Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Ska snart beställa ett ljudkort Emu - 0404 USB, och Studio Projects B1 för att göra lite småinspelningar.

Nu undrar jag, eftersom fantommatningen skickas till båda micingångarna, och jag använder B1:an i den ena ingången,vad bör jag INTE koppla in i den andra? en vanlig dynamisk? En gitarr med inbyggd mic?

Skickas spänningen även genom en vanlig tele-kabel? Vill ju gärna kunna använda båda ingångarna samtidigt.

Ursäkta nybörjarfrågan!

Mvh M

Annons
Postat
Hej!

Ska snart beställa ett ljudkort Emu - 0404 USB, och Studio Projects B1 för att göra lite småinspelningar.

Nu undrar jag, eftersom fantommatningen skickas till båda micingångarna, och jag använder B1:an i den ena ingången,vad bör jag INTE koppla in i den andra? en vanlig dynamisk? En gitarr med inbyggd mic?

Skickas spänningen även genom en vanlig tele-kabel? Vill ju gärna kunna använda båda ingångarna samtidigt.

Ursäkta nybörjarfrågan!

Mvh M

Fantommatning skickas bara ut på XLR, så det är ingen fara.

Micar som inte tål fantommatning, är ganska sällsynt. Även om det varnas för fantommatning i manualen till alla bandmicar, så är det oftast ingen fara - åtminstone så länge man inte kopplar in/ur kabeln medan fantommatningen är igång. Det skadar dock itne att vara lite extra försiktig med bandmicar, eftersom garantierna aldrig täcker avbrända band (som är det som händer om det blir obalans i fantommatningen).

När det gäller dynamiska så tål alla hela mikrofoner fantommatning. Är micen defekt så kan den gå sönder av matningen, men inte annars - förutom kanske väldigt gamla micar i så fall.

Micar som är obalanserade ska aldrig fantommatas, men det är nog i princip bara typ billiga karaoke-micar o dyl som inte är balanserade.

Använd aldrig någon sorts adapter på kabeln, utan kör alltid med riktigt mikrofonkablar, men XLR-kontakter. Annars finns risken att du råkar använda en adapter som inte fungerar på rätt sätt.

Rörmicar har egen spänningsmatning och behöver därför inte fantommatning, men de tar heller ingen skada av det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.