan så tycker jag att masteringsfirman bör utföra uppdraget enligt kundens specifikation eller tacka nej och / eller återbetala eventuell ersättning.

Detta eftersom man uppenbarligen inte varit tydliga med sina "speciella villkor".

När jag läser "ledzappas" beskrivning tycker jag nästan att kunden blivit lite illa behandlad.

Angående "loudness war": Jag tror definitivt det är kundernas "fel". Väldigt få kunder vill idag ha en låt som låter lägre än andras, helst ska man ligga lite över andra i upplevd ljudstyrka och många tycker nog att det ska vara så, speciellt i vissa genres. Många vill dessutom slippa "ratta" på volymkontrollen helt och bara ha helt utplattade produktioner utan dynamik, precis som det är vana att höra låtarna i radion, där allt redan är limiterat ytterligare. Och nej, jag är inte ironisk! Självklart lägger jag värderingar i vad jag säger som ni ser, jag själv hade önskat att allt inte var så tråkigt ihoppressat och dynamik-löst...

Men för att återgå till frågeställning, ja, kunden har alltid rätt, tyvärr kan man inte som "proffs" vägra göra en "dålig mastring"...

Hade dock varit kul om loudness-trenden hade vänt... Mitt förslag till förbättring: bygg in fler limiters och liknande i alla slags uppspelare av media, så att kunden själv får välja hur hårt pressat han vill ha sin musik!

Postat
På vilket sätt?

Ja det var dels talet om kollegorna som "amatörer" och dels denna vägran att utföra jobbet enligt kundens specifikationer, speciellt då med tanke på att önskemålen inte alls är vare sig ovanliga eller på något sätt udda.

Vill man inte arbeta på vissa bestämda sätt bör man uppge det när jobbet tas, inte i efterhand överraska kunden med sina speciella egenheter, jag upplever det som en aning arrogant faktiskt.

Nu vet vi ju inte om det gick till precis så som beskrivits, vad jag förstår är det dessutom andrahandsuppgifter, så man får kanske ta det hela med en nypa salt.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Mitt förslag till förbättring: bygg in fler limiters och liknande i alla slags uppspelare av media, så att kunden själv får välja hur hårt pressat han vill ha sin musik!

Så att producenterna pressar den obehandlade slutmixen på cd menar du?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Vill man inte arbeta på vissa bestämda sätt bör man uppge det när jobbet tas, inte i efterhand överraska kunden med sina speciella egenheter, jag upplever det som en aning arrogant faktiskt.

Vet du ifall den här kunden i inledningen av masteringsuppdraget sa så här till masteringskillen?

Jag vill att du maxar nivåerna så mycket det bara går och jag skiter i om det inte finns nån dynamik kvar bara det ligger på 0:an hela tiden! Även om du tycker det låter bajs så är det så jag vill ha det för det är jag som ska betala skiten.

Postat
Vet du ifall den här kunden i inledningen av masteringsuppdraget sa så här till masteringskillen?

Jag vill att du maxar nivåerna så mycket det bara går och jag skiter i om det inte finns nån dynamik kvar bara det ligger på 0:an hela tiden! Även om du tycker det låter bajs så är det så jag vill ha det för det är jag som ska betala skiten.

Kraftuttrycken ter sig en smula malplacerade i sammanhanget, du kanske är arg över något annat?

Men om jag tolkar dig rätt så anser du att kunden inte får komma tillbaka och precisera vad han var ute efter, om det visat sig att teknikern jobbat på ett helt annat sätt än det förväntade?

Så har åtminstone aldrig jag jobbat och jag kan inte påminna mig om att jag har hört talas om någon annan som gjort det heller, jag tycker det verkar avigt att kräva att kunden ska vara nöjd bara för att jag själv är det.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Men om jag tolkar dig rätt så anser du att kunden inte får komma tillbaka och precisera vad han var ute efter, om det visat sig att teknikern jobbat på ett helt annat sätt än det förväntade?

Det var ju du själv som sa att man i förväg ska komma överrens om vad man vill uppnå eller har du redan glömt det?

Postat
Det var ju du själv som sa att man i förväg ska komma överrens om vad man vill uppnå eller har du redan glömt det?

Nja så menade jag faktiskt inte. Att kunder har synpunkter tycker jag är naturligt, men om en tekniker vägrar jobba enligt metoder som är vedertagna i branschen bör han göra det klart från början, så menade jag.

Jag förstår och respekterar att du själv inte är imponerad av det rådande ljudidealet ("loudness wars") men enligt min mening bör man som tekniker inte sätta sin egen smak över kundens, än mindre vägra utföra ett jobb man fått betalt för.

Jag har själv gjort många jobb där mina yrkeskunskaper varit till nytta för en slutprodukt jag inte personligen uppskattar speciellt mycket, det tror jag är en erfarenhet jag delar med många.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Jag har själv gjort många jobb där mina yrkeskunskaper varit till nytta för en slutprodukt jag inte personligen uppskattar speciellt mycket, det tror jag är en erfarenhet jag delar med många.

Det skulle jag ha ångest över att ha gjort.... 😮

Postat
Det skulle jag ha ångest över att ha gjort.... 😮

Vi kan inte alla vara Springsteen, eller ekonomiskt oberoende med ljudteknik som hobby!! Vill jag arbeta med musik får jag ibland ta jobb som är mindre roliga än andra, så är det nog för de allra flesta i branschen!!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Masteringsyrket är en konst precis som en sångare. Du kan inte anlita Lisa Nilsson och kräva att det ska låta som Carola Häggkvist.

Postat
Masteringsyrket är en konst precis som en sångare. Du kan inte anlita Lisa Nilsson och kräva att det ska låta som Carola Häggkvist.

Jag håller inte alls med dig, mastering är en väldigt konkret teknisk uppgift som visserligen kräver sin man men som knappast kan jämföras med ett konstnärligt framförande av den sort en sångerska sysslar med.

Det är som att påstå att typografen är lika kreativ och konstnärlig som författaren.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Jag håller inte alls med dig, mastering är en väldigt konkret teknisk uppgift som visserligen kräver sin man men som knappast kan jämföras med ett konstnärligt framförande av den sort en sångerska sysslar med.

Det är som att påstå att typografen är lika kreativ och konstnärlig som författaren.

Då har vi olika uppfattningar om masteringskonsten. :rolleyes:

Postat (redigerat)
Så att producenterna pressar den obehandlade slutmixen på cd menar du?

ja precis, CD / DVD whatever mediat nu är, så hade det varit underbart med mastringar som hade dynamik kvar... ...alltså sån mastring som inte är en distande korv :rolleyes:

Lyssnar man som jag på ett helt album så är det snyggt när albumet är dynamiskt och går lite upp å ner i volym beroende på intensitet och instrumentering osv.. Men som oftast lyssnar många på olika låtar från olika artister, de har kanske en playlist med hits typ, och då kan dom få sätta på sina limiters för att "slippa ratta på volymratten"

Jag vill slippa lida, ge mig valfrihet!

EDIT: Inte helt obehandlat, bara inte mosat alltså..

Redigerat av Limpan
Postat
ja precis, CD / DVD whatever mediat nu är, så hade det varit underbart med mastringar som hade dynamik kvar... ...alltså sån mastring som inte är en distande korv :rolleyes:

Lyssnar man som jag på ett helt album så är det snyggt när albumet är dynamiskt och går lite upp å ner i volym beroende på intensitet och instrumentering osv.. Men som oftast lyssnar många på olika låtar från olika artister, de har kanske en playlist med hits typ, och då kan dom få sätta på sina limiters för att "slippa ratta på volymratten"

Jag vill slippa lida, ge mig valfrihet!

Jag tror absolut att framtiden kommer erbjuda ny (och gammal) musik mastrade för olika ändamål!

Det verkar inte osannolikt till exempel att iTunes i framtiden kommer erbjuda hårt komprimerad musik anpassad för öppna hörlurar i bullrig miljö, samtidigt som motsvarande album också kommer att kunna köpas i en mer audiofil version med större dynamiskt omfång, på cd. Men då krävs förstås att vi får tillbaka ekonomi i branschen!!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag tror absolut att framtiden kommer erbjuda ny (och gammal) musik mastrade för olika ändamål!

Det verkar inte osannolikt till exempel att iTunes i framtiden kommer erbjuda hårt komprimerad musik anpassad för öppna hörlurar i bullrig miljö, samtidigt som motsvarande album också kommer att kunna köpas i en mer audiofil version med större dynamiskt omfång, på cd. Men då krävs förstås att vi får tillbaka ekonomi i branschen!!

Om så blir fallet... hur försvarar du att då det du sa nyss att det är kunden som bestämmer hur det ska låta?

Jag tycker dina inlägg känns aningen splittrade...

Redigerat av Analogfreak
Postat
Om så blir fallet... hur försvarar du att då det du sa nyss att det är kunden som bestämmer hur det ska låta?

Jag tycker dina inlägg känns aningen splittrade...

Nja nu tappade du mig? Som jag ser det finns det ingen motsättning mellan en tekniker som jobbar tills kunden är nöjd, och ur masteringssynpunkt nischade utgåvor av samma skiva.

Kanske lägger du själv värderingar åt det ena eller andra hållet och glömmer att det finns många lyssnare som uppskattar ett helt annat ljud än du själv? Hoppas du inte tolkar mina tidigare inlägg om masteringsfirman som ett slags godkännande av "the loudness war", för så menade jag verkligen inte.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Nja nu tappade du mig?

Nu?

Kanske lägger du själv värderingar åt det ena eller andra hållet och glömmer att det finns många lyssnare som uppskattar ett helt annat ljud än du själv?

Vems öron använder du när du mastrar?

Redigerat av Analogfreak
Postat (redigerat)
Vems öron använder du när du mastrar?

Jag förstår att du på något sätt är ute efter att masteringsteknikern är så viktig och att de justeringar han gör på det färdiga materialet är så konstnärligt okränkbara att hans arbetsmetoder och resultat inte får ifrågasättas, men jag håller alltså inte med dig. Jag tror inte vi kommer längre!!

Redigerat av Göran Ewertsson
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Masteringsteknikern har ju ett ansvar för vad han släpper igenom precis som en besiktningsman som besiktar din bil...

Postat
Det är ju pga av såna som tänker som du som är orsaken till all världens skitproduktioner som spottas ut..

Äsch, det där tror jag inte du menar på allvar!! Jag väljer att bortse från övertrampet och ser fram emot nya spännande inlägg från dig, Analogfreak! Väl mött!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Äsch, det där tror jag inte du menar på allvar!! Jag väljer att bortse från övertrampet och ser fram emot nya spännande inlägg från dig, Analogfreak! Väl mött!

Jag hoppas du kommer till insikt en dag. :rolleyes:

burkish (oregistrerad)
Postat

Måste faktiskt hålla med Göran här, tycker inte en mastringstekniker utför ett konstnärligt jobb på den nivån. Självklart finns den konstnärliga biten med men vi ska inte göra en höna av en fjäder här. Precis som en PA-tekniker får lov att kompromissa med artister som vill höra sig själv så högt det går i medhörningen och samtidigt undvika rundgång, så får mastringsteknikern följa artisten/kundens förfrågan om hur de vill att de ska låta så långt det går. Så länge det inte distar så bör mastringsteknikern uppfylla kundens krav om han vill ha betalt för sitt besvär.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Precis som en PA-tekniker får lov att kompromissa med artister som vill höra sig själv så högt det går i medhörningen och samtidigt undvika rundgång,

Där är du ute och cyklar 🙁 Live är konsten att hålla ner monitorlyssningen det som är A & O för en lyckad spelning. :rolleyes:

Postat
Kunden har inte alltid rätt! Om det vore så varför anlitar man en extern masteringstekniker?. Skulle tro att man anlitar en välrenommerad masteringsfirma för att dom har rykte om sig att kunna sin sak samt att dom har utrustning som är bättre än den man själv har.

Att mastra mot nollan det kan vilken nolla som helt göra.. Men att mastra med bibehållen dynamik kräver sin man(eller kvinna).. Fattar inte denna dryga hysteri till att allt ska vara så maxat.. Jag menar det finns en volymkontroll på förstärkaren hos dom som lyssnar.. Den är tänkt att användas :rolleyes:

Nej, men om man sysslar med service så är det mottot man bör gå efter, att kunden alltid har rätt. Då får man nöjda kunder. Visst kan man tycka att det är fel att maxa skivan, men om det gör kunden nöjd så är det ju självklart att man ska göra det. Antagligen vill de ha kunder, om de inte är ekonomiskt oberoende och kan handplocka kunder efter sitt eget tycke. Det är ju faktiskt jävligt försvarbart att vilja ha en väldigt hög slutnivå då det i princip är normen idag.

Postat

Kunde har alltid rätt...då det är deras smak(er) som ska tillfredställas...

Hur som helst, när jag ska remastra mitt album, då ska det göras analogt...

Analog mastring kan göra stor skillnad...

Postat
Masteringsteknikern har ju ett ansvar för vad han släpper igenom precis som en besiktningsman som besiktar din bil...

Du kan ju inte jämföra en maxad låt med en bil som inte klarar besiktningen. Obesiktade bilar är ju knappast normen ute i trafiken?

Postat
Måste faktiskt hålla med Göran här, tycker inte en mastringstekniker utför ett konstnärligt jobb på den nivån. Självklart finns den konstnärliga biten med men vi ska inte göra en höna av en fjäder här. Precis som en PA-tekniker får lov att kompromissa med artister som vill höra sig själv så högt det går i medhörningen och samtidigt undvika rundgång, så får mastringsteknikern följa artisten/kundens förfrågan om hur de vill att de ska låta så långt det går. Så länge det inte distar så bör mastringsteknikern uppfylla kundens krav om han vill ha betalt för sitt besvär.

Amen hallelujah. Känns som en självklarhet men tydligen är det inte det för alla.

Postat

Tycker det är självklart att kunden ska få säga sitt, vill teknikern inte veta av sådan nivå så be kunden att inte skriva hans namn på skivan, svårare än så är det ju inte. Ett jobb är ett jobb, den som betalar är den som bestämmer.

Hur skulle du känna dig om du betalar en hantverkare för att göra om badrummet för att sedan upptäcka att han bytt ut duschen mot ett badkar med resonemanget "jag vägrar installera duschar, gå till nån annan om det inte passar"

Sen kan man tycka vad som helst om kunders ideér, vet att jag själv tycker det är jobbigt att bli "bossad" men det är ju något man får ta... utan kunder inget jobb...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.