Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag är en rätt stor nybörjare inom detta ämne, har spelat lite på ett gammalt piano samt ett leksakskeyboard jag fått som liten. Nu skulle jag vilja fortsätta och planerar då att köpa något slags elektroniskt klaviaturinstrument för helst 3000, men max 5000. Är detta för lite kan jag vänta, men detta är den prisklass jag helst vill hålla. Jag tänkte främst på begagnade instrument då, men problemet för mig är att jag blir förvirrad av alla olika sorters instrument. Det jag egentligen undrar är vad som behövs för att kunna spela på t.ex. för att få ljud i en förstärkare. Så skulle någon kunna vara vänlig och förklara skillnaderna lite?

Det jag helst vill är att kunna få ut ljudet via min gitarrförstärkare, och samtidigt kunna koppla in den i datorn för att kunna spela in saker (via MIDI antar jag...?). Jag vill inte heller ha en leksak, utan något som ska funka att spela live (mindre spelningar då) med. Det jag vill ha utav den är framförallt vanliga pianoljud, men eftersom att jag inte vet vad jag kommer syssla med senare (och jag gillar att leka) är det väl praktiskt om den klarar av annat också.

Enda fördelen (som jag förstått) med keyboards är att de har inbyggda högtalare, men detta är för mig helt onödigt då jag inte ens vill använda dem. Min fråga då är vad som behövs för synthar/midi-klaviaturer ska kunna "fungera". Behöver man köra någon av dem genom en dator...?

Mycket tacksam för svar, och även rekommendationer på instrument som kan passa uppskattas.

Annons
Postat

keyboards räknas oftast som en leksak men det finns riktigt dyra också

keyboards har trumkomp inbyggda i olika stilar som man även själv ibland kan programmera

synth spelar man upp ljud och man har möjlighet att förändra dem

midiklaviarur skickar endast midi vilket inte är ljud utan endast info hur man spelar

då krävs det en ljudmodul eller en dator med vstinstrument för att få ljud

problem med att spela med en dator är latency och det behövs då ett bra ljudkort för att få ner latencyn

digitalpiano och scenpiano spelar upp samplade ljud men scenpiano har inga högtalare

för att spela i en förstärkare behöver du något som genererar egna ljud(alltså inget midiklaviatur) och har en analog ljudutgång

eftersom du vill spela live och med pianoljud skulle jag rekommendera ett scenpiano

gärna med vägda tangenter men om du aldig spelat på ett riktigt piano är detta inte så viktigt

och när du vill leka kopplar du det via midi till datorn(krävs ett midiinterface)

och där leker du med olika vst-synthar

http://www.thomann.de/se/tangentinstrument.html

Postat (redigerat)
för att spela i en förstärkare behöver du något som genererar egna ljud(alltså inget midiklaviatur) och har en analog ljudutgång

eftersom du vill spela live och med pianoljud skulle jag rekommendera ett scenpiano

Tack så mycket för det långa svaret. ☺️

Vad skulle fördelen med ett scenpiano framför en synth vara? (Och vice versa.) Är det bara mindre funktioner på ett scenpiano och priset således blir lägre? Eller känns de mer som riktiga pianon?

Jag har för övrigt spelat lite på ett riktigt piano, och håller med om att vägda tangenter är att föredra, kändes skönare att spela på än på de keyboards osv. jag prövat som inte har.

Redigerat av Saikyun
Postat
Tack så mycket för det långa svaret. 🙂

Vad skulle fördelen med ett scenpiano framför en synth vara? (Och vice versa.) Är det bara mindre funktioner på ett scenpiano och priset således blir lägre? Eller känns de mer som riktiga pianon?

ja det beror lite på hur man arbetar men jag tycker man kan använda vstinstrument i datorn just när man vill leka(även proffsig lek:)!)

scenpiano har oftast färre ljud än en synth och ofta vägda tangenter

priset varierar ju på både synthar och digitalpianon så det är svårt att säga och gränsen är också ibland svår att dra

det bästa är att testa så mycket som möjligt i en musikaffär eller hos vänner...

Postat
ja det beror lite på hur man arbetar men jag tycker man kan använda vstinstrument i datorn just när man vill leka(även proffsig lek:)!)

scenpiano har oftast färre ljud än en synth och ofta vägda tangenter

priset varierar ju på både synthar och digitalpianon så det är svårt att säga och gränsen är också ibland svår att dra

det bästa är att testa så mycket som möjligt i en musikaffär eller hos vänner...

Okej, då ska jag ta och göra det. Tack så mycket. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.