Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Kämpar på med Logic och gillar det skarpt. En sak jag inte fattar än dock är hur jag ska bete mig om jag vill spela upp flera saker med samma instrument. Säg att jag lägger på en exs-sampler och matar in en massa samplingar i den och säger åt dom att gå till olika utgångar (ja, jag valde multi-out varianten).

Hur får jag sen tag på ljudet? Gör jag ingenting låter allting men jag ser fortfarande bara en kanal i mixern. Om jag gör en aux-kanal får jag upp en till kanal där ljudet verkar hamna men om jag vill automatisera det spåret hur gör jag då? Behöver jag verkligen göra en aux-kanal för varje utgång?

Har letat i manualen men jag verkar inte fatta, jag är iofs rätt trött oh trög idag så skyller allt på det.

Det jag vill är alltså:

- Lägga till en mjukvarusynth

- Ha X antal spår med MIDI-data på som skickar data till ovan nämnda synth

- Få mina multi-outputs skickade till något vettigt ställe i mixern.

Detta var väldigt enkelt i Cubase, hopaps jag missat någon idiotisk grej 😕.

Tack för eventuell hjälp!

Annons
Postat

om du valt multiinstrument så finns det ett plus på channelstrippen i mixern

om du trycker på det kommer de övriga kanalerna fram

för att skapa flera spår med samma intsrument markerar du spåret och går in i track meny

new with next midi channel eller de 2 övriga(har inte förstått skillnaden ännu)

Postat
Det jag vill är alltså:

- Lägga till en mjukvarusynth

- Ha X antal spår med MIDI-data på som skickar data till ovan nämnda synth

- Få mina multi-outputs skickade till något vettigt ställe i mixern.

I min template har jag gjort följande

I Enviroment :

Gjort 2 st Multi-instrument kanaler där den ena går till midikanalerna 1-8 den andra till 9-16.

Gjort 8 st Stereo Aux kanaler

I Arrange :

Tagit in dom 2 Multi-Instumenten och under dom skapat midikanalerna.

Så jag kan då öppna ett Multi-Instrument tex EXS eller Miroslav , i instumentet i sig välja vilka ut kanaler dom ska ha.

Ta in ut kanalerna in i Aux kanalerna och även ha kanalerna separerade i Arrange via midikanalerna som man ser vad som spelas och när.

Så med andra ord

Hur får jag sen tag på ljudet? Gör jag ingenting låter allting men jag ser fortfarande bara en kanal i mixern. Om jag gör en aux-kanal får jag upp en till kanal där ljudet verkar hamna men om jag vill automatisera det spåret hur gör jag då? Behöver jag verkligen göra en aux-kanal för varje utgång?

I Exs editorn måste du välja vilka kanaler du vill att ljuden skall gå till , och sedan skapa tillräckligt många Auxkanaler för att ta in ljuden.

Postat
om du valt multiinstrument så finns det ett plus på channelstrippen i mixern

om du trycker på det kommer de övriga kanalerna fram

för att skapa flera spår med samma intsrument markerar du spåret och går in i track meny

new with next midi channel eller de 2 övriga(har inte förstått skillnaden ännu)

Tack för svaret. Det fungerar fint men det verkar som att om jag meckar in något event i hyper editorn, typ "Pan" så skickas det till huvudkanalen, min auxkanal påverkas inte. Hur kommer jag runt detta? Går det?

Säg att jag har ett trumkit i min exs24 och vill mecka lite med panningen på bara hihattarna till exempel, tänker jag helt fel? Är jag helt cubaseskadad? Körde iofs Battery sist och inte exs24 men trodde jag skulle reda ut det i alla fall. Tror det är något koncept jag inte fattat än.

Postat (redigerat)
Tack för svaret. Det fungerar fint men det verkar som att om jag meckar in något event i hyper editorn, typ "Pan" så skickas det till huvudkanalen, min auxkanal påverkas inte. Hur kommer jag runt detta? Går det?

Säg att jag har ett trumkit i min exs24 och vill mecka lite med panningen på bara hihattarna till exempel, tänker jag helt fel? Är jag helt cubaseskadad? Körde iofs Battery sist och inte exs24 men trodde jag skulle reda ut det i alla fall. Tror det är något koncept jag inte fattat än.

man kan göra allt i logic tror jag man måste bara lära sig hur

och mycket är helt annorlunda än cubase så det tar tid

jag testade lite men är inte säker på om det är bästa lösningen...

i mixern: om du trycker på read på den auxkanal du vill förändra så kommer det automatiskt ett auxspår i arrangefönstret.

där kan du sen ändra i hypereditor för den auxkanalen.

hihat:i exs gå in i edit(uppe till höger)

sen markerar du alla hihatsamplingar och under output routing väljer du tex 3-4

du måste sen kontrollera att det verkligen är ett muliout instrument: under I/O på channelstrippen välj alltså exs24 multi output

på mixern kommer automatiskt ett plustecken och när du trycker där så kommer auxspåret fram för 3-4

tryck på read på den kanalen och panorera sen antingen genom automation eller hypereditorn

edit: för att skapa ett auxspår i arrange så kan du i mixern för auxspåret i options menyn välja create arrange tracks...

read som jag skrev tidigare skapar automatiskt också ett spår men om du använder hyper edit så behöver du inte read utan den kan stå på off

Redigerat av spass
Postat
man kan göra allt i logic tror jag man måste bara lära sig hur

och mycket är helt annorlunda än cubase så det tar tid

jag testade lite men är inte säker på om det är bästa lösningen...

i mixern: om du trycker på read på den auxkanal du vill förändra så kommer det automatiskt ett auxspår i arrangefönstret.

där kan du sen ändra i hypereditor för den auxkanalen.

hihat:i exs gå in i edit(uppe till höger)

sen markerar du alla hihatsamplingar och under output routing väljer du tex 3-4

du måste sen kontrollera att det verkligen är ett muliout instrument: under I/O på channelstrippen välj alltså exs24 multi output

på mixern kommer automatiskt ett plustecken och när du trycker där så kommer auxspåret fram för 3-4

tryck på read på den kanalen och panorera sen antingen genom automation eller hypereditorn

edit: för att skapa ett auxspår i arrange så kan du i mixern för auxspåret i options menyn välja create arrange tracks...

read som jag skrev tidigare skapar automatiskt också ett spår men om du använder hyper edit så behöver du inte read utan den kan stå på off

Tack! Nu funkar det. Stort tack för hjälpen, ska plugga lite mer manual nu så jag slipper komma med uppenbara frågor här 🙂.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.