Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Gjorde för ett tag sedan en tråd om att jag va missnöjd med diskanten i min ibanez stålsträngade gitarr. Ikväll skulle en kompis testa lite pre amps hos mig så jag bad honom ta med sin martin gitarr. Vet inte vilken modell exakt, men det va HD-serien tror jag han sa. Nu vet jag vad jag vill ha iaf 😛 Men så länge kommer han få komma hit och lira, för min ibanez vill jag inte ha på platta längre 😮

Gjorde en snabbinspelning. Lite otajt dubb, men fokus låg inte på spelet utan på preamps.

Gitarren är inspelad med en line audio cm3, dubbad en gång, pre amp Neve 1073 DPA in till digi96 interface.

http://www.speedyshare.com/653617230.html

MVH

Anders

EDIT: gitarren är en Martin HD 35 från 1983

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat (redigerat)
Martin gör grymt bra gitarrer. Den som Sven spelar på i nästan alla mina testinspelningar, är en Martin D-35. En härlig sustain och kalasbra sound! 😛

Ja, jag bara kände att jag tänker inte längre ens försöka med min ibanez. En mick, spela in, en EQ (som man inte behövde röra mycket) och en kompressor så va man hemma. När man skruvade på EQ:n va det inte snack om att ta bort något man inte tyckte om, utan bara ge lite mer briljans, och vilken härlig diskant sedan!

MVH

Anders

EDIT: inte för att tala om hur skön och balanserad bas det är i den. Ja allt från bas till diskant va precis som jag ville ha det 😮

Redigerat av Gizmozis
Postat

Kul att du hittat rätt!

Då kommer köpbegäret påsmygandes kan jag tänka mig 🙂

Martin gör fantastiska gitarrer, men ta gärna även en titt på Taylors sortiment om du nån gång ska köpa, och vill du komma undan billigare så rekomenderar jag som vanligt att ta en titt på Furch´s gitarrer.

De känns lite olika att spela på, och har sin egen karaktär, så det blir ju en fråga om smak i slutändan.

/Erik

Postat
Kul att du hittat rätt!

Då kommer köpbegäret påsmygandes kan jag tänka mig 🙂

Martin gör fantastiska gitarrer, men ta gärna även en titt på Taylors sortiment om du nån gång ska köpa, och vill du komma undan billigare så rekomenderar jag som vanligt att ta en titt på Furch´s gitarrer.

De känns lite olika att spela på, och har sin egen karaktär, så det blir ju en fråga om smak i slutändan.

/Erik

Jodå, det finns där. MEn detta hamnar rätt långt ner på priolistan då både gitarrist och gitarr bara bor 5 minuter bort 🙂 Så ibanezen kommer jag nu använda som slaskgitarr och sedan ta in denna gitarrist vid skarpa lägen 🙂

MVH

Anders

Waltzberger (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Martin är sjukt grymma på akustiska gitarrer. Om inte rent av bäst (vågar jag säga efter alla guror jag provat).

Själv köpte jag en Gibson Hummingbird för 24 lökar förra hösten. Den gick varm väldigt länge.

Men jag var fortfarande nyfiken på Martin. Köpte därför en mellanvariant (D16GT) i våras. Och efter det fick Hummingbirden gå.

Missförstå mig dock inte. Jag älskade Gibsonen och den gjorde sig mkt bra till många av mina inspelningar men med samma material och med tanke på priset (Martin=11.995:- Gibson 23.995:-) så var Martinen helt oslagbar.

Har även provat ett par D28'or och svärfars Johnny Cash-signature. Dom är helt enkelt oslagbara.

Köp en! 😄

Redigerat av babylondays
Postat

Lät riktigt bra det där!! 🙂

Vad synd att du bara hann läsa initialerna på guran. Hade varit kul att veta vilken gura du testat. 😳

Postat
Lät riktigt bra det där!! 🙂

Vad synd att du bara hann läsa initialerna på guran. Hade varit kul att veta vilken gura du testat. 😳

Jag ska fråga honom om exakta beteckningen 🙂

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Jag hittade användarkommentarer på den billigare DXME. Flertalet hyllar den men den beskrivs även som rena skiten, laminatet är pressad sågspån, värdelöst ljud, den borde kosta 100 euro osv. Att man kan tycka så olika? Det kanske är lätt att bli bländad av Martinloggan på huvudet, den var det enda som var bra på gitarren skrev en som testat den. En annan skulle tacka den eventuella tjuv som stal den, han hade spelat i 30 år och haft 15 gitarrer.

http://reviews.harmony-central.com/reviews...artin/DXME/10/1

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
Jag hittade användarkommentarer på den billigare DXME. Flertalet hyllar den men den beskrivs även som rena skiten, laminatet är pressad sågspån, värdelöst ljud, den borde kosta 100 euro osv. Att man kan tycka så olika? Det kanske är lätt att bli bländad av Martinloggan på huvudet, den var det enda som var bra på gitarren skrev en som testat den. En annan skulle tacka den eventuella tjuv som stal den, han hade spelat i 30 år och haft 15 gitarrer.

http://reviews.harmony-central.com/reviews...artin/DXME/10/1

Det finns säkert "skit" även hos martins sortiment och folk som köper enbart för namnet. Men så är det ju i allt.

MVH

Anders

Postat
Det finns säkert "skit" även hos martins sortiment och folk som köper enbart för namnet. Men så är det ju i allt.

MVH

Anders

Vad jag fattade är de billigare byggda i Mexiko. Det kanske är stor skillnad mellan olika ex. Att Martins dyrare gitarrer låter så bra kanske beror på att de är ganska tunna, eller finlemmade, (?) om de ska byggas med liknande byggsätt i Mexiko och med en väldig fart kanske det blir svårt.

Den 500 kr dyrare Martin DCX1E (7995 kr) får inga så dåliga rescensioner som DXME. En snubbe som haft en D28 i 20 år tyckte DCX1E var lika bra:

http://www.zzounds.com/item--MRTDCX1E

"Made in America" skriver en här, på sidan tre. Mycket fina omdömen. Synd att den har cutaway.

http://reviews.harmony-central.com/reviews...rtin/DCX1E/10/1

Postat
Vad jag fattade är de billigare byggda i Mexiko. Det kanske är stor skillnad mellan olika ex. Att Martins dyrare gitarrer låter så bra kanske beror på att de är ganska tunna, eller finlemmade, (?) om de ska byggas med liknande byggsätt i Mexiko och med en väldig fart kanske det blir svårt.

Den 500 kr dyrare Martin DCX1E (7995 kr) får inga så dåliga rescensioner som DXME. En snubbe som haft en D28 i 20 år tyckte DCX1E var lika bra:

http://www.zzounds.com/item--MRTDCX1E

"Made in America" skriver en här, på sidan tre. Mycket fina omdömen. Synd att den har cutaway.

http://reviews.harmony-central.com/reviews...rtin/DCX1E/10/1

Jag är så kritisk till folk som säger att en budget modell är lika bra som företagets top of the line. Speciellt om det är en renodlad musiker som säger det. Han eller hon lyssnar säkert inte på samma sätt som jag. De går på känslan av instrumentet, och hur det låter när de håller det i handen. Jag lyssnar hur det låter i en mix och med en mick framför sig. Det är skillnad.

Men det är ju absolut värt att jämt prova när någon påstår en sån sak. Ibland hittar man guldkorn längs vägen 😆

Har inte fått svar ännu av gitarristen, men undrar om det inte va en HD28:a han hade, men som sagt är jag inte säker.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

En tanke om alla akustiska gitarrer: Lite sjukt så är det "vanliga" ljudet, som den låter när man sitter och spelar på den hemma, helt utan förstärkning egentligen minst intressant, i alla fall för scenmusiker och studiofreaks. Gizmosis skriver ju ungefär samma sak ser jag...

Spelar man in i studio med den är ju det ljud man kan få på inspelningen, via en eller fler mickar placerade framför som är det intressanta. Sitt eget eller publikens huvud/öron är ju aldrig placerade 10 cm från tolfte bandet, som man ofta sätter en mick. Så sitter man i musikaffären och provspelar ett gäng gitarrer för kanske 3000 - 10.000 kr så säger det ju inte mycket om hur de skulle låta på en inspelning.

Spelar man live så använder man ju så gott som alltid den inbyggda mickens ljud, och det ljudet brukar kunna bli bättre om man proppar igen ljudhålet med en sån där platta, vad de nu heter. (jag har tappat bort min) Så mickljudet är ju också väldigt intressant.

Min Epiphone Jumbo tycker jag låter lite tunt när jag spelar på den hemma, nylongitarren, en Yamaha CG-101, har mycket mer tryck. Men när jag spelar in jumbon med dubbla CM3 plus en NT2-A då låter den hur fint som helst, lite likt Giz´ fina Martininspelning. Och den är enormt skön att spela på, intonerar perfekt, låga strängar, lättryckt som en telecaster. Jag vill också ha en D28, men enär gammeln låter bra 10 till 30 cm från ljudhålet så kanske det är onödigt att byta? En preamp för ca 10.000 kr vore nog ett större lyft för inspelandet.

Den inbyggda piezomicken i gitarren låter fan, den går väl att byta.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Nu vet jag cad det är för gitarr iaf :rolleyes:

En martin HD 35 från 1983.

Nu ska jag snart iväg och se ulf walkenius 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Intressant läsning. Själv valde jag en Tanglewood tw1000h sr c b hancrafted(för ca 12 000kr), över en Martin HD-28. Dock inte p.g.a priset utan för att tanglewooden lät bättre, mer djup i den och man fick mycket gitarr för pengarna.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Du måste delaykompensera mellan kanalerna... För stor tidsförskjutning...

Vad använder du för mickar? 1073:an är inte sådär instängd med bra mick...

Postat

Lyssna igen så hör du att det inte är tidsförskjutning utan en otajtethet som jag nämnde i första inllägget som inte va i fokus, och i mina öron är det absolut inte instängt utan väldigt tydligt djup (speciellt i den omixade där ingen kompressor är med). Håller inte med dig för 5 öe där analogfreak, inte den här gången.

MVH

Anders

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Lyssna igen så hör du att det inte är tidsförskjutning utan en otajtethet som jag nämnde i första inllägget som inte va i fokus, och i mina öron är det absolut inte instängt utan väldigt tydligt djup (speciellt i den omixade där ingen kompressor är med). Håller inte med dig för 5 öe där analogfreak, inte den här gången.

MVH

Anders

Jag har hört betydligt bättre resultat med AMS Neve 1073 DPA. Det är därför jag påpekar det. :rolleyes:

Postat

Ssssssssssssssssssssssss................... 😮

Postat
Nu vet jag cad det är för gitarr iaf 🙂

En martin HD 35 från 1983.

Nu ska jag snart iväg och se ulf walkenius 🙂

MVH

Anders

Ah, okej! 🙂 Tyckte den hade fin klang.

Har gått igenom alla "dundergitarrer" på 4-sound i jakt på ny akustisk gura. Den Martin jag testade där lär inte kul alls, men var en budget-Martin. Det märke jag fastnade mest för var faktiskt Breedlove (?), och då testade jag allt från Yamaha till Gibson och Martin. Tyckte de hade sjukt rent ljud och underbar, lång sustain. Samtidigt var de lättspelade. Vet dock inte hur de låter på "tape", och kvalitén kanske är usel..?

Postat

Låter det så kostar det!

Men det är ju bättre att ha EN gitarr man är verkligen nöjd med än ett halvdussin man är halvnöjd med. Låt dig bara inte dras till att köpa en billigare Martin bara för att de står så på huvudet. Kolla också in andra gitarrer i samma prisklass. Det kan gömma sig nåt ännu bättre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.