Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hur gör dom stora pojkarna typ ac dc europe deep purple zakk wylde mm, när dom spelar in, sitter dom med enskilda instrument till klick eller lägger dom grunden altså bas gittar å trummor på samma gång, givetvis e det olika men vet vilket som e vanligast? blad dom större klasiska rockbanden?

Annons
Postat

Som du säger, det är olika.

Vill man leva upp till rockmyten satsar man på att sätta så mycket som möjligt i en tagning. Åtminstone påstår man i efterhand att det var så det gick till! 😄

Postat
Som du säger, det är olika.

Vill man leva upp till rockmyten satsar man på att sätta så mycket som möjligt i en tagning. Åtminstone påstår man i efterhand att det var så det gick till! 😄

Jag läste just att Nirvanas skiva Nevermind gjordes på fem dagar, alla tre musikerna (trummor, bas, gitarr) i samma rum fast med ordentliga dämpare / skärmar (tunnel + distansmickad bastrumma!).

Om man är ute efter rock'n'roll energi kanske det är rätt väg att gå. För min del tror jag en sådan situation kräver väldigt mycket av trummisen, så det gäller att i första hand kunna lira! Men det är kanske självklart!!?

Postat

Kolla in den här tråden

Loudness War

och framför allt denna kommentar

Hej,

Ball att läsa vad folk som har lite koll tycker om plattan. Den vanlige skivköparen hör ju inte så stor skillnad på -5 rms eller -18 rms (förutom den uppenbara volymskillnaden)

Jag kan bara hålla med att Loudness War:en har gått över styr. Beklagligt att man som producent måste hänga på! Annars tycker folk

att ens mixar låter "fattigt". Fast dom bara är lägre i volym.

Man får väl skylla på alla hot shot Amerikanska mastringsengineers som drar på och hela branchen följer efter..... Jag tycker absolut att man

borde göra två version av plattan; En standard och en o-limiterad. Vi får väl hoppas att Blu-Ray Audio blir verklighet i framtiden. (eller who am I kidding)

Kids växer ju för fan upp på mp3/trash-ljud idag och verkar föredra det.

Jag håller med ovan att denna plattan är ett barn av sin tid och hoppas att medelnivån på CD sänks i framtiden.

Gutt att plattan ligger 1:a på albumlistan! hehe....

Undrar ni nåt annat om produktionen so ask away....

(och yes, jag maxar upp nivåerna på lyssningsmixarna till bandet och tar sedan helt bort limitern på mixarna som skickas till mastring)

/Tobias Lindell

www.bohussound.com

DieHard (oregistrerad)
Postat

Och vad har loudness war med den här tråden att göra?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Vilka är ad/dc?

Nä nu ska jag inte vara sån...

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Att spela till klick tar ju död på känslorna... 😄

Postat

AC/DC spelar nog det mesta rakt av.

Jag tycker ärligt talat att precis all musik som är byggd instrument efter instrument är ointressant. Och kvar blir då nästan ingenting tyvärr. Hur bra det än sitter, så hörs det att man hållit på tills fan kom och avlöste. Alla gör det, men det låter likt förbannat som rena skiten jämfört med den magi som uppstår mellan musiker som spelar samtidigt i samma rum.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Gamla Metallicametoden är inte att rekommendera precis där James spelade in allt efter klick först och de andra fick spela in sitt efter det.

Postat
Gamla Metallicametoden är inte att rekommendera precis där James spelade in allt efter klick först och de andra fick spela in sitt efter det.

Där ser ni!

Bruce Springsteen har jag läst spelar in allt, även sången i en enda tagning. Dylan gör lika. Han berättar knappt ens för musikerna vilka ackord han vill ha till sitt härliga rosslande.

Postat
Och vad har loudness war med den här tråden att göra?

Inget , det är länk till tråden där det jag markerade med fet stil texten som var relevant , Eller kanske behöver du nya glasögon för att se vilken del

av texten är markerad med FET stil.

Postat (redigerat)

Jag har nog testat det mesta och det går att få en låt att svänga med klick också.

Sällan man spelar in hela bandet och alla gör en tagning.

Jag gillar att man kan den satans låten i huvudet och kör ihop med gitarristen...eventuellt sångaren kan gå med så man inte blir osäker på var man är.

Av dom tre så är det bara trummisen som gör en tagning. resten spelar in mot trummkompet sedan.

Men detta behöver inte betyda en standard och ett måste. Vid blues och annat löst så är det lite charmigt att "bandet" följs åt i en symbios, men det är långt ifrån alla som hittar dit och dom bör tänka över sitt sätt.

När jag lirade in åt Vincent Pontare så körde jag mot klick och han rappade mot grundtoner och hela låten kändes som ett jam för mig men producenten hade skiten klart i sitt huvud.

Slutar med att han kommer in i tagningen krypandes mellan benen och slår av sejarmattan mitt i ett långt fill.

Så..."anything goes"

Peter Criss hade lite temposvårigheter i studio så Kramer(producenten) slog takten och höll den på en pappkartong åt han.

/aROCKER

Redigerat av aROCKER
DieHard (oregistrerad)
Postat
Där ser ni!

Bruce Springsteen har jag läst spelar in allt, även sången i en enda tagning. Dylan gör lika. Han berättar knappt ens för musikerna vilka ackord han vill ha till sitt härliga rosslande.

Det är ovanligt ta allt i en tagning. Men visst jag håller med dig delvis i att det finns en poäng att sätta allt på en gång och alla spelar in allt samtidigt också. Det var ju trots allt det man var tvungen till förr när det inte fanns något annat val. Det ställer större krav på musikerna också och tvingar en till skärpa. Det har ganska länge varit en fixering vid att allt ska vara helt perfekt men frågan är om det alltid är så eftersträvansvärt. Därmed inte sagt att det ska vara otight eller allt slarvigt. Men frågan är om det inte hellre är bättre med något enstaka inte allt för perfekt enstaka ton är att föredra med själ i än ett perfekt med mindre av den varan. Kollade igår video för Melodyne där snubben satt och korrigerade toner för gitarr som han inte tyckte var helt perfekt. Vad är vitsen med det? Se till att alla spelar efter bästa förmåga istället för att det där kan vi ändra på sen i datorn.

Postat
Jag gillar att man kan den satans låten i huvudet och kör ihop med gitarristen...eventuellt sångaren kan gå med så man inte blir osäker på var man är.

Av dom tre så är det bara trummisen som gör en tagning. resten spelar in mot trummkompet sedan.

Spelade in en demo med bandet för några år sen med hela konkarongen och det var först när sångerskan skulle lägga sången som vi kom på att det banne mig var en vända för mycket inspelat i andra versen. Jag hävdar fortfarande att problemet snarare var att det var för lite text... :-)

Postat
Spelade in en demo med bandet för några år sen med hela konkarongen och det var först när sångerskan skulle lägga sången som vi kom på att det banne mig var en vända för mycket inspelat i andra versen. Jag hävdar fortfarande att problemet snarare var att det var för lite text... :-)

😳 jadu...klart jobbigt...men ni sparkade väl henne!? 🙂

/aROCKER

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.