Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja, letar efter en bra inspelnings program till PC där du kan spela in dina vocals och sedan mixa/mastra dom, samt göra dina beats på eller bara en som man spelar in sina vocals och sedan redigerar. Använder just nu adobe audition och reason men finns det ngn program som är bättre än Adobe audition för mixning och inspelning?

Tack!

Annons
Postat

Det finns ju olika sorter av olika märken, dvs. cubase har massa andra saker så som SX, LE, Studio osv. isåfall vilka?

Postat
Det finns ju olika sorter av olika märken, dvs. cubase har massa andra saker så som SX, LE, Studio osv. isåfall vilka?

sx är en gammal verion av cubase

idag heter det cubase 5:

http://www.steinberg.net/en/products/music...5_features.html

de går oftast bra med de billigare versionerna men det beror helt på vad du vill göra

har du redan ljudkort eller måste du köpa det

när man köper brukar det ingå lite olika program som man kan testa.

du kan nog ladda ner en demo till de flesta programmen också om du vill prova

gå in på de olika hemsidorna och kolla

sen är det också viktigt vad kompisarna har om de kan hjälpa dig

du kan också söka på youtube för de olika programmen och se hur folk jobbar och hur programmen funkar

Postat

kollade precis på adobe auditions hemsida och version 3 verkar vara ett fullvärdigt daw

så det borde ockås funka lika bra

bara att uppdatera alltså...

maart (oregistrerad)
Postat

Adobe Audition 3 tycker jag är riktigt bra. Så länge man håller sig till audio (inspelning, mixning, editering o.s.v.) är det otroligt kompetent och kan absolut mäta sig med andra stora Daw. Midi-hanteringen är väl halvbra men i version 3 finns den ju iaf... :rolleyes:

• 3 veckor senare...
rankey (oregistrerad)
Postat

Testa demot på Studio One. Grymt intuitivt, härligt upplägg, lätt att nå allt, inget menyklickande, rent och avskalat. 🙂

• 1 månad senare...
Postat
Tja, letar efter en bra inspelnings program till PC där du kan spela in dina vocals och sedan mixa/mastra dom, samt göra dina beats på eller bara en som man spelar in sina vocals och sedan redigerar. Använder just nu adobe audition och reason men finns det ngn program som är bättre än Adobe audition för mixning och inspelning?

Tack!

Hade du inte köpt Cubase 5 precis? Cubase är grymt så kör på det

Postat
du menar att det följer med bra pluggar eller?

Nope, det är ljudet, ljudet, ljudet, kvaliteten på ljudet och återigen LJUDET.

Det följer med mycket bra pluggar också, absolut, men Sanplitude toppar listan av de bäst ljudande DAW på marknaden.

Tyvärr enbart PC.

Samplitude är PRO, mycket PRO!

Slut på meddelandet 😛

Postat

Det följer med mycket bra pluggar också, absolut, men Sanplitude toppar listan av de bäst ljudande DAW på marknaden.

var finns den listan?

Postat

Tyvärr enbart PC.

Slut på meddelandet 😛

Det är ingen skilland på ljudkvaliten mellan DAW:sen, så det är väl inget riktigt argument direkt?

Postat

Precis! Ingen skillnad alls på ljudkvaliteten mellan olika DAW, utan om det finns någon skillnad, så är det pluggarna det hänger på.

Sedan är Samplitude smart bl a för att man har CD-bränning direkt i programmet också, men när jag testade det för en tid sedan, så kom jag inte riktigt överens med programmet - men jag är ju inbiten Cubase-förare sedan Hedenhös, så det tar förstås lite tid att komma in i ett nytt program. 😳 Ska ge det en ny chans senare någon gång, när tiden räcker till...

Postat

Tyvärr enbart PC.

Men enligt din sig så kör du ju Mac? 😳

Postat (redigerat)
Det är ingen skilland på ljudkvaliten mellan DAW:sen, så det är väl inget riktigt argument direkt?

Hej Apep,

Det är en riktig myt. Det ÄR skillnad på olika DAW!! Sorry!

Inget jag orkar strida för här men jag har facit från stora A/B tester och fastester och har gjort egna seriösa tester och jämförelser med ett 24 track projekt.

Jag gjorde mitt första test 2002 mellan Cubase, Logic, ProTools och Digital Performer.

Cubase lät absolut sämst (läs:dåligt!) Logic kom 3:a och PT och DP slogs om 1:a plats.

DP vann till slut.

Gjorde samma test år 2005 med exakt samma resultat.

Nu senast för 2 veckor sen gjorde jag testet mellan Digital Performer 5.13 och Logic Studio 8.

Jag använder bägge på samma system.

Resultatet var överraskande, särskilt med tanke på att Apple förbättrat Logics AudioEngine i.s.m att Logic köptes av Apple....

Facit: Digital Performer lät bäst 2002, 2005 och fortfarande idag 2009.

Jag använder båda DAWs, så jag har personligen inget att vinna på testerna mer än att få reda på vilket DAW jag ska använda som förstahands val i mina produktioner med 40+ tracks. (Ju fler spår ju större blir skillnaden)

Nåväl. Testa och lyssna själv och därefter kan du skrota myten om att alla DAW skulle låta lika bra..

Peace!

Redigerat av Radiobrutta
Postat

Tyvärr enbart PC.

Slut på meddelandet 😳

Gjorde för något år sedan test här på forumet. Tror det va Gilbert som höll i det. Fast då påstods det att pro tools lät bättre än alla andra daw:s. Vad testet visade behöver jag nog inte säga.

MVH

Anders

Postat
Hej Apep,

Det är en riktig myt. Det ÄR skillnad på olika DAW!! Sorry!

Inget jag orkar strida för här men jag har facit från stora A/B tester och fastester och har gjort egna seriösa tester och jämförelser med ett 24 track projekt.

Jag gjorde mitt första test 2002 mellan Cubase, Logic, ProTools och Digital Performer.

Cubase lät absolut sämst (läs:dåligt!) Logic kom 3:a och PT och DP slogs om 1:a plats.

DP vann till slut.

Gjorde samma test år 2005 med exakt samma resultat.

Nu senast för 2 veckor sen gjorde jag testet mellan Digital Performer 5.13 och Logic Studio 8.

Jag använder bägge på samma system.

Resultatet var överraskande, särskilt med tanke på att Apple förbättrat Logics AudioEngine i.s.m att Logic köptes av Apple....

Facit: Digital Performer lät bäst 2002, 2005 och fortfarande idag 2009.

Jag använder båda DAWs, så jag har personligen inget att vinna på testerna mer än att få reda på vilket DAW jag ska använda som försa val i mina produktioner med 40+ tracks. (Ju fler spår ju större blir skillnaden)

Nåväl. Testa och lyssna själv och skrota därefter myten om att alla DAW skulle låta lika bra..

Peace!

Hur gjordes testerna? Så om om du har samma ljudkort, samma mick, exakt samma inställningar osv.... Inga panoreringar i ditt daw så låter filen alltså anorlunda beroende på vilket daw du spelade in i? Vad fick du för resultat på fasvändningarna?

MVH

Anders

Postat (redigerat)
Hur gjordes testerna? Så om om du har samma ljudkort, samma mick, exakt samma inställningar osv.... Inga panoreringar i ditt daw så låter filen alltså anorlunda beroende på vilket daw du spelade in i? Vad fick du för resultat på fasvändningarna?

MVH

Anders

2002 Inspelat analogt projekt på 2" tape. Omvandlat till Wavfiler. 48 KHz/16 bitar

Alla DAWs fick samma projekt, alltså samma WAV filer.

24 tacks, UNITY GAIN. Inga pluggar.. samma ljudkort, samma dator.

testerna 2005 mellan samma sättning men nyare programvara.

Testet för 2 veckor sen var samma stereofil av en mix.

Hade DP och Logic igång samtidigt. Ljudfilen spelades upp samtidigt från de olika programmen till olika kanaler på mitt analoga mixerbord.

Bytte utgångskanalerna sinsemellan för att utesluta bordets ev. påverkan.

Jag var inte ensam utan vi var flera som lyssnade och tryckte på MUTE knapparna medan vi andra blundade och lyssnade.

DP lät bättre än Logic.

DP var fylligare med större omfång och Logic lät plattare i förhållande till DP.

Jag har själv inte testat med fasvändningar men hittat flera såna tester på nätet.

Det man gör är att man mäter skillnaden genom att fasvända de olika DAW ljuden mot varandra och avläsa och mäta skillnaderna. Det ska ju släckas helt ifall filerna är identiska. Vilket alltså inte brukar vara fallet.

Det finns en sajt som visar hur olika DAW tolkar en sinusvåg. Man blir väldigt förvånad över resultatet.

Måste leta efter sajten men kommer att lägga den här så snart jag hittat den.

Redigerat av Radiobrutta
Postat (redigerat)
Det säger en hel del om programmens Audio Engine och audiohantering.

Säger inget om att ljudfilen du spelar in i 96Khz i DP låter anorlunda än den jag spelar in i PT, och det är ju det som du påstår. Säger inget heller om summeringen. Och det är det jag är intresserad av att se vetenskapliga bevis för 😳

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat (redigerat)
Säger inget om att ljudfilen du spelar in i 96Khz i DP låter anorlunda än den jag spelar in i PT, och det är ju det som du påstår. Säger inget heller om summeringen. Och det är det jag är intresserad av att se vetenskapliga bevis för 😳

MVH

Anders

Anders, läs igen. Jag påstår inget om nån INSPELNINGSKVALITET utan om uppspelningen av inspelat material från en 2" tape. (år 2002)

Och en stereomix (2009).

Det är ljudet vid UPPSPELNINGEN jag testat.

Inspelningen beror mycket på ljudkortets AD omvandlare.

Redigerat av Radiobrutta
Postat
Anders, läs igen. Jag påstår inget om nån INSPELNINGSKVALITET utan om uppspelningen av inspelat material från en 2" tape. (år 2002)

Och en stereomix (2009).

Då är det summeringen du pratar om, och det har du ju inte heller visat några bevis för. Att du upplever det på ett sätt kan jag godta, men för att kunna säga att det är så, så vill jag se bevis. Inte min mening att verka på nu, men jag köper det inte förrän jag fått se bevis som är korrekt vetenskapligt utförda så det inte hamnar under psuedovetenskap. Det är bara sån jag är 😳

MVH

Anders

Postat

Du tror inte att, om det funnits vetenskapliga belägg, dessa skulle användas i marknadsföringen av produkten?

Det här är förstås samma sorts vidskepelse som i tråden om burn-in för lurar: Jätteviktigt för dem som tror på det, men saknar all praktisk betydelse.

Postat
Jag har själv inte testat med fasvändningar men hittat flera såna tester på nätet.

Det man gör är att man mäter skillnaden genom att fasvända de olika DAW ljuden mot varandra och avläsa och mäta skillnaderna. Det ska ju släckas helt ifall filerna är identiska. Vilket alltså inte brukar vara fallet.

länk?
Det finns en sajt som visar hur olika DAW tolkar en sinusvåg. Man blir väldigt förvånad över resultatet.

Måste leta efter sajten men kommer att lägga den här så snart jag hittat den.

återkom gärna

Postat (redigerat)

Det är nog det Anders menar också.

Redigerat av Apep

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.